Holle stenen maken


D

Djimmi

Guest
heb even rond gezocht op het forum, maar nog niet echt iets gevonden.

de bedoeling is om voor men bakken, holle stenen te maken.
minder gewicht + extra schuilplaatsen voor de vissen.

het idee is om ballonnen op te blazen tot ongeveer een 12 - 15cm en deze dan in te smeren met tegellijm of cement.

na een aantal lagen wanneer deze droog zijn, met een klokboortje een gat te maken (ter hoogte van het tutje van de ballon).

door dan de ballon te verwijderen heb ik toch een perfect holle steen?
of zie ik dit te simpel?

zien jullie dit mogelijk?

enkel tegellijm/cement voldoende of moet er nog epoxy over, en hoe dik zou ik best gaan? 3-4mm?

is dit een bruikbaar product? (ben van belgie)

https://www.gamma.be/nl/assortiment/gam ... b021390447
 
Die onderste link is te lang. Gaat buiten het beeld.

Waarom neem je geen kokosnoten?

Die dan met groen bekleden.
 
Is voor in de malawibak
En zoveel kokosnoten ga ik niet eten haha
 
Het is op zich een idee, maar je zult het wel moeten behandelen. Hoe ga je de binnenkant met epoxy behandelen? Je kan denk ik makkelijker een steensoort zoeken en hier een stuk uit slijpen met een slijptol, dit heb ik eens gedaan met lavasteen.
 
Voor Malawi zou kunnen,dan geen kokosnoot.
Maar voor Malawi ben je met stenen beter uit.

Voor Mbuna,s de witte maanstenen, zijn van kalk.
 
Witte kalkstenen heb ik sowieso al zitten.
Heb tegellijm gekocht van knauw.
Bouw en tegellijm grijs. Mag dit zo zonder behandeling in het aquarium? (sowieso laat ik deze eerst een aantal weken in een emmer water weken)
 
Ludger had stukken gelezen over achterwanden met tegellijm zonder epoxy
 
Djimmi zei:
Ludger had stukken gelezen over achterwanden met tegellijm zonder epoxy

Veel soorten eten algen, ik zou niet willen dat mijn vissen wanneer ze algen van de stenen schrapen telkens een beetje tegellijm mee opnemen.
 
Cement zal waarschijnlijk niet werken omdat de laag te dun is. Bij aanmaken met water ontstaat er een reactie waarbij warmte vrijkomt, tijdens verharden krimpt het en zullen door de trekspanning scheuren ontstaan (en de steen kapot breken).

Ik zou eerder voor tegellijm gaan, en dan bij voorkeur de elastische lijm. Interessant, we lezen hier wel of het gelukt is!
 
Gisteren de eerste een laag gegeven. Die waren onderaan een beetje gescheurd, maar nu net een tweede laag erover gedaan.

Als alles volgens plan verloopt ga ik er eerst een hele serie maken. En dan misschien toch maar eens kijken voor epoxy. In Belgi� niet echt iets over te vinden die je in aquaria kan gebruiken.

Als ik hier niets vind zal het die van mr boat worden, gemengd met zand ofzo.

Foto's volgen
 
Peter_K zei:
Cement zal waarschijnlijk niet werken omdat de laag te dun is. Bij aanmaken met water ontstaat er een reactie waarbij warmte vrijkomt, tijdens verharden krimpt het en zullen door de trekspanning scheuren ontstaan (en de steen kapot breken).

Ik zou eerder voor tegellijm gaan, en dan bij voorkeur de elastische lijm. Interessant, we lezen hier wel of het gelukt is!

Beton zonder wapening,barst ook, Daarom gaan er krimpnetten in.

Dus, bol, met lichte wapening,,, zelf ondervinden wat het beste is,daarvoor.
 
de rechtse 4 hebben nu net de 3e laag gekregen.
de andere twee gebruik ik bij overschotten van de tegellijm op te smeren.

de hand staat erbij om de grootte beter in te schatten.

wordt vervolgt


285821_0_82_img_20151129_163151.jpg
 
idee is grappig, maar weinig natuurlijks imo

je kan ook bv met kippegaas en papier mache icm tegellijm hobbyen, krijg je wellicht een wat natuurlijk ogender uiterlijk.
 
laag 4 ligt er nu op.

eerste bevindingen:

nadat de eerste laag gedroogd is, zijn er wel scheuren ontstaan aan de top van de ballon. deze zijn wel weg na de 2e laag

ook enige voorzichtigheid gewenst na laag 1 :p ze zijn zo fragiel als een kerstbal. bij verdere lagen lijkt dit wel mee te vallen.


na een aantal lagen zouden ze toch stevig genoeg moeten zijn om te stapelen? en zeker met ene laag epoxy. of zie ik dit verkeert?
 
Denk jij dat dit mooi gaat zijn? zo van die onnatuurlijke ronde stenen?
het is natuurlijk jou aquarium.
Maar als ik van jou zou zijn begon ik toch opnieuw.
er zijn verschillende methoden beschreven die je kan opzoeken
Google is hier zeer goed in!

Jb
 
Rond zijn ze niet h�. Ze hebben meer de vorm van een kokosnoot naar mijn mening.

Zo zullen ze er niet ingaan. Kan ze nog kleur geven of zand in de epoxy doen.

Op Google niet echt iets gelijkaardig gevonden, daarom deze test en de post op dit forum.

Ook om een beetje de ervaringen van verschillende mensen te raadplegen en eventuele do'en dont's te weten te komen indien er zouden zijn die dit al geprobeerd hadden.

Lukt het niet, of ziet het er niet uit, ben ik tenslotte maar een 7 euro kwijt h�.

Worth the try imo
 
Laat je niet ontmoedigen ,hoor..

Van alles wat je doet,leer je van.

Is het goed,od is het fout.

ballonnen, die lange dunne 4 cm , misschien een idee.?
 
Ja waarom niet. Lees vaak dat ancistrussen moeilijk kweken in pvc pijpjes omdat ze te glad zijn. Om echt aan de slag te gaan met leisteen lijkt me ook niet iets.

Eerst zien hoe dit afloopt ;)
 
Ja waarom niet. Lees vaak dat ancistrussen moeilijk kweken in pvc pijpjes omdat ze te glad zijn. Om echt aan de slag te gaan met leisteen lijkt me ook niet iets.

Eerst zien hoe dit afloopt ;)
 
Leisteen doen ze het ook ,hoor.
Stond er 1 op de aqua in nieuwegein. die ze verkocht.
 
ja luc dat topic had ik dus gelezen :)

daarom dat ik bedoelde dat ik dat niet echt zie zitten bertus. beschik niet over het goede gereedschap om deze te verzagen ^^

net een 5e laag aangebracht, en morgen eens eentje proberen uitboren.
 
Ik vind het een geweldig experiment!
 
zonet de eerste "opengemaakt".

ging eigenlijk verassend simpel!

ze zijn vrij stevig als je ze normaal behandeld en hebben de gewenste dikte van een 5mm

en helemaal geen klokboortje nodig

een simpel schuurrolletje is voldoende, kan je een boormachine voor gebruiken, maar heb toch een multitool liggen, en dat hanteert iets makkelijker. (een bril toch wel aan te raden)

ohja en indien mogelijk: doe dit buiten! (helaas niet het geval op men appartement) ;D

wat vinden jullie?

- meerdere gaten voorzien of het echt een "holletje" laten?

- de "steen" glad maken of het reli�f behouden?

- eventueel idee�n in verband met kleuren, (had zelf gedacht om zand door de epoxy te draaien maar moet nog uitzoeken hoe dat net moet)

in verband met de epoxy, hoe lang is die houdbaar na de aanbevolen termijn van 1 jaar. verzendingen naar belgie zijn voor pakketten tot 10 kg 10 euro. als de kwaliteit na datum nog degelijk is, kan ik wat meer bestellen voor toekomstige projecten zoals bamboestokken verzagen en in epoxy steken voor in men ander aquarium. ;)

alvast bedankt!


272283_0_82_img_20151202_175101.jpg



676781_0_82_img_20151202_175109.jpg
 
Waarom niet gewoon met piepschuim?
Vorm maken die je wilt,
Genoeg cement en dergelijke erover tot gewenste dikte.
steen gaatje erin maken waar je de holte wilt,
Aceton erin en het piepschuim lost zo op en kun je het als vloeistof eruit gieten,
Daarna goed schoonmaken en een laagje epoxy erover,
En klaar
Projectje van 2 dagen (ivm uitharden)
 
Of naar het winkelcentrum, aantal kilo's stenen halen en met een boor het binnenste uitboren. Dan heb je ook gewoon de natuurlijke look van de echte stenen.
 
Tja, is niet veel meer werk toch??? Of toch wel???

Vind het een prima idee van hem ,zo.
 
Djimmi zei:
ja luc dat topic had ik dus gelezen :)

daarom dat ik bedoelde dat ik dat niet echt zie zitten bertus. beschik niet over het goede gereedschap om deze te verzagen ^^

net een 5e laag aangebracht, en morgen eens eentje proberen uitboren.

Waar ben je nu dan mee bezig?????
 
Djimmi zei:
in verband met de epoxy, hoe lang is die houdbaar na de aanbevolen termijn van 1 jaar. verzendingen naar belgie zijn voor pakketten tot 10 kg 10 euro. als de kwaliteit na datum nog degelijk is, kan ik wat meer bestellen voor toekomstige projecten zoals bamboestokken verzagen en in epoxy steken voor in men ander aquarium. ;)
Mijn ervaring... prima houdbaar, wel kan het een beetje gaan kristalliseren als het te koud heeft gestaan. Even de fles in warm water zetten en je kunt weer aan de slag.
 
momenteel zijn er nu 4 dik genoeg. waarvan eentje uitgeboord.

wacht nog even om verder te doen omdat ik hoogst waarschijnlijk voor men 2 andere bakken een nieuwe achterwand ga maken. (de isomo staat al klaar)

ben momenteel aan het zoeken naar 2 externe filtertjes (ene zou al op de post moeten zijn) zodat de interne eruit kunnen.


als de filters er zijn begin ik aan de achterwand van de 60 cm kweekbak. maar nog niet geplaatst

daarna kan de 80 cm bak leeg en de inhoud naar de kweekbak voorlopig.

achterwandje hiervoor maken op maat.

en misschien dat ik nog een aantal bamboostokken prepareer als decoratie.

dan alles gelijk (holle stenen, achterwanden, bamboo en eventueel andere projecten) in een keer in de epoxy steken. kwestie van beetje efficient te werken ;)


bij vooruitgang of mislukking zullen er zeker updates volgen ;)
 

Terug
Bovenaan