Hoeveel Kuhli loaches?


MarcovanDam

Member
Lid geworden
4 januari 2023
Berichten
16
Leeftijd
57
Een poosje geleden weer eens een een nieuwe bak ingericht, en voor het eerst zand gebruikt als bodem. Dit met name omdat ik al heel lang kuhli loaches op mijn verlanglijstje had staan.
De bak was vervanging voor een andere dus er kwamen al wat bewoners mee, uiteraard met ingedraaid filter.

Nog een maandje goed in de gaten gehouden maar het water blijft perfect en iedereen is gezond en happy, dus nu was eindelijk het moment daar om de noodles op te halen. En het is geen teleurstelling, wat een super leuk visje is dat.
Ze zijn ook met de lichten aan veel actief in vol zicht en totaal niet schuw, dus volgens mij bevalt de bak ook wel :)

Ik heb er 6 meegenomen, en vraag me af of het verstandig is er nog een paar bij te doen. Het is een vis die graag soortgenoten heeft, qua bioload durf ik het wel aan ( het interne filter heeft spons voor de inlaat en zit verder vol met seagem matrix).
Dus ik twijfel of er nog 2 a 4 bij zouden kunnen. Het huidige bestand is 8 otocinclus, een boel garnalen en een beta.
De beta kan het goed vinden met de kuhli`s en andersom ook. Ze kruipen over hem heen, vinden hem niet eng en Viserion kijkt wel wat naar ze maar toont geen enkele agressie.

De bak is 60 liter 60 bij 30 cm.
Wat vinden jullie, bij 6 houden of kunnen er nog wat bij?
20240130_213045.jpg



20240130_213045.jpg
 
mwoah, het zijn kleine visjes die weinig ruimte in het aquarium innemen, ik zou er wel 4 bij durven nemen nog.
 
Even terzijde maar ik zou met die schedel oppassen want voor je het weet kan de Betta zich bezeren door de gaten bovenin.
 
Nog een paar erbij zou wel moeten kunnen. Bedenk wel, ze worden allemaal nog wel een stukje groter. Een volwassen kuhli is bijna de dikte van een pink.
Je zal ze ook erg blij maken met nog wat meer schuilplaatsen. Dit kunnen ook bladeren op de bodem zijn. Daarmee maak je alle dieren in je bak blij. Schuilplaatsen voor de kuhli, voedsel voor de garnalen en otocinclus en goede humuszuren voor allemaal.
 
Dank je voor de tips! Ik had wel gevoeld en de schedel heeft geen scherpe randjes, maar als ik zie dat hij zich erdoor gaat persen haal ik hem wel weg.
Toch al niet helemaal mijn smaak maar de bak staat bij mijn dochter op de slaapkamer dus je moet soms wat concessies doen :)

Jelle, wat voor blad is daarvoor het meest geschikt? Catappa?

Ik ga denk ik dan voor nog 2 erbij, ik denk dat het dan wel vol genoeg wordt.

Ik was nog aan het kijken naar meer schuilplaats, nu had ik gisteren deze meegenomen bij brokken, maar ik begin te twijfelen of dit niet gevaarlijk kan worden omdat er geen doorstroming is, en mochten ze er met een groepje in gaan liggen er een zuurstoftekort kan ontstaan? Of zou er door een soort schoorsteen effect wel wat verversing ontstaan?

grot2.jpg
 
Zou voor max 10 kuhli gaan en een stukje hout waar gaten en ruimte tussen het hout en zand ontstaat. Ze zitten graag overal onder en in.
 
Ik ben niet bekend met een fishcave, kan ik geen advies over geven.

Qua bladeren kan je inderdaad Catappa gebruiken, maar gewoon eiken, beuken of elzenbladeren zijn ook prima (en een stuk goedkoper).
 
Op het moment dat een vis zo'n grot in zwemt, wordt het water in beweging gebracht, door het zwemmen en door het ademen. Als ze 'm dus gebruiken, hoef je daar niet zo bang voor te zijn. Overigens zijn een paar stukjes pvc-buis ergens achter verstopt (ze zijn nou eenmaal niet zo erg decoratief) ook gewilde verstopplekjes. Wel even de zaagrand met een schuurpapiertje ontbramen.
 

Terug
Bovenaan