Hoeveel bellen per minuut?


2Fast4u

Well-known member
Lid geworden
10 januari 2004
Berichten
315
Ik weet dat gemiddeld gezien het advies is om 10 bellen per 100ltr water te geven. Dit is natuurlijk afhankelijk van de hoeveelheid oppervlaktestroming en hoeveel planten je in je bak hebt.

Maar wat ik mij nu afvraag, is dit aantal het advies voor co2 installaties die geen gebruik maken van een ph controller? In mijn geval maak ik wel gebruik van een ph controller en zou ik het aantal bellen per minuut eigenlijk willen verhogen zodat ik iets sneller te ph kan laten zakken naar een gunstig co2 niveau. Mijn kh is op dit moment 6 en met die 10 bellen per 100ltr water, haal ik op een hele dag nooit de optimale ph / kh verhouding.

Kortom wat is jullie advies… ik wil natuurlijk niet dat mijn visjes in ademnood komen door te hoge co2 concentraties
 
Het aantal bellen is niet interessant, wel je CO2 gewenste level. Dat laatste bepaald je bellen hoeveelheid. Zelf heb ik zelfs nooit gebruik gemaakt van een bellenteller, ik had er zelfs geen op mijn geautomatiseerde systeem. Een juiste instelling van je controller behoort zorg te dragen van een regelmatige CO2 toevoer met zo min mogelijk schommelingen.
 
Dat is ook niet te zeggen omdat het afhangt van hoeveel co2 je wil bereiken en ander zaken zoals oppervlaktebeweging en de kh. Met een hoge kh moet je meer co2 toevoegen namelijk en ik zou een dropchecker kopen en zorgen dat de kleur dan lichtgroen is.
 
Dus heel concreet, als ik het goed begrijp maakt het niet uit hoeveel bellen per minuut en zou ik bijv ook 120 bellen per minuut kunnen doen waardoor mijn vooropgestelde ph waarde van 6,9 icm een kh van 6 veel sneller wordt bereikt en daardoor mijn co2 waarde (24mg) wordt bereikt.

Enige bedenkingen:
1) gaat een ph schommeling van 7,5 naar 6,9 niet te veel zijn voor mijn vissen en gaan ze dan niet in ademhalingsproblemen geraken?
2) Wat als er iets fout gaat met mijn ph controller… bij bijv 120 bellen/minuut, dan zullen mijn visjes snel boven drijven :-(
 
Met een controller zul je geen schommeling hebben van 7.5 tot 6.9 omdat de controller de toevoer regelt. Natuurlijk kan ook een probe of controller defect raken maar die kans is in mijn beleving niet erg groot.
Als je een controller gebruikt dan is het aantal bellen niet zo van belang omdat de toevoer wordt gestopt als de gewenste ph is bereikt. Wel moet de co2 goed kunnen worden opgelost dus ik zou niet zomaar een stoot bellen toevoegen want alles wat niet oplost is zonde .
Het maakt dus vaak wel uit of je met een duffuser of bv een reactor werkt omdat bij de laatste de co2 vaak beter wordt opgelost.
 
10 bellen is erg weinig op 100 liter en dat geven ze vaak meer als een veilige starthoeveelheid. Mijn ph is 8 en die verlaag ik naar 6.85 en op 300 liter heb ik zo n 180 bellen nodig.
 
Ok, dat vermoeden had ik dus al. Dat die 10 bellen per 100ltr eerder een richtlijn uit voorzichtigheid is… en ook voor mensen zonder een ph controller.

Jij geeft dus 180 bellen per 300ltr en dat per minuut? Hoeveel is jouw kh waarde trouwens?
Als de co2 een nacht heeft uitgestaan, hoeveel is de ph waarde dan ‘s ochtends vroeg bij jou?
 
Ja en de kh is hier 9. Nu ik met een controller werk blijft de ph stabiel maar toen ik zonder een controller werkte steeg de ph hier vaak 0,3 en omdat ik de co2 2 uur voor het licht aan ging al liet starten was dat weer aardig op peil wanneer het licht aanging.
Vroeger was de ph hier overdag met co2 zo n 6.8 en na de nacht 7.1. Ik werk met een spraybar en dan heb je toch wat oppervlaktebeweging waardoor de co2 wat vervliegt door gasuitwisseling.
 
Ok helder, ga proberen om gecontroleerd de co2 te proberen op drijven 😉

Zie hier foto van mijn co2 / filter installatie en aquarium. In opstartende fase dus enkel een paar grondvisjes…
 

Bijlagen

  • 1998DEFD-9970-43F5-B18B-053437DC6B5F.jpeg
    1998DEFD-9970-43F5-B18B-053437DC6B5F.jpeg
    334.6 KB · Weergaven: 93
  • A421D828-CE54-4B7A-892A-FFBF90E8D7E0.jpeg
    A421D828-CE54-4B7A-892A-FFBF90E8D7E0.jpeg
    555 KB · Weergaven: 98
Dus heel concreet, als ik het goed begrijp maakt het niet uit hoeveel bellen per minuut en zou ik bijv ook 120 bellen per minuut kunnen doen waardoor mijn vooropgestelde ph waarde van 6,9 icm een kh van 6 veel sneller wordt bereikt en daardoor mijn co2 waarde (24mg) wordt bereikt.

Enige bedenkingen:
1) gaat een ph schommeling van 7,5 naar 6,9 niet te veel zijn voor mijn vissen en gaan ze dan niet in ademhalingsproblemen geraken?
2) Wat als er iets fout gaat met mijn ph controller… bij bijv 120 bellen/minuut, dan zullen mijn visjes snel boven drijven :-(
Een ph schommeling van 7,5 naar 6,9 is geen enkel probleem.
Kijk maar eens wat er tijdelijk met je ph gebeurt als je bijvoorbeeld 50% water ververst.
In de meeste gevallen stijgt de ph een aantal tienden. De controller corrigeert deze ph stijging binnen een paar uur.
De snelheid van corrigeren wordt beïnvloed door het aantal bellen CO2 per minuut die je toevoegt.
 

Terug
Bovenaan