Honinggoerami valt andere aan, man en vrouw of toch 2 mannetjes?


L

Louprebelle

Guest
Hallo, ik ben nieuw hier en vraag me wat af..
Ik heb sinds eergister 2 honinggoeramis in mijn Juwel bak 110 liter.. sinds vanochtend valt mij op dat de kleine *t mannetje* met oranje uitloop steeds de ander achter na zit, t lijkt ook wel alsof ie hapt. T *vrouwtje* is nu erg onrustig en zwemt elke keer tegen t glas aan. De eerste dag was er niks aan de hand en gisteravond ook nog niet. Wat kan dit zijn? Zijn t misschien toch 2 mannetjes?
Of moet er nog een vrouwtje bij?
20190809_103909.jpg
20190809_103953.jpg
 
Wat ik aan de kleur kan zien zou het man en vrouw kunnen zijn. Ook de bovenste vin is langer bij een man.
Het mannetje zal in een nieuwe omgeving een territorium willen veiligstellen.
Bij goeramis is het doorgaans beter om een harem te houden dus 2 vrouw en 1 man. Anders heeft de vrouw geen rust.
 
Ik durf je niets te zeggen over de geslachten, maar heb wel ervaren dat de combinatie 1 man 2 vrouw ook niet altijd een goede combinatie is.
Hier zaten zowel de man als 1 vrouwtje altijd het andere vrouwtje achterna zo gauw ze uit haar verstopplek kwam, ook tijdens het eten.
 
Heb je nog een foto van de 'dame'? Met deze durf ik het niet te zeggen. No1 is idd overduidelijk man. Heb je ook een foto van je bak? Inrichting doet ook heel veel...

Hoe warm is het water momenteel?
 
Heb je nog een foto van de 'dame'? Met deze durf ik het niet te zeggen. No1 is idd overduidelijk man. Heb je ook een foto van je bak? Inrichting doet ook heel veel...

Hoe warm is het water momenteel?

We weten inmiddels dat t wel om een vrouwtje gaat, hebben zojuist een extra vrouwtje erbij gehaalt en we gaan zo op pad voor wat meer plantjes en drijfplantjes. Hieronder een foto van de bak. Temperatuur ligt rond de 24/25.
20190809_175354.jpg
 
We weten inmiddels dat t wel om een vrouwtje gaat, hebben zojuist een extra vrouwtje erbij gehaalt en we gaan zo op pad voor wat meer plantjes en drijfplantjes. Hieronder een foto van de bak. Temperatuur ligt rond de 24/25.Bekijk bijlage 277628
Leuke bak :)
Ik ben normaal niet zo van de beeldjes en dergelijk, maar dit vind ik toch wel erg geslaagd.
Hier mogen inderdaad fors meer planten in, om te schuilen maar ook om zichtlijnen te breken.

Veel shop plezier!
 
Leuke bak :)
Ik ben normaal niet zo van de beeldjes en dergelijk, maar dit vind ik toch wel erg geslaagd.
Hier mogen inderdaad fors meer planten in, om te schuilen maar ook om zichtlijnen te breken.

Veel shop plezier!


Haha dankjewel! K wou het een beetje hippie maar ook natuurlijk, toen kwam dit eruit. We zijn nu indd op weg voor meer plantjes.
 
Ik ben fan van de oude Volkswagen busjes. :)


Haha ik deel die mening! Ze zijn geweldig, aantal modelbusjes als verzameling, dus in het aquarium mocht hij niet ontbreken.
 
Inmiddels de back een up grade gegeven! Hopelijk voelen ze zich nu wat meer thuis! Bedankt voor de tips etc..
20190809_204112.jpg
 
Wat drijfplanten zullen ze ook kunnen waarderen.
 
Inmiddels meer planten en wat drijfplantjes gehaald. Ze zijn al aardig rustig inmiddels!
20190810_155132.jpg
 
Honinggoerami
Neon
Roodkopzalm
Algeneter
Roodkopzalmen hebben een aquarium nodig van MINSTENS 1 meter. Ik vermoed dat je een Juwel primo 110 hebt? Die is maar 80 cm:br:
Verder wel een leuke bak trouwens:thumbs:
 
En op de foto zie ik maar een paar zalmpjes en tetra's. Als er niet meer in zitten zou ik de schooltjes uitbreiden:deal::D
 
Wat JelleG zegt over de roodkopzalmen is waar. Hoewel het kleine vissen zijn, zijn het ook heel actieve zwemmers. Daarom is een bak van minstens 1 meter nodig. Je kardinaaltetra's (geen neons) kunnen nog wel net in die bak, maar die hebben eigenlijk liever hogere temperaturen dan de honinggoerami's. De echte neontetra is op dat vlak een betere medebewoner. Die kan gemakkelijk op 23°C jaarrond, wat voor de honinggoerami's ook het beste is. Kardinalen willen eerder op 25-26°C of warmer jaarrond.

Ik zou beide scholen dus absoluut niet uitbreiden.
 
Daar is ook wat voor te zeggen...
 
Wat een verschil. Erg mooi geworden. Dat groene ding op de achterkant is dat een drijvende steen ofzo? Op de laatste foto links van de wortles van dat drijfplantje. Vind dat een heel mooi ding maar wat is het?
 
Wat een verschil. Erg mooi geworden. Dat groene ding op de achterkant is dat een drijvende steen ofzo? Op de laatste foto links van de wortles van dat drijfplantje. Vind dat een heel mooi ding maar wat is het?
Dankjewel! Het is indd een drijfsteen van aqua stella!
 
En, om je nog verder af te zeiken (nee hoor, grapje:D) wat voor Algeneter heb je? Dierenwinkels durven nog wel eens een pleco aan te raden voor zo'n bakje, maar vertellen er niet bij dat ze 45 cm kunnen worden:br:
Ancistrus dolichopterus albino,
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ancistrus dolichopterus albino,
Wat dus waarschijnlijk neerkomt op de Ancistrus cf. cirrhosus var. yellow.

Het albino gedeelte kan in principe nog maar de gele met blauwe ogen die vaak worden verkocht zijn geen albino dieren, hoogstens een leucistische variant.

Het dolichopterus gedeelte is sowieso fout, ondanks dat vele winkels het zo noemen. De echte dolichopterus wordt zelden aangeboden, en volgens mij al helemaal niet in een gele/albino vorm. Het gaat hier praktisch altijd om de cf.cirrhosus, een lijn van vissen waar de exacte afkomst niet bekend van is. Van de cf. cirrhosus zijn 3 kleurvariëteiten bekend: de normale (bruin), de gele en de rode.
 

Terug
Bovenaan