Houten stammen gezocht


PieterBoon

New member
Lid geworden
23 februari 2022
Berichten
1
Leeftijd
22
Zou iemand mij misschien kunnen vertellen waar ik dit soort stammen kan kopen voor mijn aqua scape?

Dank voor uw reactie.
Groet Pieter
 

Bijlagen

  • B4CB45F5-08A7-4ABE-9AEA-1741CEECC15B.png
    B4CB45F5-08A7-4ABE-9AEA-1741CEECC15B.png
    719.2 KB · Weergaven: 129
  • 91E274B4-2380-44FB-A14F-3C3C17EB0E83.png
    91E274B4-2380-44FB-A14F-3C3C17EB0E83.png
    2.9 MB · Weergaven: 127
  • 22F47A67-AF94-4183-9FF0-D09024D8B62B.png
    22F47A67-AF94-4183-9FF0-D09024D8B62B.png
    2.4 MB · Weergaven: 120
Je zult zeer waarschijnlijk met recht stammen moeten gaan werken zoals te zien zijn in de eerste afbeelding van je. Eventueel rechte sammen uit grote stukken hout zagen. En dan het effect van wortels creëren met dunnere twijgjes. Zoals op afbeelding 2 en 3 ga je ze denk echt niet vinden in een winkel.
 
PVC pijp in de juiste dikte kopen. (Elektriciteitsbuis?).
Dit kan je met een verfbrander o.i.d. eventueel vervormen.
Vervolgens kan je met bijvoorbeeld epoxyplamuur de structuur van schors aanbrengen.
 
Weet je dat wel als je een stuk in de winkel koopt dan?
 
Weet je dat wel als je een stuk in de winkel koopt dan?
Nee daar heb je een punt maar goed als ik iets in de lfs koop dan ga ik er wel vanuit dat dit verantwoord is om te gebruiken maar zekerheid heb je niet.
 
gewoon wat eiken of beukenstammetjes nemen oid, bast eraf en een weekje of 2 in het water laten uitschimmelen. Vers hout geeft heel veel schimmel in het begin. makkelijker om het af te kunnen boenen ipv eerst je scape maken en dat het dan nog allemaal komt.

hout is hout.
 
Kunnen er in vers hout niet ook andere stoffen zitten die we liever niet in onze bak willen? Dit heb ik weleens gelezen en soms ook bepaalde hars.
 
Kunnen er in vers hout niet ook andere stoffen zitten die we liever niet in onze bak willen? Dit heb ik weleens gelezen en soms ook bepaalde hars.

Gifstoffen zitten voornamelijk in groene delen als bladeren en groeiknoppen, bloemen en in(onrijpe) vruchten. Het doel van giftig zijn is voorkomen dat je gegeten wordt. Als je een stam of tak neemt is dat voornamelijk dood materiaal. Alleen het cambium leeft. Dit is een dun laagje cellen tussen de buitenste bast en het hout. Zodra je de bast verwijderd zijn de levende cellen allemaal weg of sterven snel. Dood materiaal is doorgaans niet giftig. Een dode plantencel kan geen stoffen aanmaken of opslaan. Alleen daarom al is dood materiaal eigenlijk altijd veilig voor gebruik in het aquarium.

Spiderwood en milleniumwood etc komen bijv van rhododendron en azalea en de bladeren en bloemen daarvan zijn zeker giftig, maar het schoonmaakte hout in het aquarium is probleemloos.

Sommige soorten naaldhoud kunnen idd hars bevatten, hars bevat stoffen die iets giftig zijn, Het doel van hars is vaak het beschermen tegen infecties bij beschadigingen van de bast. Toch zou ik naaldhout vooral vermijden omdat het doorgaans zacht is en sneller vergaat.
 
Bedankt voor je uitleg Tonio. Dus eigenlijk kan hout geen kwaad wat je vindt en kun je beter naaldhout vermijden voor de zekerheid (en omdat het zacht is).
 

Terug
Bovenaan