Hout blijft afgeven


S

Susanne

Guest
Ik heb gisteren 2 mooie stukken Maponi hout gekocht, maar het water in de emmer waar ze in zitten blijft bruin worden (lijkt op thee). Is er een manier om ervoor te zorgen dat het hout niet meer afgeeft?
 
Nee, dat is wat hout doet. Veel vissen kunnen dit wat donkerdere water ook erg waarderen.

Wil je echt helder water houden dan met je de kleurstoffen eruit filteren, met actieve kool (let op dit filtert ook andere stoffen uit je water,dit wil je misschien niet) of met purigen (zelf geen ervaring mee).
 
Zal wel kijken hoe storend ik het vind als het straks in het aquarium zit. Vind het water nu wel heel erg bruin, het is echt net thee.

Ik heb toevallig een nieuw intern filter gekocht waar actieve kool in zit, dus dat komt goed uit.

Nog iets anders: ik heb het zwarte zand van de Hornbach en dat heb ik gisteren in het aquarium gedaan, maar nou zit er een klein laagje water in en daar drijft een klein deel van het zand op. Zakt dit nog wel naar de bodem? Ziet er natuurlijk niet mooi uit.
 
Ik denk ook dat je dit de komende tijd zal houden. uit ervaring weet ik dat dit sons vrij lang kan aanhouden maar het ergste is het in het begin.
 
Uiteindelijk zal dat zand ook wel zakken , heb ik ook gehad. Wat al helpt is een beetje met je vingers in de oppervlakte roeren .
 
Ik zal het wel zien, zal dan sowieso over actieve kool filteren. Heb nog nooit eerder maponi hout gehad, weet niet of ik het gedaan had als ik dit geweten had. Maar het was best prijzig en vind het erg mooi, dus het gaat er toch wel in. Hopelijk trekt het bruine snel weg.

Bedankt voor de tip over het zand Maurice!
 
Dat bruine trekt weg met je verversingen.. zal alleen maar minder worden.
En anders moet je inderdaad aan de purigen, of kool inderdaad, maar.. als je plantenvoeding toevoegt zullen die sporenelementen door kool worden uitgefilterd.
 
Of in de emmer blijven verversen, een weekje ,of zo.
Tot het helder blijft.
 
Bertus zei:
Of in de emmer blijven verversen, een weekje ,of zo.
Tot het helder blijft.

Soms kan het volgens mij nog wel veel langer kleur afgegeven (Of is dit enkel met kienhout zo?) In het begin geeft het het meeste kleur af.
 
Ik zal het wel zien, voorlopig kan ik toch nog niet vullen omdat ik nog niet uit de inrichting ben en nog geen planten heb.
 
Mopani staat hier om bekend en kan maanden kleur afgeven. Ik vind het zelf prachtig mooi en gebruik nu de Catappa van Ludger om die kleur erin te krijgen. Helemaal top.
 
Susanne zei:
Ik zal het wel zien, voorlopig kan ik toch nog niet vullen omdat ik nog niet uit de inrichting ben en nog geen planten heb.

Nou, kan je gelijk die vlekken eruit poetsen,toch?
 
AadMec zei:
Mopani staat hier om bekend en kan maanden kleur afgeven. Ik vind het zelf prachtig mooi en gebruik nu de Catappa van Ludger om die kleur erin te krijgen. Helemaal top.

Dit wist ik helaas niet, dan maar hopen dat de bruine kleur snel wegtrekt door de actieve kool en het verversen.
 
Bertus zei:
Susanne zei:
Ik zal het wel zien, voorlopig kan ik toch nog niet vullen omdat ik nog niet uit de inrichting ben en nog geen planten heb.

Nou, kan je gelijk die vlekken eruit poetsen,toch?

Daarom wil ik dus die super fijne staalwol hebben, als het ergens mee moet lukken dan is het daarmee.
 
Nou, dat zou ik maar niet doen, is het middel erger dan de kwaal.

Probeer het eens met tandpasta(klein stukje).
 
Bij de aquariumzaak waar ik het aquarium gekocht heb hebben ze speciale staalwol en heb dat al veel vaker gebruikt, maakt perfect schoon en maakt absoluut geen krassen. Ben het alleen vergeten toen ik er was en is te ver om er zo even langs te rijden alleen voor de staalwol. :(

Zal dat morgenochtend wel proberen, nu met de verwarming aan beslaan de ruiten niet meer. ;)
 
Wil je echt geen verkleuring kan je het hout in de hars zetten (eerst volledig laten drogen). Glimpt dan wel in het begin maar wordt vanzelf doffer.
 
Dan neem ik de bruine kleur maar voor lief voor zo lang als het duurt, heb geen idee hoe dat werkt.
 
Je filtert over kool...de kleur zal weg trekken
 
Daarom, enig idee op wat voor termijn het dan weer wegtrekt? En blijft het dan weg of zou het weer terug komen als ik niet meer over kool filter?
 
Kool zal de kleur eruit filteren, dat gaat best wel snel. Als de kool aan zijn "einde" is zal deze minder kleur wegfilteren.
Eigenlijk kun je dus aan de kleur van je water zien hoe actief de kool nog is.

Hou er wel rekening mee dat kool meer wegfiltert dan alleen de kleur....ook voedingsstoffen voor de planten bijvoorbeeld.

Hout zal altijd blijven afgeven maar in de loop der tijd zal dit dteeds minder worden en bij normale waterwissel zul je er uiteindelijk niets of nauwelijks nog wat van merken...maar hoe lang dat duurt? Geen idee...kan weken zijn, maanden...afhankelijk van de beschikbare looizuren in het hout.
 
Ik zal het wel merken dan, kijk wel hoe het gaat.
 
MaFlodder zei:
Ik had hier ook last van, ik wou graag helder water. Ik heb toen een zakje purigen in mijn filter gedaan en binnen een dag was het mooi helder water. Ik kan je dit zeker aanraden!

Hier nog wat meer info erover:
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1425281

Thanx, ga er gelijk naar kijken!

Wordt wel een duur geintje met het spul en de zakjes... :(

Hoe weet je eigenlijk hoeveel je nodig hebt?
 
Dat regenereren (een soort uitspoelen/schoonmaken toch?) is wel ingewikkeld zeg, pfffff! Moet dat echt?
 
Nee, hoor. Gooi je het toch weg.


Wat is er nou moeilijk aan?
 
Hou het lekker bij kool....

Lees ook de reactie over purigen...het is niet alleen maar positief
 
ER zijn er genoeg op het Forum ,die het gebruiken.
Wacht gewoon even af,op antwoord.

Zover ik weet ,wordt het in zout gegenereerd, hoef jij veder niets aan te doen.
 
Kan ook wel eerst kijken hoe het met de kool gaat, als dit niet voldoende is dan kan ik het altijd nog overwegen te bestellen.

Regenereren:
Bedekken met een 1:1 verdunning van huishoud bleek en water voor 24 uur. Week het materiaal in een plastic container in een goed geventileerde ruimte buiten bereik van kinderen. Gebruik gepaste voorzichtigheid met bleek. Goed uitspoelen, en 8 uur weken in een oplossing die 2 eetlepels Safe�, Prime� bevat per kop water. Goed uitspoelen. Originele kleur en activiteit moet nu hersteld zijn en Purigen� is klaar voor gebruik.
 
Zoek gewoon even op dit forum. Ik zeg niet dat het slecht is, ik heb er zelf geen ervaring mee, maar er zijn ook verhalen van mensen die er geen positieve ervaring mee hebben.

Dat wil niet zeggen dat er geen positieve ervaring zijn...........
 
peterdenhaag53 zei:
Ben er erg tevreden over.

http://www.aquaplantsonline.nl/p/794/se ... ch=Purigen

Neem er twee dan kan je er steeds eentje regeneren in gewone bleek van de supermarkt.

En is toch wel handig om effe die pagina's hier op het forum door te nemen.

Is regeneren dan gewoon een kwestie van onder bleek zetten en dan wachten totdat het weer wit is?

Ok�, zal ze toch eens lezen dan.

Zo'n zakje met 100 ml is genoeg voor een aquarium tot 400 liter begrijp ik?
 
Wat Peter zegt, neem 2 zakjes, kan je ze omwisselen.
1 in het filter, de 2e regeneren.
 
Ja, helft bleek helft water...zakje 24 uur erin en daarna goed uitspoelen en nog tijdje in water laten liggen en weer uitspoelen en bewaren onder laagje water in afgesloten bakje...kun je het volgende keer weer gebruiken.

Ik gebruik zo'n 100 ml zakje in mijn 150 cm bak.
Water wordt kraakhelder.
 

Terug
Bovenaan