Huisapotheek voor goudvishouders


Giebeltje

Well-known member
Lid geworden
30 juni 2019
Berichten
2,823
Locatie
Hakketakkebos
Voor goudvishouders zijn er een aantal artikelen die je altijd in huis moet hebben.

1. : Een transparant bakje om de vis uit het water te scheppen zonder de slijmhuid te beschadigen.
2.: Een of meer curverboxen om als quarantainebak te gebruiken.
3.: Beluchtingspomp met tweeweg connector en een of twee luchtsteentjes voor observatie/quarantainebakken
3.: (Lange) wegwerphandschoenen om te kunnen werken bij onbekende bacteriele infecties.
4.: Fijn zeezout zonder jodium (reformzaak of supermarkt) voor zoutbaden.
5-daagse zoutkuur: dag 1 20g/l water, 3 minuten erin laten en terugzetten in bak(zie link), dag 2 25 g/l water, dag 3 evt. 30g/liter water
als de vis het verdraagt, anders afmaken met lagere dosering
https://aquaforum.nl/threads/giebeltjes-goudvis-avonturen.164522/page-3
5.: Pure cacaopoeder voor cacaobehandeling (door het voer of in 1 tl cacao opgelost in kokend water op 30 l water in een quarantainebak) (zie de aanvulling hieronder)
6.: Diepvriesdoperwten, voor behandeling 1/2 eetlepel koken en pellen en uisluitend dit voeren tot probleem is opgelost.
7.: Biologische knoflook voor behandeling bij parasieten.
8.: Detox thee met gember.
https://aquaforum.nl/threads/mysterieuze-reden-dode-vissen.168679/#post-2167048
9.: Broccoliroosjes werken ook ontgiftend, blancheren voor gebruik.
10: Voogle werkt preventief, toevoegen na waterwissel 10 ml/100 l water
11: Catappablad werkt preventief, heeft antibacteriele eigenschappen.
12: Fin/woundrepair op basis van Propolis (diverse merken, speciaalzaak/online)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Aanvulling: kruidnagelolie om euthanasie te kunnen toepassen op een diervriendelijke manier.

Gebruik van pure cacao bij het behandelen van verschillende aandoeningen bij goudvissen.



Ik had hier nog nooit van gehoord, maar kreeg de tip van Dino, eigenaar van de Fancy Goldfish Store. Daarom ging ik op zoek naar meer informatie. Het gebruik van cacao bij behandeling van zwemblaasproblemen als gevolg van indigestie, buikwaterzucht en popeye is in Japan heel gewoon. Het is daar een huismiddeltje, met name bij eigenaars van ranchu en pearlscale. Ik kwam het recept tegen op een Engelstalige FB pagina, en daarom geef ik hier de Nederlandse vertaling:

  • Cacaoballetjes maak je door een heel klein beetje pure cacaopoeder met water te vermengen tot een soort deegje dat je tussen je vingers tot kleine balletjes wrijft. Laat ze drogen.Sommigen vermalen pellets met cacao , bevochtigen dit en draaien er balletjes van.Geef ze in plaats van het normale voer, en schrik niet als er wat cacao tussen de kieuwen door komt als ze erop kauwen. Dat hoort erbij. Geef dit totdat het probleem over is.
  • Cacao-gecoate pellets maak je door de gewone pellets een heel klein beetje te weken en te bestrooien met pure cacaopoeder. Laat ze drogen. Dit is minder effectief dan pure cacaoballetjes.
  • De schrijfster van de FB pagina voegt zelf cacao toe aan gelvoer.
  • Een cacaobad maak je door pure cacaopoeder op te lossen in een beetje kokend water en toe te voegen aan de quarantainebak. Verhouding: 1 theelepel op 30 liter water. Gebruik geen filter, en voer de vis niet. Laat de vis er 2-3 dagen in zwemmen, en belucht de bak intussen goed. Dit kun je dus gebruiken als de vis niet wil eten. Soms is het nodig om de helft van het water te vervangen gedurende die tijd, en dus ook de halve hoeveelheid cacaopoeder toe te voegen. De vis zal heel veel ontlasting produceren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nog even een fotootje ter illustratie van bovenstaande: mijn visjes krijgen nu regelmatig preventief een 5-daags kuurtje van in vitaminedruppels gedrenkte pellets omhuld met pure cacaopoeder. En ze vinden het nog lekker ook!
6593D5B5-2E85-4DE2-9365-E52412E05B3F.jpeg
 
Zoveel artikelen en dingetjes heb ik bij mn zeebak niet eens standaard in huis en nooit nodig gehad.
Als je dat allemaal nodig hebt doe je toch iets verkeerd?
Of vergis ik me?
 
Zoveel artikelen en dingetjes heb ik bij mn zeebak niet eens standaard in huis en nooit nodig gehad.
Als je dat allemaal nodig hebt doe je toch iets verkeerd?
Of vergis ik me?
Sluierstaarten kunnen soms van alles mankeren, en dat heeft meestal te maken met de manier waarop ze zijn gekweekt, en nog veel vaker met de manier waarop ze, vaak door onwetendheid, worden gehouden. De mensen die er een zeewaterbak op nahouden, zijn over het algemeen doorgewinterde, ervaren aquarianen, die heel goed weten hoe ze hun bak in evenwicht moeten houden. Veel Sluierstaarthouders zijn op aquaristiek gebied minder ervaren, waardoor er problemen kunnen ontstaan. Ze krijgen ook vaak verkeerd advies in de winkel.
 
Mijn ervaring is juist dat van veel sluierstaarten van een betere kwaliteit zijn dan voorheen.
Tenminste die van een serieuze dierenwinkel of goede speciaalzaak.
Daarom zit er voor mij ook geen verschil (meer) in sluierstaarten en tropische vissen op dat gebied.
Ook ben ik van mening dat tropische vissen tegenwoordig net zo vaak net zo slecht worden gehouden als sommige sluierstaarten.
Ik ken ook aardig wat serieuze sluierstaarthouders persoonlijk en niemand heeft qua hoeveelheid en verscheidenheid ook maar een fractie van de lijst die je noemt. Die doen het volgens jou dus allemaal niet goed aangezien het allemaal dingen zien die je in huis moet hebben.
 
De gemiddelde beginner zal zijn/haar visjes hoogstwaarschijnlijk bij de LFS of het tuincentrum kopen, en daar was dit lijstje ook voor bedoeld :) . Veel van de LG sluiers hebben ook aangeboren afwijkingen waardoor gemakkelijker problemen zullen ontstaan, en huismiddeltjes kunnen daarbij helpen. Overigens kreeg ik het cacao- advies van de eigenaar van een bekende winkel in HQ sluiers, en bleek het bij nader inzien uit Japan te stammen. Bio-thee en knoflook worden ook in andere aquaria gebruikt, daar vond ik dit advies.
 
Goudvissen blijven toch een apart iets, want ze zijn allemaal ( door-) gekweekt. En huismiddeltjes is iets wat iedereen wel standaard in huis heeft, of in de keuken. Behalve kruidnagelolie dan, dat is wel handig als je een keer moet euthanaseren.
 
Dan zullen het niet eens worden, maar gelukkig hoeft dat ook niet.
Het enige handige voor het euthanaseren is iets hards om een goede klap te geven.
Gaat het allersnelst en bezorgd de vissen de minste stress.
 
Klopt, kop snel afsnijden gaat ook prima. Hersens inslaan met een steen gaat ook goed. Bij kippen en konijnen nek omdraaien, ook erg snel en effectief. Maar niet iedereen is zo'n held, vandaar de meer humane methode in het medicijnkastje. Is overigens ook effectief bij mensen die kiespijn hebben:), mijn pa had dat als 1e stuurman/scheepsdokter ook aan boord.
 

Terug
Bovenaan