HS Aqua Carbo


G

Gerard

Guest
Hallo allemaal,

Heeft iemand ervaring met HS aqua carbo. Dit zou te gebruiken moeten zijn als CO2 vervanger. 1x in de week 5ml op 50 liter water. Graag jullie ervaringen voordat ik een duur CO2 systeem aanschaf. Het lijkt me nl wel het proberen waard.

gr,

Gerard.
Vision 450 Amazone in opstart.
 
Carbo is natuurlijk geen echte co2 maar zoals je al zegt meer een vervanger. Ik heb wel carbo gebruikt echter van een ander merk.
Het kan soms een goede vervanger zijn, maar hangt af van meer factoren in je bak of de carbo zal volstaan.
Enkele planten zoals vallisneria kan er ook moeilijk tegen.
Maar proberen kan altijd hoor.
 
Er is altijd nog BioCO2. Is zelf even klussen, maar niet meteen een enorme uitgave voor een set.

~ Ivo
 
Ja werkt ook prima en is een goed alternatief Ivo.
Alleen moet je er een beetje werk voor over hebben.
Maar het werkt prima verder.
 
heb het hier een tijdje gebruikt. Makkelijker te doseren als Easy Carbo omdat het wekelijk te doseren is, maar volgens mij minder effici�nt.
Uiteindelijk komt het op het zelfde neer, het kan niet tippen aan echte Co2.
 
babysnake zei:
heb het hier een tijdje gebruikt. Makkelijker te doseren als Easy Carbo omdat het wekelijk te doseren is, maar volgens mij minder effici�nt.
Uiteindelijk komt het op het zelfde neer, het kan niet tippen aan echte Co2.

Ik wist niet eens dat dat wekelijks te doseren was.
Zit er dan iets door waardoor dat anders werkt Frans?
Ik dacht dat alle carbo hetzelfde was. Niet dus :oops: .
 
http://www.hsaqua.eu/nl/plantenvoeding- ... carbo.html

Aha, ik zie het al. dat is met andere voedingsstoffen erin dus. Ik heb dit nog nooit gebruikt zoals je zult begrijpen. Alleen die van aquariumbemesting en Easy life.
Merkte niet echt verschil, maar echte co2 vindt ik ook beter. En minder werk van echte co2.
 
het zijn inderdaad verschillende producten. Easy Carbo wil je liever niet weten wat daar inzit als ik het goed begrepen heb. Kan ook schadelijk zijn voor het leven in je aquarium als je over doseert, bij HS zou het risico minder groot zijn. deze producten zijn dan ook nog eens ontzettend duur, ik wil in elk geval niet meer terug naar die flesjes.
Aquariumbemesting.nl heeft overigens ook zijn carbo, Lijkt me veel goedkoper. 500ml voor de zelfde prijs als HS aquacarbo 150ml. Ik weet wel niet in welke mate je het moet doseren.
 
Ik heb die van Gilles ook gebruikt en die was net zo goed hoor. Ik merkte het alleen in de portemonnee ;)
 
Ls, allemaal bedankt voor de info, wellicht dat iemand uit kan leggen hoe BIO CO2 werkt? Of wellicht in het bezit is van een link of verwijzing.
gr,

Gerard.
 
Typ bij Google maar eens gewoon bio co2 in. Genoeg info.
Het werkt met een lege fles en een stuk luchtslang en meestal een omgekeerd bakje.
Vrij eenvoudig te maken hoor en goedkoop.
 
http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/do ... zelf-maken

Je kan ook met 1 grote fles werken zonder een kleine extra fles hoor. Die is gewoon voor de zekerheid mocht er mengsel overstromen zeg maar.
Ik had die er dus ook niet tussen maar het is wel iets veiliger.
Verder nodig voor een fles van 1,5 liter ongeveer 250 gram suiker en 2,5 gram gist van bv Dr Oetker van de supermarkt.
Dat is alles en wekelijks ongeveer de fles vernieuwen.
 
Dat is vast de beste info van allemaal Frans :thumbs:
thanks.
 
Ls,

Ok, snap het allemaal, eigen CO2 systeem is redelijk eenvoudig te realiseren. Echter hoe sluit je dit af ivm belichting en de nacht. Een fles is immers geen drukvat.
Stel mezelf zo voor dat je een naaldafsluiter plaatst voor dosering, maar als je de toevoer afsluit middels een regelventiel, krijg je drukopbouw in je fles en bovenal waar gaat deze naartoe? Of valt dit wel mee? Of anders?

gr,

Gerard.
ALvast bedankt voor de assistentie.
 
Die loopt bij mij gewoon door.
Ik heb op de Melkfles 2 l. een luchtpompje bij staan.met een T stukje.
een gedeelte gaat naar de fles,met kraantje,om de bellen te regelen.

Andere kant om gewoon lucht in de bak te laten.
En dat gaat prima,ondanks lucht- Co2.
 
bio-Co2 kan je niet afsluiten, de druk zou inderdaad te groot worden. Ik heb wel eens gehoord dat iemand snachts de Co2 met een timer wou afleiden maar kan me niet bedenken waar je dan met het gas zou blijven. je kan ook proberen de fles snachts te koelen, maar dan is een Co2-kit goedkoper denk ik.
Als je met een omgekeerd bakje werkt en dat niet te groot maakt kan je niet over-doseren naar ik begrepen heb.
 
Klopt wat Frans zegt. Als je het bakje op ongeveer 1% maakt van je bodemoppervlak dan kun je niet overdoseren.
Ik heb het een dik jaar gebruikt en s ochtends is dan de ph iets lager omdat er geen co2 in de nacht is verbruikt maar dat is te verwaarlozen verder.
Dus je kan gerust het door laten lopen hoor.
 
Het slangetje,wat de bak in gaat,zat knel onder onder de lichtkap.
Zag geen bellen,kijk ik naar de fles,net een kogelvis,zo rond.
Ving de druk wel goed op.
Gebruik een flex pak voor melk.
Slangetje er onder uit,zag hem zo krimpen.
 
Snap het verhaal van het omgekeerde bakje niet erg?
 
Bertus, kan je dat eens toelichten, schema-tje?
 
Eh.
Vertellen?

Pompje,-------------t stuk -lucht-------------------naar de bak.

2 e aftakking Kr. naar de fles. (kraantje er tussen.) vanuit de fles slang naar de bak.
 
Ik deed het op de makkelijkste wijze.
Vanaf de 1,5 literfles een gaatje in de dop en met een luchtslag richting je bak. Daar doe je het slangetje in het omgekeerde bakje. Dit is een bakje van ongeveer 1% van het oppervalk van je bak die dus omgekeerd in het water komt.
De co2 gaat vanuit de fles door de slang en komt zo in het omgekeerde bakje terecht.
En dan wordt de co2 opgenomen.
Hier op de foto gebruik ik voor een heel klein bakje een dop als omgekeerd bakje. Voor een aquarium van bv 80x40x40 heb je een bakje van 43 vierkante centimeter nodig. Dus bv 8x4cm.
Vaak werkt men ook nog met een kleine fles tussen de grote fles en het bakje voor het geval er mengsel uit de grote fles geraakt, maar dat hoef je niet te doen.


143938_0_82_dsc02633.jpg
 
Bij ONZE ARTIKELEN staat ook een link in de Techniek.
En nog veel meer.
 
Dames, heren. super bedankt voor de info, ik kom er zo wel uit. Ik wil nog even zeggen dat; Hoe simpel het ook lijkt, als je iets voor het eerst doet is het altijd/meestal wat lastig(hahahahhaa). Kwaliteit ontstaat door ervaring en in de loop der jaren.

Oh ja, kan iemand nog vertellen waar die 1% van het opp vandaan komt, anders gezegd.....Wat is het probleem als het bakje kleiner of groter is? Uit de voorbeelden begreep ik trouwens dat het over 10% ging, maar corrigeer me gerust. En het slangetje moet door het bakje een iets in het water steken?
 
Zo is het. Gerard.
 
Bertus zei:
Bij ONZE ARTIKELEN staat ook een link in de Techniek.
En nog veel meer.

Ja die ik heb al een pdf bestand van hier in een link neergezet en die van Hobbykwekekers ook ;)
 
Gerard zei:
Dames, heren. super bedankt voor de info, ik kom er zo wel uit. Ik wil nog even zeggen dat; Hoe simpel het ook lijkt, als je iets voor het eerst doet is het altijd/meestal wat lastig(hahahahhaa). Kwaliteit ontstaat door ervaring en in de loop der jaren.

Oh ja, kan iemand nog vertellen waar die 1% van het opp vandaan komt, anders gezegd.....Wat is het probleem als het bakje kleiner of groter is? Uit de voorbeelden begreep ik trouwens dat het over 10% ging, maar corrigeer me gerust. En het slangetje moet door het bakje een iets in het water steken?

Hoe groter het bakje des temeer er wordt opgenomen aan co2. Als hij dus te groot is heb je kans op teveel co2 in je bak.
Je moet het even uitproberen. Soms kan het bakje iets groter en soms iets kleiner.
Het is meer een indicatie die 1%.
 
Wederom bedankt
 
Hallo allemaal, nog een vraag.
Is er een richtlijn voor de grote van je reactor of gistingsfles tov de inhoud je aquarium?
En zo ja wat is deze of wat zijn jullie ervaringen. Ik heb een vision 450 waar ik een amazone biotoop aan het maken ben, met aardig wat planten maar zeker niet stampvol.

gr,

Gerard.
 
Gerard zei:
HIk heb een vision 450 waar ik een amazone biotoop aan het maken ben, met aardig wat planten maar zeker niet stampvol.
Je kunt je dan afvragen of je �berhaupt CO2 nodig hebt.
Welke planten worden het?
Al eruit of je over turf gaat filteren?

~ Ivo
 
Ivo, ik wilde eigenlijk eerst uitvogelen wat de PH doet als ik CO2 toevoeg en vervolgens kijken of filteren over turf dan nog nodig is.(heb het wel achter de hand).
Ik wil co2 toevoegen om zo min mogelijk chemicalien in m'n bak te moeten doen zoals plantenvoeding etc. In ieder geval vaststellen wat de betse verhoudingen zijn of wat de beste balans geeft.

Planten: Vallisneria, Cabomba, Echinodorissoorten.
 

Terug
Bovenaan