[Hulp gevraagd] verhuizing aquarium


SmartAqua

Well-known member
Lid geworden
21 juli 2020
Berichten
74
Leeftijd
28
Locatie
Brabant
Goedemiddag,

De kogel is door de kerk, ik ga dan eindelijk verhuizen naar een nieuw stekkie, dit vergt de nodige planning, stress en energie normaal alleen al.
Alleen ja, gezien de situatie bij mij zo is dat er ook nog een Red Sea 425XL moet verhuizen incl. inhoudt heb ik daar nog een aantal vragen over.

Ik heb voor mezelf een globale planning gemaakt waarbij ik in 7 dagen alles wil verhuizen van A naar B, hierbij wil ik even checken of ik iets over het hoofd zie, iets beter kan aanpassen of dat het een goede opzet is.

Dag 1;
- Vissen, koralen en andere dieren veiligstellen in een tijdelijke bak (quarantaineverblijf).
- Stenen verwijderen (eventueel koken om ze te hergebruiken).
- Grind verwijderen.
- Van de 500L wil ik 175L bewaren en hergebruiken, de rest gaat het riool in.
- Techniek loskoppelen & schoonmaken.

Dag 2;
- Techniek verder loskoppelen & schoonmaken.
- Techniek verhuisklaar maken.
- Aquarium grondig schoonmaken.
- Aquarium droogmaken.

Dag 3;
- Middels een verhuisploeg het aquarium + kast verhuizen.
- Beginnen met de techniek weer op te bouwen.

Dag 4;
- Nieuwe stenen in de bak plaatsen, of de oude hergebruiken (Ik weet hierin niet wat het beste is om te doen).
- Grind toevoegen.

Dag 5;
- 325L nieuw water toevoegen + 175 restantwater voor de verhuizing.
- Techniek operationeel laten draaien.

Dag 6; Vissen, koralen en andere dieren verhuizen.

Vragen;
- Ga ik nieuwe stenen kopen, of de oude stenen schoonmaken/koken en hergebruiken?
- Hoe krijg ik lederkoralen (Sinularia, Lobophytum & Sarcophyton) van zijn plek?
- Kan ik de Sinularia eenvoudig bijsnoeien en stekken?
- Lastigste vraag misschien, kan ik krasjes verwijderen? Wellicht met blanke lak of iets dergelijks?
- Biofilter; ik heb nu 5 stenen in de sump liggen met traagschuim ertussen, is dit de beste oplossing of zijn er alternatieven?
 
Goedemiddag,


- Lastigste vraag misschien, kan ik krasjes verwijderen? Wellicht met blanke lak of iets dergelijks?
Alleen met deze vraag kan ik je misschien helpen: poetsen met zilverpoets, dan worden de krasjes wat gepolijst en zijn ze minder zichtbaar. Echt wegkrijgen doe je ze niet.
Verder wens ik je veel sterkte met de logistiek en de verhuis!
 
De eerste vraag die bij mij opkomt is, waarom zou je de huidige stenen schoon willen maken? Is er iets mis mee ofzo?

Als je ze echt wilt schoonmaken dan moet je ze vooral niet uitkoken, je leest regelmatig dat er dan voor jezelf zeer schadelijke stoffen vrij kunnen komen en voor het steen maakt het eigenlijk niet veel uit.
Logen is het enige dat echt werkt maar daarna moet je nog heel lang (minimaal een maand de geloogde stenen in osmosewater weken met een sterke fosfaatverwijderaar, en regelmatig het water vervangen.
Ik vermoed dat je hier in je planning geen tijd en/of zin in hebt.

Ik zou de stenen nat bewaren en gewoon zo opnieuw gebruiken, zo neem je meteen een groot deel van de bacteriën mee.
 
Alleen met deze vraag kan ik je misschien helpen: poetsen met zilverpoets, dan worden de krasjes wat gepolijst en zijn ze minder zichtbaar. Echt wegkrijgen doe je ze niet.
Verder wens ik je veel sterkte met de logistiek en de verhuis!

Dat zou wel goed kunnen helpen, voor eenieder die even naar de bak kijkt ziet ze niet. Echter omdat ik weet dat ze er zijn en waar ze zitten irriteer ik me eraan.

Thanks!

De eerste vraag die bij mij opkomt is, waarom zou je de huidige stenen schoon willen maken? Is er iets mis mee ofzo?

Als je ze echt wilt schoonmaken dan moet je ze vooral niet uitkoken, je leest regelmatig dat er dan voor jezelf zeer schadelijke stoffen vrij kunnen komen en voor het steen maakt het eigenlijk niet veel uit.
Logen is het enige dat echt werkt maar daarna moet je nog heel lang (minimaal een maand de geloogde stenen in osmosewater weken met een sterke fosfaatverwijderaar, en regelmatig het water vervangen.
Ik vermoed dat je hier in je planning geen tijd en/of zin in hebt.

Ik zou de stenen nat bewaren en gewoon zo opnieuw gebruiken, zo neem je meteen een groot deel van de bacteriën mee.

Ik heb aardig wat glasanemoon aan de onderkant van de stenen zitten, los daarvan heb ik oranje stekeltjes welke ik vermoed dat van een oud steenkoraal komt maar dat weet ik niet zeker.

Maar ik zal je advies meenemen en zorgen dat ik natte stenen behoudt. Dit geldt ook voor de biofilter neem ik aan?

Wat ik wil doen dan is de stenen in emmers water stoppen, waarvan het water uit het aquarium komt. En zodra alles over is en de stenen over kunnen vervoer ik ze in emmers mee naar het nieuwe huis.
 
Ik heb geen ervaring met zee-water, maar ik weet mensen die een 2000L aquarium in 1 dag compleet verhuizen.
is het echt nodig om hier 7 dagen voor uit te trekken?

Zou het zelf namelijk allemaal in 1 dag uitvoeren, het klinkt misschien als heel veel maar is prima te doen.
De vissen kunnen dan zo snel mogelijk weer terug in hun eigen bak, bacterie cultuur kan meteen zijn gang weer gaan & je hebt er (behalve veel werk op die ene dag) geen omkijken meer naar.

En waar het kan zou ik niks schoonmaken, maar juist alle bacteriën zo intact mogelijk mee proberen te krijgen.
 
Als er veel glasanemonen op het steen zitten dan zou ik bij het uit de bak halen van de stenen ze in een aparte bak met zoutwater ze met een harde borstel schoonmaken. Zo ben je de glasanemonen maar ook meteen los vuil en algen kwijt maar behoud je de bacteriën.
Om de stenen te vervoeren hoeven ze niet perse onderwater te staan, nat houden is voldoende. Vers levend steen uit Indonesië wordt ook in bakken zonder water naar Nederland vervoerd. Zolang het nat blijft en het geen week duurt is het goed.


Krassen in glas kun je volgens mij alleen verwijderen door heel goed en lang te polijsten, al heb ik hier geen ervaring mee.
 
Ik zou er trouwens ook alles aan doen om de verhuizing in 1 dag te doen. Dit scheelt enorm veel stress voor de dieren en maak de kans groter dat alle dieren de verhuizing gaan overleven.
 
Ik heb geen ervaring met zee-water, maar ik weet mensen die een 2000L aquarium in 1 dag compleet verhuizen.
is het echt nodig om hier 7 dagen voor uit te trekken?

Zou het zelf namelijk allemaal in 1 dag uitvoeren, het klinkt misschien als heel veel maar is prima te doen.
De vissen kunnen dan zo snel mogelijk weer terug in hun eigen bak, bacterie cultuur kan meteen zijn gang weer gaan & je hebt er (behalve veel werk op die ene dag) geen omkijken meer naar.

En waar het kan zou ik niks schoonmaken, maar juist alle bacteriën zo intact mogelijk mee proberen te krijgen.
Klinkt als een goede gedachten, echter gaan we verhuizen van Brabant naar Utrecht wat de nodige reistijd heeft en als ik kijk naar hoe dat ging met de opbouw duurde het best wel even voor ik alles operationeel had. Natuurlijk kan ik van te voren alles een keer goed schoongemaakt hebben zodat de afvoer en sump de juiste bacterieën hebben en geen overtollige wormen, slakken en andere rotzooi.
 
Als er veel glasanemonen op het steen zitten dan zou ik bij het uit de bak halen van de stenen ze in een aparte bak met zoutwater ze met een harde borstel schoonmaken. Zo ben je de glasanemonen maar ook meteen los vuil en algen kwijt maar behoud je de bacteriën.
Om de stenen te vervoeren hoeven ze niet perse onderwater te staan, nat houden is voldoende. Vers levend steen uit Indonesië wordt ook in bakken zonder water naar Nederland vervoerd. Zolang het nat blijft en het geen week duurt is het goed.


Krassen in glas kun je volgens mij alleen verwijderen door heel goed en lang te polijsten, al heb ik hier geen ervaring mee.

Dat is een goede optie inderdaad!

Ik zou er trouwens ook alles aan doen om de verhuizing in 1 dag te doen. Dit scheelt enorm veel stress voor de dieren en maak de kans groter dat alle dieren de verhuizing gaan overleven.

Klinkt goed, ik ga het meenemen in de planning.

Nu rest alleen de vraag nog hoe ik de koralen los kan maken en eventueel de Sinularia kan bijsnoeien.
 
Ik ga ook verhuizen van Turnhout België naar Roermond Nederland. Ik ga het ook in één dag doen, maar het is wel een zoetwateraquarium en ik weet niet wat dat voor consequenties heeft.
Ik heb als voorbereiding de planten in potjes en bakjes gezet, zodat ik die op VH-dag (verhuisdag) er alleen maar uit hoef te halen en de bodem is er ook al uit.
Op de dag zelf dus: water eruit, planten eruit, vissen eruit. filters leeg laten lopen en gaan rijden. Misschien ook zoiets voor jouw bak?
 
Nu rest alleen de vraag nog hoe ik de koralen los kan maken en eventueel de Sinularia kan bijsnoeien
Deze kun je simpelweg met een scherpe schaar of mesje snoeien. Ik gebruik voor leders altijd zo'n lange planten schaar van toen ik nog een zoetwater aquarium had.

Als je een steen uit het water gehaald hebt kun je steenkoraal heel gemakkelijk losbreken of voorzichtig met een platte schroevendraaier los breken. Zo kun je leders ook redelijk gemakkelijk los krijgen.
 
Een nieuwe vraag uit het kaliber verhuizen; Ik wil mijn huidige water mee gaan verhuizen. De winkel waar ik het aquarium heb gekocht heb ik inmiddels benaderd om jerrycans (17x) te huren.
Nu vraag ik me alleen af; Hoe ga ik het water met het vuil maar met name het zand op de bodem filteren. Ik heb destijds wel eens iets gedaan met panty's maar zijn er alternatieven die niet duur zijn?
Het gaat om en de nabij om 15 kilo aan zand wat erin zit.
 
Misschien begrijp ik je verkeerd maar je wilde 175L van de 500L water meenemen toch? Dan zou ik de bovenste 175L pakken, die hoef je niet door een doek te halen lijkt me.

Gek idee misschien, maar je kan in het overgebleven water met je vingers het zand losroeren in het aquarium om zo veel vuil uit de bodem los te halen en dan vervolgens dit zeer vuile water af te hevelen en weggooien? Je zand is dan redelijk schoon en er uit te scheppen lijkt me. Of dit een goed idee is weet ik niet, maar het schoot me zo te binnen;)

Ik ga over een paar weken ook verhuizen en ben aan het overwegen om de eerste weken even zonder bodem te draaien. In de bodem zitten volgens mij veel goede bacteriën maar ook veel afval.
 
Misschien begrijp ik je verkeerd maar je wilde 175L van de 500L water meenemen toch? Dan zou ik de bovenste 175L pakken, die hoef je niet door een doek te halen lijkt me.

Gek idee misschien, maar je kan in het overgebleven water met je vingers het zand losroeren in het aquarium om zo veel vuil uit de bodem los te halen en dan vervolgens dit zeer vuile water af te hevelen en weggooien? Je zand is dan redelijk schoon en er uit te scheppen lijkt me. Of dit een goed idee is weet ik niet, maar het schoot me zo te binnen;)

Ik ga over een paar weken ook verhuizen en ben aan het overwegen om de eerste weken even zonder bodem te draaien. In de bodem zitten volgens mij veel goede bacteriën maar ook veel afval.

Goed opgelet haha! Op advies heb ik de complete planning en gedachtens op de kop gegooid en wil ik alles in 1 dag gaan doen met de complete inhoud erbij. Ik zorg wel dat ik wat schoon/nieuw water bij de hand heb mocht het ineens misgaan of wat dan ook. Vandaar dat ik ook een oplossing zoek om het water te scheiden van het zand.
 
waarom wil je al je water meeverhuizen? meeste bacteriën zullen in je filter zitten. Je zou ook (bijvoorbeeld) 10 jerrycans met water mee kunnen nemen, in het achtergebleven water je zand spoelen en 7 jerrycans met osmose of zeewater bij de winkel kopen. Zo kan je snel weer je aquarium vullen op locatie. Het zand kan je bijvoorbeeld in mayonaise emmers van de snackbar vervoeren, die kan je daar vaak gratis ophalen en meekrijgen.
 
Of het water ter plaatse testen en op voorhand klaarmaken en wegzetten in jerrycans? (Ik word niet gehinderd door enige kennis over zee-aquaria, dus als dat niet mogelijk is: sorry)
 
waarom wil je al je water meeverhuizen? meeste bacteriën zullen in je filter zitten. Je zou ook (bijvoorbeeld) 10 jerrycans met water mee kunnen nemen, in het achtergebleven water je zand spoelen en 7 jerrycans met osmose of zeewater bij de winkel kopen. Zo kan je snel weer je aquarium vullen op locatie. Het zand kan je bijvoorbeeld in mayonaise emmers van de snackbar vervoeren, die kan je daar vaak gratis ophalen en meekrijgen.
Of het water ter plaatse testen en op voorhand klaarmaken en wegzetten in jerrycans? (Ik word niet gehinderd door enige kennis over zee-aquaria, dus als dat niet mogelijk is: sorry)

Thanks beide, ik zal de informatie meenemen in de verhuizing van het bakkie
 
je kan in mijn topic kijken hoe ik in de tijd mijn bak heb verhuisd. ik heb de bak wel heropgestart met nieuw levend steen, de enige optie om van je glasanemoontjes af te komen. Wel oppassen geblazen dan met het hergebruiken van de oude koralen, een jonge glasanemoon kan makelijk meeliften en dan begind de miserie gewoon opnieuw. Anders zou ik de stenen behouden, het zand daarentegen zou ik sowiso wegsmijten, daar zit te veel vuiligheid in, en vervangen door nieuw levend zand. Wel opletten dat je geen slakken of andere levende wezens mee wegsmijt met het oude zand.
 

Terug
Bovenaan