Hoeveel Co2 voor 60cm bak?


K

kraikkonen

Guest
Hallo allemaal,

Er begint wat draadalg te ontstaan in mijn 60 cm bakje na een nieuwe start. Enerzijds denk ik doordat de planten moeten wennen aan een nieuwe lamp, anderzijds misschien door te weinig Co2?

Momenteel voeg ik 1 bel per 2 seconden toe en daarmee krijg ik de ph op ca. 7 bij een kh van 5,5. Kan ik rustig meer toevoegen of wordt dit te gek voor een 54 liter bakje?
 
Dan zit je rond de 17mg co2 volgens de tabel en voor een bakje met 15W zou dat meer dan voldoende moeten zijn. Ik heb in geen van de 4 60cm bakken co2 en ook geen alg.
Hoelang heb je de verlichting aan en heb je ook drijvers?
In mijn grote bakken heb ik een co2 van rond de 30mg en dat is acceptabel, maar in zo n klein bakje niet nodig lijkt me.
Zit het op alle planten en in alle lagen of.....??

Het zou kunnen dat de planten moeten wennen aan de nieuwe omstandigheden en even minder goed groeien door die verandering.
 
Ik lees net in je topic dat je 2x15W gebruikt. ja dan zit je op zo n 0,5W/L en dat verandert het wel denk ik.
Wellicht dat dan je co2 niet voldoende is want dat is best wel een redelijke belichting hoor. Een dubbele hoeveelheid dus. Misschien dat het weghalen van eventuele reflectoren kan helpen of drijvers gebruiken of de duur terugbrengen naar 8 uur per dag.
 
Beste John,

Ik gebruik 1x 15 watt hoor, die 2x 15 watt is de oude situatie waar ik van terug gekomen ben. De alg begint te komen in alle lagen en op alle planten, het is nog niet veel, maar je weet hoe het gaat. Kan ik met een dagelijkse carbo dosering iets bewerkstelligen?

Ik heb onder andere naaldgras en Micrantherum Montecarlo sp3 in de bak, die lusten natuurlijk beide wel een toefje co2, vandaar dat ik een wat hogere dosering aan houd.
 
Ok, dat had ik even niet meegekregen want ik las het begin van je topic. je zou zeker carbo erbij kunnen proberen want dat heeft een soort gelijk effect als co2.
Toch verbaasd het me wel een beetje want in al mijn 60cm bakken heb ik geen draadalg en ook geen co2. Ik voeg alleen wat sporen toe. heb je wel voldoende sporen en no3 en po4 in je bak?
 
John,

No3 is 20 en po4 is 2 (Ei methode). Dat kan het dus niet zijn. Zal wel een kwestie van wennen aan de lamp zijn dan denk ik (arcadia tropical). Heb de lamp van 1 uur tot 10 uur aan staan.

Wel verbaas ik me er over dat de ph zo lastig naar beneden gaat.
 
Dan moet je gewoon wat co2 meer toedienen om de ph te laten zakken. Heb je een hoge kh misschien?.
Je volgt de EI begrijp ik uit je post. Dan kan je de co2 gerust wat hoger doen hoor en dus de ph wat lager. neem aan dat je ook voldoende plantenvoeding doseert.
Ook moet je erom denken dat je een goed stroming in je bak hebt want anders gaat de voeding vaak niet goed door de hele bak.

Het kan ook te maken hebben met de nieuwe lamp misschien. De nieuwe geeft misschien wat meer licht dan de oude.Had je met de oude er geen last van?
 
Er wordt me weer het eea duidelijk. Jij hebt je bak net ingericht zag ik in je andere topic en de bak draait nog maar net zeg maar. Wel heb je er al vis in zie ik. Het kan zijn dat door een verhoging van de nh3/4 er voor deze alg een boost is geweest zeg maar om de kop op te steken.
Dat hoeft niet meetbaar te zijn in de regel maar kan wel voldoende zijn voor draadalg hoor.
Ik ging ervan uit dat het een bak was die al wat langer draaide, maar nu zag ik net je topic waar ik ook al had gereageerd. Beste was geweest om de bak goed in te laten draaien maar goed soms loopt het anders.
Het kan dus te maken hebben met de opstart van je bak en daarnaast het wennen van planten.
 
De stroming en plantenvoeding zitten wel goed. Stroming gaat diagonaal door de bak en voeg profito toe.

Ik had eerst een osram 865 T8. In mijn veranderde aquarium komt het licht van de arcadia tropical echter veel beter uit. Deze lamp is niet helemaal nieuw, maar zal ongeveer een jaar hebben gebrand.

Ik ga voorzichtig de co2 nog een beetje verhogen. Soms zie ik op youtube echter prachtige bakken met een veel grotere inhoud dan die van mij waar maar 1 bel per 3 seconden wordt toegevoegd bijvoorbeeld. Daarom vind ik het wat vreemd dat ik zoveel co2 moet toevoegen om die ph wat te laten zakken.
 
Ik heb een 80cm bak en normaal is de ph 7.8. Deze verlaag ik met co2 naar 6.6 en daarbij heb ik 80 bellen per minuut voor nodig. Hoeveel je moet toevoegen hangt van meer factoren af zoals de waarden van je leidingwater en wat je wil bereiken.
 
Helder.

In die wetenschap zit ik met 1 bel per 2 seconden nog niet eens zo gek denk ik. Als ik me niet vergis slaat het naaldgras aan, en dat zou toch de eerste keer zijn dat het mij lukt in 5 jaar in mijn 60 cm bak.
 

Terug
Bovenaan