Honing goerami koppel of harem??


Flappie00

Well-known member
Lid geworden
26 september 2019
Berichten
271
Leeftijd
38
Kunnen honing gouramis ook in een harem leven of alleen als koppel. Of kan je meerdere koppeltjes in je bak hebben?

Groetjes
 
Honinggourami's vormen geen echte koppels. Mannetjes bouwen een schuimnestje en proberen vervolgens een vrouwtje te verleiden om te paren. Na de paring wordt het vrouwtje weggejaagd en past het mannetje op het nest. Als een vrouwtje niet wil kan het mannentje behoorlijk aandringen, opjagen etc. Daarom zou ik minimaal een harem nemen.

Bij voorkeur zou ik ze in een groep houden, maar dan moet de inrichting daar wel op afgestemd zijn, veel planten in de bovenste waterlaag, op en onder het wateroppervlak. zodat ze elkaar kunnen ontlopen, maar er ook vollop sociale interactie is en territoraal gedrag van zowel mannen als vrouwen verdeeld wordt.

Voor een gezelschapsaquarium zou ik een harem nemen, vrouwen kunnen onderling ook kibbelen maar normaliter zonder erg.
 
Ik heb ze ook gehad en zou zeker 2 vrouwen nemen want anders zal de vrouw soms het lastig hebben en ik zou de temp niet te hoog zetten.
 

Terug
Bovenaan