Home 80, versie 2.0 van NicoleE


Ja, 80 cm. zonder deksel erop.
Bak leeg gemaakt, vrouw hielp met weghalen, lagen ook graten achter de bak.
 
Ja, 80 cm. zonder deksel erop.
Bak leeg gemaakt, vrouw hielp met weghalen, lagen ook graten achter de bak.
Jemig, gekker moet het niet worden. Wat een smeerboel.
 
Wat een narigheid Nicole.

Voor mij ook geen betta meer. Leeft niet lang.

Had jij nou corydoras in die bak?
Ik weet niet of de betta de cory met rust laat. Ze hebben wel een stekel.

Zou er een mooi azie bakje van maken. Mooie school galaxy of brigittae in doen.
 
Wat een narigheid Nicole.

Voor mij ook geen betta meer. Leeft niet lang.

Had jij nou corydoras in die bak?
Ik weet niet of de betta de cory met rust laat. Ze hebben wel een stekel.

Zou er een mooi azie bakje van maken. Mooie school galaxy of brigittae in doen.

Sorry, lang antwoord. Bedankt voor je opmerkingen!

Ik heb inderdaad Cory's. Ze keek er nooit naar om maar wat ze achter je rug doen weet je natuurlijk niet. Aan die mogelijkheid had ik niet gedacht.

Ik heb Trigonostigma espei in de bak zitten (die kleuren mooi in dit bakje) dus geen ander schooltje.

Zelf kan ik alleen nog de Honing gourami bedenken als hoofdvis maar echt gecharmeerd ben ik er niet van. Vind ze ook te vlak van kleur in dit donkere bakje.
Dan is er nog een kleurvariant, goud noemen ze het meen ik, vind ik echt niet mooi zoals ik me hem herinner. Maar wat ik in beeld heb wat volgens mij wel magere exemplaren waar je bijna doorheen keek, foto's op forum
Dan nog liever de wildkleur. Maar goed, kijken bij de LFS kost niks dus en misschien kan ik er voor opwarmen.
Maar voor nu zeker niet mijn keuze.

Dus tja op dit moment weet ik het even niet. Zal nog eens kijken wat hier op het forum voor suggesties zijn wat betreft 60 cm bakjes. Staat ergens een topic met allerlei suggesties.

Oja, Azië biotoop gaat het niet worden. Wil als ik verder ga met dit bakje, verder werken met de bestaande bewoners en planten. Gezelschapsbakje is prima voor mij.
 
Ne, hoor , was in de loop der tijd al opgedroogd.\Pand het een lange tijd leeg gestaan, en verkocht.
 
Ik laat het bakje nog maar even ongemoeid. Het ergste balen is voorbij. Komt tijd komt raad...
Goede keus, en ik zou het zelfs weer aandurven met een Betta, wat @Nicolientje-W zegt vind ik een beetje vreemd :sorry: waarom zou een Betta niet in jouw bakje kunnen overleven? als vissen snel doodgaan zitten ze niet in de juiste waardes/omstandigheden, een andere reden kan ik daar niet voor bedenken, tenzij de vis al zwak is of uit een slecht nest komt.
 
als vissen snel doodgaan zitten ze niet in de juiste waardes/omstandigheden, een andere reden kan ik daar niet voor bedenken,
Ik denk dat er bij vissen (net als mensen) ook inwendig iets kapot kan gaan/stopt met functioneren waardoor ze snel kunnen overlijden.
 
Ja, die kans is er natuurlijk ook nog.
 
Wat me ook nog door het hoofd is gegaan is dat ik twee dagen van te voren diepvries rode muggenlarven heb gevoerd. Zou dat vastgelopen kunnen zijn? Maar had ik dan geen enorme dikke buik moeten zien?
Argh, het blijft gissen natuurlijk maar tja ik wil ik zo graag begrijpen.



Ne, hoor , was in de loop der tijd al opgedroogd.\Pand het een lange tijd leeg gestaan, en verkocht.

Ik had visioenen van een aquarium met een laag water waar graten en half ontbonden vissen in dreven.


Goede keus, en ik zou het zelfs weer aandurven met een Betta, wat @Nicolientje-W zegt vind ik een beetje vreemd :sorry: waarom zou een Betta niet in jouw bakje kunnen overleven? als vissen snel doodgaan zitten ze niet in de juiste waardes/omstandigheden, een andere reden kan ik daar niet voor bedenken, tenzij de vis al zwak is of uit een slecht nest komt.
Ja als ik nou echt geen reden voor het overlijden van de eerste Betta had en ik net zo in het duister zou tasten als nu, dan kon ik me er nog iets bij voorstellen. Maar die is niet zomaar gegaan. Er was een duidelijk aanwijsbare reden, vinrot is iets wat we vaker bij Betta's zien. Daarbij vermagerde hij behoorlijk. Ik zie dat zelf als een gevolg van de strijd tegen vinrot verliezen.

Overigens zou ik bij de aanschaf van een nieuwe Betta, nu weer voor een dame kiezen. Zoveel meer leven in de brouwerij!


Ik denk dat er bij vissen (net als mensen) ook inwendig iets kapot kan gaan/stopt met functioneren waardoor ze snel kunnen overlijden.

Ja dat neem ik ook aan, maar blijft in dit geval denk ik onmogelijk om de oorzaak aan te geven. Helaas. Hoe graag ik ook weten wil waarom ze zo rap van levendig naar ernstig lusteloos is gegaan.
Ik heb het toen ik het in het begin van de avond ontdekte niet behandeld omdat ik geen idee had waar tegen ik moest behandelen. Nog zout overwogen maar tja met welk doel terwijl ik op dat moment al het idee had dat het te laat voor haar was. Zelfs Bactopur Direct is door mijn hoofd gegaan, maar diep in mijn hart wist ik al dat ze het niet ging overleven.

Zelfs euthen is op dat moment al door me heen gegaan, maar ze begon druk heen en weer te zwemmen toen ze apart zat, wat voor mij de aanleiding was haar toch terug te zetten - met een beetje hoop en in elk geval minder stress voor haar.

Maar laten we eerlijk zijn, eigenlijk weten we heel goed dat als een vis zich zo gedraagt, dat alles te laat komt :(
 
Ja als ik nou echt geen reden voor het overlijden van de eerste Betta had en ik net zo in het duister zou tasten als nu, dan kon ik me er nog iets bij voorstellen. Maar die is niet zomaar gegaan. Er was een duidelijk aanwijsbare reden
Ja dat weet ik, ik doelde eigenlijk op de uitspraak van Antje, dat je in jouw bakje geen Betta in leven kan houden, net als dat bij haar de blauwoogjes dood gaan.
Ik zie het meer als pech, en Betta's hebben wel vaker problemen dat is wel zo idd.
Vrouwtjes zijn wel lekker actief ja.
 
Ja dat weet ik, ik doelde eigenlijk op de uitspraak van Antje, dat je in jouw bakje geen Betta in leven kan houden, net als dat bij haar de blauwoogjes dood gaan.
Ik zie het meer als pech, en Betta's hebben wel vaker problemen dat is wel zo idd.
Vrouwtjes zijn wel lekker actief ja.
Oh zo bedoelde ik het ook niet, het was meer een bekrachtiging van jouw conclusies. Ik zou wel een willen weten hoe oud de gemiddelde Betta wordt op dit forum. Ik denk dat de resultaten daar vies van gaan tegen vallen.

Any way, het is vandaag tijd voor onderhoud van het bakje. Wat blaadjes weg plukken en een waterwissel.
Voeg al een tijd geen nitraat en fosfaat meer toe, alleen sporen en en hier en daar voeding bij de wortels. Kijken hoe het zich gaat ontwikkelen. Met die 'trage' planten (die bij mij hard zijn gegroeid) zal het verbruik niet erg hoog liggen. Maar het zal ook een tijd duren tot ik tekorten gaan zien als die optreden.
 
Het zal een raadsel blijven idd....
Een kameraad van mij heeft zijn Betta nu al bijna 3 jaar, dat is een ''gewone'' man, helemaal rood is ie.

Succes met je bakje verder, en er zal binnenkort wel weer iets nieuws inkomen, afbreken gaat niet gebeuren toch?
Tekorten zal je minder snel merken ja, bij jouw snelgroeiende traag groeiers:D
 
Dankjewel Ton. Mijn gevoel zegt dat dat deze keer het geval was. Als ik er van overtuigd was, was het zoveel makkelijker.


Ja moet ik ook doen... en het bakje misschien nog 1 kans geven. Eens kijken ook wat we hier bij elkaar weten te schrijven en welke kennis er boven komt drijven.
Afbreken is wel erg definitief - en het feit dat de andere vissen het prima doen is natuurlijk ook veel zeggend.
Mijn kennis van Betta's is wat minder maar ik neig er toe om aan te raden om het bakje te laten staan met het huidige bestand. Je verhalen lezende denk ik dat het probleem eerder bij de beide Betta's ligt gezien het feit dat de overige dieren het goed doen. Het is natuurlijk wel mogelijk dat het iets is waar alleen Betta's vatbaar voor zijn? Je zou daarbij kunnen denken aan waterwaardes, waterwaardes spelen wél een belangrijke rol dacht ik te weten, en misschien ook, tocht? Het is warm geweest misschien met ventilatoren etc. Het zijn tenslotte labyrintvissen.
 
Laatst bewerkt:
Het zal een raadsel blijven idd....
Een kameraad van mij heeft zijn Betta nu al bijna 3 jaar, dat is een ''gewone'' man, helemaal rood is ie.

Succes met je bakje verder, en er zal binnenkort wel weer iets nieuws inkomen, afbreken gaat niet gebeuren toch?
Nu het eerste stevige balen achter de rug is krijg ik er inderdaad weer meer zin in. Afbreken is zo definitief. Ik zou de Home dan proberen te verkopen maar je krijgt er toch geen drol voor. Dan staat hij hier en start ik hem toch weer op.

Ben wel een beetje uitgekeken op de traag groeiende planten maar zonder extra licht en/of CO2 is dit denk ik zo ongeveer wat het zonder problemen doet in dit bakje.

Vanwege de trage groeiers heb ik ook nog een groot deel van het licht afgeplakt, dus het licht is echt minimaal. Gedaan toen ik last had van een beetje algen en het bevalt op zich goed. Algen zijn weg. Wil alleen niet elke dag met de hand dimmen (er kan volgens mij geen TC420/21 op of enkel door veel fratsen uit te halen) en LED's afdekken werkt op zich goed.

Zal er een foto van maken als ik het totaaltje maak.


Mijn kennis van Betta's is wat minder maar ik neig er toe om aan te raden om het bakje te laten staan met het huidige bestand. Je verhalen lezende denk ik dat het probleem eerder bij de beide Betta's ligt gezien het feit dat de overige dieren het goed doen. Het is natuurlijk wel mogelijk dat het iets is waar alleen Betta's vatbaar voor zijn? Je zou daarbij kunnen denken aan waterwaardes en misschien ook, tocht? Het zijn tenslotte labyrintvissen.

Ik denk maar even hardop hè? Niet om in de tegenaanval te gaan, maar het klinkt me gewoon niet logisch in de oren.

Met alleen het huidige bestand wordt het bakje afgebroken, dat is me veel te doods. Ik zou er geen plezier uit halen. Eigenlijk zijn dan alleen de espei altijd zichtbaar en dat is iets waar ik niet alleen tegen aan wil kijken. Oer saai :sorry: . Ik ben net eens voor de aardigheid naar het bakje gelopen, en het enige wat ik zag waren de espei en na goed zoeken twee panda's die onder de planten liggen the chillen.

Geen idee of het iets is waar alleen Betta's vatbaar voor zijn maar ik durf dat zelf zo goed als zeker uit te sluiten omdat er totaal geen overeenkomsten zijn hoe ze gegaan zijn.

Welke waterwaardes doel je op Ben? Is me even niet duidelijk. Waterwaardes is zo breed. Als het bv pH, kH en GH zijn, dan kan toch 'niemand' in de regio een Betta houden? Als ik even af ga op Seriously Fish zit het goed met de pH. Maar Hardness: 18 – 268 ppm; is dit GH? Hoe vertaal ik dit naar onze druppeltesten? Ik heb helaas geen idee.

Tocht lijkt me stug, zit een afdekplaat op het bakje, moest ook want mevrouw was een springer, openingen zijn minimaal. Tocht veroorzaakt ook geen vinrot. Elke bak/kap heeft wat ventilatie, dan zou dat in meer bakken in oorzaak moeten worden? Of het draaien van ventilators tijdens de hitte, ondanks dat ze niet gericht waren op het bakje, heeft een luchtbeweging veroorzaakt die tot onder de afdekplaat kwam?
 
Ondertussen duizelt het me van alle meningen en adviezen. Ik ga dit even laten bezinken.
Nog geen beslissing genomen.
 
Nu het eerste stevige balen achter de rug is krijg ik er inderdaad weer meer zin in. Afbreken is zo definitief. Ik zou de Home dan proberen te verkopen maar je krijgt er toch geen drol voor. Dan staat hij hier en start ik hem toch weer op.

Ben wel een beetje uitgekeken op de traag groeiende planten maar zonder extra licht en/of CO2 is dit denk ik zo ongeveer wat het zonder problemen doet in dit bakje.

Vanwege de trage groeiers heb ik ook nog een groot deel van het licht afgeplakt, dus het licht is echt minimaal. Gedaan toen ik last had van een beetje algen en het bevalt op zich goed. Algen zijn weg. Wil alleen niet elke dag met de hand dimmen (er kan volgens mij geen TC420/21 op of enkel door veel fratsen uit te halen) en LED's afdekken werkt op zich goed.

Zal er een foto van maken als ik het totaaltje maak.




Ik denk maar even hardop hè? Niet om in de tegenaanval te gaan, maar het klinkt me gewoon niet logisch in de oren.

Met alleen het huidige bestand wordt het bakje afgebroken, dat is me veel te doods. Ik zou er geen plezier uit halen. Eigenlijk zijn dan alleen de espei altijd zichtbaar en dat is iets waar ik niet alleen tegen aan wil kijken. Oer saai :sorry: . Ik ben net eens voor de aardigheid naar het bakje gelopen, en het enige wat ik zag waren de espei en na goed zoeken twee panda's die onder de planten liggen the chillen.

Geen idee of het iets is waar alleen Betta's vatbaar voor zijn maar ik durf dat zelf zo goed als zeker uit te sluiten omdat er totaal geen overeenkomsten zijn hoe ze gegaan zijn.

Welke waterwaardes doel je op Ben? Is me even niet duidelijk. Waterwaardes is zo breed. Als het bv pH, kH en GH zijn, dan kan toch 'niemand' in de regio een Betta houden? Als ik even af ga op Seriously Fish zit het goed met de pH. Maar Hardness: 18 – 268 ppm; is dit GH? Hoe vertaal ik dit naar onze druppeltesten? Ik heb helaas geen idee.

Tocht lijkt me stug, zit een afdekplaat op het bakje, moest ook want mevrouw was een springer, openingen zijn minimaal. Tocht veroorzaakt ook geen vinrot. Elke bak/kap heeft wat ventilatie, dan zou dat in meer bakken in oorzaak moeten worden? Of het draaien van ventilators tijdens de hitte, ondanks dat ze niet gericht waren op het bakje, heeft een luchtbeweging veroorzaakt die tot onder de afdekplaat kwam?
Ik gaf eerder al aan weinig specifieks van Betta's te weten. Het verhaal van die waterwaarden hoorde ik van, verschillende, kwekers die ik sprak op het laatste Vivarium. Het ging dan met name over wisselende waterwaarden niet zozeer over een speciale waarde. Daar heb, maar dat was één meneer die dit vertelde, ook het "tocht" verhaal van. Hij vertelde een bakje bij een geopende deur gehad te hebben waar z'n vis het leven door gelaten zou hebben. Eigenlijk vertel ik dus iets na zonder te weten of het werkelijk zo is. De mensen die ik sprak bemanden, en bevrouwden er waren ook dames bij, een stand met Betta Splendis varianten. Plus dat er Betta enthousiasten bijstonden. Ik neem maar zo aan dat hun kennis groter en beter is dan de mijne.
 
Ik gaf eerder al aan weinig specifieks van Betta's te weten. Het verhaal van die waterwaarden hoorde ik van, verschillende, kwekers die ik sprak op het laatste Vivarium. Het ging dan met name over wisselende waterwaarden niet zozeer over een speciale waarde. Daar heb, maar dat was één meneer die dit vertelde, ook het "tocht" verhaal van. Hij vertelde een bakje bij een geopende deur gehad te hebben waar z'n vis het leven door gelaten zou hebben. Eigenlijk vertel ik dus iets na zonder te weten of het werkelijk zo is. De mensen die ik sprak bemanden, en bevrouwden er waren ook dames bij, een stand met Betta Splendis varianten. Plus dat er Betta enthousiasten bijstonden. Ik neem maar zo aan dat hun kennis groter en beter is dan de mijne.
Oh ik waardeer zeker de suggesties die je doet Ben, daar niet van. Het is alleen dat het niet direct kan inpassen in de situatie hier. Ongetwijfeld zullen de mensen op Vivarium veel kennis van zaken hebben!
Maar zoals geschreven, ik moet echt even alles op me in laten werken, het is nogal veel informatie. En dat heeft tijd nodig.
Ik zweef tussen afbreken en doorgaan. En als doorgaan niet van harte is dan wordt het bakje ontmanteld. Komt tijd, komt raad.
 
Al het goede komt in drieën toch? :juggle:

Hang net achter het bakje om de aansluitingen van het filter te controleren omdat ik iets aan de uitstroom had veranderd. Zie ik de stekker trafo van het bakje oranje flitsen (zit geen LED in)??? Toch, ik begon te twijfelen? Drie keer gezien (niks gehoord) daarna niks meer. Maar ik zou niet weten waar dat oranje oplichten (in een hoek) anders vandaan zou moeten komen. Maar uitgetrokken voor de zekerheid, verloopstekkertje los getrokken en maandag dus naar de winkel met de vraag of ze me een nieuw stekker trafo kunnen bestellen.

Staat nou voor de planten een spot boven.

Ik twijfel hoor, maar liever te voorzichtig hiermee. En gerust ben ik er niet op dus dat zit letterlijk niet lekker.

Staat iets op van LED driver dus vrees dat een generieke niet gaat werken.

IMG-0221.JPG
 
Hier kan ook een universele 12 volt adapter aan, deze trafo laat alleen het licht langzaam opkomen toch?
Dat oranje knipperende licht weet ik ook niet
 
Hier kan ook een universele 12 volt adapter aan.
Dat oranje knipperende licht weet ik ook niet
OK dan ga ik online op zoek, dan heb ik het denk ik sneller in huis dan dat ik wachten moet op de fabrikant. De winkel waar ik kom is altijd heel snel en behulpzaam maar zij zijn natuurlijk ook afhankelijk van een derde.

Dat oranje licht, ik dacht aan kortsluiting, daarom dus uitgetrokken. Wil geen kampvuur in de woonkamer :br:
 
OK dan ga ik online op zoek
2 Ampère is dan genoeg.
Maar nu heb/had je toch die vertraging als je de lamp inschakelt? dat heb je dan straks niet meer denk, zit waarschijnlijk in die travo (weet ik niet zeker)

Oranje/geel licht kan een vonk door sluiting zijn idd.
 
2 Ampère is dan genoeg.
Maar nu heb/had je toch die vertraging als je de lamp inschakelt? dat heb je dan straks niet meer denk, zit waarschijnlijk in die travo (weet ik niet zeker)
Ja klopt, hij wordt dacht ik in 30 seconden feller om dan op volle lichtsterkte te komen.
LEDs zijn ook dimbaar met tiptoetsen boven op de "kap". Dat moet natuurlijk wel nog werken.

Ik ga even met de woefkes en dan online eens op zoek. Bedankt voor de opmerking over de Ampères. Wist wel dat ik daar op moest gaan letten maar had er verder nog niet naar gekeken.
Ik pas wel voor een no-name product dat mogelijk via Alibaba is ingekocht door mensen die er geld in zien. Bij twijfel dan toch maar de Chinese van Superfish.
 
Dit is de Home. Zien jullie wat er niet klopt? :(

7953A581-5481-48CA-A04D-02DCBE74F4BD.jpeg


Natte vloer en heel veel geluk dat ik besloot in de woonkamer tv te kijken en niet in bed. Tetratec ex 600+ lekte rondom de kop. Aanvankelijk met dikke druppels aan 1 kant maar toen ik het filter verplaatste kwam het er aan alle kanten uit.

Sta op om naar bed te gaan en glij met 1 schoen wat weg... Verbaast kijk ik of een hond gespuugd heeft, maar zag beekje en vermoedde toen dat de kleinste binnen had geplast. Toen ik keek waar dat beekje vandaan kwam... omg.

Ik mag zó van geluk spreken dat ik in een plasje water stond dat onder de deur door was gelopen.

Filter uit gezet, kranen dicht maar het bleef eruit komen. Boel afgekoppeld en in en uitlaat verwijderd. Had de Aquael Turbo 500 nog liggen, daar zoveel als mogelijk Siporax in maar dat stelt niks voor.

Filterpot staat nu met luchtsteentje erin nog in de gootsteen.

Ben misselijk door medicijnen die ik slik dus nu toch naar bed. Morgen eens kijken of de pot een barst heeft of dat ik iets anders kan ontdekken. Dan ook de rotzooi opruimen. Zit nog garantie op het filter maar betwijfel of ik het reparatie nog ga gebruiken.

Zit me echt tegen met dit bakje:6:'(

Nu achter elkaar de Betta, de voeding van de LED en een dag later het filter. Hoeveel pech kun je hebben.

Oja, het filter heb ik al lange tijd niet open gehad (bleek ook niet nodig geweest), sterker nog, het was al weken niet verplaatst.

Dat wordt verversen verversen en nog eens verversen. Meten = weten
 
Wat een ellende Nicole. Gelukkig het kapotte filter op tijd ontdekt. Sterkte met al dit gedoe.
 
Het zit je niet mee Nicole en nu afwachten wat de oorzaak hiervan is.
 
Het zit je niet mee Nicole en nu afwachten wat de oorzaak hiervan is.
Ik heb zo mijn vermoedens. Water in de filterkop. Toen ik de kop eraf tilde kwam er wel héél erg veel water uit en op plekken waar het er niet uit zou mogen komen.
Ik houd zo'n kop altijd schuin om hem wat uit te laten druppelen en toen kwam het water er echt in een vette straal vanaf.

Kop bestaat uit twee helften. Zeg maar de onderkant waar je de rotor ziet en de bovenkant waar de slangpilaar in vast zit. Daar zit dus ergens een naad tussen en daar leek het uit te komen.
Alleen heb ik gisteren in alle consternatie daar niet goed naar gekeken toen ik de kop leeg liet lopen.

Het is dat er nog garantie op het filter zit, anders zou ik de kop zelf even open draaien. Wil wel heel erg graag zien of die nat is van binnen. Straks even kijken of de kop van de Tetratec eenvoudig uit elkaar te halen is, dan maak ik hem misschien toch zelf even open. Maar terug gaat 'ie.
 
Ik ben niet technisch maar ben ook wel benieuwd alhoewel je onder de garantie de boel misschien beter niet kan openmaken.
 
Nee precies, dat open maken onder garantie is niet slim.
 
Wat een tegenslag zeg en wat een geluk dat je het tijdig ontdekte, ik zou inderdaad die kop niet openmaken dan vervalt de garantie
 
Jeetje wat een pech heb je zeg, de kop openmaken is wel een risico, maar als je het met beleid doet kunnen ze haast niet zien dat ie open is geweest lijkt me?
Maar aan de andere kant, als je hem openmaakt en je ziet dat er iets stuk is moet ie alsnog weg voor de reparatie, dus kunnen ze hem maar beter zelf gaan open maken.
 
Jeetje wat een pech heb je zeg, de kop openmaken is wel een risico, maar als je het met beleid doet kunnen ze haast niet zien dat ie open is geweest lijkt me?
Als zelfs maar het vermoeden bestaat dat je eraan heb zitten sleutelen, vervalt de garantie (is wettelijk bepaald) dus "haast niet zien" is nog steeds teveel
 

Terug
Bovenaan