Hoeveel vissen in aquarium?


Beetje algemene vraag vind je niet?

Als je maanvissen wilt dan is je antwoord 0

Wat zijn je vissen die je wilt houden en vraag dan of dat kan rn hoeveel per stuk.
 
Niet alleen van het soort vissen, ook de filtering is erg belangrijk, een klein filtertje kan je bak veel moeilijker stabiel houden dan een wat groter extern filter
 
Antwoord op zijn vraag is hoeveel vis in een 60cm bak van c.a 54liter water.
Met een passend filter liefst extern zoals een Eheim 150 classic kom je al een eindje in de juiste richting.

Visbestand is beperkt tot kleine zalmsoorten zoals vuurneons kardinaaltjes guppen en platy's en chineese danio's en cherry barbelen of wat corydoras in een groepje van minimaal 5stuks
Aantal ligt gemiddeld op 15 stuks platy's of 20guppen , gemengd is al lastig omdat kardinalen en vuurneons in groepjes leven van minimaal 5 stuks en liefst 10stuks kom je al gauw met ruimte gebrek.
Grotere vissen zoals diamant/blauwe/goud/goerami niet aan beginnen als mede vissen van deze grote.

Dus hoeveel vissen totaal 15-20visjes op 54liter water met een degelijk filter en voldoende watrerplanten + weekelijkse waterwissel van minimaal 30%
.
 
15 tot 20 van de genoemde soorten lijkt me al wat krapjes worden in zo'n klein bakje, ik zou zeggen 10 max.
 
15 platy's enkel is geen probleem almede guppen of kadinaleen etc etc.. maar gemengd kan je vaak maar 2 a 3 soorten bij elkaar doen 3x5 =15 dus das ook wel echt de maximale bezetting voor een 60cm bak.
 
15 platies is als 1+1=20
Snel overbevolkt want bij die 15 blijft het niet.

Met 20 guppen als uitgangspunt gaat het nog sneller.

Sowieso vind ik een aantal van 15 al een overbezetting.
Daarnaast, als het 60 liter bruto is wordt het nog drukker in het bakje.
 
Tja wanneer is iets overbevolkt en wanneer niet? wanneer is een druk bevolkte bak prima verantwoord en wanneer niet, zou een betere vraag zijn. Naar mijn mening doet iedereen veel te krampachtig met het houden van een x-aantal vissen in een bak en grijpen veel mensen al naar een veel nagepraatte fabel 1cm-vis p/L en ook dat is totaal nergens op gebasseerd.
Kijk naar filtering van de bak, kijk naar de combinatie aan bewoners (ook zo'n fabeltje van die "lagen" , in een bak van gemiddeld 40 cm hoog kun je niet van lagen spreken is mijn mening daar istie simpelweg te laag voor) en neem dan max 2 scholen, een bodemschooltje en een middenzoneschooltje en je hebt een leuk gevulde bak.
Het meest kwalijk neem ik eigenlijk mensen die (zoals elders in een topic over een 20-liternano) kijken naar kweekresultaten en aan de hand daarvan advies geven, maar de ballen verstand hebben hoe die soort buiten het broedseizoen om leeft.
 
Sowieso vind ik een aantal van 15 al een overbezetting.
Ik heb nu 25 visjes in 190 liter, en daar blijft het ook bij, het lijkt niet veel maar als alles tevoorschijn komt om te eten is het toch best druk.
in een bak van gemiddeld 40 cm hoog kun je niet van lagen spreken is mijn mening
Nee idd, mijn Panda's zwemmen soms hoger dan de potloodjes:D
 
Zoals je ziet lopen de meningen nogal uiteen, hier nog een mening ;)

Een drukker bevolkte bak zal meer vragen van het filter en jou als aquariaan, denk bijvoorbeeld aan zorgen dat alles genoeg voer krijg en extra waterwissels.
Als we het over kleine vissen hebben, zeg een kleine tetra soort, platy of gup dan zou ik maximaal 10 aanhouden. Dit is voor een aquarium met een 'simpel' intern filter en 'standaard' onderhoud. Dat wil zeggen 1x per dag een beetje voeren en 1x per week 25% waterwissel. Wil je meer doen, misschien zelfs kweken van die guppen of platys? Of zoals hier voorgesteld tot 20 vissen gaan dan zal je kunnen kijken naar een groter (extern) filter en vaker water verversen. In een aquarium met dat volume ontkom je daar niet aan vrees ik.
 
Kardinalen 10-15 stuks zijn goed te houden in een 60cm bak mits goed beplant en degelijk filter gaat dat prima maar vaak willen mensen kombineren en dan is de ruimte te beperkt voor scholen visjes , 80cm bak kan al wat meer.
Daarom zeg ik ook vaak begin je deze hobby of wil je een aquarium dan is 1 meter bak de beste beginners bak voor een gezeldschap bak met meerdere soorten vissen die wel bij elkaar kunnen in groepjes.
Zat 40cm en 60cm bakjes gehad maar werd moe van al het onderhoud elke week + het filter kan je vaak om de 4weken of 6weken uitspoelen omdat hij al dicht gaat slibben, ook moelijker stabiel te houden in water waardes en doseringen komen nauwer op minder liters water dus je overdoseerd al met 1ml al te veel op zo weinig water.
Dus meer water wissel elke week van 30-40% is wel nodig om je KH buffer en mineralen op peil te houden die zo zijn uit geput met planten die goed groeien.
Dus tja.. das mijn mening en ervaring met zulke bakjes, voor kweken is het prima maar voor gezeldschap eigenlijk te krap maart leuk om één soort in een groepje te houden met enkele bodem bewoners zoals corydoras groepje van minimaal 5stuks.
 
Ik heb nu 25 visjes in 190 liter, en daar blijft het ook bij, het lijkt niet veel maar als alles tevoorschijn komt om te eten is het toch best druk.

en ik heb 9 vissen in 1000liter :juggle:

dus TS je ziet: geen touw aan vast te knopen :D

over dat lagen verhaal:
ook in een bakje van 40cm hoog is te spreken van waterlaag. alleen heb je het m.i. dan niet meer over bodem-midden-hoog
maar direct over bodem-midden/hoog.
 
en ik heb 9 vissen in 1000liter :juggle:

dus TS je ziet: geen touw aan vast te knopen :D

over dat lagen verhaal:
ook in een bakje van 40cm hoog is te spreken van waterlaag. alleen heb je het m.i. dan niet meer over bodem-midden-hoog
maar direct over bodem-midden/hoog.
Ben je zeker dat je vissen niet eenzaam zijn?
 
Kardinalen 10-15 stuks zijn goed te houden in een 60cm bak mits goed beplant en degelijk filter gaat dat prima maar vaak willen mensen kombineren en dan is de ruimte te beperkt voor scholen visjes , 80cm bak kan al wat meer.
Daarom zeg ik ook vaak begin je deze hobby of wil je een aquarium dan is 1 meter bak de beste beginners bak voor een gezeldschap bak met meerdere soorten vissen die wel bij elkaar kunnen in groepjes.
Zat 40cm en 60cm bakjes gehad maar werd moe van al het onderhoud elke week + het filter kan je vaak om de 4weken of 6weken uitspoelen omdat hij al dicht gaat slibben, ook moelijker stabiel te houden in water waardes en doseringen komen nauwer op minder liters water dus je overdoseerd al met 1ml al te veel op zo weinig water.
Dus meer water wissel elke week van 30-40% is wel nodig om je KH buffer en mineralen op peil te houden die zo zijn uit geput met planten die goed groeien.
Dus tja.. das mijn mening en ervaring met zulke bakjes, voor kweken is het prima maar voor gezeldschap eigenlijk te krap maart leuk om één soort in een groepje te houden met enkele bodem bewoners zoals corydoras groepje van minimaal 5stuks.
10 - 15 vind ik toch krap hoor in een 60l, zeker als we over kardinalen spreken, die toch graag uitgroeien tot 5cm.
 
Misschien is deze 60cm bak er al. Zelf zou ik zo`n bakje nooit meer wegdoen, je krijgt er weinig voor terug. Als je daarna een grotere bak aanschaft hou je je 60cm bak met toebehoren voor bv noodgevallen of ziekenboeg. Ook goed als kweekbak te gebruiken.
Zo Corydoratje haha. Je had vast niet zoveel reacties verwacht :D
 
Misschien is deze 60cm bak er al. Zelf zou ik zo`n bakje nooit meer wegdoen, je krijgt er weinig voor terug. Als je daarna een grotere bak aanschaft hou je je 60cm bak met toebehoren voor bv noodgevallen of ziekenboeg. Ook goed als kweekbak te gebruiken.
Zo Corydoratje haha. Je had vast niet zoveel reacties verwacht :D
ik had niet zoveel reacties verwacht nee:S:D
 
Ik heb er een schooltje van 11 vuurneons en 5 cory's wat ik waarschijnlijk meer ga kopen want ik heb op mijn andere onderwerp gehoord dat ik er meer moet hebben, en ik heb 4 otto's
 
5 cory's wat ik waarschijnlijk meer ga kopen want ik heb op mijn andere onderwerp gehoord dat ik er meer moet hebben
5 cory's is misschien wat weinig maar op zo'n kleine oppervlakte wel goed denk ik, zelf heb ik ook lange tijd maar 6 panda's gehad (in een meterbak) en die waren totaal niet schuw en ook zeer aanwezig, inmiddels zelfs jong grut erbij

ik heb trouwens veel planten en een goede grote pomp van juwel
Dat scheelt wel, maar het is niet alleen de vraag of je bak en filter het aankunnen, het kan ook te druk overkomen.
 
En op zo'n kleine oppervlakte zien ze elkaar wat vaker, misschien denken ze dan wel dat ze met meer zijn:D (slaat nergens op waarschijnlijk)
Slaat inderdaad nergens op nee :D

En dat jij er 6 had zegt niet dat dat dan ene goed aantal is, een corydoras verpieterd simpelweg met te weinig soortgenootjes en die 6 stuks zijn ook nergens op gebasseerd (ook dat is ooit een uno geweest die dat ging roeptoeteren dat een schooltje uit minimaal 6 vissen moet bestaan, en vervolgens aapte iedereen hem na)
 
Ik denk dat wij op een gegeven moment een pak boven de 100 guppen hadden in een 60l bakje.
Ik kreeg ze gewoon niet snel genoeg verkocht.
Zelfs in die omstandigheden bleven die vissen kweken en hadden andere vissen daar niet echt last van.
Wel regelmatiger de filterwatten kuisen, en de drijfplanten groeiden de bak uit. Dat is ook een manier om organisch materiaal terug weg te krijgen.

Ik zeg niet dat dit een goede situatie was! Maar zelfs dan waren waterwaarden nog in orde.
 
Koppel/harem (bodemgerichte) dwergcichliden of eventueel (niet én!) dwerggourami's als je drijfplantjes hebt, en een zalmpje (stuk of 12) erbij. Dat kan wel hoor. Maar ik zou het zeker niet voller stoppen dan dat. Cory's zijn topvisjes, maar je moet ze echt in een grote school houden. Ik had er een stuk of 12 in mijn ZA bak, en dat vond ik eigenlijk al twijfelachtig, qua aantal. Had er liefst een stuk of 30-40 gehad :)

En inderdaad: waterlagen is een relatief begrip. Cory's zullen wel op de bodem blijven, ja. En bijlzalmpjes net onder het oppervlak. Maar een tetra kan in een bak van 70 cm hoog "onderin" zitten voor je gevoel, terwijl ze in een bakje van 40 cm hoog "bovenin" zitten. Maar in beide gevallen zitten ze op 30 cm van de bodem.
 
en 5 cory's wat ik waarschijnlijk meer ga kopen want ik heb op mijn andere onderwerp gehoord dat ik er meer moet hebben, en ik heb 4 otto's
Beetje jammer want eigenlijk voelen beide soorten zich beter in een grotere groep maar daar is je aquarium te klein voor.
 
en die 6 stuks zijn ook nergens op gebasseerd (ook dat is ooit een uno geweest die dat ging roeptoeteren dat een schooltje uit minimaal 6 vissen moet bestaan
Nee dat klopt, maar daar was mijn aantal ook niet op gebaseerd, ik ben begonnen met 7 stuks, helaas één overleden lang terug al.
Maar in mijn geval doen ze het prima met zijn zessen, ze zijn heel speels en rollebollen er wat op los, waardoor ik er nu 11 (of meer) heb.
 

Terug
Bovenaan