Hoeveel NO3 en PO4 (Easylife Nitro en Fosfo) doseren...


Amersfoorter

Active member
Lid geworden
2 september 2018
Berichten
26
Leeftijd
47
Goedemiddag,

ik heb het idee dat ik enorme hoeveelheden nitraat en fosfaat toevoeg (600 liter+co2+Oase Aquasoil), maar druppeltests wijzen uit dat de NO3 en PO4 na een dag al enorm zijn gezakt.

Ik voeg dagelijks 25 ml Fosfo(P) en 25 ml Nitro (N+K) toe en dan nog regelmatig Planted Box Ferro en All-in-One Lean (30 ml/dag). Maar 24 uur later laten de druppeltests zien dat het ijzer al nagenoeg op is, de NO3 flink is gezakt en de Fosfo ook.

Zijn dit absurde hoeveelheden per dag of kan dit wel kloppen?

De bak is gemiddeld beplant met crypto's, anubias, echinodorussen, bucephelandra, drijvende watersla en wat stengels.
Op de nieuwe bladeren van de crypto's en de anubias komt vrij snel groene puntalg. Maar het glas en de stengelplanten (limnophila sessiliflora en wat ander spul) blijft schoon. De bak staat nu 1,5 maand. Op wat pogestemon erectus na groeit alles wel lekker.
 
Laatst bewerkt:
Goedemiddag,

ik heb het idee dat ik enorme hoeveelheden nitraat en fosfaat toevoeg (600 liter+co2+Oase Aquasoil), maar druppeltests wijzen uit dat de NO3 en PO4 na een dag al enorm zijn gezakt.

Ik voeg dagelijks 25 ml Fosfo(P) en 25 ml Nitro (N+K) toe en dan nog regelmatig Planted Box Ferro en All-in-One Lean (30 ml/dag). Maar 24 uur later laten de druppeltests zien dat het ijzer al nagenoeg op is, de NO3 flink is gezakt en de Fosfo ook.

Zijn dit absurde hoeveelheden per dag of kan dit wel kloppen?

De bak is gemiddeld beplant met crypto's, anubias, echinodorussen, bucephelandra, drijvende watersla en wat stengels.
Op de nieuwe bladeren van de crypto's en de anubias komt vrij snel groene puntalg. Maar het glas en de stengelplanten (limnophila sessiliflora en wat ander spul) blijft schoon. De bak staat nu 1,5 maand. Op wat pogestemon erectus na groeit alles wel lekker.
Mensen zijn vaak, mijns inziens soms te vaak bezig met metingen om te zien of die kloppend, met wat eigenlijk, zijn. Zelf denk ik dat het beter is om te kijken naar je planten. Wanneer die het goed doen is er toch geen reden om je druk te maken om het al of niet te snel verdwijnen van voedingsstoffen? Overigens kan een voedingsbodem een invloed uitoefenen op je metingen. Groene puntalg komt vaak voor bij CO2 tekorten en mogelijk ook fosfaat tekorten t.o.v. de aangeboden lichtsterkte. Letop: ik heb het over de lichtsterkte, niet over de lichtduur wat iets anders is!
 

Terug
Bovenaan