hoeveel plantenbemesting bij opstarten


anomalie

Well-known member
Lid geworden
10 juni 2019
Berichten
342
Locatie
Eindhoven
Ik heb een paar dagen geleden de planten in mijn nieuwe bak gezet en ik vraag me af hoeveel bemesting ik toe moet voegen. ( de bak draaide al een dag of 10 alleen met de bodem en stenen)
Het aquarium is een rio 125, ik heb de tropica soil gebruikt en de bak staat helemaal vol met planten. (co2 draait en drop checker is groen)
Mijn waterwaarden gisteren en vandaag gemeten:
ph 7.1 7
kh 6 4
gh 6 4
no2 0.01 0.01
no3 1 1
nh4 0.05 0.05
po4 0 0

Ik begrijp dat ik nu voeding moet geven dus ik heb net de tropica voeding gekocht. (specialized nutrition)
Ik heb begrepen dat ik straks mijn waterwaarden moet blijven meten en daar de hoeveelheid voeding op aan moet passen, mijn vraag is dus; hoeveel voeg ik nu meteen toe?
Wat is een goede startdosis waar ik mee kan beginnen?
 
Ph van 7.2 en een KH van 6.4 ....dan is je CO2 gehalte een krappe 12mg.
Mag best iets omhoog, ga naar een PH van 7.

Bedenk dat de meeste planten boven water zijn gekweekt, ze zullen zich eerst moeten aanpassen aan onderwater.
Je gebruikt tropica soil, dan volg het advies op van tropica mbt je voeding...dat is nl op elkaar aangepast.
Ga nu niet andere verhoudingen nemen, je kunt niet alle aquaria klakkeloos met elkaar vergelijken.
Hou in ieder geval al je fosfaat in de gaten...o is nooit goed.
 
Ph van 7.2 en een KH van 6.4 ....dan is je CO2 gehalte een krappe 12mg.
Mag best iets omhoog, ga naar een PH van 7.

Ik ben zo'n absolute beginneling dat ik niet eens weet hoe ik mijn ph moet verlagen. :sorry:

Ik heb gisteren de tropica voeding gehaald en 15 tot 20 ml toegevoegd.
Vanochtend heb ik weer de druppeltests gedaan;
ph 7
kh 4.5
gh 3
no2 0.05
no3 5
nh4 0,8
po4 0

ik snapte er niks van dat de gh lager was dan de kh en ik dacht dat dat niet kon. nu vond ik dit stukje net op internet:
De definitie van de KH zegt: ” De KH is het aantal bi(carbonaat) ionen gekoppeld aan de aanwezige aardalkali-ionen.”
En volgens die definitie zal de KH nooit groter zijn dan de GH.
Maaaaarrrr….een testsetje meet ALLE bi(carbonaat) ionen en niet alleen die gekoppeld zijn aan een aardalkali-ion. (Hoe moet zo’n setje dat ook weten?)

Het probleem zit hem dus in het feit dat een testsetje ALLES meet en dat dat vervolgens de KH wordt genoemd. Volgens de definitie is de KH echter een kleiner deel.

Eigenlijk kunnen we ook beter de naam KH laten vallen, omdat we die niet meten. We kunnen beter spreken over het zuurbindend vermogen. Want dat is wat het KH testsetje meet. Er wordt bepaald hoeveel H+ ionen er nodig zijn om de (bi)carbonaten af te breken, dus hoeveel zuur het kan binden. Helaas is het begrip KH zo vast ingeburgerd dat het nog wel een tijd zal duren voor het begrip zuurbindend vermogen is ingeburgerd. Als het al ooit zover komt.

die po4 is ook een beetje raar want volgens de testkleuren moet ik een blauwtint zien in het water maar de po4 test geeft een heel licht gele kleur. (dus dat heb ik maar als nul beschouwd)
verder is de no2 licht gestegen en de no3 is flink gestegen, de nh4 is als een malle gestegen.

Ik weet ook niet zo goed of ik nu al meteen een waterwissel moet doen.
Ik zal vandaag maar eens gaan studeren over het hele onderwerp.
 
P4 die gelig is? Als dat er niet is zou het doorzichtig moeten zijn en gelig herken ik niet. Voer je de test wel goed uit en is die niet over de datum?
 
Ik heb deze week nieuwe tests gekocht, dus over datum is het niet.
JBL test 1 schepje poeder op 10 ml-schudden tot opgelost-10 druppels vloeistof toevoegen-schudden- 15 minuten wachten.
Ik zou niet weten wat ik daar fout aan kan doen?
 
Ook een nieuwe gekochte test kan best over de datum zijn.
niet alle winkels hebben een groot verloop en zijn even secuur met hun producten.
 
Ik heb net de datum gecheckt; houdbaar tot 4-2023.
Ik heb het tweede flesje druppels net ook maar open gemaakt en ben daar nu een test mee aan het doen. (misschien dat het eerste flesje niet goed dicht heeft gezeten oid)
 
Het resultaat is toch echt een heel lichte gele tint, ik heb geen foto gemaakt want het is maar een heel licht tintje dus dat zie je niet echt op de foto.
 

Terug
Bovenaan