hulp bij nitraat en fosfaat toevoegen


D

Damay77

Guest
wie kan me helpen: nitraat en fosfaat van mn bak is 0. nu heb ik bij aquariumbemesting.nl een fles fosfaat en nitraat besteld.

maar hoeveel moet ik toevoegen? wat zijn ongeveer de streefwaarden van nitraat en fosfaat voor een bak?

en moet zoiets dagelijks gecheckt en toegevoegd worden of gebeurd dit wekelijks?

het is een plantenbak, heeft nog geen Co2.
 
Op de flessen staat zover ik weet precies hoeveel je moet toevoegen om een bepaalde waarde te verkrijgen.
Ik volg de EI en doseer wekelijks 20 mg nitraat en 2 mg fosfaat maar zonder veel licht en co2 hoeft dat niet.
Heb je wat meer info over de waterwaarden en de verlichting en de maat van je bak??
Je kan het toevoegen zoals je wil. Daarmee bedoel ik dat het dagelijks kan maar ook 1x in de week. Omdat ik van gemak hou voeg ik het 1x per week toe. Plantenvoeding kun je beter een dag na de fosfaat toevoegen.
 
het is een 180 liter bak. 2 tl lampen die zo'n 12 uur per dag aan staan.
waterwaarden:
No3: 0
NO2: 0
fosfaat: 0
ph: 7.2-7.4
KH: 10
GH: >7d
chlorine: 0
Co2: >15

CO2 was voor de test <15. na de test heb ik easy carbo toegevoegd en smiddags kwam er >15 uit. weet niet hoe het er nu voor staat.

no3 en fosfaat zijn zo laag vanwege weinig vissen. er zitten er hoogstens 10 in.
 
Carbo kan de waarde co2 niet opkrikken hoor. Carbo is een vervanger maar geen co2.
Je hebt vrij lang het licht aan vind ik zelf en dan zou ik zeggen dat je wel 15mh nitraat en 1.5 fosfaat mag gebruiken.
Na de eerste toevoeging zou ik alles nogeens meten en dan voor de volgende wissel na 1 week weer de waarden meten. dan heb je een beetje inzicht in hoeveel er wordt verbruikt.
Je hebt een vrij hoge kh en dat kan de opname van voedingsstoffen bemoeilijken.

Doen de planten het goed en heb je geen algen??
 
die kh zit denk ik in het kraanwater. dat is al jaren zo. ik heb de bak opnieuw opgestart met een groot deel nieuwe planten maar ze groeien nog niet echt lekker. veel planten hebben gaten in de bladeren en de onderkant van de stengels zijn kaal.

er zit een lotus in die supergoed groeit, maar wel gaatjes in de bladeren.

aan de planten komen aan de randen groene haartjes en op de ruiten groene vlekjes.
 
Toevallig moerasplantjes? met gaatjes?

Dan Lateriet= ijzer.
in de bodem stoppen (kleibolletjes)
 
Heb je wat foto s misschien en geef je plantenvoeding??
 
nee, juist niet in de moerasplanten. juist de stengelplanten en een paar bladeren van de lotus.
heb easyprofit, easy carbo en heb evt nog losse ijzertabletten van dennerle. voeding ben ik van de week mee begonnen.
foto's moet ik even kijken hoe ik die erop krijg..
heb het even vluchtig door gelegen maar ik begrijp eruit dat ik mn licht terug moet brengen naar max 8 uur omdat ik nu geen co2 toevoeg?

en domme vraag maar moet ik 1,5 en 15 toevoegen of moet ik op die waarden uitkomen?
 
No4 1,,,,,,, No3 op 10.
 
ok. en weet iemand of die calculator van aquariumbemesting een beetje klopt?
die zegt dat ik op een week 34 ml nitraat moet toevoegen en 60 ml fosfaat. maar er staat niet bij op welke waarde ik volgens hun uit moet komen.

en is de calculator geeft 2 manieren:
1x per week of verspreid over de week, de "veilige" manier. denk dat ik daar beter eerst mee kan beginnen?

ik zal wel heel dom zijn maar ik snap hem even niet meer...
de calculator zegt dus 34 ml nitraat en 60 ml fosfaat maar op de fles staat zonder co2: 1-2 ml per 50 liter per week. ik ga dan uit van 150 liter netto dus dat is hoogstens 6 ml per week.??

34 ml of 6 ml vind ik wel een groot verschil....
 
Eerst de waarden in je bak meten.

zal naar de maat van je bak zijn.

Nooit zomaar erin mikken,hoor.
 
Bertus zei:
Eerst de waarden in je bak meten.

zal naar de maat van je bak zijn.

Nooit zomaar erin mikken,hoor.

oh, maar ik mik het er echt niet zo in hoor. vandaar dat ik het ook vraag :)
vind het verschil een beetje groot en raar.
maar mn waarde van no3 en fosfaat zijn 0. heb een 180 liter bak met een flinke laag zand erin en binnenfilter dus ik ga even uit van 150 liter netto.
maar ik snap dan niet dat de fles 6 ml aan geeft en de calculator 34
 
Hoeveel planten heb je, die nitraat zouden gebruiken>

Voeg dan eerst een 10 ml. van no3 toe, en fosfaat ook 10 ml.

kijk dan eerst wat er gebeurt.
 
ik heb vorige week op basis van de calculator op aquariumbemesting.nl 34 ml nitraat en 60 ml nitraat toegevoegd. (volgens de meneer van aquascaping moest het ongeveer 40 ml en 80 ml dus dit was denk ik redelijk veilig om mee te beginnen).
tevens heb ik bio-co2 opgestart.

dit zijn mijn waterwaarden voor gebruik nitraat/fosfaat en co2:
NO2: 0
NO3: 0
Po4: 0
GH: >7
KH: 10d
PH: 7.2
chlorine: 0
C02: <15

nu net voor de waterwisseling meting gedaan:
No2: 0
NO3: 0
Po4: 0,5
GH >7
KH15d
Ph: 7
chlorine: 0
CO2: 35 en de continu test van dennerlee geeft ook groen=goed aan

en nu: moet ik nitraat en fosfaat ophogen of weer hetzelfde geven?
en wat met die KH van 15? kan dat wel kloppen?
 
Snap nog steeds niet,dat je geen No3, hebt.
Elk goed werkend filter zet nitriet in nitraat om.
 
En hoe kan de kh zo zijn gestegen opeens??
Volgens de calculator moet je toevoegen:

Zaterdag
Ververs (ongeveer) 50% van je aquariumwater
Voeg 34 ml toe van de fles met het label N (NO3)
Voeg 60 ml toe van de fles met het label P (PO4)
Voeg 45 ml toe van de fles met het label K (Kalium)

Dan zou je ongeveer ergens rond de 20/2 toevoegen dus ik begrijp ook niet waar al die voeding is.
Je gebruikt gewoon de vloeibare kant en klaarvoeding begrijp ik.
Ververs je ook wekelijks de helft??
 
ik snap er ook helemaal niks van. en zeker niet van die KH.
ik heb alleen in diezelfde week het binnenfilter opgestart. (nieuw).
dus er staat een buitenfilter op te draaien (die zelden schoon word gemaakt) en dan het binnenfilter.

verder die nitraat en fosfaat en de volgende dag profito plantenvoeding.
waterwisseling heb ik nog niet gedaan, dat lag voor vandaag in de planning aangezien ik het spul er pas vorige week in gegooid heb.

toevoeging: kan er volgens mij niks mee te maken hebben maar er is gisteren een beker volle melk in mn aquarium gelopen....
iets met dochter die hem erop heb gezet en ik die hem omstootte. maar goed, lijkt me niet dat die voor die hoge KH zorgt. 1 beker op 150 liter water....
 
In melk zit wel behoorlijk wat calciumcarbonaat dus zou daar toch door kunnen komen. Een andere verklaring zou ik niet weten.
 
buitenfilter op te draaien (die zelden schoon word gemaakt)???



Zou die dan niet vol zitten?
Dan stopt de uitstroom ook,hoor.
 
die is het probleem niet.
buitenfilter gebruik ik als een soort bioloog. ik verschoon hem pas als de uitstroom minder word. hoogstens 2-3x per jaar. en deze is 1 maand terug gedeeltelijk verschoond.
binnenfilter verschoon ik wel regelmatig. (uitspoelen). maar goed, die draait net een week..
 
Wellicht at de melk met de verhoogde kh heeft te naken maar dan vraag ik me nog af hoe het kan dat je bak zoveel nitraat en fosfaat heeft verbruikt.
Ik heb co2 en zo n 9 uur licht op een meterbak maar dat verbruikt de bak zelfs hier nog niet eens.
 
gisteren paar emmers water verwisseld en 34 ml nitraat en 60 ml fosfaat toe gevoegd.

waterwaarden nu:
No3: 18
No2: 0
GH: >7d
KH: 15 d
Ph: 7,2
Chlorine: 0
CO2: 25
Po4: denk 1,5 a 2. het is moeilijk te zien.

Co2: is lager dan gisteren maar te verklaren, ik heb een foutje gemaakt met het installeren van de 2e co2 fles. deze moeten dus opnieuw opgestart worden.

maar goed, No3 en po4 zijn nu redelijk goed, toch?
alleen die KH van 15 blijft vreemd....
 
Ja de no3 en de po4 zijn nu veel beter hoor. die paar emmers zullen de kh ook niet direct veel verlagen na de melk denk ik zo.
Volg jij de EI misschien ook??
 
jessicapilon zei:
Ja de no3 en de po4 zijn nu veel beter hoor. die paar emmers zullen de kh ook niet direct veel verlagen na de melk denk ik zo.
Volg jij de EI misschien ook??

ik ben net begonnen met de EI methode.
 
Ok, dan weet je vast dat je 50% moet verversen ;).
 
jessicapilon zei:
Ok, dan weet je vast dat je 50% moet verversen ;).

weet ik maar aangezien er nitraat op 0 stond en maar 0,5 fosfaat, leek het me niet nodig om de boel te "resetten" . heb daarom maar een paar emmers gedaan. volgende keer word het 50%
 
Ok, dat snap ik. Lekker makkelijk dus ;)
 
Zit er dan geen Nitraat in jullie kraanwater? Damay?
 
Bertus zei:
Zit er dan geen Nitraat in jullie kraanwater? Damay?

hier zit <1.0 nitraat in het water.
 
Maar bij de EI ga je ook overdoseren zoals je weet Bertus.Dus ik voeg wekelijks 20/2 toe ongeacht het leidingwater. maar ja als je extreem veel in het kraanwater hebt dan moet je er wel rekening mee houden.
 
Het is tijd voor water verversen. (of eigenlijk, gisteren)..
nu doe ik net voor de verversing een test en NO3 is 0 en po4 is 1.
wat kan ik nu het beste doen? gewoon 50% verversen en de volledige hoeveelheid No3 en po4 toevoegen? (in mijn geval dus 34 ml no3 en 60 ml po4.kant en klaar)

of kan het nu ook 25% aangezien de no3 nu is?

de planten doen het super goed. ik had een beetje waterkroost maar dat is nu in een week tijd explosief gestegen. is dat een teken dat het qua voeding ook goed gaat of zegt het weinig?
 
Ja je moet gewoon de helft verversen en de gewone hoeveelheid toedienen.
25% kan ook maar goed normaal is het de helft, maar in dit geval zou je 25% dus kunnen doen.
Dat kroost neemt veel no3 op maar ja dan nog wel raar dsar het 0 is hoor. Je hebt geen bijzondere bodem of iets wat stoffen zal absorberen.
 
jessicapilon zei:
Ja je moet gewoon de helft verversen en de gewone hoeveelheid toedienen.
25% kan ook maar goed normaal is het de helft, maar in dit geval zou je 25% dus kunnen doen.
Dat kroost neemt veel no3 op maar ja dan nog wel raar dsar het 0 is hoor. Je hebt geen bijzondere bodem of iets wat stoffen zal absorberen.

er zit niks bijzonders in. gewoon zand van de g*mma.
het is wel ineens heel erg veel kroos. het hele wateroppervlak zit dicht.
 

Terug
Bovenaan