Hoeveel kardinaal tetra's in een 60x30x30 bak?


SaskiaZ zei:
In de gemiddelde 60cm bak die ik tegenkom zitten echter maanvissen, hoogvinkarpers, zilverhaaien, rouwtetra's en weetikveel. Eigenlijk best wel dierenmishandeling ja... ;(
Rouwtetra's zijn hele rustige dieren. Mijne zwemmen de hele dag 5cm naar links en 5cm naar rechts en verder doen ze helemaal niets behalve wat tussen deplantjes "staan" en dat in een 80cm bak. Rouwtetra's kunnen naar mening daarom wel in een 60cm bakje.

Misschien moet er op dit forum een lijstje komen van wat verantwoord in een 60cm kan. Deze vraag komt ook een x of 5 per week voorbij, en daar kunnen mensen dan naar doorverwezen worden.
 
Dit is iets wat voor iedereen persoonlijk anders is. De een vindt het prima als de vis kan zwemmen, de ander vindt dat het echt flink groot moet zijn. Punt is dat we nooit een omgeving kunnen cre�ren zoals de natuur dat heeft gedaan.

Een lijst maken met de verschillende dieren lijkt me slim. Dat kan dienen als leidraad. De discussie of een vis in 60 of 80 cm moet, vind ik veelal overdreven. Wat is 20 cm nu? Het verschil tussen de hel en de hemel als ik sommige mensen hoor. Dat slaat echt nergens op. Geef de vis wat je het kunt bieden, maar de dieren blijven hobby's van ons. Wil je ze een perfect leven geven, koop ze dan niet en laat ze in de natuur zwemmen.

Deze mensen willen wat kardinaaltjes houden in 60 cm. Ze zorgen er goed voor, lezen zich ook in. (dit al in tegenstelling tot vele anderen). Ik vind dat ze deze dieren gewoon kunnen houden. Ze hoeven niet krom te groeien of wat dan ook. Ze krijgen de ruimte (ze hoeven het water niet te delen met andere soorten.)

Het is goed dat we dieren zo goed mogelijk willen houden, maar alsjeblieft mensen, sla er niet in door.
 
IDD!
blablabla zei:
Dit is iets wat voor iedereen persoonlijk anders is. De een vindt het prima als de vis kan zwemmen, de ander vindt dat het echt flink groot moet zijn. Punt is dat we nooit een omgeving kunnen cre�ren zoals de natuur dat heeft gedaan.

Een lijst maken met de verschillende dieren lijkt me slim. Dat kan dienen als leidraad. De discussie of een vis in 60 of 80 cm moet, vind ik veelal overdreven. Wat is 20 cm nu? Het verschil tussen de hel en de hemel als ik sommige mensen hoor. Dat slaat echt nergens op. Geef de vis wat je het kunt bieden, maar de dieren blijven hobby's van ons. Wil je ze een perfect leven geven, koop ze dan niet en laat ze in de natuur zwemmen.

Deze mensen willen wat kardinaaltjes houden in 60 cm. Ze zorgen er goed voor, lezen zich ook in. (dit al in tegenstelling tot vele anderen). Ik vind dat ze deze dieren gewoon kunnen houden. Ze hoeven niet krom te groeien of wat dan ook. Ze krijgen de ruimte (ze hoeven het water niet te delen met andere soorten.)

Het is goed dat we dieren zo goed mogelijk willen houden, maar alsjeblieft mensen, sla er niet in door.
 
Ik zou er 8 of 10 in doen. Ze kunnen ook bochtjes maken :)
 
ik heb 4 kardinaal tetra's in mijn 60x30x30
 
WilcoNL zei:
Ik zou er 8 of 10 in doen. Ze kunnen ook bochtjes maken :)


Ja? echt waar? in 60 cm?

Kijk naar de bouw van de vis,. is dat om gas te geven ,en weer af te remmen.

Een 89- 100 cm ,komt betr uit.
 
blablabla zei:
De discussie of een vis in 60 of 80 cm moet, vind ik veelal overdreven. Wat is 20 cm nu?

In een 80cm bak zit anders wel ~2 tot ~2,5x zoveel water als in een 60cm bak, de bak is 33% langer, de bak is vaak hoger, het grondoppervlak is vaak dik 1,5x groter.

Scheelt nogal hoor :sorry:

Het verschil tussen een 80cm bak en een meterbak is veel kleiner.
 
SaskiaZ zei:
blablabla zei:
De discussie of een vis in 60 of 80 cm moet, vind ik veelal overdreven. Wat is 20 cm nu?

In een 80cm bak zit anders wel ~2 tot ~2,5x zoveel water als in een 60cm bak, de bak is 33% langer, de bak is vaak hoger, het grondoppervlak is vaak dik 1,5x groter.

Scheelt nogal hoor :sorry:

Het verschil tussen een 80cm bak en een meterbak is veel kleiner.
Helemaal waar!

... en daar wordt vaak niet aan gedacht, dat er meer is dan alleen die 20 cm lengteverschil. Ook in dit topic wordt het weer over het hoofd gezien.
 
blablabla zei:
Dit is iets wat voor iedereen persoonlijk anders is. De een vindt het prima als de vis kan zwemmen, de ander vindt dat het echt flink groot moet zijn. Punt is dat we nooit een omgeving kunnen cre�ren zoals de natuur dat heeft gedaan.

Een lijst maken met de verschillende dieren lijkt me slim. Dat kan dienen als leidraad. De discussie of een vis in 60 of 80 cm moet, vind ik veelal overdreven. Wat is 20 cm nu? Het verschil tussen de hel en de hemel als ik sommige mensen hoor. Dat slaat echt nergens op. Geef de vis wat je het kunt bieden, maar de dieren blijven hobby's van ons. Wil je ze een perfect leven geven, koop ze dan niet en laat ze in de natuur zwemmen.

Deze mensen willen wat kardinaaltjes houden in 60 cm. Ze zorgen er goed voor, lezen zich ook in. (dit al in tegenstelling tot vele anderen). Ik vind dat ze deze dieren gewoon kunnen houden. Ze hoeven niet krom te groeien of wat dan ook. Ze krijgen de ruimte (ze hoeven het water niet te delen met andere soorten.)

Het is goed dat we dieren zo goed mogelijk willen houden, maar alsjeblieft mensen, sla er niet in door.

Ik sla niet door, maar geef alleen mijn mening en overwegingen.

Realiseer je overigens ook dat er in een 60x30x30 bakje ongeveer een derde van het water zit dat in een 100 x 40 x 40 bak zit. Als je het dan over zwemwater hebt. (Vaak heeft de laatste bak een extern filter, dus is de hoeveelheid water in het circuit nog groter !!!)

Ik ben niet roomser dan de paus, heb nog altijd vissen in een 60 cm., maar wil de gedachte veranderen dat "kleinere visjes" standaard in een klein bakje gehouden kunnen worden.

Alles kan (en mag hier in Nederland) en ik verbied niets, maar eens serieus nadenken over het ��n en ander kan geen kwaad denk ik. Je zou voor de gein eens moeten tellen hoeveel vissen er ziek worden en/of sterven zo door een jaar heen. de handel tiert er welig op. Als we dat nou met een paar procentjes kunnen verminderen door ze alleen even wat "beter" te houden op dat gebied, dan is dat toch geen zonde ????

Een goudvis in een kom was vroeger ook doodnormaal en sommige visjes hielden dat ook jaren vol. Nu spreken we er allemaal schande van (en terecht).


Groet,
Aad
 
Mascha&Ivo zei:
SaskiaZ zei:
blablabla zei:
De discussie of een vis in 60 of 80 cm moet, vind ik veelal overdreven. Wat is 20 cm nu?

In een 80cm bak zit anders wel ~2 tot ~2,5x zoveel water als in een 60cm bak, de bak is 33% langer, de bak is vaak hoger, het grondoppervlak is vaak dik 1,5x groter.

Scheelt nogal hoor :sorry:

Het verschil tussen een 80cm bak en een meterbak is veel kleiner.
Helemaal waar!

Grappig : zelfde reactie hahahaha
 
Misssporty kijk eens naar Paracheirodon simulans als alternatief.
 
het klopt dat 20 cm langer ook breder/hoger en zo meer inhoud heeft. Maar kardinaals zitten veelal in het midden/onder, dus een deel van de extra ruimte gebruiken ze sowieso al niet. (Treurig argument, maar werd genoemd dus spring ik er op in)

Deze dieren houden we omdat we dat zelf willen. Dit gaat ten koste van het dier. Maar om mensen die graag dit visje willen houden, dat af te wijzen, vind ik te ver gaan. De beestjes worden niet heel groot, daarnaast zijn ze niet zo actief (ja soms scholen ze door de hele bak heen maar de meeste tijd hangen ze stil)

Denk niet dat ik tegen dierenwelzijn ben hoor! Ik studeer het zelfs.

We houden kippen en vogels in kooitjes. We vissen, waarbij gevaar is voor verwondingen enzo. Helaas zijn veel hobbys waar dieren bij komen kijken, de dieren de dupe.

Zolang je er goed voor zorgt, zie ik geen probleem. Ja, de vissen zitten 20 cm kleiner, daar staat tegenover dat mensen kunnen genieten van hun schoonheid. Das ook wat waard.
 
blablabla zei:
het klopt dat 20 cm langer ook breder/hoger en zo meer inhoud heeft. Maar kardinaals zitten veelal in het midden/onder, dus een deel van de extra ruimte gebruiken ze sowieso al niet. (Treurig argument, maar werd genoemd dus spring ik er op in)
Van belang is dat ze een deel van de extra hoogte w�l degelijk ook gebruiken.

blablabla zei:
Ja, de vissen zitten 20 cm kleiner (...)
En zelfs al zou het kloppen dat ze de extra hoogte niet gebruiken - quod non dus - misken je dat ze ook 5 cm dieper zitten in een standaard 80 cm bak ... en die gebruiken ze eveneens.

Een simpel rekensommetje:
60 x 30 = 1800 vierkante cm oppervlakte
80 x 35 = 2800 vierkante cm oppervlakte
Een fors verschil, het tweede is meer dan anderhalf keer zoveel oppervlak. Tel daarbij op de extra hoogte die ze gebruiken.

Nog steeds een treurig argument? :stars:

~ Ivo
 
Wat is dat nu voor vreemd argument; het mag/kan omdat mensen het zelf willen. Dus als iemand een goudvis in een klein kommetje wil houden, dan is dat ook opeens ok�?
Volgens mij moet als mens je eerste uitgangspunt zijn dat je dieren een zo prettig mogelijk huis wilt geven en ze op een goede manier wilt houden. Als dat betekent dat iets niet kan wat je graag wilt, dan hoort de mens pech te hebben en niet het dier.
 
Een goudvis is een slecht voorbeeld. Daar zie je dat de dieren kromgroeien, iets wat hier niet het geval is. T enige wat ik zeg is dat je ook kan doorslaan in het beste willen voor de dieren. Het beste is de natuur. Over centimeters gesproken :p
 
Ik zie liever dat mensen er soms wat in doorslaan dan het totale negeren van dierenwelzijn, daar ageer ik liever tegen.
 
Ja, als ik tussen die twee moet kiezen, ga ik ook voor doorslaan. Maar van totaal negeren is hier helemaal geen sprake
 
Naar mijn mening kunnen alleen de neontetra en de simulans in een 60cm bakje.

Ze hebben het bijna het zelfde gedrag als de kardinaal, maar blijven een stuk kleiner.
Het argument dat kardinaaltetra's wel kunnen mits er genoeg zwemruimte is vind ik een slecht argument aangezien er zelfs in een kale 60cm bak niet genoeg zwemruimte is om het gedrag en uitgroeien optimaal te houden.
 
Mascha&Ivo zei:
blablabla zei:
het klopt dat 20 cm langer ook breder/hoger en zo meer inhoud heeft. Maar kardinaals zitten veelal in het midden/onder, dus een deel van de extra ruimte gebruiken ze sowieso al niet. (Treurig argument, maar werd genoemd dus spring ik er op in)
Van belang is dat ze een deel van de extra hoogte w�l degelijk ook gebruiken.

blablabla zei:
Ja, de vissen zitten 20 cm kleiner (...)
En zelfs al zou het kloppen dat ze de extra hoogte niet gebruiken - quod non dus - misken je dat ze ook 5 cm dieper zitten in een standaard 80 cm bak ... en die gebruiken ze eveneens.

Een simpel rekensommetje:
60 x 30 = 1800 vierkante cm oppervlakte
80 x 35 = 2800 vierkante cm oppervlakte
Een fors verschil, het tweede is meer dan anderhalf keer zoveel oppervlak. Tel daarbij op de extra hoogte die ze gebruiken.

Nog steeds een treurig argument? :stars:

~ Ivo
Ik sla nu een totale zijweg in.

Ik ben van mening dat onze bakken eigenlijk te ondiep zijn. Zo was ik vorig jaar in Artis en daar hebben ze aquaria van ruim een meter hoog. Opvallend was dat Diamantzalmen niet verder dan ca 50 van de bodem kwamen. En Zwaarddragers vrijwel alleen de bovenste 25cm gebruikten. Beide soorten zijn in onze bakken middenbewoners.
 
blablabla zei:
Zolang je er goed voor zorgt.

Dit vind ik een belachelijk argument.
Als ik een olifant op 7,5x7,5M zet voor z'n hele leven, en hem dan aandacht en heerlijk eten geef,dan kan dat gewoon?
Als ik een paard op 2,5x2,5M zet voor z'n hele leven, en hem dan aandacht en heerlijk eten geef,dan kan dan gewoon?
Als ik een goudvis in een kom zet,hem goed te eten geef en lekker vertroetel (voor hoever dat kan bij een goudvis) dan kan dat gewoon?
"Als er maar goed voor wordt gezorgd"

blablabla zei:
Ja, de vissen zitten 20 cm kleiner, daar staat tegenover dat mensen kunnen genieten van hun schoonheid. Das ook wat waard.

Om eerlijk te zijn vind ik de menig van een persoon niks waard als het gaat om het welzijn van dieren.
Ook dit vind ik dus een slecht argument

Mijn voorbeelden zijn een beetje over de top, maar hopelijk heb ik mijn punt gemaakt
 
blablabla zei:
Ja, als ik tussen die twee moet kiezen, ga ik ook voor doorslaan. Maar van totaal negeren is hier helemaal geen sprake
En van doorslaan wel - als (i) wordt benoemd dat een aquarium van een maatje groter al geschikt zou zijn en (ii) er alternatieven worden genoemd?
Zou ik niet met droge ogen durven stellen, laat staan dat het nodig is om inhoudelijke goede argumenten als 'triest' weg te zetten...

~ Ivo
 
Corydorasfan zei:
@Botia

1 meter diep is alleen zo onhandig met onderhoud :p
Klopt! Maar ik vond het wel opvallend.
 
We gaan het niet eens worden ben ik bang :p

Ik heb mijn punt gemaakt en jullie ook. Het is aan de mensen van het topic nu wat zij zullen doen
 
Als dit de enige vissensoort zou zijn, die je leuk vindt, snap ik nog een beetje dat het vervelend kan zijn, maar volgens mij hebben we allemaal het probleem dat er veel meer leuke vissoorten zijn, dan dat er in ons aquarium passen. Je zult hoe dan ook een keuze moeten maken en waarom zou je dan geen soort kiezen waarvan het (vrij) zeker is dat ze het wel naar hun zin hebben?
Verder is de aquariumhobby volgens mij ook behoorlijk verslavend, dus er komt vast nog wel een keer een volgend of een groter aquarium, waar je een bepaalde soort wel in kunt houden. Het is toch ook leuk als je iets voor de toekomst hebt om je op te verheugen?

Ik heb geen verstand van Kardinaaltetra's en daar heb ik dus geen mening over, maar een bepaald punt ben ik nog niet in deze discussie tegengekomen. Wat ik inmiddels met mijn beperkte aquariumervaring gemerkt heb, is dat het onderlinge gedrag ook een rol speelt. Bij sommige soorten is er wel eens onenigheid en dan moeten vissen ook de ruimte hebben om elkaar te kunnen ontlopen. Ze kunnen nog zo klein zijn en weinig zwemmen, maar als ze in zo'n situatie nergens naartoe kunnen, voelen ze zich ook niet happy (en dan wil ik het nog helemaal niet hebben over soorten, die elkaar letterlijk de dood in kunnen jagen).
 
Wat ik niet snap?

Zo veel meningen, maar heb je wel eens naar ze gekeken?


Al heb ik geen verstand van aquaria, ik heb wel degelijk naar ze gekeken en ze doen niets....
Ze gebruiken 99% de open ruimte, hangen een beetje in de stroming, gaan zo nu en dan achter een algje aan die langs komt en daar houdt het zo ongeveer wel mee op.

Ik heb ze in een 60cm gehad en nu in 85cm. In beide bakken leken ze het prima te hebben.
 
Filmpje staat hierboven wel, maar ik kan je al verklappen dat het geen 5 meterbak is, haha.

Maar als je zo gaat rekenen, moet je ze lekker laten waar ze horen en niet voor je eigen lol in een glazen bakkie doen. Ook niet ��n van 3 meter ;)

Want zwart/wit bekeken doen we er enkel ons zelf een plezier mee.
Ik kan daar mee leven overigens.
 
Ja, wij houeden de dieren voor onze hobby, dus zijn wij verantwoordelijk voor een goede huisversting. Dat betekend water van voldoende kwaliteit, goed voer, genoeg zwem/schuil ruimte. Als dieren hun natuurlijk gedrag niet kunnen vertonen is de bak wat mij betreft te klein. Van neon tetras weet ik uit eigen ervaring dat die dat doen vanaf 1 meter, en kardinalen hebben nog wat meer nodig. Dus 60 cm is wat mij betreft te klein voor beide soorten.
Mijn bak is 1.60 en omdat ik zag dat maanvissen daar niet hun natuurlijk gedrag in kunnen vertonen, heb ik hoe mooi ik ze ook vind moeten besluiten op andere soorten over te stappen.
 
Ik denk dat iedereen wel de beste bedoelingen heeft, gelukkig.

Maar wie heeft er gelijk?
Er zijn serieuze websites en bedrijven die allemaal beweren dat 60 cm voldoende is.
Er zijn mensen die beweren dat het pas okay is vanaf 80 cm.
En nu kom jij hier beweren dat zelfs 100cm nog te klein is.


Wie moet ik (de nieuwelingen) nou geloven?
 
Tja je leest op alle sites verschillende info en je kan het beste proberen om er de goede info uit te halen. dat is soms knap lastig.
Ik zelf zou zeggen 80cm. Ik heb ze daar ook in en echt veel baantjes trekken ze niet maar af en toe zie je ze toch wel even gaan.
En juist voor die momenten is dan 80cm een mooie maat voor de vis. Maar goed, jij moet het besluit uiteindelijk nemen Wilco ;).
 
Nou, hoe groter ,hoe beter. zou ik zeggen.

Serieuze websites en bedrijven?

Minimaal 60 cm.
Alles over kardinaaltetra - LICG



www.licg.nl/rv/dieren/vissen/vissen/kardinaaltetra.html






Kardinaaltetra. De felle rode en blauwe kleuren en zijn vreedzame aard maken de kardinaaltetra populair bij veel aquariumbezitters. Als u de waterkwaliteit ...
 
Ik heb ze eerst in 60 gehad en nu dus in een 85cm.

Ben wel benieuwd waar TS, na dit alles, op uitgekomen is.
 

Terug
Bovenaan