Honinggoerami met otocinclus


TEUN110810

Active member
Lid geworden
16 januari 2022
Berichten
26
Leeftijd
13
Hi, voor mijn andere 60 literšŸ˜
Kan ik een koppel honinggoeramiā€™s houden met een groepje otocinclus? Of wordt dat een probleem? Groetjes Teun
 
1,5 jaar, er hebben heel lang endler guppyā€™s in gezeten. Maar daar was ik een beetje klaar meeā€¦
 
ja gaat goed, zou wel minimaal 10 otocinclussen nemen dan voelen ze zich het prettigst. Enige nadeel wat ik wel zie is dat er weinig mooie grootte otocinclussen te koop zijn, vind de meeste een beetje scharminkels. Daarnaast zijn de prijzen ook aardig omhoog gegaan.
Zorg voor een glade ronde kei waar algen op kunnen groeien en planten met wat groter blad liggen ze ook graag op.
 
Otto's hebben volgens AquaInfo minimaal een bak van 60 cm nodig. Er staat dat je een bak van 60 liter hebt, en daar trek ik de (uiterst voorzichtige) conclusie dat je bak dan niet groot genoeg is.
 
dankjulliewel voor jullie reacties! Ik heb inderdaad de juwel! Ik weet alleen niet zeker of mijn filter groot genoeg is.. ik heb een redelijk groot dubbel sponsfilter. Weet iemand of dit groot genoeg is voor deze vervuiling? En weet iemand een winkel waar je goede kwaliteit Otoā€™s kan kopen? Heel erg bedankt!! Groetjes Teun
 
Ik weet niet waarom ik Teun schreef šŸ¤£šŸ¤£ ik heb net zijn topic gelezen šŸ¤£šŸ¤£. Ik bedoel natuurlijk Willem šŸ˜
 
Zou dan voor een juwel aquaflow 100 erbij gaan. Heb je een beetje stroming voor niet al teveel geld waar je ook nog wat watten in kunt stoppen. Extern filter kan natuurlijk ook maar dat wil niet iedereen.
 
Zorg voor een glade ronde kei waar algen op kunnen groeien en planten met wat groter blad liggen ze ook graag op.
Die kei is nergens voor nodig als de bak groot genoeg is en goed gerijpt, ook als ze geen commercieel voer aanraken. Ze leven van aufwuchs en zijn geen algeneters.

Ik vind zelf 60 liter te klein voor Oto's. Heb ze daar zelf ook in gehad maar pas in de bak van 120 cm floreerden ze. Mooi dikke buikjes omdat ze de hele dag konden "grazen" in de bak. Van ruit tot planten en daar haalden ze zoveel voeding vanaf dat ze mooie ronde 'knikker'buikjes hadden.

En inderdaad wat @BlupGup zegt, een flinke school. 10 stuks is niet slecht, maar daarmee vind ik een (ga ik uit van 60 cm) een 6o liter bak veel te klein. Niet omdat het in de boekjes zo staat maar puur gebaseerd op eigen ervaringen.

Maar voor mij de grote vraag, ik ken je eerdere berichten niet, wil je nu de gourami's bij de Oto's zetten of de Oto's bij de gourami's?
 
Die steen zorgt ervoor dat je eerder algen hebt (ruwer oppervlak dan glas) zodat ze daar tussen kunnen grazen. Heb ze zelf in een 60 cm en nu in 1m bak gehad en ja groter is mooier maar zou zelf niet willen zeggen dat 60 cm te klein is voor ze.

Zwemgedrag als school is in een groter aquarium wel mooier om te zien, denk zelf dat je ze wel als een schoolvis mag zien, hoe groter de groep hoe meer ze bij elkaar in de buurt blijven. (of hoe meer het opvalt dan)
 
Ja ben het wel met je eens dat ze veelal bij elkaar blijven, of wat je zegt, hoe meer het opvalt.

Maar wat betreft die steen, daar zie ik het nut niet nog steeds niet van in. Misschien in een 60 cm, maar dan hebben 10 Oto's toch wel gauw de steen leeg gegeten. Maar misschien dat de aufwuchs zich sneller vermeerdert dan dat het gegeten wordt.

Waar ik me zorgen over maak is dat in een 60 weinig voedsel voor zo'n grote school te vinden is zolang ze niet op commercieel voer zijn overgezet. En dat laatste lukt niet altijd. Mijn ervaring is dat in een 60 cm ze best magertjes blijven tot ze commercieel droogvoer ontdekt hebben.
 

Terug
Bovenaan