Hulp/advies nodig voor mijn plantjes


R

Rowan'

Guest
Ik ben weer terug van weggeweest, kreeg vandaag mijn plantjes binnen en heb eigenlijk een best wel prangende vraag. Ik ben zelf een redelijke amateur, en heb dus ook gekozen voor makkelijk te onderhouden plantjes.

Dit zijn de plantjes die ik heb:
- Vallisneria asiatica 1x
- Shinnersia Rivularis 1x
- Cryptocoryone parva 2x
- Limnophila aromatica 1x
- Microsorum pteropus Trident 1x
- Samolus valerandi 2x
- Cryptocoryone wendtii 3x (dezen had ik al van vorige plantenbestand, rest rip door slecht onderhoud)

Hier wat foto's
tWqHRMeumF0Ql9P_gfCwCvsCsYGiiRse.jpeg

tWqHRMeumF0Ql9P_gfCwCvsCsYGiiRse.jpeg


Nu is mijn vraag eigenlijk hoe positioneer je de planten optimaal? Ik heb nu op de stengelplanten na alles een beetje in bosjes neer gezet (hoe ze ook waren in de potjes). Plaats je zo'n Cryptocoryone parva nou als een bos of echt stengel bij stengel apart van elkaar zodat je een veld krijgt? Verder de stengels die ik plaats zijn een beetje scheef als ik ze neerzet, worden ze naarmate je ze hebt rechter (doordat ze naar het licht groeien)? Een hoop vragen ik weet het :p. Alvast bedankt voor de reactie.

Mochten er verder vragen en/of opmerkingen zijn hoor ik dat natuurlijk graag.

Bedankt voor het lezen in ieder geval ;).

Met vriendelijke groet,

Rowan
 
En mocht iemand afvragen waar zijn de vissen? Die zijn er weldegelijk alleen zie je ze (op 1 na) niet op de foto. Had speciaal licht even aangezet voor de foto's.
 
Hi Rowan,


Mooie plantjes.

De Vallisneria kan je gerust wat uitelkaar halen en kleine bosjes van 2 of 3 plantje bij elkaar plaatsen. Geef ze een beetje de ruimte. Dan groien ze sneller en verslijmen ze minder.
Ze maken snel nieuwe scheuten met nieuwe planten die je kan los knippen en kan verplanten of in bosjes kan verkopen/weggeven als je er teveel hebt.

De planten nemen snel een andere houding aan die bij jou verlichting en stroming past. Zijn nu nog de verlichting van de kweker/teler gewent.

Die mooie grote plant op de voorgrond zou ik in 2 bosjes op de achtergrond plaatsen rond je filter. Deze wordt mooi groot en zal je filter mooi verbergen. Als je deze op de voorgrond plaatst dan is de verhouding wat minder.

Verder moet je niet schrikken als er een paar dood gaan. Haal dode bladeren weg. Maar laat de planten zitten. Ze hebben de tijd nodig om te wennen. Duurt wel 2 weken soms.

Werk je met een voedingsbodem?

Anders zou ik klei bolltjes plaatsen om ze te voeden. Dit kunnen ze in het begin nodig hebben. Pas wel op met verplaatsen van de planten. Als de klei los komt kan het water een beetje troebel worden. Maar dat verdwijnt snel weer.

Het belangrijkste is nu dat je geduld hebt. Als de planten nieuwe wortels krijgen en groeien kan je ze makkelijker verplanten.

Succes.
 
Laatst bewerkt:
In het begin kunnen enkele planten het wat minder doen omdat die aan de submerse omstandigheden moeten wennen. Stengelplanten inderdaad altijd iets uit elkaar plaatsen. Geduld is nu duidelijk op zn plaats;).
Moerasplanten waarderen wel een klei- of voedingsbol bij de wortels.
 
Hi Rowan,


Mooie plantjes.

De Vallisneria kan je gerust wat uitelkaar halen en kleine bosjes van 2 of 3 plantje bij elkaar plaatsen. Geef ze een beetje de ruimte. Dan groien ze sneller en verslijmen ze minder.
Ze maken snel nieuwe scheuten met nieuwe planten die je kan los knippen en kan verplanten of in bosjes kan verkopen/weggeven als je er teveel hebt.

De planten nemen snel een andere houding aan die bij jou verlichting en stroming past. Zijn nu nog de verlichting van de kweker/teler gewent.

Die mooie grote plant op de voorgrond zou ik in 2 bosjes op de achtergrond plaatsen rond je filter. Deze wordt mooi groot en zal je filter mooi verbergen. Als je deze op de voorgrond plaatst dan is de verhouding wat minder.

Verder moet je niet schrikken als er een paar dood gaan. Haal dode bladeren weg. Maar laat de planten zitten. Ze hebben de tijd nodig om te wennen. Duurt wel 2 weken soms.

Werk je met een voedingsbodem?

Anders zou ik klei bolltjes plaatsen om ze te voeden. Dit kunnen ze in het begin nodig hebben. Pas wel op met verplaatsen van de planten. Als de klei los komt kan het water een beetje troebel worden. Maar dat verdwijnt snel weer.

Het belangrijkste is nu dat je geduld hebt. Als de planten nieuwe wortels krijgen en groeien kan je ze makkelijker verplanten.

Succes.
Dank voor je reactie.

Ik las eerste week alles gewoon staan zodat ze wortels kunnen aanmaken en kunnen groeien. Volgensmij is het niet handig om ze zo snel te herplaatsen nietwaar?

Ik gebruik zeker een voedingsbodem, is dan kleibolletjes ook nodig voor Cryptocoryone? Wil ze ook niet teveel voeding geven, schijnt ook slecht voor de plant te zijn.
 
In het begin kunnen enkele planten het wat minder doen omdat die aan de submerse omstandigheden moeten wennen. Stengelplanten inderdaad altijd iets uit elkaar plaatsen. Geduld is nu duidelijk op zn plaats;).
Moerasplanten waarderen wel een klei- of
voedingsbol bij de wortels.
Bedankt voor je reactie,

Kleibollen kun je ook gebruiken wanneer je gewoon voedingsbodem heb?
 
Nee dan hoeft dat ziet zoals Mark al aangeeft. Welke plant zie ik links op de onderste foto?? Mag die wel met de wortels in de bodem want het lijkt mij een Javasoortje toch?

Edit: het is de Trident zoals je al schrijft en daarvan mag de wortelstok niet in de bodem staan.
 
Nee dan hoeft dat ziet zoals Mark al aangeeft. Welke plant zie ik links op de onderste foto?? Mag die wel met de wortels in de bodem want het lijkt mij een Javasoortje toch?

Edit: het is de Trident zoals je al schrijft en daarvan mag de wortelstok niet in de bodem staan.
Volgens internet mag dit wel bij deze soort. ;p.
 
Dat is die horizontale stam die je ziet op de derde foto van de link die ik plaatste.
Edit: Hier zie je het duidelijker ;)
LFgo55Ocdk_9Xk6ycT8_ImWXUsmjhlPt.png
 
Dank voor je reactie, eerst maar eens uitzoeken wat een rizoom is :p.
Ik heb het eruit gehaald en nu de plant er een beetje op gelegd, hij blijft wel zitten. Gaat het dan vanzelf wortellen in de voedingsbodem?
 
fwJeQOlZXflkk2tWYtGyQ99Hnhmi2Xhf.jpeg


Kan iemand bevestigen dat het uitstekende stuk op deze foto een rizoom is?
 
Ik heb het eruit gehaald en nu de plant er een beetje op gelegd, hij blijft wel zitten. Gaat het dan vanzelf wortellen in de voedingsbodem?

Zou de bedoeling moeten zijn, de wortels schieten uit de rizoom richting voedingsstoffen of iets om zich aan te hechten.. al zal deze plant vermoedelijk de bulk van z'n voeding uit het water halen, bij mijn weten.
Vandaar ook dat je deze plant gerust kan laten hechten op hout/steen, wat je misschien makkelijker kunt vinden.

Ja.. het uitstekende stuk lijkt mij inderdaad een rizoom ;)
 
Zou de bedoeling moeten zijn, de wortels schieten uit de rizoom richting voedingsstoffen of iets om zich aan te hechten.. al zal deze plant vermoedelijk de bulk van z'n voeding uit het water halen, bij mijn weten.
Vandaar ook dat je deze plant gerust kan laten hechten op hout/steen, wat je misschien makkelijker kunt vinden.

Ja.. het uitstekende stuk lijkt mij inderdaad een rizoom ;)
Nogmaals bedankt ;)
 
Ik ben het met Mark eens maar kan niet beoordelen of de hele wortelstok dus uit de bodem is maar dat kun je natuurlijk zelf wel weten en je zal dan denk ik ook wel goed zitten. Zelf heb ik een Javavaren op een Lavasteen gebonden en dat groeit prima en staat ook nog leuk vindt ikzelf.
 
Als ik zo kijk naar het plaatje, dan mis ik drijfgroen.
Dat is wat de meeste visjes (zie ik daar een kegel? Espei'tje?) zeer kunnen waarderen, en zeker kegels trouwens, dat zijn toch wel visjes die zich een stuk prettiger voelen bij gedempt licht.
 
Als ik zo kijk naar het plaatje, dan mis ik drijfgroen.
Dat is wat de meeste visjes (zie ik daar een kegel? Espei'tje?) zeer kunnen waarderen, en zeker kegels trouwens, dat zijn toch wel visjes die zich een stuk prettiger voelen bij gedempt licht.
Is de Espei. heb daar 6-8 van. En ook nog 3 rasbora brigittae. Verder 8 japonica's en 2 colisa chuna. En je hebt zeker gelijk hoor dat ik wat drijfplantjes mis. Ga eind van de maand wat drijfplantjes bestellen.
 
Inderdaad, wat drijfgroen zou goed zijn, als je interesse hebt in mosselplantjes, ik smijt er bijna wekelijks wel wat weg en wil ze gerust voor de kost van de verzending per post opsturen. Heb dat nog niet gedaan maar ik lees hier wel vaker dat dit, mits de goede verpakking, meestal goed gaat.
Misschien is een snelgroeier ook een idee? Het is me niet volledig duidelijk hoelang je bak draait maar zeker in het begin kan dit wel goed zijn en ook op termijn kan het geen kwaad natuurlijk ;)
Ik heb wekelijks ook wel wat waterpest over dus dat kan ik er bij doen. Ook prima bruikbaar als drijver trouwens...
Laat maar weten via PB bij interesse en we regelen iets.

Leuke bak trouwens :)
Wat zijn de maten juist en welk bodemsubstraat heb je gebruikt?
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad, wat drijfgroen zou goed zijn, als je interesse hebt in mosselplantjes, ik smijt er bijna wekelijks wel wat weg en wil ze gerust voor de kost van de verzending per post opsturen. Heb dat nog niet gedaan maar ik lees hier wel vaker dat dit, mits de goede verpakking, meestal goed gaat.
Misschien is een snelgroeier ook een idee? Het is me niet volledig duidelijk hoelang je bak draait maar zeker in het begin kan dit wel goed zijn en ook op termijn kan het geen kwaad natuurlijk ;)
Ik heb wekelijks ook wel wat waterpest over dus dat kan ik er bij doen. Ook prima bruikbaar als drijver trouwens...
Laat maar weten via PB bij interesse en we regelen iets.

Leuke bak trouwens :)
Wat zijn de maten juist en welk bodemsubstraat heb je gebruikt?
Thx voor je reactie en compliment. Ik heb via Niwal(oid, sorry is laat) drijfplanten kunnen regelen, ben ik super blij mee.

Op de rest van de vragen geef ik.morgen antwoord, is me te laat. Haha
 
Erg leuk ingericht!

Zo te zien een Juwel Rio 125?

Een tip, met een donkere achtergrond poster krijg je meer diepte effect en zijn je snoeren niet zichtbaar. Of de achterwand (aan de buitenkant) zwart verven met acrylverf is ook een idee.

En een stukje hoog hout of spiderwood zou er ook erg leuk in staan.

Zie ook een algenmagneet volgens mij om je ramen schoon te maken?
Als dat klopt zou ik die in de prullenbak gooien. Deze geeft namelijk erg snel diepe krassen in je glas, helaas ontdekte ik dit te laat :(
 
Ik heb jaren die magneten ook gebruikt maar heb ze toch ook kortgeleden maar eraf gehaald. Zolang je echt boven je bodem blijft gaat het goed maar even niet opletten ermee en je kan veelellende ervan hebben. Dus dat is van Sanneke een goede tip.
 
Erg leuk ingericht!

Zo te zien een Juwel Rio 125?

Een tip, met een donkere achtergrond poster krijg je meer diepte effect en zijn je snoeren niet zichtbaar. Of de achterwand (aan de buitenkant) zwart verven met acrylverf is ook een idee.

En een stukje hoog hout of spiderwood zou er ook erg leuk in staan.

Zie ook een algenmagneet volgens mij om je ramen schoon te maken?
Als dat klopt zou ik die in de prullenbak gooien. Deze geeft namelijk erg snel diepe krassen in je glas, helaas ontdekte ik dit te laat :(
Is Juwel Rekord 600

Misschien in de toekomst zou een groter stuk hout leuk zijn.

Dat is geen algenmagneet maar een Seneye die ik eigenlijk niet meer gebruik.
 
Ik heb jaren die magneten ook gebruikt maar heb ze toch ook kortgeleden maar eraf gehaald. Zolang je echt boven je bodem blijft gaat het goed maar even niet opletten ermee en je kan veelellende ervan hebben. Dus dat is van Sanneke een goede tip.
Tis wel oppassen zeker maar werkt wel heel goed. x)
 
Inderdaad, wat drijfgroen zou goed zijn, als je interesse hebt in mosselplantjes, ik smijt er bijna wekelijks wel wat weg en wil ze gerust voor de kost van de verzending per post opsturen. Heb dat nog niet gedaan maar ik lees hier wel vaker dat dit, mits de goede verpakking, meestal goed gaat.
Misschien is een snelgroeier ook een idee? Het is me niet volledig duidelijk hoelang je bak draait maar zeker in het begin kan dit wel goed zijn en ook op termijn kan het geen kwaad natuurlijk ;)
Ik heb wekelijks ook wel wat waterpest over dus dat kan ik er bij doen. Ook prima bruikbaar als drijver trouwens...
Laat maar weten via PB bij interesse en we regelen iets.

Leuke bak trouwens :)
Wat zijn de maten juist en welk bodemsubstraat heb je gebruikt?
Tis een Juwel Rekord 600 dus de maten zijn
61x31x42

Ik gebruik als bodem
http://www.aquaplantsonline.nl/bodembedekking/aquatic-nature-pro-soil-8-liter
Prijzig maar heb er goeie ervaring mee.
 
Heb nog een best groot en mooi stuk hout die ik wilde gebruiken voor mijn aquarium, alleen blijft het drijven, wat kan ik het beste doen? (Geen idee wat voor hout het is)
 
als het hout uit een speciaalzaak komt is het zoiezo geschikt, gewoon even een emmer pakken waar die in past en 2x per dag kraanheet water erin doen.

blijft die na een dag of paar dagen (ligt eraan hoe groot en hoe dik de takken zijn) vanzelf niet meer drijven.
 

Terug
Bovenaan