hout tijdlang buiten aquarium gelegen


roberto1983

Well-known member
Lid geworden
30 mei 2020
Berichten
1,493
Leeftijd
41
Hallo,

Vraagje, ik heb hier een flink stuk hout dat een tijdlang buiten het aquarium heeft gelegen, waar helemaal een witte waas overheen is gekomen.
Kan ik dat behandelen op de 1 of andere manier zodat het weer veilig ons aquarium in kan, of is dat niet nodig..?
 
Heb je evt een foto? 🙃

Ik vermoed dat het geen kwaad kan, maar het is inderdaad te proberen om de schimmel eraf te borstelen. Dan voorkom je wellicht dat er later overleden schimmeldingen in je bak gaan liggen stinken.
 
Ik heb ook nog een stuk gebruikt hout liggen wat ik voor mijn aankomende scape ga gebruiken.
Eerst ga ik het met een dremel bewerken om erg aangetaste stukken weg te snijden, aangetaste plekken schoon te schuren en daarna bewerk ik het gehele hout met een stuk schuurpapier.
Dan gaat het een 2 weken onderwater, met de nodige waterverversingen om het afval te verwijderen, om het daarna te gebruiken.
 
Dit is hoe ie er na een half jaartje schuur uitziet...

20231105_110313.jpg


Ik zal m idd eens meenemen de douche in, en daarna in een andere bak laten weken, kijken wat er gebeurt. Zolang het maar niet schadelijk is voor de bewoners 😊
 
Lijkt mij ook prima bruikbaar. :) Ik had me eerst voorgesteld dat jouw hout een grote schimmelcultuur had ontwikkeld of zo.

Als dit hout al een keer gebruikt is geweest, zou ik het hooguit eventjes afspoelen om het stof en zo eraf te krijgen dat er misschien op is gekomen in die schuur. That's it.
 

Terug
Bovenaan