Hoornblad laten drijven of laten zakken?


I

ILoveAnimals

Guest
Hallo aquaforumers!

Nu ga ik om en nabij maart mijn schildpaddenvijver beplanten.
Kwa planten komt er dit in;
Krabbenscheer
Witte lelie
Witte Iris (ik wou gele lis maar dit is giftig voor schildpadden)
Waterpest
Gedoornd hoornblad.

Over de laatste plant heb ik een vraag.
Ik wil deze plant omdat ie snel groeit,algen bestrijd en zuurstof afgeeft.
Maar is het een probleem om het te verzwaren met een kiezel o.i.d?
Maakt het het water dan minder helder ofzo? :help:
Als het de algen slechter bestrijd laat ik het gewoon drijven.
Alvast bedankt! :D

Groeten trotse eigenaar van 2 geelwangschildpadden
 
Ik denk het laatste ;)

Voor zover ik het ken kun je hoornblad zowel laten drijven als planten/verzwaren, wat je wilt.
Let je hier ook wel op het lis/iris verhaal?

~ Ivo
 
Ik heb het geplant maar het groeit zo snel dat een deel toch drijft. Voor deze plant maakt het niet veel uit, groeit altijd :)
 
Verzwaren en op de bodem laten zakken .
Anders is de meerwaarde weg en ontsnapt de zuurstof te makkelijk naar de atmosfeer .
Overigens groeit het hoornblad niet uit zichzelf , dat heeft enige tijd nodig eer je mooie bossen verkrijgt .
Dus dit jaar aanplanten , hopelijk na 1 a 2 jaar mooie groei .
Wat het algen bestrijden betreft , elke plant die wil groeien bestrijdt alg .
En als de planten niet willen , krijg je alg , zo simpel is het .
Ik vind trouwens de plantenlijst heel beperkt .
Je moet een veel uitgebreider bestand uitzoeken zodat er zolang dat plantengroei mogelijk is groei is in de vijver .
 
Weet ik Erwin maar dat is erg moeilijk met een schildpaddenvijver aangezien die veel kapotmaken.
Ook is het geen heel grote vijver :engel:
Maten zijn 3x2M
Met 3 niveau's;
Een niveau is 50 cm lang en 20 cm diep
Een niveau is 50 cm lang en 50 cm diep
Een niveau is 2 M lang en 80 cm diep
Heb jij nog schildpadbestendige planten als suggestie?
De vijver is 3900 L
 
Ik wou planten als glanzend fonteinkruid maar ja....
Schildpadden met hun nagels h� :p
 
Vergeten te melden, er komt ook nog wat oosters aardvederkruid in.
 
En inderdaad is het toch niet vreselijk of kan dit echt niet dit plantenbestand? :juggle:
 
Persoonlijk vind ik dat je het bestand aan planten zelf mooi moet vinden.
Waarom zou dit bestand niet kunnen??
Of het voldoende planten zijn is een andere vraag ;).
 
Mijn vijver moet niet KRAAKhelder zijn hoor.
(Mag wel :p)
Maar met dit bestand, krijg ik dan last van veel zweef en draadalg??
 
Btw, ik zal de hoeveelheden ff melden;
Krabbenscheer: 3 planten
Witte lelie: 1 plant
Witte Iris: 2-3 planten
Hoornblad: 10-15 bosjes
Waterpest 4 mandjes= 20 bosjes
 
Is de gele Lis echt zo gevaarlijk voor schildpadden? Bij een groot ondiep water waar ik zomers vaak waterinsecten en kikkers fotografeer wonen al meer als 10 jaar 3 enorme roodwangschildpadden. En er staan ook heel veel gele lissen.
 
Lees mijn vijvervoorstelling eens door , dan zie je met welke hoeveelheden planten en soorten ik vijver tov de bezetting .
En ik ga het nog verder uitbreiden .
Hoe uitgebreider , des te meer er ook van buitenaf op af komt (en dat is niet altijd positief) aan insecten en dieren . Dat geeft voor mij de meerwaarde aan het vijveren , de vissen zijn maar een onderdeeltje van het geheel .
 
Erg interresant Erwin maar er komen (bijna) geen vissen in de vijver
Is zo veel variatie echt nodig?
Ik ben bang dat de schildpadden veel kapotmaken en opeten

Waarschijnlijk is het omdat de vijver zo groot is,niet noodzakelijk voor de schildpadden om de lissen te eten.
Meestal eten ze het voor kalktekort of hebben ze meer variatie nodig.
Misschien hebben ze wel het effect gevoeld (huiduitslag) maar hebben ze het overleefd
Ze hoeven er niet aan dood te gaan alleen ik adviseer het niet in een kleine kunstmatig aangelegde vijver
 
Ik zeg altijd tegen mijneigen , probeer het allemaal gewoon uit , kom je er vanzelf achter . Werkt het niet probeer eens iets anders .
Elk vijvertje dat ik heb liggen (meer dan 10) regaeert anders op hetzelfde water , heel apart is dat .
Maw : vanachter een computer kan je eigenlijk geen advies geven .
Veel planten hoef je niet te kopen , neem nu gele lis , die zaai je toch gewoon uit .
Planten genoeg in de slootkanten e.d. Beperk jezelf wel tot de niet beschermde soorten .
Ik zal nog even zeggen , hoe zwaarder een vijver wordt belast , hoe makkelijker je plantengroei verloopt .
Weinig belasting geeft minder mooi eindresultaat , merk ik goed in vijvers waar niet gevoerd wordt , echter hebben deze nu al een dikke sliblaaag en blijft het wel draaien .
 
Erg bedankt voor je toewijding Erwin!!!!
Ik houd het op dit bestand (+ oosters aardvederkruid)
Ik zal kijken of het goed gaat en anders ja....
De vijver is dan best wel dicht begroeit en ik ben van plan hem goed te voeren ook zit er een goed filter in en wel wat maar niet te veel vissen.
En de 2 schildpadden.
Ik hoop dat het goed gaat! :D
 
Dat zou ik nu net niet doen , die verpest je water .
Al het nuttige leven (wat je niet ziet) wordt verwoest .
Filter zou ik ook niet doen , werkt toch niet als je veel planten hebt (dit geldt voor een vijver , bij een aquarium is dit net toch weer anders)
Nitrificatiefilters is enkel voor propere systemen met weinig organische belasting (daar ben ik na jaren van nauwkeurige metingen wel achter)
Filters zijn leuk voor aquariums en kale vijverbakken die alle vervuiling afvangen .
Laat maar eens een vijver een sliblaag ontwikkelen van 5cm , en ga dan je water laten controleren , je zal zien dat de nitrificatie (op de manier zoals men dit op het forum althans ziet) heel anders werkt .
Je kan dan nog zo een groot filtersysteem hebben met veel oppervlak , van nitrificatie is er geen sprake .
Er wordt een stabiele balans ontwikkeld , dat wel .
Ik heb me daar intussen mee verzoend (na alles werkelijk geprobeerd te hebben)

En ik zal je zeggen , sindsdien is de vijver 10x leuker geworden !
 
de filter is meer als bijhulp en is voornamelijk voor de waterval.
Een rustige, niet zo'n kletterende.
UV lamp kan ook nog weggelaten worden
 
Waarschijnlijk word de lamp weggelaten bedankt voor het advies!!

Ps. Ben pas 11 dus niet heeeeel goed hier in.
Ben vooral thuis is dieren en (water)planten
 
Erwin, ik ga binnenkort een vijver opnieuw opstarten. Deze is momenteel geheel leeg met een laag van 50cm regenwater en veel slip op de bodem. Laten liggen of verwijderen?
 
Ik zou het regenwater zo veel mogelijk eruit halen dit is veel te zacht voor planten om in te groeien het slib kan er prima in blijven.
Anders kan je zelf ook een topic oprichten :engel: :deal:
 
Ik wilde even ingaan op zijn opmerking over bodem slip en hoe belangerijk dat eigenlijk is. Is het bij water zonder maar ��n plant ook nog zo nuttig vraag ik me dan af.

@ILoveAnimals: Je kom t totaal niet over als iemand van 11. Als je zou zeggen dat je 65 was met 8 kinderen en 10 kleinkinderen had ik jegeloofd. ;) Zie dit maar als compliment. ;)
 
Indoor (dus in het aquarium) groeit het bij mij beter zwevend/los dan keurig geplant/in het substraat. Het wortelt ook niet of nauwelijks. Maar als je het laat drijven wordt het uiteindelijk een plaag, die al het licht tegenhoudt.
 
@ILoveAnimals: Je kom t totaal niet over als iemand van 11. Als je zou zeggen dat je 65 was met 8 kinderen en 10 kleinkinderen had ik jegeloofd. ;) Zie dit maar als compliment. ;) [/quote]

Bedankt voor het compliment :)

Ik ga het idd laten zakken, niet planten maar gewoon verzwaren met een kiezel.
 
Ik lees trouwens erg veel dat ik nadat ik de vijver heb gevuld met leidingwater ik gh moet toevoegen zodat de zuurstofplanten kunnen groeien is dit waar???
Bv. GH extra van vijverhulp
 
Botia zei:
Ik wilde even ingaan op zijn opmerking over bodem slip en hoe belangerijk dat eigenlijk is. Is het bij water zonder maar ��n plant ook nog zo nuttig vraag ik me dan af.

Zonder planten heeft dat veel minder nut .
Ik zie het zo : het slib regenereert voeding en buffert voeding voor de planten via mineralisatie en de co2 om de pH te stabiliseren .
Ik zou het laten liggen mocht je gaan planten .
Zonder planten zogoed als 90% weghalen .
Regenwater is goed hoor , niks mis mee , ik pas wel coccolietenkrijt toe om water te verharden , maar dit heeft als belangrijkste doel om het slib te verwerken .
Dit kan met maerl , maar ik gebruik nu iets andere kalk dat anders van strucuur is en echt in het slib zakt .
Ik merk heel goed dat dit veel beter werkt .
 
Bedankt voor je antwoord en tip er komen Waterlelie's in manden in en verder veel hoornblad en geen of weinig vissen.
 
Als je een groot lelieveld wil bekomen , zou ik ze los in de vijver laten zakken (verzwaard met grote keien van 10kg)
In een mand zijn ze beperkt in hun groei .
Mocht je ze toch in een mand steken , zorg er dan voor dat de stok boven de mand uit komt en dat de groeipunt naar buiten gericht is .
Je zal mettertijd merken dat de meeste wortels toch niet in de mand zitten en zo de vijver zelf ingroeien (in de mand is normaliter maar beperkt voeding , of je moet ze in zware klei steken) . Pas ook manden toe met grote openingen , niet van die dunne plastieken gevallekes .
Lelies hebben dikke wortels !
 

Terug
Bovenaan