Home 80, versie 2.0 van NicoleE


Half uurtje weer thuis. Koe bij de horens gevat omdat ik van de week weinig andere kansen heb. Ik heb Amano's gekocht om de groep aan te vullen tot 10 wat me ook echt het max lijkt in de cube.
En jawel, bij een 'bouwsuper' omdat bij de 2 LFS teveel kroos in de bakken zit.

Viel me alleszins mee, een zaterdaghulp die tamelijk kennis van zaken had. Nog gesprekken gehad over mensen die bv bak en vis tegelijk willen kopen, Betta's bij elkaar willen stoppen etc. Hij is tot zoverre geslaagd ;)
Aangenaam verrast, ook over de conditie waarin hun bakken verkeerden.

Ik ben aan het over wennen, maak denk ik hier geen foto's van. Ze zijn enorm springerig. Dat is het risico niet waard.


Edit:
Na ongeveer een uur overwennen zitten ze dan in de Cube. Ik schat in dat het bijna allemaal vrouwen zijn, het waren bijna de laatsten uit de verkoopbak dus puur toeval. Mooi groot is niet lelijk ;)

Ze zijn aan het verkennen en ondertussen druk aan het werk.

Zag tot mijn stomme verbazing een kleinere garnaal op een grote zitten (piggyback), even Googlen leerde me dat dit bij paargedrag hoort. Leidt natuurlijk nergens toe maar mooi om te zien.
Erg leuk om ze gade te slaan, erg blij ermee.
 
ik merk in mijn stelling dat neocardina garnalen niet zo goed zijn tegen algen mijn caridina houden het mooier schoon
Neocaridina is een 'no go' hier.
Het zal het leidingwater zijn maar ze overleven hier niet, zelfs niet met een waterverbeteraar. Er kan een andere oorzaak zijn maar die ken ik dan niet (meerdere pogingen gedaan). En als ze zouden overleven zou ik ze in dit bakje niet willen, ik wil hierin geen garnalenexplosie :DD

Erg lang geleden had ik Japonica's maar ik kon me niet meer herinneren of ik een waterverbeteraar gebruikte of niet. Wat ik me meende te herinneren aanvankelijk wel, later niet meer. Omdat ik het niet zeker wist ook aanvankelijk maar 3 Japonica's uitgezet zonder waterverbeteraar, in dit bakje en ze doen het prachtig. Alleen nu de planten groeien zag ik ze nog maar amper.
 
Geen respect voor de coronaregels dus :LOL: :LOL:
:DD

Als de interpretatie van het gedrag klopt, dan heeft hij het er maar druk mee. Snel een fotootje gemaakt.


IMG-1322.JPG
 
oh meschien een of ander metaal in je water active kool zou dan nog kunne werken als je in de toekomst nog eenst probeert
 
oh meschien een of ander metaal in je water active kool zou dan nog kunne werken als je in de toekomst nog eenst probeert
Ik heb, ontdekte ik recentelijk doordat er een stukje verf van een waterleiding sprong, een loden leiding. Of dat over een grote lengte of juist kort is, dat weet ik niet. Cu in het water zal het niet zijn, dat heb ik nooit aan kunnen tonen.
Mijn gok is lood.

Ik denk niet dat ik het nog probeer patton. Best een teleurstelling iedere keer maar actieve kool, ook voor het wisselwater, zou wellicht inderdaad een optie zijn.
 
Ik vermoed dat die kleinere dan nog halfwas zijn.
Ja dat is ook mijn gedachte alhoewel ik las dat de vrouwen beduidend groter zouden zijn dan de mannen. Ik ga het eens opzoeken. Ik heb er vrouwens bij die echt mega zijn. Als het me lukt zal ik eens een foto maken waarop je de verhoudingen kunt zien met bv het blad van een plant.
 
Er zit blijkbaar een verschil in tekening bij mannen en vrouwen. Eens zoeken of ik mannen voor vrouwen heb aangezien. Wellicht heb ik ook grote mannen en kleine vrouwen. Dan zit jij @jessicapilon helemaal goed met halfwas. Licht is nu uit, is iets voor morgen.
 
Misschien is het gewoon een luie garnaal die dezelfde kant op moest?
 
Er zit blijkbaar een verschil in tekening bij mannen en vrouwen. Eens zoeken of ik mannen voor vrouwen heb aangezien. Wellicht heb ik ook grote mannen en kleine vrouwen. Dan zit jij @jessicapilon helemaal goed met halfwas. Licht is nu uit, is iets voor morgen.
Wat is dan het verschil in tekening?
 
oh meschien een of ander metaal in je water active kool zou dan nog kunne werken als je in de toekomst nog eenst probeert
Kleine kanttekening.

Het is mogelijk dat aktief koolstof metalen bind. Maar dan moeten de metalen organisch gebonden zijn.
Of de pH moet hoger dan 8 zijn, dan kunnen sommige metalen gebonden worden.

Organisch gebonden metalen zijn ook al minder of niet schadelijk meer.
Daarom voegen we ook water verbetermiddel toe, als we vermoeden hebben van zware metalen.

Dus het lood uit kraanwater halen gaat echt niet met een koolstof filter.
 
Wat is dan het verschil in tekening?
Je moet dan de garnaaltjes vanaf de zijkant bekijken. De vrouwen hebben daar zeg maar simpel gezegd streepjes, terwijl de mannen er puntjes hebben staan. Internetwijsheid, voor wat het waar is.

Ik weet niet goed hoe ik de eivlek kan herkennen bij de Japonica's. Dan zou ik een dubbelcheck hebben want ik meende een eivlek te zien bij een garnaaltje met stippeltjes, maar zoals gezegd, morgen nog eens goed kijken en wellicht kan ik er foto's van maken.
Dan mogen jullie mee kijken.
Kleine kanttekening.

Het is mogelijk dat aktief koolstof metalen bind. Maar dan moeten de metalen organisch gebonden zijn.
Of de pH moet hoger dan 8 zijn, dan kunnen sommige metalen gebonden worden.

Organisch gebonden metalen zijn ook al minder of niet schadelijk meer.
Daarom voegen we ook water verbetermiddel toe, als we vermoeden hebben van zware metalen.

Dus het lood uit kraanwater halen gaat echt niet met een koolstof filter.
Voor mj een ingewikkeld verhaal Marcel maar die laatste zin is voor mij hartstikke duidelijk. Dankjewel voor het delen van je inzicht.
 
Puntjes horizontaal.
Zal morgen streepjes proberen ;)

IMG-1328.JPG
 
Op deze foto die ik eerder postte zijn streepjes vs puntjes trouwens goed te zien.

IMG-1322.JPG
 
Het zou dan om de onderste rij gaan lees ik. Nou dat wist ik nooit dus.

 
Gaat allemaal voorspoedig zo te zien, mooie foto's ook. En idd vreemd dat bruinalg op die typische plekken het meest voorkomt, hier heb ik het achter en rondom de skimmer.
 
Gaat allemaal voorspoedig zo te zien, mooie foto's ook. En idd vreemd dat bruinalg op die typische plekken het meest voorkomt, hier heb ik het achter en rondom de skimmer.
Helaas sinds twee weken wat last van bruinalg, ook op een paar plantjes. Donderdag onderhoud en dan knip ik dat weg.
Dan maar weer nieuwe foto's.

Ja en dat bruinalg op typische plekken groeit, gek eigenlijk.
 
Bruinalg is niets ernsigs idd, trekt ook weer weg als sneeuw voor de zon, wellicht komt het ook omdat de verlichting nog wat laag staat.
 
Bruinalg is niets ernsigs idd, trekt ook weer weg als sneeuw voor de zon, wellicht komt het ook omdat de verlichting nog wat laag staat.
Gek was dat toen ik minder uren verlichting aan had staan ik totaal geen last had van bruinalg, maar wat John zegt, het hoort erbij.
Het is gelukkig geen dikke laag op de planten, maar het zit op kleine blaadjes dus eraf wrijven voor de waterwissel is bijna niet te doen. Knip die blaadjes er deze week even vanaf.
 
Kunstplanten zijn dan ook handig want die schrob je onder de kraan zo weer schoon:DD
 
Gewoon meteen er weer in joh, worden je vissen ook weer fris wit.
In het ziekenhuis waar ik werkte had de nachtdienst goed bedoeld de witte steentjes van de vissenkom in een badje chloor gelegd. Vissen er daarna weer in... RIP goudvissen.
 
Rustig Thea,
moet zeggen dat ik er even wat minder mee bezig ben geweest in mijn hoofd, wel gewoon onderhoud gedaan.


De laatste 2 weken echt extreem bruinalg op de ramen en beetjes op de Nesaea. Die bleef sowieso achter en heb ik dus eruit gehaald. Nog geen vervanger voor geplaatst.
Ik weet nog niet wat er voor in de plaats gaat komen en moet even bij een LFS in lopen om te vragen of ze in vitro voor me kunnen bestellen.

Op zoek naar de oorzaak van de bruinalg filter opengemaakt, had ik pas 1 keer gedaan gezien de lage belasting en de uitstroom die erg goed bleef. Vond de watten toch wel vuil, de rest was nog veelt te schoon om aan te raken.
Watten waren niet extreem maar toch vervangen. Ben benieuwd of ik verschil ga merken.

Ook was het bakje er aan toe om de lichtintensiteit te verhogen maar ik zag (enkel) op de difusser een mini vlekje groene alg. Dus die stap heb ik ongedaan gemaakt voor nu.

Besloten het stap voor stap aan te pakken. Eerst effect van schone watten afwachten maar dat er meer licht boven moet laat vooral de rode plant zien, want die moet echt compacter. Stap voor stap zodat ik weet welk effect welke actie gehad heeft.
 
moet zeggen dat ik er even wat minder mee bezig ben geweest in mijn hoofd, wel gewoon onderhoud gedaan.
Soms heb je al genoeg andere dingen aan je hoofd. Zolang een bakje gewoon rustig door draait kun je er prima wat minder tijd in steken.

Stap voor stap zodat ik weet welk effect welke actie gehad heeft.
Hier spreekt een ervaren aquariaan die geduld heeft :thumbs:
 
Goed dat je rustig aan doet en bruinalg hoort er vaak bij en als alles in evenwicht is gaat dat wel weer weg Nicole.
 
Hier spreekt een ervaren aquariaan die geduld heeft :thumbs:
Het geldt eigenlijk voor alles. Laat ik voorbeeld noemen. Medicatie gewisseld en niet veel later bleek dat ik nog iets anders nodig had. Hebben we niet gedaan zodat we konden zien wat het effect was, maar ook de bijwerkingen. Verander je meds tegelijk heb je geen idee welke je moet droppen als je last hebt van bijwerkingen.

Goed dat je rustig aan doet en bruinalg hoort er vaak bij en als alles in evenwicht is gaat dat wel weer weg Nicole.
Het is begonnen toen ik de tweede lichting Amano's erbij heb gezet dus het zal zeker met evenwicht te maken hebben. Duurt alleen erg lang en zoveel geduld als Thea denkt dat ik heb... dat valt best tegen :DD
 
Ik denk inderdaad dat de belasting is gestegen in je bak en daar moet de bacteriecultuur zich bij aanpassen.
 
Volledig dicht gegroeid bakje doordat ik een tijdje geen onderhoud kon doen toen ik niet inorde was en ik daarna niet mee wist waar ik moest beginnen.
Vandaag maar eens met de planten in de weer geweest.

Oppervlakte was dicht gegroeid met Ludwigia palustris 'red' en de Hydrocotyle "Japan".

Er is een afwasteil Ludwigia uitgekomen en een maatje beslagkom Japan al was die kom niet tot de nok toe vol

Geen foto van te voren gemaakt, helaas. Morgen topstekken terug zetten en de Hydrocotyle weer planten. Misschien overmorgen maar ik ga er dus weer snel mee aan de gang.

Fotootje van de Ludwigia, die op de foto erg flets kleurt/rozig lijkt, de kleur is in werkelijkheid veel intenser. Mooi diep en fel rood, ongeveer vanaf de helft van de hoogte van het bakje. Licht intensiteit moet nog omhoog maar nu ik zo rigoureus bezig ben geweest laat ik dat even uit mijn hoofd.

IMG-1629.jpg
 

Terug
Bovenaan