Hoeveelheid voedingsbolletjes planten te veel?


Z

Zora

Guest
Ik heb gisteren bij alle planten( stuk o of 8 planten) die het nodig hebben, twee Dennerle Nutriballs bij gedaan en twee Dennerle E15 Ijzertabs.
Bij elke plant ( bij de wortels) dus twee Nutriballs en twee Ijzertabs.

Nu las ik later op de verpakking dat je van de Ijzertabs eigenlijk per 100liter, ��n tab moet toevoegen.
Dus dat zouden bij mij dan 2 moeten zijn ( 180 liter).
Maar dat is toch veel te weinig?

Nu heb ik dus bij elke plant twee gedaan,... dat is dus volgens het doosje veel te veel.
Is dat nu heel erg voor de bodem/planten of is er niks aan de hand en zullen de planten dit juist heel erg gaan waarderen?
Ook voor de bodem is het niet erg?
Kan geen kwaad zeg maar?

Zelfde met de Nutriballs,..daar zou ik volgens de verpakking ook te veel van gebruikt hebben,...

Aquarium is een Juwel Rio 180 ( zie link naar foto-album in mijn onderschrift) met vrij veel planten er in.
Bodem bestaatuit zwart, niet scherp, afgerond grind.
 
Als er op de bijsluiter staat dat je er een bepaald aantal moet indoen dan heb je nu wellicht de kans dat er teveel Fe in je water gaat komen.
Ik zou dat anders even nameten gaan.
Bij kleibollen doe ik wel per plant 1 bol maar dat is waarschijnlijk anders qua samenstelling.
De hoeveelheid te gebruiken bolletjes staat niet voor niets op de verpakking neem ik aan.
 
jessicapilon zei:
Als er op de bijsluiter staat dat je er een bepaald aantal moet indoen dan heb je nu wellicht de kans dat er teveel Fe in je water gaat komen.
Ik zou dat anders even nameten gaan.
Bij kleibollen doe ik wel per plant 1 bol maar dat is waarschijnlijk anders qua samenstelling.
De hoeveelheid te gebruiken bolletjes staat niet voor niets op de verpakking neem ik aan.

Maar dan kun je niet alle planten eentje geven omdat er maar twee in kunnen.
Dan kunnen de wortels van de planten die niet in de buurt staan bij zo'n tabletje, nooit bij de tabletjes komen.

Hoop niet dat ik nu een kans heb op bodemrot ofzo iets,...
 
Tja dat is waar maar ik denk dat de afgifte zo is dat het wel in het water komt en zo door de planten zal worden opgenomen. ook al staat de plant dus niet bij die bollen.
Ik ken ze zelf niet namelijk.
Misschien dat andere leden er wel ervaring mee hebben.
Mocht het zo zijn dat ze eruit moeten dan wil dat meestal nog wel hoor. Misschien krijg je wat mist maar als er nu teveel ijzer in zou komen of wat dan ook dat zou je ook niet willen denk ik.
Ik zou even andere reacties afwachten en de waarden goed in de gaten blijven houden.

Persoonlijk had ik er gewoon kleibolletjes bij gedaan, en die zijn vast stukken goedkoper.
 
Begrijp ook niet waarom ze dat zo adviseren.. Maar je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om ze dan in stukjes te hakken, zodat er bij alle wortels wat aanwezig is.
Zo snel loop je niet bodemrot op trouwens..
 
kellemes zei:
Begrijp ook niet waarom ze dat zo adviseren.. Maar je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om ze dan in stukjes te hakken, zodat er bij alle wortels wat aanwezig is.
Zo snel loop je niet bodemrot op trouwens..

Dus het kan geen kwaad, denk je?
 
Niet qua bodemrot.. een paar balletjes extra gaat niet zorgen voor bodemrot.
Ik durf alleen niet met zekerheid te zeggen wat extra balletjes gaat doen met je ijzer-gehalte.
Je kunt natuurlijk voor de zekerheid even een ijzer-testsetje kopen zoals dit.. Geeft misschien wat gemoedsrust ;)
http://www.aquaplantsonline.nl/p/4993/sera-fe-test-ijzer-test/
 
kellemes zei:
Niet qua bodemrot.. een paar balletjes extra gaat niet zorgen voor bodemrot.
Ik durf alleen niet met zekerheid te zeggen wat extra balletjes gaat doen met je ijzer-gehalte.
Je kunt natuurlijk voor de zekerheid even een ijzer-testsetje kopen zoals dit.. Geeft misschien wat gemoedsrust ;)
http://www.aquaplantsonline.nl/p/4993/sera-fe-test-ijzer-test/

Dat zou kunnen idd.
Maar ik ga binnenkort een testkoffer aanschaffen dus daar zit zo'n test ook bij meende ik.

Maar als het eerst maar geen kwaad kan voor de planten en de bodem.
Dan ben ik al een stuk geruster :)

Dus het kan geen kwaad voor de planten/bodem?
 
Nee,joh.
Maak je niet druk om ijzer.
Die bolletjes lossen zo langzaam op,dat je ze over een halfjaar nog vind.
 
Betreft dit Dennerle E15 FerActiv? (ijzer bemesting)
Als ik de handleiding goed lees dan hebben ze het over 1 tab per 100 liter elke 2 weken.. wordt een dure hobby dan ;)
Zou, als ik jou was gewoon wat ijzer/laterietbolletjes regelen.
Zoiets als dit.. http://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/bodembedekking/kleibolletjesmix
Gebruik ze zelf ook, soms samen met JBL-balletjes. 7-balls of zoiets.. Al bij al een stuk goedkoper denk ik.
 
Dat klopt wel Bertus maar er staat duidelijk op dat ze maar 2 mocht gebruiken.
Als je dan een veelvoud gaat gebruiken is het dan niet zo dat er teveel ijzer in het water terecht komt??

Bij het gebruik van de voorgeschreven 2 denk ik/neem ik aan dat het gehalte goed zal zijn (al kun je je afvragen wat "goed" is).
Maar ja gebruik je er 8 dan verwacht ik dat het Fe gehalte veel hoger gaat worden.
Dat heb ik als ik teveel plantenvoeding erin gooi. Dan komt de Fe ook boven de 1,0 uit ipv 0,25mg.

Maar echt kwaad zal het in eerste instantie niet kunnen denk ik hoor. Mijn Fe is in de regel ook richting de 1,0 dus vrij hoog.
 
Bertus zei:
Nee,joh.
Maak je niet druk om ijzer.
Die bolletjes lossen zo langzaam op,dat je ze over een halfjaar nog vind.


Ook jij vindt dus Bertus, dat wat ik nu dus in het aquarium heb gedaan ( staat in de eerste post), geen kwaad kan?
 
kellemes zei:
Betreft dit Dennerle E15 FerActiv? (ijzer bemesting)
Als ik de handleiding goed lees dan hebben ze het over 1 tab per 100 liter elke 2 weken.. wordt een dure hobby dan ;)
Zou, als ik jou was gewoon wat ijzer/laterietbolletjes regelen.
Zoiets als dit.. http://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/bodembedekking/kleibolletjesmix
Gebruik ze zelf ook, soms samen met JBL-balletjes. 7-balls of zoiets.. Al bij al een stuk goedkoper denk ik.

Die, idd.
Ik ga niet eerder weer wat toevoegen dan dat de planten laten zien dat ze het nodig hebben.
Heb nog zat van die dingen over,.. die maak ik eerst op.

Daarna is de tip ( de link), van jou zeker de moeite waard om even naar te kijken.
 
jessicapilon zei:
Dat klopt wel Bertus maar er staat duidelijk op dat ze maar 2 mocht gebruiken.
Als je dan een veelvoud gaat gebruiken is het dan niet zo dat er teveel ijzer in het water terecht komt??

Bij het gebruik van de voorgeschreven 2 denk ik/neem ik aan dat het gehalte goed zal zijn (al kun je je afvragen wat "goed" is).
Maar ja gebruik je er 8 dan verwacht ik dat het Fe gehalte veel hoger gaat worden.
Dat heb ik als ik teveel plantenvoeding erin gooi. Dan komt de Fe ook boven de 1,0 uit ipv 0,25mg.

Maar echt kwaad zal het in eerste instantie niet kunnen denk ik hoor. Mijn Fe is in de regel ook richting de 1,0 dus vrij hoog.

Het is sowiezo geen optie om alles eruit te halen.
Dat wordt ��n grote bende en is ook erg slecht voor de planten ( o.a. de Crypto's en die wil ik zo veel mogelijk met rust laten nu).

Zo lang er geen kans is op bodemrot of dat het slecht zou zijn voor planten/vissen, ben ik eerst gerust gesteld.
 
Ooit kocht ik een zooi laterietballetjes van Bertus.. weet niet hoe hij ze had gemaakt.. maar werkt ook prima.. zo'n zakje laterietpoeder kun je ook kopen bij de zelfde shop, misschien kun je dat mengen met die kleibollenmix of zo..
Daar weet Bertus meer van denk ik.
 
Heb al even gekeken en je kan inderdaad sommigen mengen.
Dat staat er dan bij.

Maar ik maak dan eerst dit op, is anders zo zonde van het geld.
 
Ben het helemaal met Mark eens. Dat zijn zeker dure bollen en ik gebruik ook de mix van de genoemde zaak. Verder voeg ik daar niks aan toe en dat werkt prima icm de EI en stukken goedkoper.
Iedere 2 weken die bollen die je noemt is een duur grapje zeg.
Zoals Mark al aangeeft zou je even je Fe gehalte in de gaten kunnen houden maar echt erg is het dus niet hoor.

Voortaan wel even goed lezen als je iets gebruikt Zora ;).
 
Voorlopig niet meer bij stoppen,zou ik zeggen. :D


Ik heb ze zelf van 8-9 mm. meer dan genoeg.
 
Dat is een goed advies Bertus ;).

Ik maak de kleibolletjes in de regel iets kleiner, maar ja ik draai gewoon wat en dan zitten er ook wel wat grotere tussen.
Meten doen we ze niet hoor :D.
 
Groot gelijk,die kleine balletjes. :D

Strooi ze ook bij de moerasplanten.
 
Bertus zei:
Voorlopig niet meer bij stoppen,zou ik zeggen. :D


Ik heb ze zelf van 8-9 mm. meer dan genoeg.

Hahaha, nee,... voorlopig hoeft er niks meer bij.

Pas als er een tekort dreigt,...maar dat zal voorlopig wel niet :)
 
Pas maar op,straks ook schuim op het water net als in een topic van vorige week...
Meeste van dat spul kan je gewoon breken idd wat Mark al aangaf zodat je gewoon de geadviseerde dosis kan geven op verschillende plekken in de bak.
 
Seabait zei:
Pas maar op,straks ook schuim op het water net als in een topic van vorige week...
Meeste van dat spul kan je gewoon breken idd wat Mark al aangaf zodat je gewoon de geadviseerde dosis kan geven op verschillende plekken in de bak.

De TS had de aanbevolen dosering te laat opgemerkt John :oops:.
Kan gebeuren soms.
 
Ja snap ik maar bedoel eigenlijk dat het oppassen is met al die middeltjes,er zit nu al E15 en Nutriballs in de bodem.
Straks bv V dit en V dat plus S69 en wordt het 1 schuimende en stinkende bende per ongeluk.
 
jessicapilon zei:
Seabait zei:
Pas maar op,straks ook schuim op het water net als in een topic van vorige week...
Meeste van dat spul kan je gewoon breken idd wat Mark al aangaf zodat je gewoon de geadviseerde dosis kan geven op verschillende plekken in de bak.

De TS had de aanbevolen dosering te laat opgemerkt John :oops:.
Kan gebeuren soms.

Ik heb in andere onderwerpen gelezen dat je bij elke plant ��n of twee bolletjes kon doen, dus ging ik er vanuit dat dat bij deze ook zo moest.
Dus had daarom de verpakking ook niet echt goed gelezen.

Maar het kan zo te lezen niet echt kwaad gelukkig, toch?
 
Seabait zei:
Ja snap ik maar bedoel eigenlijk dat het oppassen is met al die middeltjes,er zit nu al E15 en Nutriballs in de bodem.
Straks bv V dit en V dat plus S69 en wordt het 1 schuimende en stinkende bende per ongeluk.

Oh, maar die middeltjes gebruik ik niet hoor.
Heb alleen deze bolletjes gedaan en voor de rest gebruik ik alleen Profito en Carbo.
 

Terug
Bovenaan