Hulp gevraagd bij instellingen.


Memmo

Well-known member
Lid geworden
19 maart 2010
Berichten
1,135
Locatie
Apeldoorn
Website
www.aquaforum.nl
Beste mensen.

Voor mijn verjaardag heb ik een camera gekregen.
Ik ben al een tijd bezig met het zoeken naar juiste instellingen om mooie foto's van mijn bak en vissen te maken maar nog steeds geen resultaat.

Ik hoop dat jullie tips hebben.

Ik kan handmatig instellen:

ISO
Belichtingswaarde
Diafragma
Sluitertijd
Witbalans.

Oh het is een Samsung Galaxy EK-GC 110.
 
Heb je de macro-functie al eens geprobeerd ?? Die kan je ook aangeven . Die is te herkennen aan het volgende icoontje :
DZKOf6cTaGnb7-pTH7uShjXEzUq7-_UO.png


zie pagina 20 van de gebruiksaanwijzing, maar die had je natuurlijk al lang helemaal gelezen :juggle:
 
Zeker, met mijn oude toestel maakte ik enkel met macro-functie foto's.
Moet ik de flitser hierbij gebruiken want de foto's vind ik toch niet echt denderend.

Ik wil met manueel-functie foto's maken.
Ik heb wel eea gelezen maar kan er niet veel wijs uit worden.

Ik zou graag willen weten welke stand diafragma, iso etc ongeveer moeten staan en vanuit die instellingen kan ik verder experimenteren.
 
Met een dergelijk toestel zou ik geen flitser gebruiken, dat gaat meestal mis. W�l gebruik ik een statief. Zorg ervoor dat er boven de bak zoveel mogelijk licht brandt, en de omgeving zo donker mogelijk is. Dan moet dat gewoon lukken, zelfs in de automatische stand. W�l veel oefenen, maar dat geeft niks, de foto's die mislukt zijn gooi je gewoon weg, dat voordeel heb je tegenwoordig
 
Mooie van handmatig is dat je zelf kan afstellen en zien hoe het wordt.

Stap 1:
Diafragma zo klein mogelijk getal, ISO laag en sluitertijd zo hoog mogelijk..


Stap 2:
Foto te donker: langzamere sluitertijd
Foto te licht: Snellere sluitertijd

Stap 3:
Foto bewogen: Sluitertijd 1 stap hoger, en ISO 1 stap hoger
Net zo lang tot je goede instellingen hebt.

Verder inderdaad wat de rest ook zegt. goed verduisteren, bak goed verlicht etc.
 
Thanks voor de tips! Ben er zojuist eens mee aan de slag geweest, zie mijn fotoalbums voor het resultaat.
 
Haha dus ik ben niet de enige.
Aquavisie en Tharealmb bedankt voor info.
Ik hoop vanavond ermee te experimenteren maar moet eerst een training geven vanavond.

Welke instellingen heb je precies gebruikt Rick?
 
tharealmb zei:
Stap 1:
Diafragma zo klein mogelijk getal, ISO laag en sluitertijd zo hoog mogelijk..
Alweer een maandje geleden, maar toch nog even mijn reactie. Diafragma zou ik erg laten afhangen van de omstandigheden. Veel dingen in het aquarium zijn idd wel prima te fotograferen met een klein f-getal (dat is ook het handigste voor het licht, want idd hoe lager het getal, hoe beter belicht), maar grotere vissen etc. vaak niet als ze niet recht voor de camera zwemmen, dan is maar een heel klein deel scherp. Dus ietsje groter kan in veel gevallen geen kwaad (f/5.6- 7).

En de ISO: dat is h��l afhankelijk van de verlichting van je bak. Wil ik onze bakken fotograferen met ISO 100 of 200, dan moet ik de sluitertijd enorm lang maken, en dat is echt niet te doen. Tegenwoordig zie je nauwelijks ruis in een foto met ISO tot 800 of 1600. Als het niet goed lukt om met een lage ISO scherpe, goed belichte foto's te krijgen, zou ik dus ook altijd beginnen met het hoger zetten van de ISO (400, 800). Dat kleine beetje ruis vind ik persoonlijk niet opwegen tegen een onscherpe foto namelijk ;)

Ben idd ook nog wel benieuwd wat voor instellingen 'ie had gebruikt. :)

- Mascha
 
Oh, de instellingen kun je natuurlijk wel gewoon in de exif-data van de foto's zien, op Flickr waar 'ie de foto's had geupload zelfs. ;)

Ziet er prima uit, Rick, als ik zo wat foto's van de 60cm bekijk. Zou zelf in dit geval (bij de vuurgarnaaltjes) het f-getal nog ietsje lager hebben gedaan en de ISO nog een stapje hoger, zodat de sluitertijd iets korter kan en de foto nog net wat scherper is. Maar dat zijn details :)

- Mascha
 
Ben het helemaal met je eens hoor Mascha&Ivo! maar probeerde een zo simpel mogelijk startpunt te geven, waarbij je zo min mogelijk ruis hebt, en een zo groot mogelijke scherptediepte zonder wazige foto's.

Als je dat onder de knie krijgt, ga je vaak vanzelf met diafragma en dergelijke spelen. Diafragma is ook afhankelijk van hoeveel mm lens je hebt (17mm heeft op f2.8 een groter gebied "scherp" dan een 200mm lens) en de afstand waarvan je fotografeert (dichterbij is minder scherp dan verder weg).

Wat ik zelf vaak handig vind: Camera op S (sluitertijd) en dat instellen zodat de foto's niet bewogen zijn (tussen 1/30e en 1/200e, gewoon proberen). Dan kijken wat je Diaframga (F) is. Te laag? (f2.8 bijvoorbeeld) dan ISO omhoog (100-> maximaal 1600). Diafragma te hoor (F11 moet het echt ophouden) dan ISO omlaag.
 

Terug
Bovenaan