hoeveel liter bevat mijn bak?


L

LeonaH

Guest
Afmetingen zijn 60x30x30 met 5 cm grind.
Kan alsjeblieft iemand dat voor me rekenen want mij lukt het niet..
 
Lengte x breedte x hoogte

60 x 30 x 30 min 5 is 25 dus kom je op...45,000 is 45 liter
 
54 l. bodem neemt ok water op. he.
4 zm boven minder =50 l.
 
Dit is toch wel basisschool rekenen in groep 6-7 ... Sorry dat ik het zeg, maar als je weet hoe je op dit forum moet komen, moet je dat soort dingen toch weten.
 
Is ook een beetje afhankelijk van de bodem Bertus,zand bv zal veel minder water bevatten dan grof grind maar moeten het voor de ts niet moeilijker maken dan het al is.

En is het helemaal lullig om opmerkingen te maken over iemand z'n intelligentie vind ik Wishmaster.
 
Mijn excuses als het lullig overkomt, maar ik kan me echt niet voorstellen dat iemand dit niet weet ...
 
Tsja sommige mensen zijn beter in taal zoals ik en jij bent blijkbaar goed in rekenen..
Ik weet dat je met je lengtematen op dm3 komt ofzo maar hoe je dat naar liters omrekent,geen idee..

De rest,bedankt coor je amtwoord!
 
En ik heb 1 tot 2 mm grind
 
iWishmaster zei:
Mijn excuses als het lullig overkomt, maar ik kan me echt niet voorstellen dat iemand dit niet weet ...
En wat met lezen en schrijven.
Had een Collega,die leesblind was.

Vroeg hij ook altijd aan mij.
Waar moet ik heen.
Dan zei ik waar het was.
Kan je niets aan doen.
 
Dan gewoon 50 l aanhouden.
Maakt niet zoveel verschil.

Ezels bruggetje?
3x3=6. 9x6. 54.
 
Zo,dat is Stom, :deal:als die ezel. 3 x 3 = 9, x 6=54. en ieder zingt zijn eigen lied.

Dat is nou een Flater slaan. ;)
 
LeonaH zei:
Tsja sommige mensen zijn beter in taal zoals ik en jij bent blijkbaar goed in rekenen..
Ik weet dat je met je lengtematen op dm3 komt ofzo maar hoe je dat naar liters omrekent,geen idee..

De rest,bedankt coor je amtwoord!

De d van dm3 staat voor deci, dat is (afgekort) latijns voor 1/10. Als je het truckje wat hierboven genoemd wordt gebruikt, dus je aquarium opmeten in decimeters, kun je direct op het aantal liters uit.
Jij noemt de maten in centimeters, dus bij vermenigvuldigen krijg je cm3, de c van centi wat 1/100 betekend. E�n cm3, ofwel ��n kubieke centimeter is een blokje van 1x1x1cm.

Je aquarium is 60cm*30cm*30cm. Er passen dan 60*30 = 1.800 van die blokjes op de bodem van je aquarium. Bij 30cm hoog zijn dat dus ook 30 blokjes hoog: 1800*30 = 54.000 blokjes.

E�n liter is volgens:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Liter
1000 kubieke centimeter. Dus: 54.000 / 1000 = 54 liter.
 
Goh, dat je zo veel moeite doet om iemand toch nog even onderuit te halen.. raar..
Volgens mij is deze persoon nog niet zo oud.
Als je niet normaal kunt doen, kun je net zo goed niks zeggen hier.

Heel verhaal trouwens om gewoon te zeggen: delen door 1000
 
Onderuit halen? Ik geef een complete uitleg over hoe ze dit zelf zou kunnen bereken met de bijbehorende achtergrond van de eenheden. Truckjes en vuistregeltjes zijn leuk, maar als je de achtergrond begrijpt kun je er ook echt van leren.
 
Eigenlijk moet je de binnenmaten nemen :D :D :daisy:
 
LeonaH zei:
Afmetingen zijn 60x30x30 met 5 cm grind.
Kan alsjeblieft iemand dat voor me rekenen want mij lukt het niet..

heb gisteren of eergisteren je nog uitgelegd hoe je een inhoud berekend van een balk

was toen voor grind maar formule is krak hetzelfde enkel andere maten
 
Je neemt het aantal cm en vermenigvuldig deze.

60x30x30 = 54000
deze deel je dan door 1000
54000 : 1000 = 54
dus je bak heeft bruto 54 liter.

Wil je nu voor het gemak ongeveer je netto liters water uittellen dan trek je de bodem en bovenaan(er zit geen water in tot de bovenrand ;) ) eraf.

5cm bodem + 3 cm onder de bovenrand maakt dat je bak:

52x30x30 is

dus 52x30x30 = 46800
46800 : 1000 = 46,8 liter
Nu heb je je netto inhoud ;)
 
luc zei:
Je neemt het aantal cm en vermenigvuldig deze.

60x30x30 = 54000
deze deel je door 1000
54000 : 1000 = 54
dus je bak heeft bruto 54 liter.

Wil je nu voor het gemak ongeveer je netto liters water uittellen da

of je neemt de afmetingen direct in decimeter
je krijgt dan direct liters
 
luc zei:
Wil je nu voor het gemak ongeveer je netto liters water uittellen dan trek je de bodem en bovenaan(er zit geen water in tot de bovenrand ;) ) eraf.

5cm bodem + 3 cm onder de bovenrand maakt dat je bak:

52x30x30 is

dus 52x30x30 = 46800
46800 : 1000 = 46,8 liter
Nu heb je je netto inhoud ;)

En ach, laat de andere maar kafferen, er zijn er die altijd denken slimmer te zijn dan anderen, meestal hebben die een klein ......... en veel frustraties ;)

Ik wil niet slimmer doen maar zo klopt het eigenlijk niet volgens mij...

Inhoud is lengte x diepte x hoogte

Lengte is 60,eigenlijk iets minder net als de andere maten door de glasdikte maar die laten we ff diepte 30 en hoogte min die 5 cm en 3 cm door de waterhoogte is dan 22

Kom je op 39.6 liter
 
Seabait zei:
luc zei:
Wil je nu voor het gemak ongeveer je netto liters water uittellen dan trek je de bodem en bovenaan(er zit geen water in tot de bovenrand ;) ) eraf.

5cm bodem + 3 cm onder de bovenrand maakt dat je bak:

52x30x30 is

dus 52x30x30 = 46800
46800 : 1000 = 46,8 liter
Nu heb je je netto inhoud ;)

En ach, laat de andere maar kafferen, er zijn er die altijd denken slimmer te zijn dan anderen, meestal hebben die een klein ......... en veel frustraties ;)

Ik wil niet slimmer doen maar zo klopt het eigenlijk niet volgens mij...

Inhoud is lengte x diepte x hoogte

Lengte is 60,eigenlijk iets minder net als de andere maten door de glasdikte maar die laten we ff diepte 30 en hoogte min die 5 cm en 3 cm door de waterhoogte is dan 22

Kom je op 39.6 liter

Helemaal gelijk John, ik haalde lengte en hoogte door elkaar.
Daar sta ik dan een beetje l.... te kijken :rolleyes:
 
luc zei:
Helemaal gelijk John, ik haalde lengte en hoogte door elkaar.
Daar sta ik dan een beetje l.... te kijken :rolleyes:

Haha kan gebeuren maar ging al aan mezelf twijfelen doordat jij met je berekening op meer liters uitkwam dan die eerste van mij terwijl er nog extra centimeters afgingen.
Wist om eerlijk te zijn niet dat dit zo'n verschil maakt.
 

Terug
Bovenaan