Hoevaak kunnen goudvissen per jaar kuit schieten?


Rsjdrssn

Member
Lid geworden
5 juli 2021
Berichten
10
Leeftijd
30
Hallo allemaal,

Mijn intenties waren niet om te kweken meg mijn sluierstaart goudvissen. Afgelopen week lagen opeens allemaal eitjes in mijn aquarium maar door werk afspraken had ik ook niet te tijd om mijn 2 sluierstaarten hiervan de scheiden. Toen ik in de avond thuis was dacht io dat alle eitjes waren opgegeten. Dit bleek niet zo te te zijn en na een paar dagen zaten een stuk ok 40/50 mini visjes in het aquarium te zitten. Deze heb ik gescheiden van de vissen en het lijkt redelijk goed te gaan. Heb pas 2 doden gevonden. Vanmorgen toen ik mijn volwassen sluierstaarten ging voeren lag weer het aquarium vol eitjes en zijn bevrucht. Dit is een week ongeveer na de laatste keer, hoevaak per haar kan dit gebeuren? Heeft iemand hier veel verstand van?

Alvast bedankt šŸ™
 
Leuk, dat het goed gaat met je jonge vissen! Volgens mij verschilt het kuitschieten per vis, of misschien speelt hiĆ«rarchie een rol? Ik heb hier drie volwasssen dames rondzwemmen, waarvan er een in 2020 twee keer eitjes heeft gelegd, toen ze samen met een man en een jongere Sluier zat. Ze was toen 1 jaar oud. Toen ze in 2021 met twee jongere Sluiers rondzwom die achteraf vrouwtjes bleken legde ze niets, en dit jaar vanaf april weer iedere maand. De andere twee zijn nu 2 jaar oud en leggen niet, en zij is nu 3 jaar oud. Het heeft in ieder geval met de temperatuur te maken. @Willemina kweekt Orandaā€™s, @Fish_huub heeft regelmatig jonge Sluiers volgens mij en @Olympus heeft een vijver waarin het natuurlijke temperatuurverloop van invloed is. Deze mensen kunnen in ieder geval veel vertellen over kuit schieten.
 
Hangt zoals @Giebeltje zegt grotendeels samen met veranderingen in de temperatuur. Met name als een bak de winter uit komt en ook nog eens de dagen lengen, kun je gaan zien dat ze kuit gaan schieten. Wellicht dat grote waterwissels (= temperatuurwisseling) ook stimulerend werken. Ik had eens een mannetje dat na iedere waterwissel gek werd... om het zo te zeggen.

De goudvissen in mijn bak zijn dit jaar voor het eerst geslachtsrijp. Ze hebben vanaf begin januari ruim 3 maanden lang (!) iedere 6 - 10 dagen gepaard en eitjes afgezet. Als dat allemaal uit was gekomen had ik mijn eigen vissenzaak kunnen beginnen.

Iets waar je dus naar kunt kijken: wat is de temperatuur van je bak, in hoeverre wisselt deze in de loop van een dag/week/langere tijd.... en als je het paargedrag maar blĆ­jft zien (met alle nadelen van dien), is het dan een optie om een vis om te ruilen? Dat je bijv alleen mannetjes houdt of vrouwtjes. Ook met alleen vrouwtjes schijnen er wel eens eieren gelegd te worden, maar het zou minder moeten zijn dan met een mannetje erbij en uiteraard komt er niks uit.
 
Bedankt voor jullie reacties!
Kleine update van de kleintjes:
Vader black moor en moeder oranjerode oranda
 

Terug
Bovenaan