HORNBACH filterzand vies?


Avana

Well-known member
Lid geworden
16 januari 2022
Berichten
176
Leeftijd
60
Ik ben filterzand van bovengenoemde winkel aan het schoonmaken. 15 cm zand in een emmer, water erbij, doorroeren met pollepel en 15 keer water verversen nog steeds groenig water. Iemand ervaring hiermee?
 
Yup. Mijn hele bak ligt er vol mee. +/- 120 kg. Herken het groene water van je niet.
 
Groenigā€¦ in ieder geval troebel
 
Is dat het Aquasand? Ik heb dat ook gebruikt en herken geen groenige kleur. Is dit nieuw of wat is de reden dat het het schoonmaakt nu?
 
Het is geen aqua zand maar filterzand. Ik maak het schoon om mijn aquarium er mee in te richten. Heb het gisteren gekocht. Het is lastig te fotograferen
 

Bijlagen

  • B9D09EFB-7F4A-4266-BC78-E19798981C6B.jpeg
    B9D09EFB-7F4A-4266-BC78-E19798981C6B.jpeg
    141.8 KB · Weergaven: 117
  • 8A1D25CD-F711-4591-9D07-0B3C4A6D5B36.jpeg
    8A1D25CD-F711-4591-9D07-0B3C4A6D5B36.jpeg
    105.6 KB · Weergaven: 124
Dit is ongeveer na 10 keer wassen zoals hierboven beschreven. Als jullie me zoeken, nog 24 kilo te gaan šŸ˜…
 
Ik vindt het niet groen maar wat blind maar dat is met dit zand normaal zover ik weet.
 
Dit is na eerste keer water eropā€¦. Groen toch?
 

Bijlagen

  • C5CB4F3C-394C-411B-9B46-F4ACBD5E1A39.jpeg
    C5CB4F3C-394C-411B-9B46-F4ACBD5E1A39.jpeg
    134.2 KB · Weergaven: 111
Heb je al geprobeerd om i.p.v. 15 cm 15x te wassen, 10 cm 100x te wassen? :deal:

Probeer het maar even en laat ons weten hoe het gaat. See you next week.

Haha sorry. Jouw snotgroengrijze water kan hardnekkig zijn. Maar hou vol.... Je hebt er soms krengen van bodembedekkers bij zitten wat dit betreft. Ik heb me ook wel eens een halve dag met zoiets vermaakt. Dan heb je geen handen meer over.
 
Ik ben er inmiddels wel klaar mee. Het komt vast goed als het eenmaal in mijn aquarium ligt šŸ˜
 
Oh ja dat is zo! Was ik even vergeten. Goede tip!
 
Het maakt niet meer uit. 2 dagen op rij iemand niet op komen dagen via marktplaats (1 keer kopen en 1 x verkopen aquarium) Ben er even klaar mee. Snap niet dat mensen zeggen dat ze komen en dan niet komen. Wat is de lol daarvan? Hou het wel even bij mijn andere aquaria.
 
Jammer om te horen. Het gebeurt helaas vaker. De eigen verantwoordelijkheid oppakken (in dit geval: afspraak even afzeggen) is niet van iedereen de sterkste kant. Het gemak van het internet brengt zulke eigenschappen van mensen aan de oppervlakte. Ook van mij hoor, moet ik eerlijk zeggen: ik wil bijvoorbeeld e-mailgesprekken nog wel eens onaangekondigd verlaten. Of Ć¼berhaupt niet op een mail reageren terwijl de ander een antwoord op prijs zou stellen. :oopss: :rolleyes:
 
Laatst bewerkt:
Ik ben er inmiddels wel klaar mee. Het komt vast goed als het eenmaal in mijn aquarium ligt šŸ˜
Verleden week een bericht gelezen die met (waarschijnlijk) dit soort zand vd Hornbach binnen een paar dagen een rottende tank had, en weer opnieuw moest beginnen. Normaal komt er wel wat troebeling vrij bij het spoelen, meestal is dit "stof" of zeer fijn zand, maar de kleur die jij laat zien, dat heb ik nog niet eerder gezien. Lijkt veel op organische verontreiniging.
 
Als dit zand voor het 240 liter aquarium bedoeld is dan stel ik me voor dat je meerdere zakken nodig had. Misschien was het een idee om de ongeopende verpakkingen terug te brengen en elders beter zand te halen. Bij het zand van de LFS had ik dit beeld idd ook niet, wel het filter gebruikt met filfilterwatten voor het troebel water. :)
 
Nee het is voor een 125 liter bak. Ik heb al besloten om het niet te gebruiken. Ik vertrouw het niet. Ik heb de emmers met zand in de keuken staan en het ziet er echt groen uit. Droog is het zand prachtig. Het gaat bij mij de gemeentetuin in. Beetje ophogen hier en daar zodat ik niet met mijn bakfiets door de modder moet.
 
Overigens heb ik hier en elders op het internet alleen maar goede berichten gelezen over het filterzand van HORNBACH.
 
Jammer van al die moeite (en het geld), heb mijn filterzand van de wildkamp was niet duur en
na een paar keer spoelen wel schoon mocht je nog voor filterzand gaan.
 
Voorlopig blijf ik maar even bij de 2 aquaria die ik nu heb. Maar in de toekomst zal ik zeker zand bij Wildkamp bestellen.
 
Zie hier het verhaal van iemand die recent problemen had met zwart zand vd Hornbach:
aquaforum.nl/threads/melkwater-nieuw-aquarium.176593/#post-2354208
 
Dit is aquariumzand. Niet filterzand. Maar ook niet goed dus. Ik heb in een van de bakken dit aquariumzand van HORNBACH en dat is wel goed.
 
Ja misschien een goed idee. Dank!
 
Zie hier het verhaal van iemand die recent problemen had met zwart zand vd Hornbach:
aquaforum.nl/threads/melkwater-nieuw-aquarium.176593/#post-2354208
Sorry, maar ik zie nergens in dit topic een conclusie staan dat de problemen ook echt door het zand kwamen? šŸ¤”
 
Sorry, maar ik zie nergens in dit topic een conclusie staan dat de problemen ook echt door het zand kwamen? šŸ¤”
Dat is zover ik zie aan de prijs het veel gebruikte aquasand dat dat hoef je niet eens te wassen en ik heb nog nooit gehoord dat daar problemen mee komen door deze bodem.
 

Terug
Bovenaan