Hoeveel kost het


P

Piet beginner

Guest
Hoi allemaal ik ben van plan om een juwel rio 180 te kopen maar hoeveel kost een aquarium om te houden (zonder voer en vis kosten) dus hoeveel kost een verwarming (200 watt die bij het aquarium zit) en het pompje (ingebouwd) verlichting (ingebouwd) en alles erop en erraan hoeveel ben ik kwijt op jaarbasis aan stroom, ik wil hem plaatsen in een kamer waar het in de zomer 30 graden kan zijn en winter 16 graden
 
oh ja, is het heel moeilijk om een aquarium te houden en gaat er veel tijd in?
 
Lieve Piet beginner, het kost geld. Alle soorten huisdieren kosten geld. Heb je dat er voor over? Top! Zo niet, is tamagotchi wat?🤪 Het opzetten kost veel geld (hardscape, planten, grind/zand). Vervolgens kost de aanschaf van vis ook een aardige duit. Mijn ervaring is dat als het goed draait, het daarna niet zo duur is. Af en toe wat diepvriesvoer. Maar er sterft wel eens wat. En soms wil je wat anders... dus kost het weer geld😂. Tijd: ja je bent er soms best druk mee, soms minder.
 
Ja ik heb er wat voor over maar sommige mensen zeggen dat het heel duur is
 
Ja ik heb er wat voor over maar sommige mensen zeggen dat het heel duur is
Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt..
je kunt de duurste filters aanschaffen, maar ook wat goedkoper, evt. Via Marktplaats.
 
Marktplaats is ideale plek om aquariumspullen te vinden voor studentenbudget :)
 
Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt..
je kunt de duurste filters aanschaffen, maar ook wat goedkoper, evt. Via Marktplaats.
Is het ingebouwde filter ook goed?
 
zou wel moeten kunnen ja. Maar er zijn heel veel aquarianen die het filter eruit halen en dan een extern filter gebruiken.
Misschien als ik na de tijd weer wat geld heb opgespaard maar fijn dat het intern filter zou kunnen
 
Ik herinner me nog dat ik een aquarium had gekocht. Mijn zwager noemde toen Coenen in Best voor meer keuze in planten. Toen ik voor de plantenbakken stond dacht ik: Waar ben ik aan begonnen?

Voorgrond, middenzone, achtergrond en nog grotere planten.
 
Waar je de planten aanschaft, welk soort plantenvoeding je gebruikt (merk) kan al verschil maken.
 
Je kan het zo duur maken als je wilt.
helaas heb ik de ervaring gemaakt om niet meteen de verkoper te vertrouwen, en alles goed uit te zielen en ook hier rond vragen.
via marktplaats kun je ook al veel krijgen met wat geluk. (Hier in de buurt vind ik amper iets:LOL:). En als het eenmaal draait en op orde is, kost het zeker wat tijd. Tijd die jezelf kunt bepalen aan hand van wat je wilt.

ik wens je heel veel plezier met inlezen, leren en uitzoeken.
 
Is het ingebouwde filter ook goed?

Ik persoonlijk ben er wel fan van. Zoals ik al in een eerder topic aangaf is de bak niet geschikt voor grote vissen als Maanvis e.d. welke allicht te veel vervuilen voor een internfilter. Met kleine (scholenvissen) wat en wat bodembewoners kan het filter het prima aan. Wel zou ik meer poreus (veelal) keramisch materiaal onderin stoppen. Dit kan met de cassettes van Juwel maar je kunt zelf ook ander materiaal erin stoppen. Dit zorgt namelijk voor de biologische oppervlakte vergroting, oftewel je filterbacteriecultuur welke afvalstoffen van de vis omzetten in voedingsstoffen voor de plant (nitraat e.g.). Weet niet of het standaard is maar de Juwel bakken die ik heb gekocht waren altijd complete sets met filter, verwarming en verlichting.

Verder is het misschien ook handig gezien je vragen vooraf een bepaald budget in te stellen vooraf. Dan kun je dit vergelijken met wat je wil en kun je het hierop bepaalde keuzes maken. De opstartfase kost altijd het meeste geld, daarna als het goed draait zal het minder zijn zoals Norion al aangaf.

Gr
Stefan
 
Goedkoop is soms duurkoop!
Mijn ervaring en daarbij tips.
Hoe groter de bak, hoe meer van alles dus meer kosten.
Mijn ervaring, een 100 liter bak is een mooi begin maatje waar al een aardige keus aan vissen voor hebt (Juwel en SuperFish ben ik erg tevreden over)
Ik ben begonnen om bakken op Marktplaats te zoeken, echter na vele km gereden te hebben en daarbij erg teleurgesteld te zijn heb ik een nieuwe gekocht.
Prijs daarin scheelde weinig en garantie op werkend spul.
Bij die bakken zitten ook pompen geleverd en sparen voor een extrerne pomp en die via Marktplaats kan prima.

Planten hoef je niet in de winkel te kopen en omdat ze uit het water opgekweekt zijn, kan je er ook veel verliezen.
Er is veel verschil in kwaliteit.
Ik heb veel planten in een bepaalde winkel gekocht omdat ze daar goedkoper waren, maar veel ervan hebben het niet gehaald.
Voor planten zou ik stekjes van mede hobbyisten verzamelen, deze planten zijn al onder water gewent en veel mensen hebben over en dus gratis of tegen een kleine vergoeding.

Inrichting:
Stenen in de speciaalzaak zijn duur, kijk eens bij een stenengroothandel (waar ze straatstenen en grind verkopen).
Ik haal daar prachtige stenen vandaan voor een prikkie (bij de aquarium winkel €5,- per steen, bij de groothandel €2,- voor een boodschappentas.
Lees je enkel even in welke stenen er niet geschikt zijn en waar je op moet letten.
Ook in de natuur zijn er veel mooie stenen te vinden.
Verder is er veel decoratie spul prima op Marktplaats te vinden.

Vissen:
Begin met "makkelijke" vissen.
Het is extreem zuur als je veel geld uitgegeven hebt en je binnen no-time ze dood ziet.
Ook leuke vissen zijn via Marktplaats te koop.

Eigenlijk is mijn advies, alles kan via, via maar het aquarium zelf raad ik nieuw aan.
 
Ik heb in de beginjaren een Rio 125 gehad en niet gehinderd door enige kennis met tevredenheid het interne filter gebruikt. Bak draaide lekker - niet teveel vis erin is wel iets wat ik je dan kan aanraden. Maar dit oogt juist erg rustig, iets wat ik zelf erg mooi vind.
 
De meeste leden hier kopen alles minstens 3 keer: je begint met eenvoudige apparatuur....
Na een tijdje constateer je dat het allemaal niet zo werk dan als je gehoopt had.
Vervolgens ga je je bijvoorbeeld hier inlezen en je beseft dat je filter niet optimaal is, en de verlichting kan ook wel wat beter....en je gaat er aan twijfelen of je misschien toch CO2 moet gaan toevoegen........icm met EI bemesting......
En zo kan ik nog wel even door gaan.
Maar dat is toch het mooie van deze leuke hobby!
Je leert steeds wat bij en stapsgewijs investeer je in je aquarium om het geheel mooier en beter te maken.
Het aquarium kost wat jij er voor over hebt, en het tempo bepaal je zelf!
 
Je leert steeds wat bij en stapsgewijs investeer je in je aquarium om het geheel mooier en beter te maken.
En soms leer je zoveel dat je merkt dat het allemaal een stuk minder kan, geen Co2 en geen EI, meer back to basic :DD
 
En soms leer je zoveel dat je merkt dat het allemaal een stuk minder kan, geen Co2 en geen EI, meer back to basic :DD
Mijn style! ;)

Je kunt het inderdaad zo gek maken als je wilt met allerlei automaten, doseer systemen, co2 installaties, duizenden euros aan verlichting etc. Ik ben meer van de simpele style. Bak met water, beetje licht er op en verder lekker z'n gang laten gaan. Het gaat wat langzamer maar is m.i. net zo leuk!
 
Voordat ik destijds een aquarium heb aangeschaft heb ik lange tijd veel gelezen op een aquariumforum . Vond vooral de fotoalbums leuk/nuttig. Zag veel problemen voorbij komen en hoe dit werd veroorzaakt en opgelost.
 

Terug
Bovenaan