Hoog silicaat gehalte in aquarium water oorzaak?


Fozzy

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
3 januari 2009
Berichten
18,528
Leeftijd
63
Locatie
Bergentheim
Toch maar eens een topic aanmaken om te zien of er leden zijn die hier een mening of gedachte over hebben of delen.

ik heb een hoog silicaatgehalte in mn bak en probeer uit te vinden waar het vandaan komt.
ik gebruik Osmosewater met Di filter, en dat geeft 0 silicaat als ik het test (jbl druppeltest).
kraanwater wel wat verhoogd, maar niet extreem.
heb JBL silicatEX in filter maar dat helpt ook niet echt. En haalt ook fosfaat uit water natuurlijk.

nu komt mn kronkel, mede na pb‘s met een mede-lid:
Zou er silicaat in het voer kunnen zitten welke ik gebruik van de bekende Ronald? Of hebben andere leden die dit gebruiken hier geen ervaring mee?
ik heb diepvries Zwarte Mug, Dapnia, en Artemia. en ook droogvoer granulaat.

geef je gedachten hier maar eens over.
 
Kun je dat niet meten dan dat silicaat in dat voer? lijmt mij als je dat ontdooit en wat osmose erbij doet je prima kan meten
 
Ik gebruik ook het diepvriesvoer van Ronald maar meet de Si niet maar heb ook geen bruinalgen. Silicaat veroorzaakt ook niet direct bruinalg maar wel de organische belasting.
Wel profiteren de bruinalgen van silicaat omdat ze hiermee zich voeden dus als je al bruinalg hebt dan is minder silicaat altijd beter.
 
heb je een fosfaat test?
 
Ik ben erachter gekomen dat mijn SIO2 hoog bleef terwijl dat voorheen niet was. Zelfde bodem als voorheen. Wekelijks wissel ik 100L met osmose water uit een osmose apparaat met silicaat harsfilter erachter. Nagemeten en dat is werkelijk 0. Voor mij was dus duidelijk dat ik het er zelf inbracht. Vervolgens alles op een rijtje gezet wat ik zelf in mijn aquarium breng. Voer, planten voeding Carbo booster, ijzer, voedertabletten enz. Vervolgens ben ik al die stoffen apart opgelost in osmose water op silicaat gaan testen. Nergens kleurde mijn JBL Sio2 test groen TOTDAT ik de Algae Wafers (voeder tabletten) voor mijn algeneters ging testen. BINGO, test kleurde meteen redelijk groen. Zo ben ik er achter gekomen. Misschien kun je er op zo'n manier achter komen Albert. Succes ermee
 
Ik heb die bodem ook en heb het ooit eens gemeten maar geen extreme hoeveelheden. Ik ververs met kraanwater dus wat silicaat meet je dan meestal wel.
 
ik heb 15 ppm silicaat in me osmose water en daar geen problemen me terwel de bakken veel verdamping hebben
dat granulaat kan ook van die goed kopen zooie zijn zelfde als agen waffers nooit goeie resultaten gehad met dat soort voer
 
Om silicaten te verwijderen moet je met een DI filter werken want zelfs dan is silicaat nog moeilijk te verwijderen.
 
Mijn eerste gedachte bij opvallende testresultaten is altijd: iets met de test gaan niet naar behoren.

De eerste reagens van je silicaat test is een zuur en ammoniummolybdaat. Die laatste reageert onder zure omstandig met oplosbare vormen van silicaat.
maar ook met fosfaat.
De tweede reagens heeft als doel om die fosfaatverbinding te elimineren.
in de derde stap wordt met ascorbine zuur de molybosilicaatzuren gereduceerd tot molybdeenblauw. en je hebt een uitslag.

Als er in de tweede fase dus iets fout gaat, kun je een valse uitslag krijgen op basis van het fosfaat. Bij osmose en kraanwater merk je dat niet want er zit ook niet of nauwelijks fosfaat in, maar in je bak met EI, des te meer.

Dit kun je uitsluiten door puur osmose te nemen, evenveel fosfaat toe te voegen dan er in je aquariumwater zit per liter en dan te testen.

Ik weet eigenlijk niet hoe gemakkelijk silicaat los komt van de het silicaatfilter. heb me daar nooit in verdiept. maar zou wellicht ook kunnen.
 

Terug
Bovenaan