Hoelang silliconen drogen?


L

ladygup

Guest
Hallo,
Hoe lang moet siliconenkit (lijm) drogen, waar ik mn achterwand mee vast geplakt heb, voordat er water in kan?
Bij de aquariumvereniging zei iemand dat een dag genoeg is....
Groetjes...
 
Als je het 24 uur laat drogen moet het normaal gesproken goed zijn,je kan daarna voor de zekerheid de bak ook een keer spoelen.
Heb ook weleens iemand gezien die enorme dikke klodders had gebruikt en de wand niet goed had aangedrukt,dan duurt het drogen flink langer.
 
nee geen dikke klodders gegruikt hoor.
Maar een heel bescheiden 'streepje'.....
zodat de wand niet boven komt drijven.
De bak spoelen??? 190 ltr??? echt??
 
De achterwand vastkitten, dag de achterwand 'klemmen' zodat hij stevig wordt aangedrukt.
Ik heb dit gedaan door de bak plat neer te leggen op een paar handdoeken op tafel en verzwaard met boeken en ander zwaar materiaal.

Toen de bak inderdaad gespoelt met water. Je moet de bak toch even checken op lekken als je hem hebt aangeschaft.
Het is ff werk maar je houdt wel problemen buiten de bak door de voorbereiding goed te doen.
 
er heeft al 2 dgn water in gestaan, dus getest is hij al ;-)
maar waar is dat spoelen voor?? als ik vragen mag.
 
ladygup zei:
De bak spoelen??? 190 ltr??? echt??

Zo'n mission impossible is dat toch niet?! of ben jij ook zo iemand die na 24 uur eigenlijk al de bak draaiende wil hebben met volledig vissenbestand? ;)

Spoelen is voor de extra zekerheid om er eventuele vettige zuurzooi van de kit of losse deeltjes van de achterwand uit de bak te krijgen.
 
Nu er toch een topic over is. Wij hebben hierzo ( perongeluk ) met normale silicone kit de achterwand gelijmd. ( ergste is nog dat we de bison glas lijm gewoon hadden staan ).

Nu wil ik hem een week laten uitharden en daarna vol zetten en over kool gaan filteren ? Zal dit ook alle overige "schadelijke" stoffen uit het water filteren ?

Schijnt ook dat zout schadelijke stoffen uit het water haalt ? ( gehoord van de LFS )

Iemand nog tips ?
 
Dus,jij hebt het met het gif,om schimmelvrij te blijven.
Even op de Tube kijken.

Niet bijde hand,he.
Zout helpt tijdelijk, daarna blijft het toch doorgaan.

Dus, remedie? overnieuw als je de bak gezond wilt houden.
 
Dat word dan leuk. Dat ding krijg ik echt nooit meer los zo vast zit hij. Maar zal vanavond nog eens goed de kit tube nalezen

Echt een domme #%^^% fout
 
Kit zeker een dag of 7 laten uitharden vooraleer er water op te zetten .
Helemaal zeker op volledige uitharding 10 dagen .
2 dagen is gewoonweg te kort .
Is eigenlijk heel makkelijk , wachten tot de azijngeur weg is .
 
het spoelen is gelukt!!
En Seabait, het liefste heb ik mn bak binnen 24 uur compleet met vissen draaien,
daar ben ik vrouw voor ;-)
maar ik laat hem eerst 2 weken in draaien, dan water laten controleren en dan nog maar eens kijken of er vissen in kunnen!

thx voor de reaktie's!
En kevinK, heel veel sterkte met je kit!!!
 
ladygup zei:
het spoelen is gelukt!!
En Seabait, het liefste heb ik mn bak binnen 24 uur compleet met vissen draaien,
daar ben ik vrouw voor ;-)
maar ik laat hem eerst 2 weken in draaien, dan water laten controleren en dan nog maar eens kijken of er vissen in kunnen!

thx voor de reaktie's!
En kevinK, heel veel sterkte met je kit!!!

En binnen 12 uur alles dood.Perfect.
 
Bertus zei:
Dus,jij hebt het met het gif,om schimmelvrij te blijven.
Even op de Tube kijken.

Niet bijde hand,he.
Zout helpt tijdelijk, daarna blijft het toch doorgaan.

Dus, remedie? overnieuw als je de bak gezond wilt houden.

Blijf dit "gif" uit de kit komen ook al is het b.v. 2 weken uitgehard ?
 
Zou ik niet durven zeggen.
Bij een aanrecht bestrijd het ook de schimmel.
 
Hmm misschien bison maar ff een e-mailtje sturen. Er zit een flinke laag kit op gekwakt zonder die achterwand te verzieken krijg ik die er nooit meer normaal uit.
 
Nee? Met een plat voorwerp los snijden.
 
Er zijn kits die je absoluut niet onder water mag gebruiken,
in een badkamer of keuken kan dit nog, maar in een aquarium waar dieren en planten komen zeker niet.

Je hebt diverse merken bij een LFS die kunnen dienen, ook TEC7 is een zeer goed merk, als je dat gebruikt kan je na 4 uur gewoon je bak vullen, deze kan en mag zelfs onderwater bij je vissen gebruikt worden, kan geen kwaad en heeft een neutrale PH(PH7)
 
Zucht dat word weer een leuk klusje in het weekend om het er af te krijgen.......
 
KevinK zei:
Zucht dat word weer een leuk klusje in het weekend om het er af te krijgen.......

Wie zegt dat dit nodig is? misschien wel, misschien niet ;)

Kan je hier het merk en type doorgeven? dan zal ik eens bekijken of deze kon of niet :)
 
luc zei:
KevinK zei:
Zucht dat word weer een leuk klusje in het weekend om het er af te krijgen.......

Wie zegt dat dit nodig is? misschien wel, misschien niet ;)

Kan je hier het merk en type doorgeven? dan zal ik eens bekijken of deze kon of niet :)

Zal straks even posten :) Ben nu op me werk dus kan helaas even geen foto maken.
 
Dat is het voordeel om in Belgi�/Vlaanderen te wonen,
vandaag is het hier een feestdag ;)
 
luc zei:
Dat is het voordeel om in Belgi�/Vlaanderen te wonen,
vandaag is het hier een feestdag ;)

Lekker hoor haha . Nou het betreft bison Polymax crystal
 
Je heb geluk, oplosmiddel vrij.
 
Had even laten na vragen bij 3 Lfs hun geven aan dat mogelijk is met de kit. Alleen wel goed spoelen gaven hun aan.
Ook komt het vooral door het oplosmiddel.
 
http://www.bisonprof.nl/static/products ... 4477_3.pdf

12 Ecologische informatie
. 12.1 Toxiciteit
. Aquatische toxiciteit: Geen verdere relevante informatie verkrijgbaar.
. 12.2 Persistentie en afbreekbaarheid
Geen verdere relevante informatie verkrijgbaar.
. 12.3 Bioaccumulatie Geen verdere relevante informatie verkrijgbaar.
. 12.4 Mobiliteit in de bodem Geen verdere relevante informatie verkrijgbaar.
. Verdere ecologische informatie:
. Algemene informatie:
Waterbezwaarlijkheid (NL) 11: Weinig schadelijk voor in water levende organismen.
Niet onverdund of in grote hoeveelheden lozen in grondwater, in oppervlaktewater
of in de riolering.

. 12.5 Resultaten van PBT- en zPzB-beoordeling
. PBT: Niet bruikbaar.
. zPzB: Niet bruikbaar.
. 12.6 Andere schadelijke effecten Geen verdere relevante informatie verkrijgbaar

Maar hier zou ik toch mee oppassen ivm de dieren in het aquarium.
 
Bertus zei:

Al dan niet zuurvrij zijn heeft niets te maken met of het wel of niet in het aquarium kan.

Schimmelwerende zaken ed. zijn de grote boosdoeners.
 
Waterbezwaarlijkheid (NL) 11: Weinig schadelijk voor in water levende organismen.
Niet onverdund of in grote hoeveelheden lozen in grondwater, in oppervlaktewater
of in de riolering.


Inderdaad.
 
Het is schadelijk of het is niet schadelijk.
Met de uitleg van: Weinig schadelijk voor in water levende organismen. is men niets.
Gaan de vissen dood dan zegt men, er staat "weinig schadelijk"
gaan er geen vissen dood dan staat er ook "weinig schadelijk"
Vissen gaan niet een "beetje" dood ;)
Dus hebben ze altijd gelijk.
 
Helemaal mee eens.

Dus,zou ik geen risico nemen,en eruit halen.
 
Misschien wel handig om te weten. Het is niet de express kit waar jullie het over hebben maar echt de Polymax crystal.

Overigens op ieder paneel ( heb er 2 ) hebben we om de randen wel echte aquariumkit gebruikt en daarin een kruis van de Polymax. Dus dan moet het opzicht waterdicht zijn en kan er geen water bijkomen ?
 
KevinK zei:
Overigens op ieder paneel ( heb er 2 ) hebben we om de randen wel echte aquariumkit gebruikt en daarin een kruis van de Polymax. Dus dan moet het opzicht waterdicht zijn en kan er geen water bijkomen ?

Dan moet je idd al minder schrik hebben.
Het is en blijft jou bak, wil je het risico nemen en gewoon verder gaan? prima
Wil je geen risico nemen en opnieuw beginnen? prima.

Maar ik(en neemt me dit niet kwalijk)wil hier nu niet gaan zeggen, je mag/kan dit niet of wel doen.
Het blijft jou verantwoordelijkheid. ;)

Ik zou voor alle zekerheid Bison aanschrijven, dan weet je het binnen de week ook.
Je kan zelfs gerust aan hun vragen waarom ze zo vaag zijn in hun beschrijving en data-sheet.
Dan moeten ze wel kleur bekennen ;)
 

Terug
Bovenaan