Hoeveel drijfplanten?


B94

Well-known member
Lid geworden
18 februari 2023
Berichten
158
Leeftijd
28
In mijn 80cm bak heb ik salvinia natans als drijfplanten. Dit plantje vermenigvuldigd zich zeer snel. Mijn vraag is, hoeveel procent van het wateroppervlak bedekt laten met drijfplanten is gezond?

Ik heb het idee dat mijn vissen maar vooral garnalen het gelukkigst zijn wanneer er veel drijfplanten zijn. Vooral de garnalen kruipen er helemaal tussen. De vissen laten zich iets meer zien wanneer er een dikke laag is al kan dat ook bij mij tussen de oren zitten.

Waar ik voornamelijk bang voor ben is dat er problemen dan ontstaan met de gasuitwisseling wanneer er te veel drijfplanten zijn, maar ik weet niet of dit een echt risico is, vandaar dus deze vraag.

Daarbij: op termijn wil ik Corydoras toevoegen, deze schijnen naar lucht te happen. Veranderd de situatie in dat geval? En wat is dan een verstandige hoeveelheid?
 
Ach teveel heb je niet snel hoor en als je de helft bedekt hebt dan kan dat prima. Met genoeg planten wordt de bak wel van zuurstof voorzien.
 
Oke bedankt! En maakt het nog verschil of het een dik pak is aan de ene kant van de bak en helemaal leeg aan de andere kant is het beter dat er tussen de planten wat openingen zitten en ze dus meer gelijk verdeeld zijn over de bak? Dat eerste zou mijn voorkeur hebben qua onderhoud enzo :)
 
Je moet gewoon tot op je gevoel 2/3 erboven laten.
Of 1/3 dan krijg je meer licht beneden.
Bij voorkeur zul je gaan verzorgen, ipv onderhouden.
Want zo werkt het niet.
 
Oke bedankt!

Ik zie verzorgen en onderhouden nu als hetzelfde, wat zie jij als verschil? Misschien kan ik mijn aanpak met die kennis verbeteren :)
 
Je kennis zal verbeteren naarmate je meer weet te verzorgen.
Klinklare ervaringen nabootsen is het niet echt , of je moet een grote zak met geld hebben.
 
Vaak krijg je wel door de stroming dat het ergens gaat "ophopen". Zolang er maar ruimte is voor gasuitwisseling zal dat wel goedgaan.
 
Vaak krijg je wel door de stroming dat het ergens gaat "ophopen". Zolang er maar ruimte is voor gasuitwisseling zal dat wel goedgaan.
Top, dit was ook waar ik een beetje naar doelde het heeft bij mij de neiging om een bepaalde hoek aan de overkant van de pomp op te hopen
 

Terug
Bovenaan