Hulp gevraagd bij ontwerpen aquarium


Nitsoj

Active member
Lid geworden
8 maart 2020
Berichten
28
Leeftijd
36
Hoi allemaal, ik ben al enige tijd aan het zoeken naar een ander aquarium.. Ik kan echter niks vinden wat voldoet aan mijn verwachtingen dus heb ik besloten er 1 te laten maken waarbij ik jullie hulp en expertise vraag.

Mijn oog is gevallen op een rimless aquarium..

Ik heb in de planning om een bak te laten maken van 95x55x55 of 95x60x60 afhankelijk van de prijs..

Omdat de bak rimless is wil ik dan dus ook zo weinig mogelijk techniek terug gaan zien in de bak
Hoe ga ik dit aanpakken met de in en uitstroom van mijn filter, en is het beter om 1 of 2 filters te plaatsen?
 
Hoi allemaal, ik ben al enige tijd aan het zoeken naar een ander aquarium.. Ik kan echter niks vinden wat voldoet aan mijn verwachtingen dus heb ik besloten er 1 te laten maken waarbij ik jullie hulp en expertise vraag.

Mijn oog is gevallen op een rimless aquarium..

Ik heb in de planning om een bak te laten maken van 95x55x55 of 95x60x60 afhankelijk van de prijs..

Omdat de bak rimless is wil ik dan dus ook zo weinig mogelijk techniek terug gaan zien in de bak
Hoe ga ik dit aanpakken met de in en uitstroom van mijn filter, en is het beter om 1 of 2 filters te plaatsen?
Bioloog als het ff lukt, dan heb je helemaal niks in de bak zonder gebonden te zijn aan inline heaters
 
Potfilter met interne verwarming onder de bak, met doorvoeren via de bodem.
Makkelijk en handig.
 
Ik weet inderdaad dat ik kan kiezen tussen een bioloog en een potfilter. De vraag is allen qua wegwerken techniek wat ik het beste toe kan passen.. ik ben namelijk helemaal niet op de hoogte hoe een bioloog werkt.. qua Potfilter weet ik dat ik via de bodem kan en als ik dit toepas zal ik dit ook zeker doen. Ik had contact gehad met een bouwer en die zei ; "wat wij ook veel doen is een pijpje 5 cm vanuit de bodem laten komen en daar een 45 graden bocht op zetten voor de filter uitstroom" ik ken dit principe niet en ben het ook nog niet vaker tegengekomen. Anders zou ik een droogkamer moeten toepassen voor de filter inlaat(en)
 
Uitstroom onder water is bij een bioloog zeker af te raden. Bij stroomuitval heb je grote kans dat je ganse bak leeg loopt (zelf al zit er een terugslagklep op, die dingen zijn niet ongevoelig aan falen, zeker niet in een aquarium met vuil, alg en slakken)

Zeewater rimmless bakken weken zo goed als altijd met een overloop- en droogvak.


Ps zorg dat je stevig zit als je de offertes krijgt. Rimmless van die hoogte zijn heeeeeeeeeeeeeeeeeel duur.
 
Omdat de bak rimless is wil ik dan dus ook zo weinig mogelijk techniek terug gaan zien in de bak
Hoe ga ik dit aanpakken met de in en uitstroom van mijn filter, en is het beter om 1 of 2 filters te plaatsen?

(Glazen) Lilypipes op de filter(s), gemonteerd tegen de zijruit. (slangen netjes via doorvoer in de zijwand van de onderkast)
Transparante slangen.
Inline heater (ik heb sinds enkele maanden een JBL protemp en ben zeer tevreden (tot nu toe)).
Externe co2 toevoeging (als dat op de planning staat tenminste). Reactor of inline diffuser (ik plaats die op de aanzuig zodat het filter als reactor werkt)
Hangende ledverlichting.

Persoonlijk zou ik niet snel opteren voor doorvoeren in de bodem omdat dat toch vrij snel wat invloed heeft op de inrichting van de bak vind ik, zeker als je nu en dan eens wil "rescapen"...
Een vaste doorvoer zorgt als het ware voor bepaalde beperkingen bij het plaatsen van hardscape en je kan minder spelen met de stroming (bvb anders richten omwille van hardscape of planten die in de weg staan).

(Propere) lilypipes vind ik zelden visueel storend (de zuignappen zitten aan de buitenkant dus in de bak vallen ze amper op) en de lily's zijn makkelijk te verplaatsen en te richten (of eventueel te verwijderen voor foto's)...
En een vrij hangende (led)verlichting is altijd strakker dan een lamp die op de rand steunt vind ik persoonlijk...
De bak is dan ook zeer "toegankelijk" en een open wateroppervlak zorgt eigenlijk automatisch voor een extra kijkvlak vind ik.

Edit: ik ben sowieso fan van twee filters, om meerdere redenen, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Sowieso nooit slecht om te zorgen voor (meer dan) genoeg pompkracht. Beter teveel dan te weinig stroming imho.
 
Laatst bewerkt:
Rimless waterhoogte 55cm kan prima, 12mm glasdikte en klaar.
Bodemdoorvoeren plaats je in een achterhoek, links of rechts maakt niet uit. Wel vanuit dezelfde hoek. Afzuigkorf 5cm boven de bodem, uitlaat van het filter in druk pvc met halsje 90° tot aan de waterlijn.
Zo krijg je een betere waterverplaatsing in de bak.
Het gedoe met overloopkamer enzo met een bioloog heb je niet met een potfilter en het kan ook nooit fout gaan.

Ik heb wekelijks contact met een goede bakkenbouwer en weet dat zulke bak geen probleem geeft in rimless uitvoering en niet duur zal zijn.
Mocht je interesse hebben geef ik zijn contactgegevens door en hoor ik dat via PB.
 
Ik heb in de planning om een bak te laten maken van 95x55x55 of 95x60x60 afhankelijk van de prijs..

Geen idee van het budget dat je in gedachten hebt maar misschien ook eens kijken naar bakken van ILA.
Vrij veel keuze, zeer helder glas en zeer strak qua kitwerk. Niet het niveau van een ADA bak maar wel met dezelfde techniek gemonteerd waardoor er (zo goed als) geen zichtbare kitnaden zijn.
Ik heb zowel een maatbak als een ILA bak staan en het kitwerk is niet te vergelijken...
Echt cleane bakjes, die ILA!
Bij maatwerk heb je de keuze: transparante of zwarte kitnaden?
Maar "geen zichtbare kitnaden" is geen optie, daar doen de meeste bouwers niet aan mee bij mijn weten... ;))

En niet onbelangrijk: zeer strakke prijzen (voor deze kwaliteit). Zeker in vergelijking met de prijzen van ADA bakken...

https://www.azaqua.nl/optic-white/ila-aquarium-90x60x60cm
 
Rimless waterhoogte 55cm kan prima, 12mm glasdikte en klaar.
Bodemdoorvoeren plaats je in een achterhoek, links of rechts maakt niet uit. Wel vanuit dezelfde hoek. Afzuigkorf 5cm boven de bodem, uitlaat van het filter in druk pvc met halsje 90° tot aan de waterlijn.
Zo krijg je een betere waterverplaatsing in de bak.
Het gedoe met overloopkamer enzo met een bioloog heb je niet met een potfilter en het kan ook nooit fout gaan.

Daar gaat dan wel het idee van zo min mogelijk (komt eigenlijk neer op geen) techniek in de bak.
Daarbuiten, een goed ontworpen bioloog kan ook niet fout gaan :))
of ik een bioloog meteen zou aanraden voor een bak van dit formaat: nee, lijkt me wat overkill om dat alleen te doen voor de techniek.
 
Geen idee van het budget dat je in gedachten hebt maar misschien ook eens kijken naar bakken van ILA.
Vrij veel keuze, zeer helder glas en zeer strak qua kitwerk. Niet het niveau van een ADA bak maar wel met dezelfde techniek gemonteerd waardoor er (zo goed als) geen zichtbare kitnaden zijn.
Ik heb zowel een maatbak als een ILA bak staan en het kitwerk is niet te vergelijken... Echt cleane bakjes, die ILA!

En niet onbelangrijk: zeer strakke prijzen (voor deze kwaliteit).

https://www.azaqua.nl/optic-white/ila-aquarium-90x60x60cm

ILA zijn inderdaad prachtige bakken...maar belachelijk duur. Helemaal van de pot gerukt.
500€ voor een 90x60x60 bakje...
 
Daar gaat dan wel het idee van zo min mogelijk (komt eigenlijk neer op geen) techniek in de bak.
Daarbuiten, een goed ontworpen bioloog kan ook niet fout gaan :))
of ik een bioloog meteen zou aanraden voor een bak van dit formaat: nee, lijkt me wat overkill om dat alleen te doen voor de techniek.

Welke techniek ?
Die 2 doorvoeren ?
Als je die plaatst zoals het hoort zie je daar niets meer van wanneer de bak ingericht is.
 
Welke techniek ?
Die 2 doorvoeren ?
Als je die plaatst zoals het hoort zie je daar niets meer van wanneer de bak ingericht is.

Ja die 2 dingen ja :))
je doet het goed of niet :juggle:

Nee maar zou daar dan wel glazen lilypipes voor nemen, voor rimless m.i. net nog ff wat strakker
 
@TopicStarter, vanuit mijn perspectief:

Bioloog zou ik persoonlijk achterwege laten, vind ik best wel wat overkill alleen om techniek uit de bak te houden (zou je nu een rimless van 200x70x70 neerzetten zou dat een ander verhaal zijn).

ik zou wel een droogkamer schuin in de hoek maken van zwart glas, zowel om je filter slangen (zou dan een filter met heater nemen, Eheim thermo bijvoorbeeld) als de bekabeling van je verlichting doorheen te doen. hiermee krijg je tevens het (m.i. mooie) resultaat dat je de bak strak tegen de muur kan zetten zonder nog slangen achterom te moeten leggen. als filter in-/uitlaat dan glazen lily pipes, m.i. het minst zichtbaar, zeker als je er nog flinke wat groen voor laat groeien.
 
500€ voor een 90x60x60 bakje...
€417 lees ik eigenlijk in de link die ik plaatste...
Dat is nu ook geen 500, hé... ;))
Wat zou je betalen bij een bouwer? Voor optiwhite glas in die maatvoering?

maar belachelijk duur. Helemaal van de pot gerukt.

Mja, kwaliteit kost altijd iets natuurlijk...
En als je ze ziet snap je het wel vind ik.
Maar ze hebben echt wel enkele betaalbare modellen vind ik.

Dit is belachelijk duur: (maar ook echt belachelijk mooi en strak)

https://www.azaqua.nl/ada-cube-garden/cube-garden-120-p-180x60x60

Dezelfde van ILA:

https://www.azaqua.nl/optic-white/ila-aquarium-180x60x60cm


€3.000 voor ADA en €1.320 voor dezelfde maat ILA...
Best een verschil.
En 1.320 voor een bak van 180/60/60 valt eigenlijk wel mee, toch?
Zeker gezien de kwaliteit van glas en afwerking.

Hoeveel kost een vergelijkbare maatwerk bak in optiwhite glas?
 
417 lees ik eigenlijk... ;))
Wat zou je betalen bij een bouwer? Voor optiwhite glas in die maatvoering?



Mja, kwaliteit kost altijd iets natuurlijk...
En als je ze ziet snap je het wel vind ik.
Maar ze hebben echt wel enkele betaalbare modellen vind ik.

Dit is belachelijk duur: (maar ook echt belachelijk mooi en strak)

https://www.azaqua.nl/ada-cube-garden/cube-garden-120-p-180x60x60

Dezelfde van ILA:

https://www.azaqua.nl/optic-white/ila-aquarium-180x60x60cm


€3.000 voor ADA en €1.320 voor dezelfde maat ILA...
Best een verschil.
En 1.320 voor een bak van 180/60/60 valt eigenlijk wel mee, toch?
Zeker gezien de kwaliteit van glas en afwerking.

Hoeveel kost een vergelijkbare maatwerk bak in optiwhite glas?

Pittige prijskaartjes, maar als ik echt in aquascaping zou zijn... zou ik die 1320euro er prima voor over hebben.
Optic white is nu eenmaal duur, en ik ben tevens zeer benieuwd wat voor prijs een bakkenbouwer zou vragen voor een soortgelijk iets (en krijg hij/zij die kitnaden wel op dezelfde manier als ADA & ILA dat doen?)... nog niet te spreken over poly geslepen & gepolijst glas ect.
 
Pittige prijskaartjes, maar als ik echt in aquascaping zou zijn... zou ik die 1320euro er prima voor over hebben.
Optic white is nu eenmaal duur.

Indeed!
En het kitwerk is echt vrij indrukwekkend hoor.
Vooral door zijn afwezigheid...
En wat is er nu nog strakker dan een strakke kitnaad?
Juist ja: geen kitnaad ;))
 
Ik heb wel wat kennis en ervaring met glas...ik weet ook wat het kost en ik weet ook welke marges er op toegepast worden.
De voorbijkomende bedragen vind ik dan ook te gek voor woorden.
Mensen die niet beter weten en zulke bedragen uitgeven voor een bakje...tja, prima hoor.

Optic white is inderdaad wat duurder dan float...maar niet heel veel meer.

Ik geef even de prijs mee welke ik heb betaald voor de voorruit in mijn bak.
321x100x19 Optic White wat 1100€
Aan huis geleverd.
 
Ik heb wel wat kennis en ervaring met glas...ik weet ook wat het kost en ik weet ook welke marges er op toegepast worden.
De voorbijkomende bedragen vind ik dan ook te gek voor woorden.
Mensen die niet beter weten en zulke bedragen uitgeven voor een bakje...tja, prima hoor.

Optic white is inderdaad wat duurder dan float...maar niet heel veel meer.

Ik geef even de prijs mee welke ik heb betaald voor de voorruit in mijn bak.
321x100x19 Optic White wat 1100€
Aan huis geleverd.

Maar dat is dus 1 plaat zonder kosten van montage & manuren erbij, die vergelijking slaat m.i. kant nog wal.

geef mij is een prijsopgave van een 90x60x60 optic white bak, rimless, PP geslepen, gepolijst & gekit zoals ADA & ILA dat doen... als je zo iemand überhaupt kan vinden.

Ja mag me eigenwijs vinden, maar ik ben ook bekend met bakken bouwers & glas :))
 
Maar dat is dus 1 plaat zonder kosten van montage & manuren erbij, die vergelijking slaat m.i. kant nog wal.

geef mij is een prijsopgave van een 90x60x60 optic white bak, rimless, PP geslepen, gepolijst & gekit zoals ADA & ILA dat doen... als je zo iemand überhaupt kan vinden.

Ja mag me eigenwijs vinden, maar ik ben ook bekend met bakken bouwers & glas :))

Die glasplaat heeft ook wel wat handelingen achter de rug eer ze hier op mijn oprit afgezet werd.
En daar zit dan nog speciaal transport bij met na ophalen van de glas-bok.

Glas bewerkingen voor aquaria stellen niet zoveel voor, allemaal machinale handelingen die geen uren duren.
Dus die bakjes staan heel snel in elkaar.
Dat gaat dus de prijs echt niet maken.

Noem me dan ook maar “eigenwijs” 😉
 
Die glasplaat heeft ook wel wat handelingen achter de rug eer ze hier op mijn oprit afgezet werd.
En daar zit dan nog speciaal transport bij met na ophalen van de glas-bok.

Glas bewerkingen voor aquaria stellen niet zoveel voor, allemaal machinale handelingen die geen uren duren.
Dus die bakjes staan heel snel in elkaar.
Dat gaat dus de prijs echt niet maken.

Noem me dan ook maar “eigenwijs” 😉

Mijn vraag blijft staan, laat mij maar een bakkenbouwer zien die het voor minder dan die 417euro op exact dezelfde wijze in elkaar zet :))

Prijs van ADA vind ik overigens wel belachelijk.
 
Maar eigenlijk hoeft heel deze discussie niet. Ik ga er ook niet langer op in.

Topic-starter kan voor relatief weinig geld en met heel weinig gedoe een prima bakje opzetten...met of zonder bioloog.
Daar ging het over, toch ?
 
Vind het een hele logische discussie, er wordt een bepaalde bak aangeraden, wat volgens jou veeel te duur is voor wat het is.
het zal me worst wezen wat dan de "grondstof" kosten zijn, gaat om het eind product.

Daarom de oprechte vraag, laat maar zien waar hij/zij die dan goedkoper kan krijgen, maar dan wel op exact dezelfde manier in elkaar gestoken (zie ook bericht van Willem hieronder). Het feit dat je daar dan geen antwoord op kan geven vind ik jammer.
 
Laatst bewerkt:
Ik geef even de prijs mee welke ik heb betaald voor de voorruit in mijn bak.
321x100x19 Optic White wat 1100€

Jamaarja... Je kan een afgewerkte, gemonteerde bak niet vergelijken met een losse ruit natuurlijk. :sorry:
En gezien de afmeting en de dikte van het glas is dat sowieso een niet te vergelijken gegeven.

ik weet ook wat het kost en ik weet ook welke marges er op toegepast worden.

En wat zou je betalen bij een bouwer voor een (gemonteerde ;)) ) bak in optiwhite met afmetingen 90/60/60 denk je?
Ik was voor een (lage) maatbak (L100/B50/H35) €200 kwijt dacht ik. Dat is natuurlijk wel een zeer lage bak (dus glasdikte bij 60cm zal dikker zijn)...

De voorbijkomende bedragen vind ik dan ook te gek voor woorden.

Ik snap je reactie. Maar een vraagje: heb je al eens een ADA (of een ILA) bak live gezien? (Liefst leeg, in de shop)
Klinkt misschien flauw maar toch is het een ernstige vraag. Want als je ze bekijkt snap je de prijzen toch wat beter hoor.
Dat is echt vele malen knapper dan je verwacht. Geen enkele merkbak komt in de buurt van die kwaliteit en maatwerk ook niet volgens mij.

ILA is al "Wow! Strakke bak!"
Maar als je vlak ernaast een ADA ziet staan merk je pas hoe perfect ADA is. Op alle vlakken!
Ook het ADA opticwhiteglas is "next level",
Je bekijkt een ILA bakje en denkt: "Wow, dat is helder glas, en zo strak gekit!!"

en dan zie je de ADA en zeg je "Damn... Fuck me..."
Het glas, de montage, de randen...
Alles gewoon!

Zoals Rich terecht opmerkt:

maar als ik echt in aquascaping zou zijn... zou ik die 1320euro er prima voor over hebben.

Precies!
Dergelijke bakken zijn een perfect blanco canvas voor een scaper.
Onwaarschijnlijk hoeveel verschil het maakt wanneer er geen silicone zichtbaar is in de hoeken.
Dan merk je ineens hoe storend en opvallend de silicone in de hoeken van "normale bakken" eigenlijk is...
Niet enkel een visuele impact want er is ook een extra voordeel: de hoeken zijn makkelijk schoon te maken en blijven ook op lange termijn strak!
Iets dat met transparante kitnaden eigenlijk niet lukt, de silicone wordt wat wittig en vroeg of laat heb je algaanslag op de silicone, zeer moeilijk weg te krijgen...
En als je echt wil scapen en fotograferen in de bak zijn (bijna) onzichtbare naden/hoeken een enorm voordeel.

Ga je voor een strakke scape, hecht je veel belang aan design en een overall strakke look dan is dergelijke bak bijna "onmisbaar". Wil je aan wedstrijden deelnemen dan kies je ook voor de strakste bak... Een iwagumi bvb zal nooit zo mooi en strak in beeld te brengen zijn in een bak met standaard kitnaden. Minimalisme is essentieel bij dergelijke bakken (vandaar ook mijn eerdere opmerking inzake doorvoeren in de bodem: bij iwagumi is dat bvb al geen optie, je kan niet rond een gemonteerde buis scapen...)


Optic white is nu eenmaal duur, en ik ben tevens zeer benieuwd wat voor prijs een bakkenbouwer zou vragen voor een soortgelijk iets (en krijg hij/zij die kitnaden wel op dezelfde manier als ADA & ILA dat doen?)... nog niet te spreken over poly geslepen & gepolijst glas ect.

Ben ook benieuwd wat je zou betalen bij een bouwer voor iets soortgelijks en vraag me ook af in hoeverre het resultaat in de buurt zou komen van deze standaard...
Ik vermoed dat er momenteel amper tot geen lokale bouwers zijn die deze manier van monteren beheersen of toepassen. Ook geen andere grote merken (Juwel, Eheim, ...) die dit toepassen (bij mijn weten).

Mijn maatwerkbak is knap gemaakt, strak gekit in opticwhite glas.
Ik vond hem top toen ik hem kocht.
Tot ik 2 jaar later bij de LFS de nieuw binnen gekomen reeks ILA bakken eens goed bestudeerde...
Ok... :oops:
Dat was duidelijk een ander niveau besefte ik snel. (vooral de montage en ook de glasranden en transparantie)

Maar een week later stond er ook een vijftal ADA modellen in de showroom en ik keek echt mijn ogen uit... (
Next level shit, echt waar!!:eek::oo
Dat glas!!! Die hoeken!!!! De glasranden!!!
Puuuurfect!!!
Zelfs leeg is zoiets al snel de blikvanger in een kamer...

Mensen die niet beter weten en zulke bedragen uitgeven voor een bakje...tja, prima hoor.

Helaas buiten mijn budget (zeker de grotere bakken) maar wat je hier zegt is een totaal foute conclusie denk ik.

Enerzijds weten mensen die zo'n bedragen neertellen doorgaans goed genoeg dat ze de hoofdprijs betalen en doen dat dus niet uit onwetendheid maar maken een bewuste en doordachte keuze.
Ze willen gewoon topmateriaal dus kiezen ze voor het beste dat er te krijgen is.
En ook al vind ik €3.000 veel geld toch is dat ook zeer relatief vind ik.

Hoe denk je bvb over mensen die kiezen voor dure (tot extreem dure) auto's?
Geven die een fortuin uit aan een onnozel vervoersmiddel omdat ze niet beter weten volgens jou?

Volgens mij is dat niet de reden. Ze beseffen heus wel dat er ook goedkopere auto's zijn die ook vlot van A naar B rijden.
Bij auto's is er vaak prestigedrang in het spel. Pronken...
De grootste, de duurste, de snelste hebben.
Naar mijn bescheiden mening kopen veel mensen dure auto's eigenlijk omdat ze teveel geld hebben (en te weinig inspiratie).
Soit...
Veel van hen betalen ook nog €2.000 voor een gepersonaliseerde nummerplaat terwijl je er ook één kan aanvragen voor €100 (of zoiets).
Omdat ze niet beter weten?
Mja, een beetje wel... maar opnieuw vooral omdat ze duidelijk teveel geld hebben en amper eigen ideeën vrees ik.
Vaak ook omdat ze een beetje simpel zijn en zich wat slimmer voelen met hun naam op hun nummerplaat...
Niet het beste voorbeeld bedenk ik me intussen...
Maar goed, mijn punt is:
Dan is zelfs een ADA-bakje snel kleingeld in vergelijking met dergelijke uitgaven...
En er zijn trouwens ook tal van andere hobby's die meer tot veel meer geld kosten.
En zelfs binnen onze hobby is dat bedrag niet "van de pot gerukt" imo.
Sommige mensen kiezen ervoor om meerdere bakken te zetten, plaatsen een stelling of kopen dure hardware.
Anderen geven vergelijkbare bedragen uit aan een school vissen (bvb high grade discussen) of spenderen kapitalen aan koralen en zoutwatervissen...

En dan zijn er dus ook die kiezen voor één topbak, bvb een 180cm ADA bak van €3.000...
Niet omdat ze niet beter weten, neenee, integendeel: net omdat ze heel goed weten wat ze willen! (En omdat ze het kunnen betalen...)

Geef mij de keuze:
Een fabrieksbak (of maatwerkbak) in de living en een Tesla voor de deur?
of
Een ADA180 in huis en een LADA voor de deur?
(Parkeer die Niva maar op mijn oprit terwijl ik mijn bak bestel....)
(Het financieel verschil mag op mijn bankrekening gestort worden trouwens)

Ik heb het al eens geprobeerd dacht ik maar toch nog een poging...
:foto::foto:
Ben benieuwd naar je bak, wat een joekel is dat!!!
(Ik zal je echt niet vragen hoeveel je visbestand heeft gekost naar aanleiding van dit topic...;)))
 
Maar eigenlijk hoeft heel deze discussie niet. Ik ga er ook niet langer op in.

Topic-starter kan voor relatief weinig geld en met heel weinig gedoe een prima bakje opzetten...met of zonder bioloog.
Daar ging het over, toch ?

Oeioei?
Het was maar een tip voor de ts hoor.

Hij geeft enerzijds aan dat hij niets kan vinden dat aan zijn voorwaarden voldoet...
Dus ik zeg: Ila al geprobeerd?

Hij geeft aan dat hij voor een strak geheel wil gaan...
Dus ik zeg: Ila al gezien? (Die hebben namelijk strakkere bakken dan eender welke bouwer)

Jij spreekt over hoe relatief weinig geld volstaat om een bakje op te zetten zonder gedoe...
Maar dat is naast de kwestie, aangezien de ts zegt dat hij voor een strak geheel wil gaan, desnoods met gedoe (bvb een bak bestellen bij een bouwer en er op wachten en hopen dat hij goed werk levert...)
Dus ik zeg: Ila al bekeken? Strak, relatief goedkoop (intussen ook aangetoond door vergelijking met wat ik betaalde) en direct bestelbaar!
Geen kitnaden, strak gemaakt, mooi glas... Alles wat de ts vraagt dacht ik dus vandaar gaf ik advies.

Daar ging het toch over? Dus mijn advies (dat trouwens voor de ts bedoeld is) is toch zo ontopic als maar mogelijk?


Dus die bakjes staan heel snel in elkaar.
Dat gaat dus de prijs echt niet maken.


Jij zegt dat het enorm duur is, maar dat blijkt voor ILA best mee te vallen.

Maar je hebt dus niet gelezen wat ik schreef over de manier van monteren? (Zonder kit en zo...)
Dat maakt enerzijds wel de prijs en anderzijds bepaalt dit vooral de looks van de bak!
En laat de looks nu net belangrijk zijn voor de ts..

Toon me anders eerst een maatbak met vergelijkbare montage (dus zonder een zichtbare kitlaag in de hoek), liefst met prijs erbij ter vergelijking ...

En mijn vraag heb je ook gemist?

Ik herhaal ze graag:
Heb je al eens een (lege) ADA of ILA bak in "levende lijve" gezien en goed bekeken?
Ik heb de indruk van niet...
Want dat niveau halen de meeste bouwers gewoon niet denk ik..

Kijk: mijn bak is opticwhite, ILA is opticwhite en ADA ook.
En ik heb ook het glas goed vergeleken.
Mijn maatbak is mooi glas, duidelijk opticwhite als je er een standaardbak naast ziet. (Door in de lengte door het glas te kijken/schijnen kan je dat goed beoordelen.)
Maar het glas van mijn ILA is net iets helderder, heeft nog meer een "blauwe" gloed dan mijn maatbak.

En, je voelt het al komen denk ik, dan komt ADA:

Dat glas is nog stukken helderder dan dat van ILA...
ADA gebruikt dus ook de hoogste kwaliteit opticwhite... Ze maken (of laten het maken) dat glas speciaal en alleen voor ADA-materiaal...
Je betaalt extra voor de naam, dat is waar. Maar je betaalt ook extra omdat het bakken zijn van de hoogst mogelijke kwaliteit: van kit tot kast.
Check anders eens de prijzen van hun onderkasten, dan gaan we nog lachen denk ik...
 
@ Willem666:

Ik heb geen moeite met geld uitgeven aan de hobby, maar ik trek daarin wel wat grenzen.
Mijn huidige bak is met die insteek dan ook een DIY project en daar 2 jaar mee bezig geweest.
Weloverwogen keuzes gemaakt en voor ruim 70% met 2dehands materialen gewerkt. Staal, hout, multiplex, enzo.
Met uitzondering van de voorruit en de achterwanden.
Lang verhaal...kort. Ik heb iets van een 10000€ uitgegeven.
En dit voor een 400x250x100 bak, afgewerkt beter/mooier dan de meeste dierentuin aquaria.

Ik heb hier allerlei bakkenbouwers over de vloer gehad voor ik er dan maar zelf aan begon.
De meest schandalige bedragen voorbij horen komen.

Dus een of ander klein blingbling bakje van 500€ of 3000€ ...heb ik zo mijn gedacht over.

En aangaande het visbestand ...ik kies specifiek de vissen die ik wil. Ik kijk daarbij nooit wat die kosten moeten.
Heb dus visjes van 6€/st en ook van 175€/st.

Mijn bak is mogelijk nog wel terug te vinden op het net, maar posten doe ik niet meer.
Komen kijken ...dat kan steeds.
 
Ik ben ook rond aan het kijken voor een aquarium, rimless vind ik ook het mooiste!
Gisteren kwam ik twee bakjes tegen op marktplaats die misschien aan je eisen voldoen. (ik wil een ander formaat als deze)

Dit is een heel ander formaat maar wel voor een vriendenprijsje!
https://www.marktplaats.nl/a/dieren...quarium-192-x-73-x-45-cm.html?previousPage=lr

Dit is meer het formaat waar je het over hebt, maar wel flink geprijsd.
https://www.marktplaats.nl/a/dieren...p-frame-90x60x40cm-groot.html?previousPage=lr
 
Ik wou me even bemoeien met deze discussie. ADA adviseerd na 6 jaar de bak te vervangen door het minimale gebruik van kit.ik vind dit echt veelste kort daarom nooit voor ADA of iets dergelijks gekozen.
 
Ik ben ook rond aan het kijken voor een aquarium, rimless vind ik ook het mooiste!
Gisteren kwam ik twee bakjes tegen op marktplaats die misschien aan je eisen voldoen. (ik wil een ander formaat als deze)

Dit is een heel ander formaat maar wel voor een vriendenprijsje!
https://www.marktplaats.nl/a/dieren...quarium-192-x-73-x-45-cm.html?previousPage=lr

Dit is meer het formaat waar je het over hebt, maar wel flink geprijsd.
https://www.marktplaats.nl/a/dieren...p-frame-90x60x40cm-groot.html?previousPage=lr
Ik kijk wel regelmatig op marktplaats, alleen zoals aangegeven zit ik beperkt aan een x aantal maten waar ik niet van af kan stappen ivm ruimte in de woning.
ik ga het liefste ook groter maar het past simpelweg niet.. ook heb ik overwogen om hem in de muur te bouwen achter de bank, hier was mijn vrouw het echter niet mee eens:ROFLMAO:
 
@TopicStarter, vanuit mijn perspectief:

Bioloog zou ik persoonlijk achterwege laten, vind ik best wel wat overkill alleen om techniek uit de bak te houden (zou je nu een rimless van 200x70x70 neerzetten zou dat een ander verhaal zijn).

ik zou wel een droogkamer schuin in de hoek maken van zwart glas, zowel om je filter slangen (zou dan een filter met heater nemen, Eheim thermo bijvoorbeeld) als de bekabeling van je verlichting doorheen te doen. hiermee krijg je tevens het (m.i. mooie) resultaat dat je de bak strak tegen de muur kan zetten zonder nog slangen achterom te moeten leggen. als filter in-/uitlaat dan glazen lily pipes, m.i. het minst zichtbaar, zeker als je er nog flinke wat groen voor laat groeien.
Dit had ik inderdaad ook in mijn hoofd, totdat ik dus te horen kreeg dat ze geen schuine droogkamers maken ivm de lastigheid kitten etc.
zoals mij gezegd is door een bouwer zit je met een droogkamer minimaal vast aan een vierkant van 10x10 cm.

Even ter info voor iedereen de filter in/uitlaat middels lillypijpes langs de zijkant van de bak is 100% een no go
Ik vraag mij dan alleen af waar mijn aanzuig en uitblaas dan komt te zitten in de bak kan iemand daar eens een schets van maken?
 
Ik ga even in het kort reageren op iedereen

Een bak van ada/ily gaat hem niet worden, dan ben ik weer gelimiteerd aan de standaard maten die ze verkopen. ze zijn overigens wel heel mooi afgewerkt!

ik snap dat ik altijd techniek in de bak krijg, ik weet alleen niet hoe het eruit zou komen te zien als ik met 2 potfilters ga werken en bodem doorvoeringen.
het idee is dat de bak op een stalen frame komt te staan die ik dicht maak met hout, het mooiste is dat hij inderdaad strak tegen de muur komt te staan.

zou iemand van jullie eens een boven aanzicht kunnen schetsen hoe jullie het zouden doen?
wel/geen droogkamer
gaten voor doorvoeren

en hoe zou de bak eruit zien als ik toch een bioloog ga overwegen?
 
Ik kijk wel regelmatig op marktplaats, alleen zoals aangegeven zit ik beperkt aan een x aantal maten waar ik niet van af kan stappen ivm ruimte in de woning.
Ik ken het probleem, deze bakken passen ook niet goed in ons huis, ik heb nog wel even zitten meten voor die twee meter bak maar die 73 cm diepte is toch echt teveel voor ons huis.

ook heb ik overwogen om hem in de muur te bouwen achter de bank, hier was mijn vrouw het echter niet mee eens:ROFLMAO:
Hahaha het is ook overal hetzelfde liedje... Ik heb onderhandeld en gepromoot als een malle en net groen licht gekregen voor een bak van 250 bij 50 of 40 bij 50. :thumbs:
Maar ze heeft inmiddels al wel tien keer gezegd dat ze niet een half jaar in een verbouwing en een puinhoop wil zitten, ik was eigenlijk van plan om de vloer open te halen en een nieuwe aan en afvoer van water aan te leggen😂😂😂
 
Voor dit formaat zou ik ook geen bioloog nemen. De overloop kost veel ruimte in de bak.

Als je echt geen techniek wil zien zou ik gaan voor de twee doorvoeren in de bodem met daaronder een potfilter / inline of bodem verwarming / inline of reactor co2.

Dan is het enige wat je hebt 2 buisjes aan de onderkant van de bak met eventueel als je dat wil en 90 graden bocht en een pijpje omde flow wat meer te verspreiden.

Wat plantjes ervoor en je hebt alles netjes weggewerkt.

Enige aandachtspunt is, Je zult wel een flinke pomp moeten hebben om vanaf onderin de bak de oppervlakte spanning te breken voor voldoende zuurstof uitwisseling. Aangezien het een vrij diepe bak ik met een beperkt wateroppervlak.

Alternatief is inderdaad een droogkamer voor je buizen

Vanwaar twee potfilters. Je hebt toch prima potfilters die een bak van dit formaat kunnen filteren.
 
Ik heb zelf ook een op maat gemaakt aquarium. 110x75x90 met een midden overloop en doorvoeren. Hierop heb ik 2 potfilters en dit bevalt me goed. Wel heb je dan altijd nog de mogelijkheid om voor een bioloog te gaan.
 
Ik heb zelf ook een op maat gemaakt aquarium. 110x75x90 met een midden overloop en doorvoeren. Hierop heb ik 2 potfilters en dit bevalt me goed. Wel heb je dan altijd nog de mogelijkheid om voor een bioloog te gaan.
hoe groot is jou overloop qua maatvoering? en hoe heb je van de overloop een droogkamer gemaakt?
 

Terug
Bovenaan