Hoeveelheid CO2 per dag omgerekend naar naar 11 uur


Jaap Fresco

Well-known member
Lid geworden
23 maart 2018
Berichten
67
Leeftijd
47
Locatie
/dev/radio
Website
www.jacobfresco.nl
Goedemorgen,

Ik heb een vraag over de hoeveelheid toe te voegen CO2 en op welk tijdsbestek deze gebaseerd is. Voorbeeld:

Handleiding Dennerle bellenteller: 10 bellen per minuut op basis van 100 liter water; oftewel; 1 bel per 6 seconden

Planted-box.com: 1 bel per seconde op basis van 100 liter

Even afgezien van het (in mijn ogen forse verschil); op welk tijdsbestek is deze hoeveel gebaseerd? 24 uur? Mijn CO2 staat maar 13 uur per dag aan (06:00 uur - 19:00 uur), omdat planten 's nachts geen CO2 verbruiken. Dus moet ik dan de hoeveelheid bellen verdubbelen? Of moet ik toch over naar rond de klok Co2 toevoegen? Ter info: ik heb een Lido 120. Netto waterhoeveelheid zal rond de 100 liter liggen. De dropchecker blijft nu in ieder geval netjes blauw, dus meer toevoegen lijkt me sowieso een goed idee, maar ik wilde toch advies vragen.
 
Ik denk dat je het op een andere manier moet benaderen.

Het advies om een x aantal pellen per minuut te gebruiken is een onzorgvuldige manier om als leidraad te gebruiken.
Je kunt beter bepalen hoeveel ppm (parts per milion) CO2 jij in je water wilt hebben. Dat word bepaald door de behoefte van de plant en het licht wat je er boven hebt hangen.
Dus je moet een target ppm CO2 weten.

Als je dat eenmaal weet kan je via de pH/KH tabel bepalen op welke pH jij moet gaan uitkomen om aan die beoogde ppm CO2 te komen.

Dus een blind advies over het aantal bellen per minuut is niet alleen onnauwkeurig, het is ook nog eens een heel slecht advies
omdat niemand weet wat zowel de biologische als technische eigenschappen van je bak zijn.

hoop dat je hier wat aan hebt.
 
Het aantal bellen per minuut voeg je toe zolang je de CO2 aan hebt staan. Afhankelijk van je belichtingstijd dus.
De hoeveelheid verdubbel je dus niet omdat het snachts uitstaat.


Dus je telt 1 minuut hoeveel bellen CO2 je toevoegt. Dit is voor elk aquarium anders. Er zijn zoveel verschillende factoren.
Zoals hierboven genoemd de pH/kH.
Maar ook het soort planten (welke behoefte hebben ze?),
Oppervlakte beweging,
Doorstroming van de bak/circulatie,
Grootte van de bak,
Manier van toevoegen (reaktor, inline diffusor, rekje etc).

Daarom is een dropchecker ook handig, groen is voldoende CO2.

Je kunt dan met een laag aantal bellen (voorzichtig) beginnen en dan langzaam elke dag/week) de CO2 voorzichtig ophogen tot de dropchecker groen is.

Als je nog geen dieren in het aquarium hebt zitten kun je wat minder voorzichtig beginnen.

(Op bruto 250 liter water voeg ik zo'n 140 bellen per minuut toe. Dit komt inderdaad neer op ongeveer 1 bel per seconde per 100 liter water. Dit betekent niet dat dit bij een ander ook goed is)
 
Hierboven staan al goede adviezen en die genoemde aantallen zijn alleen maar bedoeld om niet gelijk met teveel te beginnen maar in de praktijk is dat veeeel te weinig vaak.
Ik heb nu een controller maar werkte hiervoor met een magneetventiel en liet de co2 aangaan ongeveer 1 uur voor het licht aan sprong en bij het uitgaan ging de co2 een uur eerder weer uit.
Zo kun je dan telkens een beetje meer bellen toevoegen als de co2 niet voldoende is als je licht aangaat. Een dropchecker is zeker aan te bevelen.
 
Hierboven staan al goede adviezen en die genoemde aantallen zijn alleen maar bedoeld om niet gelijk met teveel te beginnen maar in de praktijk is dat veeeel te weinig vaak.
Ik heb nu een controller maar werkte hiervoor met een magneetventiel en liet de co2 aangaan ongeveer 1 uur voor het licht aan sprong en bij het uitgaan ging de co2 een uur eerder weer uit.
Zo kun je dan telkens een beetje meer bellen toevoegen als de co2 niet voldoende is als je licht aangaat. Een dropchecker is zeker aan te bevelen.
Ja, al komt het advies van planted box wel in de richting (bij mij dan).



Een pH controller kan uiteraard ook. Dan moet je de kH en pH waarden van het water weten en dan wordt de CO2 automatisch toegevoegd. Hoef je geen bellen meer te tellen :)
 
Ik werk sinds kort met een controller en ja dat is ideaal maar goed er hangt wel een prijskaartje aan weer.
 
Dank allen voor de uitgebreide antwoorden. Ik heb een dropchecker, maar die reageert best traag qua kleur. Ik heb er een extra bellenteller tussen zitten. De CO2 staat nu ingesteld op 1 bel per vier seconden. Ik ga het in de gaten houden
 
Ik denk eerder dat je richting de 70 bellen per minuut moet maar goed als de checker lichtgroen is zit je goed. Ze werken met een vertraging van zeker 3 uur dus dat duurt even voordat de juiste kleur is bereikt.
 
Ja, al komt het advies van planted box wel in de richting (bij mij dan).



Een pH controller kan uiteraard ook. Dan moet je de kH en pH waarden van het water weten en dan wordt de CO2 automatisch toegevoegd. Hoef je geen bellen meer te tellen :)

Je hoeft bij een controller niet je pH te weten. Je stelt je gewenst pH level gewoon in. Daarbij ga je uit van het licht gevraagd door je plantenbestand. Aan de hand daarvan ontstaat een CO2 vraag. En die vul je dus in door de instelling van de pH op je controller. Daaruit volgen KH en ingestelde pH waarden aan de hand waarvan je de aldus toegevoegde CO2 wel kan berekenen.
 

Terug
Bovenaan