Hoeveel platys in 30 liter bak?


B

Bardizzle

Guest
Hey!

(Eindelijk is het me gelukt om een berricht aan te maken hahah.)
Maar ik heb een vraag, ik heb hier een 30 liter aquarium staan met filter, lamp en verwarming.
Nu wil ik hier platys in gaan houden, maar weet iemand of dit verstandig is en hoeveel ik er dan ongeveer in zou kunnen doen?

Alvast bedankt!
 
Zal altijd een strijdvraag blijven.

In een nano bakje zou je geen platy's moeten stoppen.

Dat is meer een leefplekje voor enkele endlers. of guppen met wat garnaaltjes. slakjes en een paar Otocinclus.

Ook andere dwergvisjes zijn mogelijk, maar houd je bij 1 of 2 soorten.

Platy's worden 4-6 cm en kunnen als ze volwassen zijn nauwelijks zwemmen in zo'n kleine bak.

Greetzz Bigsmoke
 
voor guppen vinden de meesten het ook te klein...
ik ook, zeker als je kijkt naar hoeveel ze zwemmen ;)
 
+ dat een vrouwtjes gup met gemak even groot wordt als een Platy. Dus waarom Platy's niet en guppen wel?
 
De bijnaam voor mijn bejaarde platy is 'tank'.
Ze is zowat 6 cm en toen ze nog niet zo bejaard was zwom ze enthousiast rond.
Ze zat met 4 zussen in een 60 cm bak en die werd te klein voor ze. Ze hingen depressief stil en aten alleen maar.
Dus toen werden ze nog groter en vetter.
Overgezet in de meterbak en de extra pondjes waren er in een maand weer afgezwommen en ze waren een stuk blijer.

Ik zou persoonlijk geen eens vis houden in een 30 liter bakje. Zelfs geen otocinclus. Die moet je toch ook met minimaal 5 exemplaren houden en ik merk in mijn meterbak dat ook zij snelle enthousiaste zwemmers zijn. Ook vanwege de vervuiling en het vele verversen en de onstabiliteit van de bak zou ik er geen vissen in houden. Hoe kleiner de bak (met vis) hoe lastiger het onderhoud.

Garnalen in zo'n klein bakje is leuk, staat mooi met mosbollen en mooie plantjes en daar heb je heel veel plezier van. Garnalen zijn dag en nacht actief, kweken goed, zijn verkrijgbaar in mooie kleurtjes en ruimen ook nog eens een gedeelte van hun eigen rommel voor je op :petjeaf:
 
In principe is 30 liter voor vrijwel elke vissoort te weinig.

Maar er zijn een paar soorten die het in zo'n beperkt volume toch nog wel trekken.

De platy (Xiphophorus maculatus) is er daar echter zeker geen van.
En niet alleen omdat ze uiteindelijk, inderdaad, een lengte van 5 � 6 centimeter bereiken.

Maar ��k omdat twee platy's van verschillend geslacht vrijwel altijd zorgen voor een gigantisch nageslacht.
Ik heb zelf 2 jonge platy's bij mijn mskusschildpadden (Sternotherus odoratus) gezet. Ik ging er namelijk, na het lezen van veel ervaringen, vanuit eventuele jongen direct schildpaddenvoer zouden worden.
Wat dus niet het geval bleek te zijn, waardoor mijn platy's (die dus kennelijk 1 mannetje en 1 vrouwtje waren) voor zo'n 25 visjes in mijn schildpaddenbak zorgden. Ik heb toen zoveel mogelijk jongen aan een naburig dierenpark gegeven als voederdieren, maar er moet ergens een mannetje ontsnapt zijn want een maand of 2 later had ik er weer ruim 20. En zelfs nu ik alles wat mogelijk een man leek te gaan worden in een andere bak heb gezet, heb ik t�ch nog nieuwe jongen ontdekt.

Ik ben benieuwd wat jij in je nanobakje met zoveel platy's gaat doen .....
 
hier fotootje van 1 dames platy. Nooit gejongd en daarom ook zo oud (5 jaar).
Maar zo groot kunnen ze dus worden. Ze zit in een meterbak.

351398_0_82_20131120_21.jpg
 
Ok dankje! Maar garnalen vind ik niet zoveel aan hahah
 
Dan geen aquarium voor jou. Je kan er ook een bos bloemen in zetten of een plant, maar vissen worden hem niet. Zelfs voor visjes van 2cm is het te klein.
 
Haha heb een aquarium van 1 meter gehaald :).
Maar allen bedankt voor het reageren!
 

Terug
Bovenaan