Hout direct tegen heater aan, probleem, of niet?


Barwaz

Well-known member
Lid geworden
25 december 2020
Berichten
1,198
Is het een probleem om aquariumhout direct tegen een 300W titanium heater aan te plaatsen?
Ik was benieuwd wat voor effect de hitte heeft op het hout. Gaat dit schroeien? Of juist niet? Gaat het sneller rotten? Maakt het iets uit?

Wat zijn jullie ervaringen? Ik lees het graag!
 
Zo'n heater is plaatselijk erg heet, door warmte opname van het water zorgt zo'n ding voor een beoogde temperatuur in je bak. Zelf zou ik het noodlot niet willen uitdagen door er iets tegen aan te zetten, het zorgt m.i. namelijk voor een "punt-"hitteplek.
 
Dank @benvo voor je reactie!

Zelf zou ik het noodlot niet willen uitdagen door er iets tegen aan te zetten, het zorgt m.i. namelijk voor een "punt-"hitteplek.
Wat bedoel je met een punt-hitteplek?

Ik heb zelf alleen maar ervaring met juwel heaters in filterhuizen, dus ben echt nog een nieuweling op dit gebied.
De reden dat ik er iets omheen (en vooral boven) wil, is dat mijn oblongussen het leuk vinden om op horizontale oppervlakten te gaan uitrusten, en ik wil voorkomen dat ze zichzelf aan de heater gaan grillen.

Hoe hebben jullie een soortgelijke situatie opgelost, en heaters in een (houten) scape verstopt?

Ben ook benieuwd wat het effect van die heater op nat hout eigenlijk kan zijn. Gaat het hout er sneller door rotten of schroeien? Of gebeurt er niks, omdat het hout nat is? Weet iemand dit?

Heb Schego gevraagd hoe het zat met bescherming. Zij geven aan dat er niks om de heater heen hoeft, en er ook niks te koop is wat om hun heater heen kan. Maar ik heb ze de houtvraag (nog) niet gesteld.
 

Deze heb je in verschillende maten. Misschien is het wat :)
 

Deze heb je in verschillende maten. Misschien is het wat :)
Dank je! Ja! Dit zou best een oplossing kunnen zijn!

Ik kan alleen nergens vinden wat de diameter is die hij kan hebben.

Wel van deze:

Die Schego van mij heeft een diameter van 25mm (afwijkende maat). En deze van superfish gaat tot 24mm. Dus mogelijk die keramische van superfish ook...
 
Dank je! Ja! Dit zou best een oplossing kunnen zijn!

Ik kan alleen nergens vinden wat de diameter is die hij kan hebben.

Wel van deze:

Die Schego van mij heeft een diameter van 25mm (afwijkende maat). En deze van superfish gaat tot 24mm. Dus mogelijk die keramische van superfish ook...
Je kunt naar een winkel gaan en daar eens kijken. Schuifmaat mee 🤪🤣
 
Dank @benvo voor je reactie!


Wat bedoel je met een punt-hitteplek?
Ben , bedoeld het punt ( plaats ) waar de heater en het hout elkaar raken . Dat wordt dus het hittepunt en ik volg Ben zijn advies om niks tegen de heater te plaatsen . Stoort de heater jou dan kun je een filter kopen met inline een heater enz. Er zijn genoeg mogelijkheden .
 
Dank @benvo voor je reactie!


Wat bedoel je met een punt-hitteplek?

Ik heb zelf alleen maar ervaring met juwel heaters in filterhuizen, dus ben echt nog een nieuweling op dit gebied.
De reden dat ik er iets omheen (en vooral boven) wil, is dat mijn oblongussen het leuk vinden om op horizontale oppervlakten te gaan uitrusten, en ik wil voorkomen dat ze zichzelf aan de heater gaan grillen.

Hoe hebben jullie een soortgelijke situatie opgelost, en heaters in een (houten) scape verstopt?

Ben ook benieuwd wat het effect van die heater op nat hout eigenlijk kan zijn. Gaat het hout er sneller door rotten of schroeien? Of gebeurt er niks, omdat het hout nat is? Weet iemand dit?

Heb Schego gevraagd hoe het zat met bescherming. Zij geven aan dat er niks om de heater heen hoeft, en er ook niks te koop is wat om hun heater heen kan. Maar ik heb ze de houtvraag (nog) niet gesteld.
Je kan best wel iets om een heater bouwen, in het verleden heb ik dit ook wel gedaan maar zorg er dan voor dan het water er langs kan stromen om je warmte te spreiden. Dus je bouwsel wat ruimte om je heater geven zonder er echt tegenaan te staan. Bij elk bouwsel is het ook weer zaak dat je levende have er niet vast in komt te zitten. Bij glazen heaters, bij bijvoorbeeld die van SuperFish kan je wel plastic omhulsels kopen maar ook hier zie je dat er ruimte zit tussen het kunststof en he glas. Maar goed ik geef hier gewoon een mening waar je natuurlijk je eigen idee kan volgen.
 
Je kunt naar een winkel gaan en daar eens kijken. Schuifmaat mee 🤪🤣
Dat wilde ik inderdaad gaan doen!
Voor zover ik gisteren kon vinden zit er niks in de buurt wat deze cover heeft. Dus ik heb inmiddels al een webshop gemaild met de vraag. Zij sturen de vraag door naar de leverancier, en ik wacht nu op antwoord.
Klopt het dat Superfish zelf geen eigen webshop of website heeft? Ik kon dat niet vinden, vreemd genoeg. Een handleiding voor deze cover kon ik ook nergens vinden.

Ben , bedoeld het punt ( plaats ) waar de heater en het hout elkaar raken . Dat wordt dus het hittepunt en ik volg Ben zijn advies om niks tegen de heater te plaatsen .
Helder! Dank je wel!

Stoort de heater jou dan kun je een filter kopen met inline een heater enz. Er zijn genoeg mogelijkheden .
Dank voor de tip! Ik heb een poosje geleden een topic gestart over dit onderwerp:
En ben toen uitgekomen op wat ik nu heb. Schego titanium 300W + inkbird (die ik al had).

Je kan best wel iets om een heater bouwen, in het verleden heb ik dit ook wel gedaan maar zorg er dan voor dan het water er langs kan stromen om je warmte te spreiden. Dus je bouwsel wat ruimte om je heater geven zonder er echt tegenaan te staan. Bij elk bouwsel is het ook weer zaak dat je levende have er niet vast in komt te zitten. Bij glazen heaters, bij bijvoorbeeld die van SuperFish kan je wel plastic omhulsels kopen maar ook hier zie je dat er ruimte zit tussen het kunststof en he glas. Maar goed ik geef hier gewoon een mening waar je natuurlijk je eigen idee kan volgen.
Ik ben erg blij met je mening. En ik ben het ook met je eens, ik zal het hout er niet direct tegen aan plaatsen. Maar ik ben gewoon erg benieuwd wat de hitte van de heater met het hout zou doen. Het is meer een theoretische vraag (geworden) dan een praktische vraag. Al is het wel heel handig om te weten of zoiets kan.
Mijn eerste idee was om iets van steen te maken. Nu ben ik aan het kijken of de tip van @LaLizzerd de oplossing is.

De reden dat ik iets om de heater heen wil maken is niet esthetisch. Ik ben bezorgd dat mijn oblongussen op de heater gaan liggen, en een optater krijgen als dat ding aan slaat.
Is het een reële zorg die ik hierover heb? Of is het onzin?

Heb tot nu toe nooit met een losse heater te maken gehad (gebruik nu nog de juwel die in het filterhuis zit).
Vandaar weinig ervaring en dus veel vragen ;).
 
Denkelijk is het gevaar niet zo groot dat vissen op je heater gaan liggen. Om dezelfde redenen dat jij je hand niet op een hete kachel zou leggen. Het gevaar bij bouwsels, een ervaring die ik zelf wél tot mijn schade ondervond, is dat je dieren in je bak in bouwsel vast komen te zitten! Bij hele grote inwoners is dat gevaar niet zo groot maar kleinere wezens wringen zich overal tussen. Dat vraagt, denk ik, wel je aandacht.
 
Denkelijk is het gevaar niet zo groot dat vissen op je heater gaan liggen. Om dezelfde redenen dat jij je hand niet op een hete kachel zou leggen.
Specifiek denk ik aan deze situatie:
Heater staat uit. Oblongus denkt, ha, even lekker uitrusten en gaat er op liggen. Heater slaat aan. Duurt het dan even voor de heater warm is? Want dan is er geen probleem, of komt er ineens toch een stoot warmte vrij, waardoor hij een optater kan krijgen?

Het gevaar bij bouwsels, een ervaring die ik zelf wél tot mijn schade ondervond, is dat je dieren in je bak in bouwsel vast komen te zitten! Bij hele grote inwoners is dat gevaar niet zo groot maar kleinere wezens wringen zich overal tussen. Dat vraagt, denk ik, wel je aandacht.
He bah, dat is niet leuk om mee te moeten maken. Dank je wel voor je waarschuwing, ik ga het zeker ter harte nemen!
 
Specifiek denk ik aan deze situatie:
Heater staat uit. Oblongus denkt, ha, even lekker uitrusten en gaat er op liggen. Heater slaat aan. Duurt het dan even voor de heater warm is? Want dan is er geen probleem, of komt er ineens toch een stoot warmte vrij, waardoor hij een optater kan krijgen?
Ik ga dit gewoon even testen hier.
 
Inmiddels even getest. Instant warm wordt het niet, maar het wordt best wel snel warm.
 
Als het zo zou zijn dat heaters gevaarlijk zijn voor vissen, dan zou er al heel lang geleden een oplossing voor gevonden zijn. Ik heb nog nooit ergens een verhaal gehoord van iemand die gebakken vis in zijn aquarium had omdat de dieren op een heater zijn gaan liggen :)
 
Als het zo zou zijn dat heaters gevaarlijk zijn voor vissen, dan zou er al heel lang geleden een oplossing voor gevonden zijn. Ik heb nog nooit ergens een verhaal gehoord van iemand die gebakken vis in zijn aquarium had omdat de dieren op een heater zijn gaan liggen :)
Hier heb je een goed punt.

Nu is het wel zo dat er covers te koop zijn, maar dat is geloof ik meer met het oog op breekbaarheid van het glas dan bescherming tegen verbranding.
Iets waar ik geen last van heb, want ik heb titanium.

Ervan uitgaande dat het met die vissen wel goed gaat komen: stel, ik zet er niks omheen, wat betreft bescherming.
Hoeveel ruimte is raadzaam om te houden tussen heater en hout/steen/planten?
 
Er zijn covers te koop, ja, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit iemand een heater met cover heb zien gebruiken.
Een paar jaar geleden heb ik een bak overgenomen waar een heater cover bij zat, deze was echter ook nieuw en ongebruikt.
Daarvoor had ik er nog nooit een gezien.

Qua afstand, ik denk dat dat niet heel veel uitmaakt. Ik zou het er niet tegenaan laten rusten, maar dat is meer voor gemoedsrust dan dat ik echt bang ben dat er iets mee zou gebeuren.
In mijn huidige bak had ik in het verleden twee stammen gekruist voor de heater staan, die dik begroeit waren met mos, nooit ongunstige effecten van gezien.
 

Terug
Bovenaan