Hoeveel lumen?


Jeppo

Well-known member
Lid geworden
23 maart 2005
Berichten
2,215
Hoi allen,

Ik ga binnenkort een nieuw aquarium aanschaffen. Maten: 200x50x80 (lxbxh). Mooi formaat, maar de hoogte maakt het lastig qua lichtkeuze.

Ik wilde overstappen op led-verlichting, aangezien een aquarium met TL's vrij hoge stroomkosten met zich mee zou brengen. Nu weet ik alleen niet waar ik voor moet gaan. Ik heb de volgende twee pakketten op ledstripkoning gevonden:

http://www.ledstripkoning.nl/aquarium-l ... ic-200-cm/

http://www.ledstripkoning.nl/aquarium-l ... ced-200cm/

De basic geeft 1700 lumen p/m maximaal. Aquarium is ongeveer 800 liter, zal wel iets vanaf gaan, maar goed. (1700x2)/800=4,25. Dit betekent 4,25 lumen per liter. Niet veel dus.

De advanced geeft 4000 lumen p/m maximaal. (4000x2)/800=10. 10 lumen per liter. Ook niet heel veel.

Als ik dan kijk bij kitelight, kom ik bij het volgende:

https://www.kitelight.nl/aquarium-led/c ... 0cm-200cm/

Daar krijg ik 3 SMD LED units en 3 RGB units. Alleen al kijkend naar de SMD's, kom ik uit op: (3x3770)/800=14,14. Dat is alweer meer lumen/liter.

https://www.kitelight.nl/aquarium-led/c ... 0cm-200cm/

Het grotere pakket geeft met 6 SMD (en nog meer met de RGB's) het volgende: (6x3770)/800=28,28. Bijna 30 lumen per liter dus.

(bron: https://www.kitelight.nl/var/images/cms ... D_CdLm.pdf)

Zoals ik het bekijk, komt de led-verlichting van kitelight dus beter uit. Mijn vraag is dus, wat raden jullie mij aan? Ik ga het aquarium Zuid-Amerikaans inrichten, maar ik wil wel enige plantengroei en ik wilde het niet al te donker hebben. Ook gezien de hoogte van de bak, heb ik toch wel redelijk krachtige verlichting nodig. Als het TL's waren, had ik mijn eigen inschatting wel kunnen maken, maar aangezien ik nog niet veel ervaring met led-verlichting heb, zou ik graag wat meer meningen willen horen voordat ik een beslissing maak.

Alvast bedankt!
 
Volgens mijn ervaring en wat ik gelezen heb moet je minstens tussen de 15 en 2O lumen per liter hebben. Ik werk nu met een juwel vision 180 en heb 1 rgb balk met cool wit en warm wit van 675 mm en een rgb balk met cool wit en warm wit van !�( mm, allebei van lum lights, dus totaal heb ik tussen 18 en 19 lumen per liter? Heb allas aangesloten op een tc420 controller. Ik moet zeggen, mijn planten(en vooral vissen ) doen het heel goed! wil je meer info, doe een pm

met vriendelijke groeten
 
20 lumen per liter kan je al iets mee doen.
Wil je naar een volle plantenbak zonder compromissen moet je minimum 30 lumen per liter rekenen.

Je zal ook snel tot de conclusie komen dat je meer watt aan led nodig hebt dan aan tl. Want dat zijn immers z��r zuinige lampen. :)

Van die smd5050 lintjes krijg je ongeveer 70 lumen per watt.
Van een tl met een reflector er op 95 lumen per watt en nog wat gratis warmte voor de visjes.

Levensduur LED: 50000 uur
Levensduur tl met vsa(T8 met starter): 10000-12000uur
Levensduur tl met evsa(zonder starter): 15000(T8) en 20000(T5) uur.
 
Wel bizar dat Kitelight claimt dat 10 candela op 120� 12.57 lumens is.
Gebaseerd op onderstaande calculator en andere calculators die allen dezelfde resultaten geven is 10 candela op 120� straling 31.415 en nog wat lumens.
Wat hun verhaal nog meer ongeloofwaardig maakt want dat zou wijzen op SMD5050 leds van 31.415 lumen per led ipv het door heb geclaimde 12.57 lumen per led.

Wat kitelight nog meer bizar maakt is hun rekenlogica:

KITELIGHT� SMD LED UNIT 92cm/ 54 LED Verbruik 12.96W (0.24W per LED)
*Licht intensiteit; 54 SMD LED x 10Cd= 540Cd x 12.57 Lm= 6788 Lumen
*Licht Effici�ncy meer dan 110Lm/W

6788 lumen delen door 12,96watt wijst op een effici�ntie van meer dan 523 lumen per watt!!!
Als dat waar zou zijn kocht ik er meteen en won kitelight waarschijnlijk een of andere prijs voor revolutionair effici�nte smd leds. :)
Reken ik met de lumens die ik op een andere site kreeg per candela zit je zelfs aan een effici�ntie van 1308 lumen per watt!!!

http://www.rapidtables.com/calc/light/c ... ulator.htm

Zou me eerder houden aan de standaard norm met SMD5050 waar ze op papier 90 lumen per watt geven en in realiteit eerder 60-70 lumen per watt.(klik)

Zo bespaar je uzelf een grote teleurstelling.
 
Dankjewel beide voor jullie reactie.

Ik vind het ook altijd moeilijk om dergelijke sites te geloven. Daarom ben ik blij met het AF waar je deze vragen kan stellen en er beter advies wordt gegeven. Als ik het zo bekijk zal ik dan toch voor 6 T5'jes gaan, drie rijen van 2. Dan heb ik helaas niet de zonsopkomst en -ondergang, maar wel een lagere stroomrekening aan het eind van het jaar. :)
 
Je kan het ook combineren. Je plaatst naast een aantal TL ook een paar LED strips voor de zon opkomst/ondergang...
 
qua kleurweergave kunnen ze alleszins tellen. Zie je het verschil niet als met TL. :)
Nu, de 100-105 lumen is zeker niet slecht. Zelfs iets beter dan TL. :)


Met 140� per TL van 120cm ook best betaalbaar.

Al bespaar je er niet echt iets mee, als je nu ook een TL balk van 250� moet kopen zeker een optie die te overwegen valt. :)
 
Jeppo zei:
Als ik het zo bekijk zal ik dan toch voor 6 T5'jes gaan, drie rijen van 2.

Je zou ook op zoek kunnen gaan naar TL verlichting met de aanduiding T5 HE.
Degelijke installaties hebben wel de voordelen als het gaat om verbuik en rendement.

JurgenD zei:
Wat kite... nog meer bizar maakt is hun rekenlogica..

Yep, over die kleurige sheet heb ik mij ook wel eens verbaasd..
 
Dacht dit vroeger ook.
Maar dat valt in de praktijk dik tegen.
In het beste geval haalt T5 HE 110 lumen per watt tegenover T5 HO met 95 lumen per watt.
Er is een verschil, maar niet bepaald indrukwekkend...
 
Dat klopt. En wellicht dat ik met reflectoren toch wel zodoende licht kan cre�ren dat de planten niks te kort komen.

Ik ben vooral bezig om de kosten naar beneden te drukken, maar het blijft natuurlijk een hobby en die kosten geld.

Ik denk aan 6 T5'jes van +/- 90 cm (nog even beslissen tussen HO en HE) met reflectoren. Wie weet zijn uiteindelijk 4 T5'jes genoeg voor de bak.
 
@Tom zei:
Maar als je 45W kunt vervangen door 28 is het toch wel aardiger..

Als dit voldoende licht geeft voor wat je wil bereiken zeker dat. :)

Liever 3-4 zwakkere lampen dan 2 felle. :)
 
Jeppo zei:
.. ben vooral bezig om de kosten naar beneden te drukken,
maar het blijft natuurlijk een hobby en die kosten geld.

Als je de instap-kosten omlaag wil brengen, zou ik voor iets anders gaan.
Combineer 2 x 4 floodlights van 20 W met externe dimbare voedingen.
Dit zal een veel mooier effect geven in het water en je hebt veel opties.
 
Dat zou een hele goede suggestie zijn, ware het niet dat mijn katten ervan houden om bovenop het aquarium te liggen. Ze zullen het op deze manier vast wel afleren, maar ik kies toch maar voor een kap boven het aquarium.

Blijft dan enkel TL optie over als betaalbare optie of zijn er nog andere mogelijkheden?
 
Zolang je maar zorgt voor een beetje ventilatie, kunnen ze ook in een gesloten kap.
 

Terug
Bovenaan