Hulp gevraagd bij maken van een landschap


C

Chielvdh

Guest
Dag allemaal, mijn naam is Chiel en ik ben nieuw hier. Ik heb in mijn voorsteltopic een landschap geplaatst die ik graag na wil bouwen. En daarbij heb ik enkele vragen. Alle hulp is welkom!

https://www.aquaforum.nl/threads/chiel-hier-hulp-gevraagd-bij-landscape.159798/

Gelieve in dit topic reageren :) dankjewel alvast!

Op internet heb ik een landschap gezien wat ik graag na wil bouwen:



Hebben jullie tips welke stenen/rotsen te gebruiken? Moet ik dit perse lijmen of niet? En welke planten moet ik aanschaffen om het op hierboven te laten lijken? Welke planten groeien op stenen/rotsen? Hoe zit het met een voedingsbodem? Bestaat er een webshop die alle benodigdheden heeft om dit na te bouwen (inclusief planten)?

Wie kan mij aub op weg helpen? Mijn dank is alvast heel erg groot.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je vragen zijn nogal algemeen en daardoor moeilijk om beknopt te beantwoorden.
Ik denk dat je best begint met onderstaande sites uit te pluizen.

Veel informatie over werkwijze bij het opzetten van een scape, met een stappenplan en uitleg..
En je vindt er ook veel materiaal voor scapen, planten en co2 enzoverder.
Azaqua heeft een heel groot aanbod maar sommige zaken vind je ook elders goedkoper. Ik denk dan bvb aan glazen lily pipes, co2 benodigdheden en zo.
Maar azaqua is een topshop met zeer goede klantenservice en wilco (de eigenaar) is steeds bereid om mee te denken en vragen te beantwoorden en dat is ook veel waard natuurlijk.

https://www.azaqua.nl/content/category/3-beginnen-met-aquascapen

Als je deze site hebt uitgeplozen kan je eens onderstaande site bekijken. Ook veel informatie over planten, voeding, verlichting en algen (bestrijden en vermijden).
Ook veel materiaal (plantenvoeding, co2 benodigdheden,...) en goede klantenservice...

https://planted-box.com/over-plantedbox/

Via deze sites kan je misschien al een beetje een richting bepalen en krijg je een idee wat je allemaal nodig hebt voor je plannen.
Ongetwijfeld heb je dan nog vragen en dan kan je altijd hier bijkomend advies vragen.
 
Informatie kan ik je helaas niet geven Chiel maar ik ga wel jouw topic volgen veel succes.:thumbs:
 
De scape die je hebt uitgekozen is hoofdzakelijk opgebouwd uit mossen. Ik herken een Java varen, Hemianthus Callitrichoides, Riccardia Chamedryfolia, Flame, Peacock en Java mos.
Ongetwijfeld een Fissidens soort om details aan te brengen, en als laatst een Lilaeopsis waarvan ik denk dat het de Brasiliensis is.

De stenen lijken erg op Flagstone, maar daar heb je veel variaties in.
Mos kan prima op steen groeien mits de oppervlakte ruw is zodat het mos zich kan verankeren. De HC en de Lilaeopsis staan in een aquasoil en het stuk hout is eenvoudig spiderwood.

Er hangt een dropchecker in de bak voor CO2 dus dat moet je wel rekening mee gaan houden.

Voeding is niet bijzonder voor dit plantenbestand dus een standaard EI is ruim voldoende met verplichte waterwissels van 50% per week.
 
Cornelius: dankjewel, dit helpt mij heel erg.
Honeybadger: ook jij bedankt, ben dit nu aan het doornemen. Interessant om te lezen. Let er wel op: dit is echt mijn allereerste aquarium en ik moet het doen met degene die ik nu heb: Ciano Aqua60. De vraag komt bij mij nu wel omhoog of deze wel geschikt is voor aquascape. Hij heeft namelijk een interne filter waar ik het mee moet doen (wel kan ik verschillende filters van Ciano kopen en tot max 4 erin stoppen). Wat is jou / jullie mening hierover? Kan ik het ontwerp wat ik voor ogen heb ik deze aquarium bouwen of is de mijne daar niet geschikt voor?
 
Jawel,het zou kunnen. Je hebt allemaal makkelijke planten dus heb je geen grote hoeveelheden licht nodig. Maar... een Ciano60 vindt ik persoonlijk niet geschikt en dan m.n. door dat interne filter.
Ten 1e is het gewoon een afknapper als je een mooie scape hebt en de aandacht word afgeleid door een stuk plastic wat er inzit. En ten 2e heb ik mijn twijfels of je wel genoeg stroming kan creëren
om alle voedingsstoffen en CO2 op alle plekken te krijgen. Want als je dat niet hebt is de kans op 'deadspots' erg groot. En dat mag je jezelf absoluut niet permitteren in een mosscape.

Dus een Ciano60 en aquascapen..?
Nope, zou ik persoonlijk niet doen.
Ik adviseer je een ander bakje, zonder lichtkap maar een opzet LED, een extern filter en een goed CO2 systeem. En als laatste advies wil ik je meegeven om niet de lat te hoog te leggen als je geen ervaring hebt.
 
Ik snap dat de aandacht wordt afgeleid. Maar dit aquarium heb ik nu gekocht en ik heb 2 opties: of een andere / simpelere landscape. Of hopen dat dit toch gaat werken (misschien met een paar extra toevoegingen). Ik zou het gewoon zonde vinden dat het een heel saai aquarium wordt waarin alleen een grindlaag zit en een paar plantjes. Dus hoe kan ik het toch nog zo leuk mogelijk maken?
 
Weet iemand toevallig welke stenen je hierboven ziet? Het dichts in de buurt komt Pagoda, maar die is vrijwel nergens te krijgen (en al helemaal niet in het donker). Wat lijkt er heel erg op? Op Flagstone vind ik weinig concreets.
 
Ik ga trouwens het toch maar wat simpeler maken:

- Stenen: Lava Iceland rocks
- (Voedings)bodem: ADA Aqua soil -> Welke moet ik nemen? En hoe bouw ik het voor mij situatie het beste op? Is alleen ADA AQUA Soil genoeg of heb ik meer nodig?
- Bodem Cosmetisch: La plata zand
- Planten; mossen, varens en planten die baat hebben bij een voedingsrijke bodem. Mossen & varens komen voornamelijk op de lava stenen, de planten voornamelijk in de voedingsbodem.
- CO2: geen (led licht ga ik wat dimmen en tijdsduur dat het per dag aanstaat beperken tot maximaal 8 uur). Eventueel groei ondersteunen met Easy-Life EasyCarbo.
- Extra: Spiderwood

Stappenplan:

- Bestellen stenen, voedingsbodem en cosmetisch zand.
- Daarna kijken welke planten ik erin stop
- Opbouw
- Bestellen planten en plaatsing

Kan iemand aub iets zeggen over hetgeen hierboven. Vergeet ik dingen? Doe ik dingen verkeerd? Als iemand mij kan helpen over hoe ik de bodem opbouw en wat daar minimaal voor nodig is dan hoor ik het heel erg graag! Ik ga gebruik maken van simpele planten
 
La plata zand komt niet op de soilbodem. Maar volgens mij moet je meerdere lagen met van alles aanbrengen voor een goede bodem (circulatie, bacteriën, etc.). Wie kan mij daar wat meer wegwijs in maken?
 
Wat is een makkelijke variant als bodembedekker die niet te hoog wordt (ongeveer 2 cm)? Ik zoek eentje die mooi felgroen is.

Edit: Micranthemum monte carlo lijkt me wel een gave. Als je ze uit elkaar haalt en op verschillende plekken zet, hoe ver uit elkaar moet je ze dan zetten? Groeit vanzelf dicht denk ik?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Easy-Life EasyCarbo.

Niet met mossen gebruiken deze kunnen hier niet tegen.

Je hebt wel een aantal voorgrond planten die makkelijk zijn maar als je aan Monte Carlo denkt dan heb je voor een goede groei een goede verlichting nodig.
De kracht van je verlichting is namelijk lager op de bodem dan bij de top en voorgrond planten zitten op het laagste punt.
Meestal wordt er voor voorgrond planten wel aangeraden om Co2 te gebruiken omday je ook een sterkere verlichting gebruikt.

Maar sagittaria subulata, cryptocoryne parva of staurogyne repens worden volgens mij wel met succes gehouden zonder co2
 
Ik kwam juist uit op Micranthemum monte carlo omdat ik op internet las dat meerdere een prima ervaring hiermee hadden, zonder co2 en zonder een hele installatie. Dit ga ik toch maar proberen. Wel zal ik nog even kijken naar degene waar jij het over hebt.

Voor de Micranthemum monte carlo ben ik van plan om kleibollenmix over het aquazand te strooien (van de hornbach) en dat weer te bedekken met aquazand. Dus aquazand, kleibollenmix, aquazand. De stenen zijn bijna binnen dus dan ga ik een setup maken. Dan bepaal ik welke planten erin komen en hoeveel. Het hele plan zal ik hier plaatsen zodat jullie erop kunnen schieten. Het lastige vind ik alleen dat ik hele tegenstrijdige informatie tot mij krijg: de ene keer lees ik dat men zegt: moet je niet doen, en ergens anders lees ik dan weer dat het prima kan (op basis van een ervaring).
 
Easylife carbo heb ik btw niet aangeschaft. Ik heb sporenelementen (csm+b) gekocht. Dankjewel voor je tip!
 
Niet met mossen gebruiken deze kunnen hier niet tegen.

Vandaag met 2 mensen gesproken die zelf een aquarium hebben (en vele hebben gehad). En zelf ook alles eromheen verkopen. Zij gaven aan dit nog nooit meegemaakt te hebben. Mijn vraag dus: hoe kom je erbij dat mossen hier niet tegen kunnen?
 
Vandaag met 2 mensen gesproken die zelf een aquarium hebben (en vele hebben gehad). En zelf ook alles eromheen verkopen. Zij gaven aan dit nog nooit meegemaakt te hebben. Mijn vraag dus: hoe kom je erbij dat mossen hier niet tegen kunnen?

Eigen ervaring zodra ik het bij riccia en javamos gebruikte werdt riccia helemaal snotterig en stierf af, de javamos werd helemaal bruin en vond het goedje ook niet zo leuk.
Daarna nooit meer carbo gebruikt en nu doet de javamos het prima maar ik lees inderdaad ook dat andere mensen er totaal geen last van hebben(kwestie van geluk denk ik dan maar)
maar het zijn voornamelijk fijn bladerige planten die niet zo goed tegen de carbo kunnen volgens mij.

Daarnaast heb ik gelezen dat de stof die in de vloeibare co2(om het zo maar even te noemen) zit een soort verdund bestrijdingsmiddel is die op de bladeren van de planten de dunne laag alg dood waardoor planten beter toegang tot de co2 in het water zouden hebben. of het waar is weet en durf ik niet te zeggen maar in mijn low tech aquaria gebruik ik het niet meer en mocht ik het wel co2 willen gebruiken dan doe ik dat liever gewoon met een fles.
 
Als bodemplant ben ik voor de glossostigma elatinoides gegaan. Ik heb al kleinbollenmix in huis waarmee ik het wil voeden (naast co2 toevoegen). Kan ik de kleibollenmix ook over aquariumgrind strooien en daar weer een laagje grind bovenop doen? Zodat het mooi verdeeld is. Of beter om heel veel kleine bolletjes erin te stoppen?
 
We hebbn het wat simpeler gehouden dan wat in eerste instantie onze wens was. Aquarium is nu gevuld met 10 cm water. Volgende week planten kopen voor achterin. En langzaam helemaal vullen. We beginnen met 6 uur licht per dag en bouwen dit verder op. Ook kijken we of we nog wat gaan doen aan de ruimte tussen de 2 grote stenen.

320B71CE-AD01-4368-94F2-E1C64F7094D1.jpeg
 
En hij is af. Het was allemaal (en is nog steeds) allemaal een stuk lastiger dan verwacht. Veel geleerd. Veel stress ervan gehad haha. Maar ben redelijk tevreden met het resultaat van mijn eerste aquarium.

We moesten het doen met dit aquarium. Bij een volgend aquarium zou ik een mooie ada bak nemen met externe filters, co2 systeem, etc. Nu is en wordt het grotendeels proviseren. Ook de bodem was een hel. Heel lastig om de voorgrondplanten goed vast te laten zitten zonder dat ze boven kwamen drijven.

F6992EB0-4322-4E44-8EEA-485EE4EBCAC8.jpeg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dankjewel! Ik zal nog wel tegen veel meer dingen lopen, maar van alles leer je weer. Dat nemen we mee voor de volgende keer.
 

Terug
Bovenaan