Hulp nodig bij visbestand met Sumatraan


J

Jaimyvb

Guest
Hi allemaal,

Mijn Juwel Vision 260 draait nu twee weken en terwijl hij rustig zijn ding doet, ben ik druk bezig met het nadenken over het toekomstige visbestand. Hierbij roep ik graag jullie hulp in en alle tips zijn welkom !

De beschrijving van mijn bakkie;

zwart grind 1-2 mm
geen voedingsbodem
Achterwand van Juwel
Verlichting Juwel helialux met smartcontrol
Binnenfilter van Juwel
Extern filter JBL CristalProfi e 1502
Temperatuur +/- 25°C

De volgende planten;

- bacopa Amplexicaulis
- Hygrophila polysperma
- vallisneria asiatica
- hygrophila corymbosa

Oke, nu verder met mijn toekomstige visbestand.. Van mij hoeft het geen drukke bende te worden met veel verschillende vissen maar wat beweging wil ik zeker wel. Zelf zat ik aan het volgende te denken

- 15 a 20 sumatraan (barbus tetrazona of puntius tetrazona, kan het verschil niet snel terug vinden online)
- 1 siamese algeneter (Crossocheilus oblongus)
- 8 otocinclus vittatus

Heb je tips, aanvullingen of opmerkingen, gooi ze in de groep, ik lees ze graag!
 

- 1 siamese algeneter
Als je deze soort wilt, is het aan te raden een groep te nemen. Bijvoorbeeld een stuk of 5. Dat vinden ze prettiger. (Als je echt los wilt gaan: 10 stuks of meer, maar ze worden vrij fors...) Moet verder goed samen kunnen met de vissen die je al noemde, het zijn vreedzame vissen.

Ik heb die tetrazona's (laat ik ze zo maar noemen ;) ) zelf nooit gehad maar weet wel dat het lastige klanten kunnen zijn, die in kleine aantallen wat vervelend kunnen doen. Dat doe je dus al goed met die 15-20 stuks. 👍

Otocinclussen worden afgeraden voor bakken die net opgestart zijn. Daar zou ik een maand of 4 mee wachten als het even kan. Dat is o.a. omdat ze vaak wat tijd nodig hebben om aan normaal vissenvoer te wennen. Dat maakt ze afhankelijk van de aanwezigheid van algen en daarin groeiende beestjes en dingetjes en dangetjes (aufwuchs).
 
Bijvoorbeeld een stuk of 5. Dat vinden ze prettiger. (Als je echt los wilt gaan: 10 stuks of meer, maar ze worden vrij fors...)

Ik dacht dat ze juist beter alleen houden konden worden, omdat ze als volwassenen vissen agressief / territoriaal kunnen worden naar soortgenoten.


Otocinclussen worden afgeraden voor bakken die net opgestart zijn. Daar zou ik een maand of 4 mee wachten als het even kan.

Dit had ik inderdaad ook gelezen. Sowieso worden alle vissen gelijkelijk aan de bak toegevoegd. Wil ongeveer 5 a 7 visjes per week toevoegen, dus het duurt wel even voordat we bij de otocinclus aankomen haha.
 
Ik dacht dat ze juist beter alleen houden konden worden, omdat ze als volwassenen vissen agressief / territoriaal kunnen worden naar soortgenoten.
Daar was ik al bang voor, haha. Dat wordt wel eens gezegd, maar dat komt waarschijnlijk doordat men deze vis vaak door elkaar haalt met een andere "Siamese algeneter", de Gyrinocheilus aymonieri. Dat worden echte zakkenwassers. Ook op vrij bekende websites wordt dit nog wel eens verkeerd omschreven.

De Crossocheilus zijn juist sociale vissen. :) Er bestaat wel een rangorde binnen de groep en je zult af en toe zien (met name direct na het voeren, om de een of andere reden) dat ze wat gaan "dansen" of achter elkaar aan zitten om te laten zien wie er de baas is. Maar dat is zo weer voorbij en leidt nooit tot verwondingen of zo. Ook naar andere vissen toe zijn ze heel vriendelijk, om niet te zeggen totale watjes. :D
 

Terug
Bovenaan