hoeveel boraras brigittae in 80 cm?


Rubz

Well-known member
Lid geworden
23 januari 2016
Berichten
2,221
Leeftijd
34
Zoals de titel al zegt. Hoeveel boraras brigittae kan ik maximaal houden in een 80 cm aquarium? Dit zonder andere aquarium bewoners. Liever iemand met ervaring dan de 1 cm vis per liter want dat kan ik zelf ook uitrekenen.

Alvast bedankt!

Groeten Ruben.
 
Komt er nog wat aan andere vissen bij?
Een groep van 20 kun je normaal gezien zeker kwijt, ook als er nog andere vissen komen.
 
Zoals de titel al zegt. Hoeveel boraras brigittae kan ik maximaal houden in een 80 cm aquarium? Dit zonder andere aquarium bewoners. Liever iemand met ervaring dan de 1 cm vis per liter want dat kan ik zelf ook uitrekenen.

Alvast bedankt!

Groeten Ruben.
Dit zonder andere aquarium bewoners.

:deal:.
 
Enkel met zulke visjes in je bak zouden het er wel 40 kunnen zijn als je het mij vraagt.
 
Als je ze gaat opstapelen dan gaan er denk ik honderden in:D:D;).
 
Enkel met zulke visjes in je bak zouden het er wel 40 kunnen zijn als je het mij vraagt.

bedankt, die richting wil ik denk ik ook uit. 1 mooie school. Starten met 10 en dan geleidelijk uitbouwen.
 
Met wat geler licht komt de kleur mooier uit moet ik zeggen. Ik heb ze in de 60cm met kleur 840 en dan kleuren ze echt mooi rood.
 
Ja er zit wat geel getint licht boven. In mijn fotoalbum zijn de kleuren wat kouder afgebeeld.
 
enig idee of hier wat mee te kweken valt? En wat is de gemiddelde leeftijd in gevangenschap van deze vissen? Zit wel wat op internet te kijken maar natuurlijk verschillende informatie.
 
Heb hier een school van ruim 20 stuks gehad met mede bewoners. Denk wel dat 40 te veel van het goede gaat worden, maar dit zal ook aan je bak en jezelf liggen. Ben bang dat deze aantallen te druk gaat worden. Ben wel heel benieuwd naar wat je er van gaat maken
 
Inderdaad. Want hoe gek het ook klinkt, deze kleine visjes hebben ook zo af en toe behoefte aan een klein beetje eigen ruimte. De mannen sparren onderling. Wij zouden het bij maximaal 30 houden.
 
@Killerfish Bedankt voor je input. Ja, 20 stuks is ook al heel wat. Teveel vis zal denk ik inderdaad tekort doen.
 
Hoe breed en hoog is de bak?
 
Je zorgt vast ook wel voor wat gedimde verlichting (met drijfplantjes bijvoorbeeld) ?
Dan komen ze veel beter op kleur.
 
Inderdaad. Want hoe gek het ook klinkt, deze kleine visjes hebben ook zo af en toe behoefte aan een klein beetje eigen ruimte. De mannen sparren onderling. Wij zouden het bij maximaal 30 houden.

Ook bedankt voor input. De reden van deze topic is dan ook de max. Ik ga daar sowieso onder zitten met aantal. Heb ik wel gemerkt aan de neon tetra's. 15 was teveel in de 60 cm. Heb er nu 12 en dat gaat goed, zie het ook aan het gedrag.
 
Hoe breed en hoog is de bak?

80 X 35 x 40 = 112 liter (minus filter en overige inhoud +/- 95 liter)
 
Je zorgt vast ook wel voor wat gedimde verlichting (met drijfplantjes bijvoorbeeld) ?
Dan komen ze veel beter op kleur.

Nope, zit niet in de planning.
 
Dat is jammer.

begrijp wat je bedoelt. Maar is niet zeker dat ik voor de borara's ga. Bijna al die kleine visjes houden van gedempt licht dat is wel een nadeel voor wat ik voor ogen heb.
 
drijvers hoeft niet persee, ligt er aan hoeveel verlichting er boven de bak hangt en hoe donker de bak zelf is ingericht (bodem oid) als je hem zo donker hebt als mijn rekord 600 zie ik al helemaal geen problemen met rasbora´s. daar zitten overigens wel een heel klein beetje drijvers in maar deze overleven het nooit in deze bak.

drijvers is overigens geen must, maar komt de vissen wel ten goede.

begrijp wat je bedoelt. Maar is niet zeker dat ik voor de borara's ga. Bijna al die kleine visjes houden van gedempt licht dat is wel een nadeel voor wat ik voor ogen heb.

dit geldt mijn inziens zowat voor elke vis, groot of klein :deal:
 
Het zijn echte scholenvisjes die daardoor en om hun formaat juist graag met zoveel mogelijk zijn,als je dan rekening houdt dat je de bak niet overbelast zit je met max 40 van deze visjes van 2 cm prima in een bak van 80 cm met tegen de 100 liter water.
Het gedrag wat de mannetjes onderling weleens vertonen is puur voor de vrouwtjes en bepaald de rangorde,ze kunnen elkaar geen schade aandoen en zorgt juist dat ze mooi kleuren.
In het wild gaan er bv ook echt geen visjes buiten de veiligheid van de school zwemmen omdat een ander mannetje wat dominanter is.
 
Gezien de eigen ruimte die de dominante mannetjes bij ons opeisen zijn wij het daarmee dus niet eens.
Bodendien is dat 'scholenvisjes' maar een beperkt argument in de setting van het aquarium. Bij afwezigheid van rovers is het nut van scholen maar zeer beperkt en laat je nu deze visjes in het aquarium doorgaans niet gaan combineren met rovers. De vergelijking met het wild gaat daarom ook mank.

Het voorgaande ook nog eens gesteld dat het al juist zou zijn dat Boraras in het wild echt scholen. Wij kennen veel onderwaterbeelden, ook met Boraras. We zoeken dit vanavond even voor je op Ruben.

We zien overigens hetzelfde effect bij onze Boraras maculatus. Wij hadden in de 80 cm 20 brigittae toen we bovenvermelde gang van zaken konden waarnemen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
In mijn ogen blijft een scholenvis een scholenvis en zit het gewoon in hun natuur dat scholen lijkt me en heeft het niks met nut te maken.
Of de visjes in onze bakken moeten beseffen dat ze niks hebben te duchten van een onverwachte rover die ineens hun leefruimte komt bezetten want dan hebben jullie wel een punt idd ;)
 
De ene vis schoolt ook strakker in formatie dan de ander. Als ik teveel visjes zou doen dan zal ik geen school effect meer creëren maar dan zal de school zich constant in rustmodus bevinden omdat ze gedwongen door het formaat van de bak al dicht genoeg bij elkaar zwemmen.

Wanneer de visjes wat timide zijn dan heb ik geen grote vis nodig om ze te laten scholen. Als ik met mijn grote hoofd voor het glas ga hangen zullen ze hoop ik ook meer scholen.
 
In mijn ogen blijft een scholenvis een scholenvis en zit het gewoon in hun natuur dat scholen lijkt me en heeft het niks met nut te maken.
Oh absoluut wel. Ook in de keiharde natuur is het een eenvoudige kosten-baten analyse (daar hadden wij even "nut" van afgeleid). Biologen weten dit al héél lang. Het draait het maar om één ding: voortplanting en uiteindelijk is alles daarop ingericht. Kennelijk heeft scholen -in bepaalde gevallen- daarin een functie (kans op overleven bij aanwezigheid van een predator) en dat zit dus ingebakken. Maar als er geen reden tot scholen is (geen predator in de buurt) is het vanuit het individu bekeken misschien juist handig wat eigen ruimte te hebben: alle eetbaars dat op je pad komt is van jou en van niemand anders. En dat vergroot jouw eigen kans op succesvol voortplanten weer.

En dat zie je dus bij héél veel zogenaamde scholenvissen: bij afwezigheid van een predator is de formatie bij lange na niet zo strak (om fraai gekozen bewoording van Ruben er maar weer eens in te gooien).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb ze bekeken. Bedankt ik ga er nog eens lekker over nadenken. Laat de bak eerst 4 weken indraaien. Dus nog een kleine 3 weken de tijd!
 
Oh absoluut wel. Ook in de keiharde natuur is het een eenvoudige kosten-baten analyse (daar hadden wij even "nut" van afgeleid). Biologen weten dit al héél lang. Het draait het maar om één ding: voortplanting en uiteindelijk is alles daarop ingericht. Kennelijk heeft scholen -in bepaalde gevallen- daarin een functie (kans op overleven bij aanwezigheid van een predator) en dat zit dus ingebakken. Maar als er geen reden tot scholen is (geen predator in de buurt) is het vanuit het individu bekeken misschien juist handig wat eigen ruimte te hebben: alle eetbaars dat op je pad komt is van jou en van niemand anders. En dat vergroot jouw eigen kans op succesvol voortplanten weer.

En dat zie je dus bij héél veel zogenaamde scholenvissen: bij afwezigheid van een predator is de formatie bij lange na niet zo strak (om fraai gekozen bewoording van Ruben er maar weer eens in te gooien).


Sorry maar dat klopt echt niet want juist overleven komt op de eerste plaats natuurlijk want zonder leven is er geen voortplanting.
Hier een stukje van een site met uitleg als voorbeeld.

Voorbeeldje: je hebt een bak van 1 meter, lekker veel planten en hout en zo, kortom verstopplekken genoeg en je doet daar 5 Neon tetra's in. Ook als er helemaal geen echte bedreigingen zijn, zullen die Neons zich voortdurend onder de planten schuilhouden en nauwelijks op kleur zijn. Ze zijn in "stealth mode". Waarom? Omdat het visseninstinct ze dit ingeeft: veilig = waar ik ook kijk, ik zie overal soortgenoten. Onveilig = ik zie zo goed als geen soortgenoten. Als je zo goed als geen soortgenoten ziet, terwijl je er in een veilige situatie juist een heleboel zou moeten zien, dan betekent dat simpelweg dat er een roofdier in de buurt moet zijn wat het op jouw soort voorzien heeft, en als jij je neus laat zien ben je waarschijnlijk de volgende op het menu. Dus je blijft lekker onder de planten zitten en je schakelt je kleuren uit om zo min mogelijk op te vallen.

Zal het er verder bij laten want vrees dat we het toch niet eens gaan worden,is ook niet erg natuurlijk maar heeft ts ook niks aan op deze manier.

Zijn iig prachtig leuke visjes! ;)
 
Natuurlijk, overleven van de soort, waarvoor voortplanting nodig is. Beter verwoord, maar het principe blijft ongewijzigd.

Het voorbeeld is natuurlijk verschrikkelijk slecht. Iedereen met een beetje ervaring met vissen weet dat bij een bak met veel schuilplekken vissen zich juist beter laten zien.

De onderwaterbeelden liegen overigens niet.
 

Terug
Bovenaan