Hoeveel en welke voeding hebben mij aquarium planten nodig?


varkje

Well-known member
Lid geworden
27 maart 2023
Berichten
46
Leeftijd
64
Hallo allemaal,

Voor mijn Juwel Rio 180 heb ik o.a. de volgende planten gekocht:
1. Ludwigia mullertii 2x terracotta

2. Ceratopteris thalictroides 1x pot

3. Alternanthera reineckii 1x pot

4. Hygrophila polysperma 2x pot

5. Echindorus bleheri 1x pot

6. Limnophila heterophylla 1x pot

7. Hydrocotyle leucocephala 1x pot

8. Lobelia cardinalis 3x pot

9. Samolus floribundus 2x pot

10. Heteranthera zosterifolia 2x terracotta

11. Echinodorus tenellus 1x invitro

12. Cryptocoryne wendtii groen 2x pot

13. Hygrophila corymbosa parvifolia 1x pot

14. Eleocharis acicularis 1x p

Nu vraag ik me af hoeveel voeding deze planten nodig hebben en hoe vaak.
Van mijn oude aquarium had ik het volgende nog:
. Easy-Life Easycarbo
. HS Aqua Ferrocell
. HS Aqua FloraCarbo

Kunnen jullie mij alstublieft op weg helpen?

Groetjes en bedankt!

Anne
 
Ik zou voor in de waterkolom gewoon plantenvoeding nemen zoals bv profito en bij de moerasplanten wat voeding bij de wortels met bv voedingscapsules of kleibollen.
Carbo is geen echte co2 en heeft niet veel meerwaarde tenzij je erg weinig licht hebt boven de bak. Je gebruikt geen co2 als ik het goed begrijp?
 
Hoi Jessica,

Nee, ik heb geen CO2.
Morgen zal ik profito halen, kan ik vanavond vast 1 van bovenstaande middeltjes gebruiken?
Ik heb de plantjes er zoeven in gezet
 
De Floracarbo is plantenvoeding met wat carbo dus dat zou ik dan gebruiken. Het is volgens mij nogal prijzig dus ik zou zelf naar goedkopere plantenvoeding kijken.
Ik weet niet hoeveel licht je hebt want deze flesjes bevatten geen nitraat en fosfaat en dat hebben planten ook nodig en vooral als je wat meer belichting gebruikt.
 
Hallo John,

de verlichting is Day & Night Led.
wit en blauw.

heb je een idee hoe lang ik deze het beste kan laten branden voor de planten?
en welk % wit en welk % blauw?
 
Ik zou zelf 8-9 uur het licht laten branden. Standaard geven leds vaak meer licht dan je wil als je geen voeding toevoegt dus let er wel op dat er voldoende plantenvoeding zoals no3, po4, co2 en sporen aanwezig zijn en wellicht kun je het ook dimmen.
 
Hallo John,

de verlichting is Day & Night Led.
wit en blauw.

heb je een idee hoe lang ik deze het beste kan laten branden voor de planten?
en welk % wit en welk % blauw?
Ik herken deze versie van verlichting niet helemaal en vraag me af in hoeverre blauw licht iets doet voor de planten. Standaard zit er een Day en Nature led verlichting bij de Juwel Rio 180. Ander merk verlichting?

Verder is een Althernanthera soort, Reineckii in dit geval, vaak een moeilijke - veeleisende plant.

Bij Profito als voorbeeld, heeft Petsplace ook maar in kleine flessen gebruik je 10 ml per 100 liter. Telkens voor gebruik goed schudden. Ik zou als voorbeeld ook eens kijken (op internet) naar All-In-One plantenvoeding van Plantedbox of Complete van aquariumbemesting.nl.

Je hebt trouwens erg leuke planten verzameld. Ik heb zelf ook een Rio 180.. Gebruik je het binnenfilter of heb je ook een buitenfilter?

 
Hier gebruik ik kaliumnitraat en kaliumfosfaat om de no3 en po4 meetbaar te houden .
Profito is een goed product maar redelijk duur in kleine verpakking ( eerst proberen met klein flesje 250ml en als het je bevalt grote en vergeten naar de kleine want dit is handiger bij het gieten)
Met echte (bio)co2 wordt plantjes laten groeien stukken gemakkelijker dan zonder of carbo
 
Je hebt trouwens erg leuke planten verzameld. Ik heb zelf ook een Rio 180.. Gebruik je het binnenfilter of heb je ook een buitenfilter?
Hallo Friesian,
in mijn aquarium zit een binnenfilter (Eheim Biopower 240).
de plantjes heb ik als starterspakket gekocht bij Aquaplantsonline (https://www.aquaplantsonline.nl/starter-pakket-100x40-50.html)
en aangevuld met
ludgwigia sp. mini super red
Myriophyllum brasiliensis
Glossostigma elatinoides
Lobelia cardinalis
Bacopa amplexicaulis
 
k herken deze versie van verlichting niet helemaal en vraag me af in hoeverre blauw licht iets doet voor de planten. Standaard zit er een Day en Nature led verlichting bij de Juwel Rio 180. Ander merk verlichting?
De verlichting is Juwel Helialux met alleen de kleuren blauw en wit.
In de 2 blijlagen staan er foto's van.
Rood zit er helaas niet bij en ik weet ook niet of dit er op de 1 of andere manier bij kan.
De bediening geeft overigens ook alleen blauw en wit.
Er zijn 4 intervallen (intervals ?):
Dawn
Sunrise
Sunset
Dark of dusk)
Per interval kun je aangeven de begintijd, eindtijd en de helderheid blauw/wit
Deze serie kun je 7 keer toewijzen (voor iedere dag een aparte als je wilt), een profile.
Voor iedere weekdag kun je dan een profile toewijzen.
 

Bijlagen

  • DSC_6583.JPG
    DSC_6583.JPG
    62.6 KB · Weergaven: 39
  • DSC_6584.JPG
    DSC_6584.JPG
    43.9 KB · Weergaven: 32

Terug
Bovenaan