Hoeveel branduren verlichting kunnen jullie maximaal?


Nicktrix

Well-known member
Lid geworden
1 december 2022
Berichten
425
Leeftijd
36
Hallo beste aquariumbewonereigenaren,

Mijn vraag luid als volgt..

Hoeveel uur kunnen jullie het licht aan laten maximaal zonder dat er problemen optreden?

Graag korte opsomming van in wat voor omstandigheden je dat voor elkaar krijgt. Bijv. Co2 installatie, verlichting, bak liters, veel of weinig planten, ect. Waar je maar op kan komen wat van belang kan zijn..

Mijn tweede vraag..

Kan ik redelijk eenvoudig van 10 naar 12 branduren gaan zonder al te veel problemen te verwachten? Mijn denkwijze is dat de voedingsdriehoek gewoon in orde moet zijn en dat het dan niet zo'n probleem zal zijn. Maar eerst verzamel ik liever meer informatie voordat ik zelf studie en eigen onderzoek pleeg.

Mijn persoonlijke problemen met mijn setup is dat ik teveel licht produceerde. De standaard verlichting van mijn juwel rio 180 produceert gewoon teveel licht voor mijn planten. Ik heb een 6500k en een 9000k lamp er in en de 9000k lamp heb ik omgekeerd zodat deze naar boven schijnt. Truukje van iemand op het forum.. vlekkenloos van 6 branduren naar 10 branduren gegaan. Dit wil ik alleen uitbreiden naar 12 branduren omdat dat goed is voor mijn autisme. 12 uur dag / 12 uur nacht. Want ik heb dag en nacht vissen en dan is het eerlijk verdeeld 😅

Ik ben benieuwd naar jullie input 😁
 
Hallo beste aquariumbewonereigenaren,

Mijn vraag luid als volgt..

Hoeveel uur kunnen jullie het licht aan laten maximaal zonder dat er problemen optreden?

Graag korte opsomming van in wat voor omstandigheden je dat voor elkaar krijgt. Bijv. Co2 installatie, verlichting, bak liters, veel of weinig planten, ect. Waar je maar op kan komen wat van belang kan zijn..

Mijn tweede vraag..

Kan ik redelijk eenvoudig van 10 naar 12 branduren gaan zonder al te veel problemen te verwachten? Mijn denkwijze is dat de voedingsdriehoek gewoon in orde moet zijn en dat het dan niet zo'n probleem zal zijn. Maar eerst verzamel ik liever meer informatie voordat ik zelf studie en eigen onderzoek pleeg.

Mijn persoonlijke problemen met mijn setup is dat ik teveel licht produceerde. De standaard verlichting van mijn juwel rio 180 produceert gewoon teveel licht voor mijn planten. Ik heb een 6500k en een 9000k lamp er in en de 9000k lamp heb ik omgekeerd zodat deze naar boven schijnt. Truukje van iemand op het forum.. vlekkenloos van 6 branduren naar 10 branduren gegaan. Dit wil ik alleen uitbreiden naar 12 branduren omdat dat goed is voor mijn autisme. 12 uur dag / 12 uur nacht. Want ik heb dag en nacht vissen en dan is het eerlijk verdeeld 😅

Ik ben benieuwd naar jullie input 😁
Je moet je realiseren dat er een belangrijk verschil is tussen lichtduur en lichtsterkte. Je lichtduur bepaalt hoelang je planten überhaupt kunnen groeien, immers zonder licht geen groei. De lichtsterkte bepaalt de groeisnelheid van een plant. Een hogere lichtsterkte laat een plant sneller groeien binnen bepaalde grenzen. Om die hogere groeisnelheid vol te houden vraagt ook meer voedsel, onder voedsel hoort ook CO2! Nu naar je vraag:

Je licht moet allereerst afgesteld worden op de lichtvraag van je planten. De duur zet je gewoonlijk op zo'n 8 uur, exclusief eventuele dimtijden. De sterkte vraag geven je planten dus aan. Je moet dus altijd planten kiezen die je hardware aankan. Andersom moet je dus de lichtsterkte instellen op de vraag van je planten. Rode planten vragen vaak veel maar een Anubias wil daarentegen weer heel weinig licht. Natuurlijk kan je door een goede plek te kiezen in je bak voor je plant daar ook weer invloed op uitoefenen. Je zet die Anubias bijvoorbeeld in de schaduw en een rode Alternanthera reineckii als voorbeeld in het felle licht. Hoe groot de lichtsterkte vraag van je planten is kan je ontdekken door te kijken bij de online plantenaanbieders, zij zetten bij elke plant vaak termen als weinig- gemiddeld en veel licht. Waarmee dus de lichtsterkte wordt bedoelt en niet de lichtduur! Gooi deze twee begrippen dus niet door elkaar! Weinig licht is zo'n 25 lumen per liter water, een gemiddelde lichtsterkte licht zo rond de 35 lumen per liter en veel licht tenslotte betekend een 45+ lumen per liter water. Wanneer je het licht ingesteld hebt blijf je daar bij een gelijkblijvend plantenbestand verder vanaf. Nu gaan je planten groeien en vragen om voeding. Onder die voeding valt dus ook CO2. Wanneer je kiest voor planten die een hogere lichtsterkte vragen betekend dit dat de CO2 hoeveelheid die door onder meer uitwisseling met de bovenlaag in je bak zit onvoldoende is, je zult in dat geval dus bij moeten voegen. Wil je dit niet dan moet je dus niet die planten kiezen! Hopelijk bgrijp je n.a.v. dit verhaal dat alles dus in de eerste plaats afhangt van je plantenkeuze. En de werkvolgorde die er dientengevolge ontstaat. De lichttemperatuur die voor je planten het beste is ligt zo rond de 5000 kelvin. De waardes van Juwel vind ik persoonlijk veel te hoog en moet beschouwt worden als een marketing truc. Het licht lijkt door de toevoeging van veel blauw fellere mogelijkheden te hebben. Helaas is het zo dat planten toch wat anders naar de kleuren in het witspectrum kijken. Rood is bijvoorbeeld belangrijker dan blauw. Je kan gerust naar een 12 urige lichtduur gaan mits je de volle sterkte op maximaal 8 uur houdt en dus de rest toevoegt middels dimtijden.

gouden_driehoek-600x600.jpg
 
Ik heb nu eindelijk een timer sinds een paar weken, die heb ik op 12:00 aan en 0000 uit.
Ik merk bij mij een co2 tekort en ik denk dat de verlichtingsduur verkorten niet verkeerd zou zijn, maar dan zou ik het van de nacht moeten afschaven aangezien de zon al vroeg mn raam doorschijnt en ik dus stiekem langer licht heb dan dat mn lampen aan staan.
Maarja savonds geniet ik meer van mn bakken omdat ik dan mn tijd maak om er in te turen. Dus uit egoisme doe ik mn planten niet tegoeden, maargoed snel is co2 dr in bubbelen.

Voor mn timer stond mn verlichting soms 16 uur aan en soms 8 uur aan, afhankelijk het met mij ging. Dat vond de baardalg erg leuk me vissen en planten alleen totaal niet kan ik me voorstellen...
 
Ik heb nu eindelijk een timer sinds een paar weken, die heb ik op 12:00 aan en 0000 uit.
Ik merk bij mij een co2 tekort en ik denk dat de verlichtingsduur verkorten niet verkeerd zou zijn, maar dan zou ik het van de nacht moeten afschaven aangezien de zon al vroeg mn raam doorschijnt en ik dus stiekem langer licht heb dan dat mn lampen aan staan.
Maarja savonds geniet ik meer van mn bakken omdat ik dan mn tijd maak om er in te turen. Dus uit egoisme doe ik mn planten niet tegoeden, maargoed snel is co2 dr in bubbelen.

Voor mn timer stond mn verlichting soms 16 uur aan en soms 8 uur aan, afhankelijk het met mij ging. Dat vond de baardalg erg leuk me vissen en planten alleen totaal niet kan ik me voorstellen...
Een CO2 tekort wordt bepaald t.o.v.de de lichtsterkte NIET door de licht duur. Door de lichtduur te verkorten zorg je er alleen voor dat de planten minder tijd krijgen voor fotosynthese en dus groeitijd.
 
Een CO2 tekort wordt bepaald t.o.v.de de lichtsterkte NIET door de licht duur. Door de lichtduur te verkorten zorg je er alleen voor dat de planten minder tijd krijgen voor fotosynthese en dus groeitijd.
Dat was ook zo ja 😆 het maakt het er niet beter op in iedergeval. Mn planten mogen wel wat korter licht krijgen. Zonnige dagen mag ik wel 4 uur boven op mn 12 uur lamptijd rekenen. 16 uur is toch wel iets teveel. Maar daar staat het co2 probleem los van idd.

Als de lamp 12 uur aan staat, dan gebruikt de plant dus 4 uur langer co2 dan een plant die 8 uur licht krijgt. Een plant die dus 4 uur langer licht krijgt heeft ook 4 uur langer een tekort aan co2 (als het licht uit is neem ik aan dat een co2 tekort niet meer bestaat aangezien ze het dan niet of bijna niet gebruiken)

Misschien dat mensen daarom ook zeggen dat langer licht meer co2 tekort creert. Een plant die 16 uur licht krijgt ervaart in zn plantenleven 33% meer tekort dan een plant die 8 uur licht krijgt. Als het donker is heeft ie er theoretisch geen last van toch? Tenzei het tekort wanneer het licht aan is ook invloed heeft op hoe de plant in de nacht functioneert. Dat zal wel specifiek zijn per plant. Ligt er een beetje wat de plant allemaal doet savonds. De ene plant doet meer dan de andere wanneer het licht uit gaat denk ik.
 
Je kan gerust naar een 12 urige lichtduur gaan mits je de volle sterkte op maximaal 8 uur houdt en dus de rest toevoegt middels dimtijden.
Ik heb je verhaal inderdaad al eerder gehoord. Het gedeelte van planten en lichtduur en -sterkte afstellen op elkaar is ook logisch.

Nou heb ik in principe exotische planten die volgens mij toch langer licht dan de gebruikelijke 8 uur aan kunnen.. ik zit nu namelijk op 10 uur volle sterkte, want ik kan me lampen niet dimmen. Maar dit gaat zeker goed (de 10 uur volle sterkte).

Ik heb mijn lampen wel enigzins gedimd doormiddel van de 9000k lamp om te draaien naar boven en heb nu denk ik dus ook geen hoge licht sterkte. Ondanks dit doet de echinodorus bleheri het zeer goed. Terwijl dit een hoge lichtvraag plant is. Juist de gemiddelde lichtvraag planten blijven een beetje achter. Wat zou betekenen dat mijn lichtsterkte toch nog hoog is ondanks ik al veel gedimd heb.. (dat is iets wat ik eigelijk niet verwacht had na mijn modificaties)

Het vreemde hieraan is dat de vallisneria asiatica ook niet erg snel groeit. Wat ook weer een hoge lichtvraag plant is. Tenminste de vallisneria groeit meer in de breedte met het maken van nieuwe stengels i.p.v. dat de stengels langer groeien. Ze blijven redelijk kort zo'n 15 cm max. De pleco achtige zit eigelijk ook alleen van de echinodorus te eten. Dus daar ligt het volgens mij ook niet aan.

Ik begin nu een beetje in de war te raken. Stel ik heb nog steeds een hoge lichtsterkte waarom groeit de vallisneria dan niet in de lengte zoals afgebeeld? De echinodorus groeit als een malle. Bladeren van dik 40/50 cm in lengte.

De 2 gemiddelde lichtsterkte planten zou ik kunnen vervangen als ik verhuist ben van woning. Het is de eerste keer dat ik planten uitgekozen had en ik heb express een mix van hoog en gemiddelde lichtvraag genomen. Ik had namelijk al vernomen dat standaard juwel aardig sterk licht heeft. Ook heb ik hierbij naar de temperatuur gekeken.

Wat mij dan ook weer in de war brengt is dat jij zegt 8 uur lichtduur. 10 uur lichtduur werkt bij mij ook al een hele poos. Ik vraag mij nu eigelijk af wat er gebeurd als ik dat naar 12 uur opschroef? Op volle sterkte wel te verstaan.

Die laatste vraag vind ik wel interessant..
 
Dat was ook zo ja 😆 het maakt het er niet beter op in iedergeval. Mn planten mogen wel wat korter licht krijgen. Zonnige dagen mag ik wel 4 uur boven op mn 12 uur lamptijd rekenen. 16 uur is toch wel iets teveel. Maar daar staat het co2 probleem los van idd.

Als de lamp 12 uur aan staat, dan gebruikt de plant dus 4 uur langer co2 dan een plant die 8 uur licht krijgt. Een plant die dus 4 uur langer licht krijgt heeft ook 4 uur langer een tekort aan co2 (als het licht uit is neem ik aan dat een co2 tekort niet meer bestaat aangezien ze het dan niet of bijna niet gebruiken)

Misschien dat mensen daarom ook zeggen dat langer licht meer co2 tekort creert. Een plant die 16 uur licht krijgt ervaart in zn plantenleven 33% meer tekort dan een plant die 8 uur licht krijgt. Als het donker is heeft ie er theoretisch geen last van toch? Tenzei het tekort wanneer het licht aan is ook invloed heeft op hoe de plant in de nacht functioneert. Dat zal wel specifiek zijn per plant. Ligt er een beetje wat de plant allemaal doet savonds. De ene plant doet meer dan de andere wanneer het licht uit gaat denk ik.
Langer licht zorgt niet voor een hogere CO2 vraag. Je zou je licht 24 uur aan kunnen laten en als je lichtsterkte past bij je plantenkeus blijft de vraag naar voedsel en dus CO2 gelijk. Er veranderd namelijk niet in de verhouding lichtsterkte en de voedselvraag. Het is juist een wijziging in de lichtsterkte die de voedselvraag veranderd.
 
Langer licht zorgt niet voor een hogere CO2 vraag. Je zou je licht 24 uur aan kunnen laten en als je lichtsterkte past bij je plantenkeus blijft de vraag naar voedsel en dus CO2 gelijk. Er veranderd namelijk niet in de verhouding lichtsterkte en de voedselvraag. Het is juist een wijziging in de lichtsterkte die de voedselvraag veranderd.
Ik heb ooit eens gehoord / gelezen dat planten 's nachts ook iets doen (teveel posts gelezen 😅) Ik weet niet of dit waar is hoor. Iemand anders op het forum had een bak met garnalen 24/7 licht om te testen. Ging ook goed volgens mij.

Dus wat jij zegt bevestigd mijn vermoeden dat de 3-hoek gewoon in balans moet zijn. Langer licht zorgt dan idd bij mij voor een hogere co2 en zwz een hogere micro/macro voeding vraag. Dit is geen probleem. Ik doe al 3 maanden met een 800gr co2 fles en still going dus dat valt wel mee. Verder gebruik ik bodemcapsules en vloeibare voeding. De sluiers zorgen wel voor de rest van de stoffen 😁 (dacht nitraat en fosfaat, but correct me if i'm wrong..)

Ik had wel iets anders raars..
In mn 2de bak een juwel primo 110 had ik voor de opstart een 2de filter er in gezet met bacteriën. Nou was ik een tijdje lui en heb dat 2de filter er in laten zitten. Ontstond er ineens nitriet!? Het binnen filter van de bak lijkt haast niet gebruikt en het 2de extra filter zat verstopt.. Ik heb het 2de filter er nu uit gehaald en een bacto starter aan het binnenfilter toegevoegd en dan maar elke dag kijken wat er gebeurd met de nitriet.. beetje vreemd dat het binnenfilter nauwelijks vervuild / opgestart lijkt.. de pomp werkt wel..
 
Ik heb je verhaal inderdaad al eerder gehoord. Het gedeelte van planten en lichtduur en -sterkte afstellen op elkaar is ook logisch.

Nou heb ik in principe exotische planten die volgens mij toch langer licht dan de gebruikelijke 8 uur aan kunnen.. ik zit nu namelijk op 10 uur volle sterkte, want ik kan me lampen niet dimmen. Maar dit gaat zeker goed (de 10 uur volle sterkte).

Ik heb mijn lampen wel enigzins gedimd doormiddel van de 9000k lamp om te draaien naar boven en heb nu denk ik dus ook geen hoge licht sterkte. Ondanks dit doet de echinodorus bleheri het zeer goed. Terwijl dit een hoge lichtvraag plant is. Juist de gemiddelde lichtvraag planten blijven een beetje achter. Wat zou betekenen dat mijn lichtsterkte toch nog hoog is ondanks ik al veel gedimd heb.. (dat is iets wat ik eigelijk niet verwacht had na mijn modificaties)

Het vreemde hieraan is dat de vallisneria asiatica ook niet erg snel groeit. Wat ook weer een hoge lichtvraag plant is. Tenminste de vallisneria groeit meer in de breedte met het maken van nieuwe stengels i.p.v. dat de stengels langer groeien. Ze blijven redelijk kort zo'n 15 cm max. De pleco achtige zit eigelijk ook alleen van de echinodorus te eten. Dus daar ligt het volgens mij ook niet aan.

Ik begin nu een beetje in de war te raken. Stel ik heb nog steeds een hoge lichtsterkte waarom groeit de vallisneria dan niet in de lengte zoals afgebeeld? De echinodorus groeit als een malle. Bladeren van dik 40/50 cm in lengte.

De 2 gemiddelde lichtsterkte planten zou ik kunnen vervangen als ik verhuist ben van woning. Het is de eerste keer dat ik planten uitgekozen had en ik heb express een mix van hoog en gemiddelde lichtvraag genomen. Ik had namelijk al vernomen dat standaard juwel aardig sterk licht heeft. Ook heb ik hierbij naar de temperatuur gekeken.

Wat mij dan ook weer in de war brengt is dat jij zegt 8 uur lichtduur. 10 uur lichtduur werkt bij mij ook al een hele poos. Ik vraag mij nu eigelijk af wat er gebeurd als ik dat naar 12 uur opschroef? Op volle sterkte wel te verstaan.

Die laatste vraag vind ik wel interessant..
Je lichtduur verlengen veranderd niets aan de voedselvraag verhouding. Er wijzigt zich namelijk niets in die verhouding. De groeitijd, de tijd dat een plant aan fotosynthese doet wordt langer. Wat dus wel kan betekenen dat je plant langer voeding opneemt maar verhoudingsgewijs niet meer. Maar dat kun je ook weer niet ongelimiteerd doen. Een plant heeft ook z'n "rusttijden" nodig. Zodra je het licht sterker maakt gaat, ook weer binnen bepaalde grenzen afhankelijk van de soort, gaat je plant harder groeien. Dat maakt dat er wel iets veranderd in de verhouding groeisterkte en voeding. Want om die hogere groeisterkte mogelijk te maken en vol te houden wil je plant meer voeding. Je Vallisneria vraagt inderdaad een hoge lichtsterkte en wordt ook niet zo hoog dan andere soorten, ergens tussen de 20 en 40 cm. Maar daar waar de meeste planten van zachtzuur water houden wil je Vallisneria middelhard tot hard water. Ze houden van een wat zanderige bodem. De lichtsoort die je planten vragen en de lichtsterkte die je meent te zien hoeven niet overeen te komen. Voor planten is in het witspectrum rood licht het belangrijks waar blauw wat minder belangrijk en groen het er minst toe doet. Zo rond de 5000 kelvin, en dat heeft weinig van doen met lichtsterkte, is voor de meeste planten een goed gemiddelde. Komt overeen met zo ongeveer de middagzon.
naamloos.pngKelvin-Color-Temperature-Scale-Grahpic-01-NL.jpg
gouden_driehoek-600x600.jpg
 
Je lichtduur verlengen veranderd niets aan de voedselvraag verhouding. Er wijzigt zich namelijk niets in die verhouding. De groeitijd, de tijd dat een plant aan fotosynthese doet wordt langer. Wat dus wel kan betekenen dat je plant langer voeding opneemt maar verhoudingsgewijs niet meer. Maar dat kun je ook weer niet ongelimiteerd doen. Een plant heeft ook z'n "rusttijden" nodig. Zodra je het licht sterker maakt gaat, ook weer binnen bepaalde grenzen afhankelijk van de soort, gaat je plant harder groeien. Dat maakt dat er wel iets veranderd in de verhouding groeisterkte en voeding. Want om die hogere groeisterkte mogelijk te maken en vol te houden wil je plant meer voeding. Je Vallisneria vraagt inderdaad een hoge lichtsterkte en wordt ook niet zo hoog dan andere soorten, ergens tussen de 20 en 40 cm. Maar daar waar de meeste planten van zachtzuur water houden wil je Vallisneria middelhard tot hard water. Ze houden van een wat zanderige bodem. De lichtsoort die je planten vragen en de lichtsterkte die je meent te zien hoeven niet overeen te komen. Voor planten is in het witspectrum rood licht het belangrijks waar blauw wat minder belangrijk en groen het er minst toe doet. Zo rond de 5000 kelvin, en dat heeft weinig van doen met lichtsterkte, is voor de meeste planten een goed gemiddelde. Komt overeen met zo ongeveer de middagzon.
Bekijk bijlage 357723Bekijk bijlage 357724Bekijk bijlage 357725
Ik begrijp je verhaal volkomen.

Zoals ik in mijn laatste post zei dat planten 's nachts ook iets doen is dan dus rusten. Ik snap ook dat er niets aan de verhouding veranderd van de 3-hoek maar de totale vraag per dag increased wel.

Dat van de vallisneria wist ik niet. Mijne maakt wel nieuwe stengels maar de hoogte blijft max 15cm. Stond ook niet op de website waar ik ze gekocht had. Tot nu toe heb ik alleen naar lichtsterkte en temperatuur gekeken. Dit is wel iets waar ik me in kan verdiepen bij de volgende aanschaf 🙂 is er ergens een vaste plek waar ik meer informatie over plantbehoeften kan vinden? Elke plant apart googlen is wel veel werk als je niet weet waar je moet zoeken.. dat kan misschien simpeler als er misschien ergens een soort van overzicht rondslingerd..

Dat van de Kelvin had ik ook al meegekregen vandaar dat ik de 9000k lamp omgedraait heb want die is meer voor dat de bak mooi oogt. Dus ik gebruik de 6500k lamp met andere woorden. Ik moet tenslotte roeien met de riemen die ik heb. Als ik ooit een keer geld over heb ga ik wel wat professioneler instel- en dimbare lichten kopen maar die zijn duur (kind op komst..)

Aan de groei van mijn gemiddelde lichtsterkte planten te zien heb ik dus een hogere lichtsterkte. Ik heb het hier over de cryptocoryne's (nevelli & wendtii) deze willen namelijk niet zo goed groeien en ga ik denk ik ook vervangen als ik verhuis naar een nieuwe woning (binnekort waarschijnlijk) dan moet ik de bakken toch afbreken en opnieuw opbouwen..

Het is wel fijn om soms wat herhaling van leerstof te krijgen en door de vele verschillende antwoorden vind ik ook wel een middenweg 😁
 
Een CO2 tekort wordt bepaald t.o.v.de de lichtsterkte NIET door de licht duur. Door de lichtduur te verkorten zorg je er alleen voor dat de planten minder tijd krijgen voor fotosynthese en dus groeitijd.
Hangt ervan af hoeveel CO2 je te bieden hebt. Als je toevoegt uit een gasfles dan heb je helemaal gelijk. Dan kun je precies bieden wat er gevraagd wordt.
Voeg je echter niets toe of uit een (in opbrengst beperktere) bio reactor dan kan het gebeuren dat het verbruik hoger is dan de aanmaak. In dat geval daalt over de dag het CO2 gehalte. Hoe langer het licht aan is, hoe verder het peil daalt. Er zit dan een duidelijk maximum aan de lichttijd.

Een andere vraag waar eigenlijk niet echt op ingegaan is: hoeveel rusttijd heeft een plant eigenlijk nodig? En verschilt dat eigenlijk per plant.
 
Langer licht zorgt niet voor een hogere CO2 vraag. Je zou je licht 24 uur aan kunnen laten en als je lichtsterkte past bij je plantenkeus blijft de vraag naar voedsel en dus CO2 gelijk. Er veranderd namelijk niet in de verhouding lichtsterkte en de voedselvraag. Het is juist een wijziging in de lichtsterkte die de voedselvraag veranderd.
Geen hogere maar wel langere. Als de lichten uit staan veranderd de voedselvraag. Iemand die zn lichten 8 uur aan heeft heeft een plant die 8 uur voldoende co2 nodig heeft, terwijl iemand die 16 uur licht geeft planten heeft die 16 uur voldoende co2 nodig hebben. de lichtduur veranderd niets aan het tekort, maar een langere lichttijd verlengt wel de tijd waarin de plant last heeft van zn tekorten. Als een plant 66% van de tijd met tekorten te dealen heeft, heeft die plant het zwaarder dan een plant die 33% van zn tijd met tekorten te dealen heeft.

Als ik het goed begrijp heeft een plant weinig co2 nodig als hij geen licht heeft dus theoretisch gezien is er geen tekort als de lampen uit staan. Hoewel het tekort misschien overdag al ontstaan is en het savonds nog een na effect kan hebben.

De verhoudingen blijven het zelfde natuurlijk bij verlengen van tijd dat begrijp ik wel wat beter nu. Het is niet zo dat als ik 5 hongerige planten in een bak met 5 gram co2 stop dat na 3 uur op is zo van sorry jongens morgen weer een dag. Dr is gewoon altijd co2 en hoe minder co2 hoe sneller het water co2 opneemt uit de lucht om weer in verhouding te komen, net zoals de temperatuur en het opwarmverhaal.
 
Laatst bewerkt:
Een andere vraag waar eigenlijk niet echt op ingegaan is: hoeveel rusttijd heeft een plant eigenlijk nodig? En verschilt dat eigenlijk per plant.
Vind ik ook een interessante om is uit te zoeken, en wat precies voor processen voorkomen in rust, en ook of er meerdere rust momenten per dag kunnen zijn of dat het in 1 keer moet bijvoorbeeld (anders laat ik smiddags mn lampen lekker uit dan zet ik ze snachts gewoon aan)
 
Een andere vraag waar eigenlijk niet echt op ingegaan is: hoeveel rusttijd heeft een plant eigenlijk nodig? En verschilt dat eigenlijk per plant.
We hebben het er hier en daar wel n beetje over gehad maar niet direct over deze interessante vraagstelling.. ik kwam alleen met dat planten 's nachts iets doen 😂

Zowiezo denk ik dat dit verschilt per plant puur omdat er zoveel verschillende soorten zijn die ook weer uit zoveel verschillende gebieden komen met allemaal verschillende omstandigheden. Maar dit is slechts logisch denken en zou finaal fout kunnen zijn.

Iemand hier op het forum had een 24/7 bak met garnalen misschien dat hij er iets over geleerd heeft. Het zou namelijk je planten kunnen uitputten als je ze niet laat "slapen". Dit is tevens weer logisch denken en totaal niet onderbouwt. Misschien dat het dus de levensduur verkort of dat de plant gestrest raakt, in hoeverre dat kan??
 
Vind ik ook een interessante om is uit te zoeken, en wat precies voor processen voorkomen in rust, en ook of er meerdere rust momenten per dag kunnen zijn of dat het in 1 keer moet bijvoorbeeld (anders laat ik smiddags mn lampen lekker uit dan zet ik ze snachts gewoon aan)
In combinatie met co2 toevoegen wordt er toch al gebruik gemaakt van de "meerdere rustmomenten" techniek. Het ging hier dan wel om het co2 niveau tenminste zoiets kan ik me herinneren..
 
We hebben het er hier en daar wel n beetje over gehad maar niet direct over deze interessante vraagstelling.. ik kwam alleen met dat planten 's nachts iets doen 😂

Zowiezo denk ik dat dit verschilt per plant puur omdat er zoveel verschillende soorten zijn die ook weer uit zoveel verschillende gebieden komen met allemaal verschillende omstandigheden. Maar dit is slechts logisch denken en zou finaal fout kunnen zijn.

Iemand hier op het forum had een 24/7 bak met garnalen misschien dat hij er iets over geleerd heeft. Het zou namelijk je planten kunnen uitputten als je ze niet laat "slapen". Dit is tevens weer logisch denken en totaal niet onderbouwt. Misschien dat het dus de levensduur verkort of dat de plant gestrest raakt, in hoeverre dat kan??
De plant heeft een interne klok, die afgesteld is op licht en temperatuur. Als de plant opmerkt dat het donker word en koud word stopt de plant met bepaalde processen en pakt andere processen op. Ik bedoel fotosynthese in de avond proberen is beetje lastig, de plant is zich zo gaan ontwikkelen dat de dagelijkste taken verdeeld zijn over de dag zodat hij zo productief te werk kan gaan als mogelijk. De plant krijgt ook tekorten als je niet genoeg rusturen geeft. Want zn rusturen zijn ook momenten wanneer chemische reacties plaatsvinden die nodig zijn in de ontwikkeling van de plant.
 
In combinatie met co2 toevoegen wordt er toch al gebruik gemaakt van de "meerdere rustmomenten" techniek. Het ging hier dan wel om het co2 niveau tenminste zoiets kan ik me herinneren..
Een rustmoment word niet door co2 getriggerd dat zou chill zijn dan zouden mn planten geen tekort hebben maar dat is wat ik denk 😄
 
De plant heeft een interne klok, die afgesteld is op licht en temperatuur. Als de plant opmerkt dat het donker word en koud word stopt de plant met bepaalde processen en pakt andere processen op. Ik bedoel fotosynthese in de avond proberen is beetje lastig, de plant is zich zo gaan ontwikkelen dat de dagelijkste taken verdeeld zijn over de dag zodat hij zo productief te werk kan gaan als mogelijk. De plant krijgt ook tekorten als je niet genoeg rusturen geeft. Want zn rusturen zijn ook momenten wanneer chemische reacties plaatsvinden die nodig zijn in de ontwikkeling van de plant.
Dit verhaal past bij mijn verhaal 😁
Eigelijk best logisch is evolutie 🤪

Leuke discussies komen er vaak bij mijn topic vragen. Soms ook helemaal offtopic. Love it..

Het is eigelijk ook best logisch dat een plant de nacht nodig heeft anders zijn planten niet erg geëvolueerd en zou de nacht een totale waste zijn dus met andere woorden niet efficiënt. Toch bestaan planten al langer als wezens van vlees en bloed dus we kunnen wel wat van planten verwachten qua evolutie..
 
Een rustmoment word niet door co2 getriggerd dat zou chill zijn dan zouden mn planten geen tekort hebben maar dat is wat ik denk 😄
Nee ik las dacht ik ergens dat mensen 2x licht aan en 2x licht uit per dag doen. Dit had dacht ik iets met het co2 niveau te maken om weer op niveau te komen. Dus een rust moment halverwege de dag. Ik weet niet meer precies hoe dat zat.
 
Nee ik las dacht ik ergens dat mensen 2x licht aan en 2x licht uit per dag doen. Dit had dacht ik iets met het co2 niveau te maken om weer op niveau te komen. Dus een rust moment halverwege de dag. Ik weet niet meer precies hoe dat zat.
Ik denk dat als je aquarium dat echt nodig zou hebben je onvoldoende stroming hebt, voldoende stroming zou er voor moeten zorgen dat de verhouding co2 altijd gelijk blijft, het is niet zo dat je je water "op kan laden" met co2. Teminste... Niet voor lang. Met een goedde oppervlakte stroming heeft de bak de co2 al lang uit gedreven of toegevoegd voordat de planten het door hebben. Alleen een constante toevoeging van co2 zou het groote verschil maken vandaar dat mensen bubbelen, zoals ik goed begrijp staat zn bubbeler constant aan althans.
 
Ik denk dat als je aquarium dat echt nodig zou hebben je onvoldoende stroming hebt, voldoende stroming zou er voor moeten zorgen dat de verhouding co2 altijd gelijk blijft, het is niet zo dat je je water "op kan laden" met co2. Teminste... Niet voor lang. Met een goedde oppervlakte stroming heeft de bak de co2 al lang uit gedreven of toegevoegd voordat de planten het door hebben. Alleen een constante toevoeging van co2 zou het groote verschil maken vandaar dat mensen bubbelen, zoals ik goed begrijp staat zn bubbeler constant aan althans.
Ik kan me helaas niet meer goed herinneren wat nou precies de logica / techniek er achter was.. ik lees zoveel posts dat ik af en toe wat vergeet 😅

Ik weet ook niet meer in welk topic het van mij was anders kon ik het opzoeken. Maar het had in ieder geval niet te maken met een slechte doorstroming. Ik ga bijna alles weer nalezen 😂
 
Hangt ervan af hoeveel CO2 je te bieden hebt. Als je toevoegt uit een gasfles dan heb je helemaal gelijk. Dan kun je precies bieden wat er gevraagd wordt.
Voeg je echter niets toe of uit een (in opbrengst beperktere) bio reactor dan kan het gebeuren dat het verbruik hoger is dan de aanmaak. In dat geval daalt over de dag het CO2 gehalte. Hoe langer het licht aan is, hoe verder het peil daalt. Er zit dan een duidelijk maximum aan de lichttijd.

Een andere vraag waar eigenlijk niet echt op ingegaan is: hoeveel rusttijd heeft een plant eigenlijk nodig? En verschilt dat eigenlijk per plant.
Over het algemeen wordt zo tussen de 10 en 12 uur licht voor planten beschouwd als de beste lichtduur. Eigenlijk spreek je dan over een gemiddelde daglichtperiode. Voor heel jonge planten. stekken, wordt daar wel eens ietwat overheen gegaan. En hieruit volgt dan ook de rusttijd voor planten. En die zal niet zoveel verschillen voor onze planten. Die namelijk met dezelfde lichtduur van doen hebben. Wel zijn er verschillen in de lichtsterkte vraag die planten ondervangen door de plek waar ze voorkomen.
 
Over het algemeen wordt zo tussen de 10 en 12 uur licht voor planten beschouwd als de beste lichtduur. Eigenlijk spreek je dan over een gemiddelde daglichtperiode. Voor heel jonge planten. stekken, wordt daar wel eens ietwat overheen gegaan. En hieruit volgt dan ook de rusttijd voor planten. En die zal niet zoveel verschillen voor onze planten. Die namelijk met dezelfde lichtduur van doen hebben. Wel zijn er verschillen in de lichtsterkte vraag die planten ondervangen door de plek waar ze voorkomen.
Met 10 á 12 uur bedoel je denk ik wel inclusief dimperiode? Dit begreep ik van mensen. Snap ik wel de zon gaat op, staat aan de hemel en gaat onder. Zelf wil ik naar 12 uur licht zonder dim periode. Dimmen kan ik namelijk niet bewerkstelligen met mijn huidige lampen. 12 uur is geen must ofzo maar dat is precies 50/50 en dat voelt goed voor mij en is eerlijk voor de vissen 🤪
 
Met 10 á 12 uur bedoel je denk ik wel inclusief dimperiode? Dit begreep ik van mensen. Snap ik wel de zon gaat op, staat aan de hemel en gaat onder. Zelf wil ik naar 12 uur licht zonder dim periode. Dimmen kan ik namelijk niet bewerkstelligen met mijn huidige lampen. 12 uur is geen must ofzo maar dat is precies 50/50 en dat voelt goed voor mij en is eerlijk voor de vissen 🤪
Dat is de grond waarom we veelal de sterkste lichttijd zo'n 8 uur geven. De rest zijn dan vaak al dimtijden. In de natuur zal gedurende de dag de lichtsterkte ook variëren.
 
Even buiten wat "normaal" is voor de plant..

Zijn er mensen die meer dan 10 volle lichturen per dag geven? Zo ja wat zijn jullie ervaringen? Ik bedoel dus meer dan 10 lichturen zonder dimmer of dimperiode. Volle bak licht dus..

Ik zou wel ervaringen hiermee van mensen die bijvoorbeeld 12 lichturen op volle sterkte geven willen weten 🙂

Kijk ik kan natuurlijk zeggen ik ga het gewoon proberen. Dat is ook wel n beetje mijn manier van werken. Maar ik wil eigelijk met dit topic zoveel mogelijk info van te voren te weten komen.

Er is wel vaker tegen me gezegd dat moet je niet doen of dat kan niet en dan deed ik het toch en pakte het ook nog goed uit..

Wat ik wil zeggen is.. met de info hier gegeven tot nu toe is duidelijk geworden dat een plant waarschijnlijk ook rust nodig heeft. Met 12uur/12uur heeft de plant dat ook. Het is verder mij niet duidelijk waarom het niet zou kunnen. Wel duidelijk is dat de 3-hoek licht/micro/macro en co2 eventueel in balans moet zijn. Maar dit geldt ook voor 6 of 8 lichturen.

Als ik dit zo samenvat.. mogelijk zou de plant niet de volledige 12 uur aan fotosynthese doen (ergens gelezen dat dat vooral na zonsopkomst is, correct me if i'm wrong). Maar dit is geen probleem voor mij. Bij mij telt niet direct de fotosynthese bijvoorbeeld maar het aantal uur kijkplezier. Als de plant opzich met 12 uur direct licht om kan gaan en niet overbelast wordt (mogelijk algen als dit optreed?). Dan is dat voldoende voor mij.

Nu ik dit zo typ ga ik het denk ik maar gewoon proberen. Ik kan me herinneren dat ik in het begin van mijn aquarium carrière een co2 arme bak 12 uur licht gaf. Dit resulteerde in algen. Welke reden hier achter zat weet ik niet. Zover was ik toen niet om dat uit te zoeken. Te weinig voeding mogelijk of misschien toch overbelasting!?

Denk vooral met mij mee 😁 domme vragen bestaan eigelijk niet echt he 😎
 
Dat is de grond waarom we veelal de sterkste lichttijd zo'n 8 uur geven. De rest zijn dan vaak al dimtijden. In de natuur zal gedurende de dag de lichtsterkte ook variëren.
Lees mijn grote post hier ergens over optimaal leefgedrag voor de plant of krijgen wat ik wil van de plant. Me laatste post hiervoor denk ik.

Wil wel weten wat je er van vindt.. ik hoef bijvoorbeeld geen optimale fotosynthese van de plant. Eigelijk alleen dat hij de algen weg houdt gedurende de 12 uur.
 
Ik denk wel dat het met een dimbare verlichting een stuk makkelijker wordt. Dan kun je heel lang van je vissen genieten, zonder dat je planten de hele tijd vol gas gaan. Zo heb ik het ook. Ik denk dat ik maar 6 uur volle sterkte heb. Maar de totale lichtsuur is wel 12 uur.
 
Ik denk wel dat het met een dimbare verlichting een stuk makkelijker wordt. Dan kun je heel lang van je vissen genieten, zonder dat je planten de hele tijd vol gas gaan. Zo heb ik het ook. Ik denk dat ik maar 6 uur volle sterkte heb. Maar de totale lichtsuur is wel 12 uur.
Als ik millionair was geweest had ik dat 100% zeker gedaan. Vind persoonlijk 200 of 300 euro voor instelbare verlichting wel veel. Tenminste het is het wel waard maar dat kan ik me ff niet veroorloven.

Zeker wel leuk voor het zicht een instelbare dimfunctie 😎

Desondanks wil ik het ook wel zonder dimfunctie gaan proberen. Ik heb er opzich wel redelijk vertrouwen in. Kan het altijd weer terugzetten en eventuele problemen weer verhelpen.. tenzij de planten er aan onderdoor zouden gaan maar dan kost het me voorlopig geen 200 euro +
 
Ik wacht nog even tot me bak weer helemaal in orde is na me laatste foutje.. ik zag me fles carbo aan voor plantenvoedsel dus ik zat een week zonder voedsel en dus algen. Maar dat is al zo goed als opgelost..

Over een dag of wat ga ik gewoon naar 12 uur direct licht en kijken wat ik er mee kan. Ik moet echt n testkoffer gaan halen om de micro/macro te kunnen testen. Dan kan ik beter expirimenteren 🤪
 
Of even op Marktplaats kijken. Je kunt soms geluk hebben. Of wat knutselen met ledstrips en een TC420.
 
Voor je nieuwe aquarium zou je kunnen investeren in dimbare verlichting met een gunstigere kelvinwaarde voor je planten. Juist tijdens de uren dat het licht gedimt is, ziet een aquarium er mooi uit! Zeker als je warm wit, rood en blauw onafhankelijk kan regelen.
 
Bak 500 liter. Met pH controller op pH 6,9.
Daytime matrix.
3x 1100 lumen (3x 44 umol/sec PAR) en 6x 1800 lumen (6x 45 umol/sec PAR)

Schema als volgt.

D33A402B-802F-45D0-B8AE-134DB377D6B8.jpeg
10E904E7-D304-4D96-AA10-B17EC08CA749.jpeg
4D10A8E1-A327-45BE-813E-1E702FCB0267.jpeg
 
Of even op Marktplaats kijken. Je kunt soms geluk hebben. Of wat knutselen met ledstrips en een TC420.
Ja dat kan ik maar dat vind ik eigelijk zonde van me bak. Wil er niets op plakken of aan bevestigen. Dan zou ik eerder geld vrijmaken en die mooie juwel instelbare verlichting speciaal voor mijn bak kopen. Maar dat doe ik voorlopig nog maar ff niet.

Ooit gelezen dat vissen alleen schrikken als het plotseling donker wordt maar dat is niet de situatie. Als de bak uitgaat dan is er altijd nog wel licht in de woonkamer. Dus daar hoef ik het niet voor te doen.

Ik heb ook een blauwe led balk speciaal voor aquariums gekregen bij mn 2de bak. Die is 2dehands maar als ik zie hoe dat bevestigd is wil ik dat mijn mooie bak niet aandoen. Koste allemaal al genoeg geld en ik wil niet moeten boren, schroeven of vechten met lijmresten 😁
 
Voor je nieuwe aquarium zou je kunnen investeren in dimbare verlichting met een gunstigere kelvinwaarde voor je planten. Juist tijdens de uren dat het licht gedimt is, ziet een aquarium er mooi uit! Zeker als je warm wit, rood en blauw onafhankelijk kan regelen.
Dat is te koop idd en wil ik ook eigelijk wel hebben maar ja ik ben niet zo rijk 😎
 

Terug
Bovenaan