Hoeveel mg co toevoegen?


S

Syl1990

Guest
Goedemiddag
Ik zit met het volgende

mijn aquarium staat nu een week en gisteren heb ik de co 2 aangelsloten

en mijn waardes gemeten nu meet ik
Ph 7
KH 3
GH 6
NO2 1,5
NO3 30
PO3 0,5

Het is een bak van 400 liter met een aquasoil
Veel planten en redelijk veel hout
Maar hoe weet ik nu hoeveel co2 ik moet toevoegen?
Ik heb het 1 ander gevonden op internet maar het word er niet makkelijker op
De co2 indicator is blauw/groen
 

Bijlagen

  • 883DF303-6CAC-4D82-B1AB-12C8A12ADBEE.jpeg
    883DF303-6CAC-4D82-B1AB-12C8A12ADBEE.jpeg
    125.5 KB · Weergaven: 128
1a2 uren voor je verlichting aangaat starten met co2
Co2 continu test tijdens je volledige lichtperiode groen/geel houden
 
Ik heb zelf een Dropchecker (CO2 indicator) in mijn bak hangen en zorg er voor dat deze gif groen van kleur is. Ik heb zelf een vloeistof voor 30 mg/l. :daisy:
 
Ik heb net de co2 verhoogt naar 22 bpm/mg
Hoelang zal het ongeveer duren voor ik kleur verandering zie
 
Daar gaat soms wel 3 a 4 uur inzitten is mijn ervaring.
 
Maar alle tips hierboven gegeven gelezen hebbende is het ook belangrijk te bedenken dat je bak zich nog niet heeft gestabiliseerd. Dat zal zeker een week of vier duren. Dat je de waarden in de gaten houdt is dus prima maar er kunnen in de komende tijd allerlei, op het eerste gezichte rare, schommelingen optreden.
 
Maar alle tips hierboven gegeven gelezen hebbende is het ook belangrijk te bedenken dat je bak zich nog niet heeft gestabiliseerd. Dat zal zeker een week of vier duren. Dat je de waarden in de gaten houdt is dus prima maar er kunnen in de komende tijd allerlei, op het eerste gezichte rare, schommelingen optreden.
Dus eigenlijk moet ik nog niet zo veel waarde hechten aan de waardes

wat ik trouwens nu wel opmerk dat er overal lichte alg op de bladeren begint te ontstaan
 
Dus eigenlijk moet ik nog niet zo veel waarde hechten aan de waardes

wat ik trouwens nu wel opmerk dat er overal lichte alg op de bladeren begint te ontstaan
Algen kunnen heel snel reageren op veranderende situaties, planten hebben daar langer voor nodig. Maar is eenmaal je bak gestabiliseerd dan krijgen, als het goed is, je planten de overhand en steken de algen de loef af. Zo zal je nu en in de komende weken waarschijnlijk bruin alg zien. wat zich later vanzelf oplost. Maar uiteraard kan je, zoals hierboven al is aangegeven door sommige medeleden, je CO2 op peil houden. Je dropchecker moet dan geel/groen kleuren.
 
Algen kunnen heel snel reageren op veranderende situaties, planten hebben daar langer voor nodig. Maar is eenmaal je bak gestabiliseerd dan krijgen, als het goed is, je planten de overhand en steken de algen de loef af. Zo zal je nu en in de komende weken waarschijnlijk bruin alg zien. wat zich later vanzelf oplost. Maar uiteraard kan je, zoals hierboven al is aangegeven door sommige medeleden, je CO2 op peil houden. Je dropchecker moet dan geel/groen kleuren.
Ik ga me wat minder zorgen maken en de bak voorlopig met rust laten alleen nog me co2 goed krijgen en dan alleen om de week even meten
 
En wat is eigenlijk de ideale plek voor de dropcheker
 
Wij hangen de dropchecker meestal op een plek bij de voorruit waar we hem snel kunnen zien, ongeveer 10 a 15cm van de bodem en zo ver mogelijk van de diffuser/verspreider af.

Wij houden de dropchecker zelf op vloeistof voor 20mg/ltr op groen tot lichtgroen. Dat is bij ons met laag/gemiddeld en gemiddelde verlichting zat om geen draad-en baardalg te krijgen. Een goede distributie is daarbij wel handig.
 
Wij hangen de dropchecker meestal op een plek bij de voorruit waar we hem snel kunnen zien, ongeveer 10 a 15cm van de bodem en zo ver mogelijk van de diffuser/verspreider af.

Wij houden de dropchecker zelf op vloeistof voor 20mg/ltr op groen tot lichtgroen. Dat is bij ons met laag/gemiddeld en gemiddelde verlichting zat om geen draad-en baardalg te krijgen. Een goede distributie is daarbij wel handig.
Heb nu ook 20 cm van de bodem af
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    124.1 KB · Weergaven: 112
De reden dat we hem op 10 a 15cm hebben hangen is dat op die hoogte bij ons gemiddeld de meeste planten zitten die iets aan de co2 hebben. Het co2-niveau op die hoogte is voor ons dus het meest relevant.
 
De reden dat we hem op 10 a 15cm hebben hangen is dat op die hoogte bij ons gemiddeld de meeste planten zitten die iets aan de co2 hebben. Het co2-niveau op die hoogte is voor ons dus het meest relevant.
Voor mij geld het zelfde
En op die hoogte heeft de defuser geen direct effect op de stopper lijkt me
 
Voor mij geld het zelfde
En op die hoogte heeft de defuser geen direct effect op de stopper lijkt me
correctie*
Op de dropchecker
 
Hier wordt een (eigenbouw) automatisch systeem gebruikt. Ik gebruik geen dropchecker.
 
Ik heb net de co2 verhoogt naar 22 bpm/mg

Bedoel je 22 bellen p/m of dat je nu rond de 22mg aan co2 zit. Dat laatste lijkt me gelet op de kleur van de dropchecker die je noemt haast niet mogelijk op 400 liter.
 
Bedoel je 22 bellen p/m of dat je nu rond de 22mg aan co2 zit. Dat laatste lijkt me gelet op de kleur van de dropchecker die je noemt haast niet mogelijk op 400 liter.
Ik bedoel 22 bellen per minuut maar ik dacht dat het zelfde was
 
Nee dat is niet hetzelfde en ik weet je waterwaarden uit de kraan niet zo maar ik denk dat je straks eerder aan 100+ bellen moet denken. Ik zit op de 330 liter bak al op zo n 140 bellen maar goed met een dropchecker kun je dat wel mooi in de gaten houden.
 
Dat lijkt me ook wel erg handig

Dat is het ook, vind ik tenminste. Bellen tellen, iets anders dus, doe ik ook niet. Het apparaat stuurt gewoon binnen de gestelde grenzen de hoeveelheid CO2 in de bak en houdt het vervolgens dag en nacht op dat niveau.
 
Nee dat is niet hetzelfde en ik weet je waterwaarden uit de kraan niet zo maar ik denk dat je straks eerder aan 100+ bellen moet denken. Ik zit op de 330 liter bak al op zo n 140 bellen maar goed met een dropchecker kun je dat wel mooi in de gaten houden.
De aquarium zaak raden me aan om te beginnen met 130 bellen per minuut
Maar dat leek me zoveel
Maar bereken je dan hoeveel mg per mijn gebruikt
 

Hier kun je grofweg de hoeveelheid aflezen. Ik zou als ik je was rustig verhogen naar zo n 100 bellen en het dan rustig opbouwen tot rond de 20-23mg per liter. Hoeveel daarvoor nodig is dat is moeilijk nu te zeggen. daarom is een dropchecker altijd een mooie indicatie.
 

Hier kun je grofweg de hoeveelheid aflezen. Ik zou als ik je was rustig verhogen naar zo n 100 bellen en het dan rustig opbouwen tot rond de 20-23mg per liter. Hoeveel daarvoor nodig is dat is moeilijk nu te zeggen. daarom is een dropchecker altijd een mooie indicatie.
Ik ga het straks of morgen even goed doornemen
En let voor nu op me dropchecker die staat op groen
 
Kan aan mij liggen hoor
Ik heb nog echt nul ervaring met co2
Maar het lijkt zo veel te wezen
 

Bijlagen

  • 60478396558__21B4277A-88EB-4652-A137-B48EE84AFAF1.MOV
    910.1 KB
image.jpg
 

Terug
Bovenaan