hoeveel apistogramma cacatoides in 1.90 bak


R

rsn.

Guest
Hallo allemaal,

zoals in het onderwerp al staat, hoeveel apistogramma cacatoides kunnen er in een 1.90/0.60/0.60 bak?

Op dit moment zit er alleen een groepje roodkoppen in en 3 Lnr's.
In de toekomst komt hier nog een groep manen in en heel misschien een groepje cupido's

Rustig opbouwen was het advies dus daar gaan we mee verder:)

De bak zit vol met hout, aantal stenen en een aantal planten.
Schuilplaatsen zijn er teveel om te zoeken;)

Alvast bedankt.
 
Hier ga je veel gevarieerde antwoorden op krijgen denk ik.

Apistogramma's zijn goed in groepen te houden. De vraag is hoeveel op welke oppervlak. In twee artikelen in het blad van de NBAT een aantal jaren terug had een Poolse Apistofiel het over 10 - 20 exemplaren in een bak van 150 - 200 cm.

Ik reken voor het territorium van een vrouwtje (dat is binnen het grotere territorium van een mannetje) minimaal (!) 30x30 cm. Ook afhankelijk van de soort.

Je zou kunnen beginnen met een trio / viertal en kijken of er een groep jongen overblijft en die dan houden?

~ Ivo
 
Bedankt voor je reactie!

Ik zat idd zelf te denken om heel rustig te beginnen met 1m2v of misschien 2m4v.

In z'n grote bak is het misschien ook wel leuk om er nog andere dwerg bij te doen maar dat moet ik allemaal maar ff zien.

Eerst even kijken hoeveel deze jochies "opeisen".

Mochten er jongen overblijven kan ik dan altijd de keus nog nog maken.

Thnx iig :)
 
Ik zou met dit oppervlak gaan voor 8 vrouwen en 4 mannen. Prachtig zo'n grote groep. Ik zou me alleen niet vastpinnen op de cacatuoides, er zijn zoveel mooie(re) soorten. A. mendezi is bijvoorbeeld een soort die van nature in grotere groepen met grotere dichtheden voorkomt.

Edit: nooit 2 mannen doen, dan delft er 1 het onderspit.
 
2 mannen alleen gaat hem zoiezo niet worden dat weet ik.

Welke mooie(re) soorten doel je dan op?
Ik weet dat het Eigen smaak is natuurlijk, alleen ik persoonlijk ken er maar 4 ofzo:) (wss omdat ik deze altijd tegenkom in de lfs)

De mendezi vind ik persoonlijk niet mooier als de cacatuoides.

Thnx
 
Maar dan welke foto's kijk je dan als je dit zegt?

Want er zijn kleurverschillen tussen alle kweekvormen en ook tussen de wildvormen.

Jelle, ik weet niet of je de A. mendezi zelf houdt, ik heb geprobeerd ze in groep te houden en dit valt toch erg tegen. Dan leken mij de B. opercularis beter een groep te vormen.
 
Alles gaat tegenwoordig via google he.

Misschien zijn er ook wel verschillende kleuren etc maar zijn deze wel
te verkrijgen bij de lfs?

Ik zit even rond te kijken en er zijn idd heel veel soorten!

Wat ik zo mooi vind aan de apistogramma cacatuoides zijn de felle kleuren.

Nog maar even wat rondzoeken dan :)
 
Die kunnen normaal beiden in een harem.

Echter de foto's die je daar laat zien, zijn niet de echte wildvorm-kleuren.

Maar ieder zijn mening daaromtrent hoor :)

Ik vind het gwn mooier om vissen te houden wiens kleuren nog goed lijken op die van wilde exmplaren, aangezien die vaak ook een subtielere kleuring hebben.
(In het geval van Apistogramma dan)
 
http://apist.sites.no/slekt.aspx?gruppeID=1

Kijk hier eens rond voor mooie fotos van mooie vissen.
Ik houd A. mendezi niet zelf, maar volgens romers cichliden atlas zouden die in grote groepen voorkomen, in het aquarium dus blijkbaar niet zo'n succes. Zou ook te maken kunnen hebben met het moment waarop ze in die grote dichte groepen zitten.
 
Ja, volgens R�mer wel, ook met dat tabelletje over de lagen waar de vissen in zwemmen.

Echter zou ik het later nog eens in een 2,50m bak moeten proberen met een groep van 20-25 jongen.

Het spijtige is dat er gewoon belachelijk weinig onderzoek naar deze Apistogramma werd gedaan en andere soorten met al hun colourmorphs wel in een groter daglicht staan.
 
Dat het niet de wildvorm kleuren zijn had ik alwel door:)

Dat dit kweekkleuren zijn vind ikzelf niet zon problem eigenlijk.
Zolang het maar niet "ziekelijk" word zoals je wel is hoort over ingespoten etc.

Als ik van de apistogramma een harem erin doe bv 2/4 is het dan nog mogelijk om een andere cichlide toe te voegen op de duur?

Ik doel dan meer op bv de dicrossus filamentosus.

Bedankt voor de reacties in ieder geval.

Ik heb nog wat speurwerk te doen:)
 
Jelle zei beter geen 2 mannen, kijk eens of (1 of) 3 voor jou te doen is (met de nodige vrouwen)
 
Zelf dacht ik in een bak van 130 cm 1m/2v te hebben. Het zijn echter 2m/1v. En dat gaat goed. Mooie schijngevechten. Nog nooit een verwonding gezien. Filmpje: facebook

Het is gewoon een kwestie van proberen en zorgen voor voldoende schuilplaatsen, doorbroken zichtlijnen.
 

Terug
Bovenaan