Hoelang babyvissen zonder eten?


variatietip

Well-known member
Lid geworden
2 augustus 2013
Berichten
123
Sinds dat ik mijn aquarium elke dag ververs vanwege het schuren (wat ze nu overigens niet meer doen), heb ik ook geen eten meer gegeven. Ik dacht dat dit toch alleen maar voor meer vervuiling zou zorgen. Intussen heb ik sinds zaterdagochtend niets meer gegeven. Voor de goede orde heb ik op dit moment iets van 4 babyplaty's en 1 babygup tussen de ouders zwemmen. Ik geloof dat er 1 babyplaty ontbreekt, maar dit kan van alles betekenen. Misschien zie ik 'm weer vanavond.

Inmiddels is er ook niets overgebleven van een bevalling van eergisteren, dus de ouders hebben naast de algen iets te eten gehad. De ouders zien er ook nog rustig/actief uit. Maar ik vind het vreemd dat in principe al mijn kleintjes nog steeds leven, terwijl ik echt dacht dat die niet lang zonder (ronddwarrelend) voedsel zouden overleven. Dus ik weet niet wat jullie ervaring is met jonge guppen/platy's, maar hier zitten ze al 4 dagen zonder.

Ik denk dat ik vandaag maar weer eens begin met diepvriesvoer voor de ouders. Ja, sorry voor die kleintjes, maar ik krijg daar toch nog genoeg van. Ze moeten maar hopen dat ik weer eens droogvoer geef dat in honderd stukjes uit elkaar springt.
 
variatietip zei:
Ik denk dat ik vandaag maar weer eens begin met diepvriesvoer voor de ouders. Ja, sorry voor die kleintjes, maar ik krijg daar toch nog genoeg van. Ze moeten maar hopen dat ik weer eens droogvoer geef dat in honderd stukjes uit elkaar springt.

Wat is dat nu voor een opmerking ?? Dat slaat toch nergens op. Vis ze er dan meteen uit en geef ze een klap, dan is het tenminste over. Of laat ze los als levend voer, maar honger ze niet uit :mad:
 
Dit je is gevoel dat spreekt. Je geeft je vissen toch ook gewoon andere levende organismen? Ik verwacht dat de jonkies gewoon wat zwakker worden zodat ze makkelijk prooi zijn voor de ouders. Net alsof jij nooit een babyvis hebt gehad die is doodgegaan van de honger. Als ik vier dagen met vakantie ging dan konden ze ook in deze toestand komen.

Hun verteringskanaal is na 20 minuten of zo leeg. Ze overleven al 4 dagen in mijn aquarium. Ze hebben vast al iets gehad. Misschien zit er wel genoeg troep aan mijn filter vast waar ze van eten.

Wat bedoel je trouwens met 'laat ze los als levend voer'? Ze zitten al bij de ouders, hoor?
 
Dat is inderdaad niet echt een humane manier als je het mij vraagt. Waarom voer je niet gewoon droogvoer dan? Omdat het zo'n rommel geeft?
 
variatietip zei:
Net alsof jij nooit een babyvis hebt gehad die is doodgegaan van de honger
Volgens mij is dit niet de plek om met vingers te gaan wijzen.

Daarnaast mis je volkomen dat er een wereld van verschil zit tussen een visje dat per ongeluk verhongert (wat AquaVISie misschien wel eens is overkomen) en moedwillig niet voeren (waar jij mee bezig bent).

~ Ivo
 
Als je je vissen altijd diepvries- of vers voer geeft, dan gaan je babyvisjes ook dood van de honger. En ik vind ze heel schattig. Maar ze dienen in den beginne als voer voor de ouders. En waarom houd ik dan niet enkel alleen vrouwen of mannen? Ik vind het prettiger voor de vissen als ze hun natuurlijke gedrag kunnen uitoefenen.
 
Maar wat weerhoud je nu van het voeren van droogvoer?
 
Dus, je probleem met het houden van Platy's is de grote hoeveelheid baby's die ze produceren?
 
Ik denk dat droog voer meer rotzooi geeft dan echte wormpjes. Het aquarium moet nog steeds stabiliseren sinds het gerommel in de bak.

Ik vind het leuk dat ze vaak baby's krijgen. Maar als er te veel overleven, dan mag het wel even wat minder, ja.
 
Dus laat je ze maar uithongeren? Niet humaan, zoals Chloe al zegt.

Zet er dan een klein aantal rouwtetra's bij in de bak. Kunnen papa en mama platy hun natuurlijk gedrag vertonen, hebben de rouwtetra's lekker hapjes en heb jij geen last van babyplaty's.

~ Ivo
 
een beetje droogvoer kan echt geen kwaad hoor..... vind het niet erg diervriendelijk idd. Neem dan geen guppen en platy's....
Je krijgt toch nog genoeg jongen die je ook weer kan uithongeren, waar slaat dit op! Kan er echt kwaad om worden zulke dingen!

Waarom open je eigenlijk dit topic! De jongen vallen vanzelf dood neer van de honger, weet je je antwoord ook!
 
Je geeft ze nu alleen diepvries e.d.? Platy's en guppen hebben juist veel plantaardig voedsel nodig.
 
Verwar als je blieft niet twee begrippen met elkaar. Diervriendelijk en humaan is niet hetzelfde. Ik merk dat ik veel op gevoelsmensen stuit. Hier ben ik toch echt te rationeel voor. Ik kan er flink van balen als er wat is met mijn aquarium en grote vissen, want dat is de basis. Maar als ik merk dat er een babyvisje opgegeten wordt, dan vind ik dat erg als ik het daadwerkelijk zie, maar het hoort er wel bij.

Dus jullie vinden ook dat je platy's/guppy's niet enkel op levend of diepvriesvoer mag laten leven? Want dan krijgen ze jonkies die uiteindelijk uithongeren. En dat is precies wat ik nu doe.
 
Jones zei:
Je geeft ze nu alleen diepvries e.d.? Platy's en guppen hebben juist veel plantaardig voedsel nodig.
Ze plukken aan mijn planten. Is dat voldoende?
 
Nee, het merendeel van hun voedsel zou uit plantaardig materiaal moeten bestaan. Diepvriesvoer mag je geven, maar met mate. Niet dagelijks, maar 1x per week of zo en verder zorgen voor granulaat of vlokken met een hoog aandeel plantaardig materiaal.
 
ik vind het niet erg als de ouders de jongen opeten.... dat is de natuur. Maar ik vind het wel erg als je de jongen moedwillig niet voert, dan ben je verkeerd bezig. En dan moet je dus geen vissen nemen die fokken als konijnen.
 
Goldie83 zei:
ik vind het niet erg als de ouders de jongen opeten.... dat is de natuur. Maar ik vind het wel erg als je de jongen moedwillig niet voert, dan ben je verkeerd bezig. En dan moet je dus geen vissen nemen die fokken als konijnen.
Hier ben ik het dus mee eens.

Of diervriendelijk en humaan nu hetzelfde is of niet.

~ Ivo
 
Net diepvrieswormpjes gegeven. De kleintjes zagen kans om wat kleiner spul te eten. Ik zal morgen wel weer beginnen met vlokken. Iedereen blij. Mijn status is veranderd van sadist naar filantroop (om nog even te spreken in analogie met 'humaan'). ;)
 
Spirulina tabletten en guppy granulaat zijn opties.
 
De uitdrukking 'fokken als konijnen' klopt ook totaal niet. Konijnen fokken in vergelijking met andere diersoorten helemaal niet zo snel. Bedankt trouwens voor de praktische tips qua eten.
 
Het is maar een voorbeeld van die konijnen ;)
 
Stel je voor dat mensen zo ook over honden beginnen denken.
Oei mijn hond heeft pups gekregen maar ik kan er niets mee doen? Ik leg ze wel in de tuin en laat ze verhongeren, daarna eten de ratten ze wel op...
Vis of honden is voor mij allemaal hetzelfde, dieren moet je degelijk verzorgen.

Variatietip, mensen zoals jij zouden volgens mijn mening geen dieren mogen thuis hebben als ze ze niet behoorlijk verzorgen.
 
Yeah, I know. Ik wilde even wat terugbitchen. :)
 
variatietip zei:
Yeah, I know. Ik wilde even wat terugbitchen. :)

Deze 'bitch' heeft nu even moeite om haar mond dicht te houden! Succes met je 'liefhebberij' voor vissen!
 
Convantol, zolang jij vlees eet, muggen doodt, micro-organismen doodademt, kan ik je emotie-uitbarsting niet serieus nemen. Een hond heeft een hoge status in onze samenleving. Een vis een lagere. Een babyvis een n�g lagere. Stel deze statussen niet gelijk...
 
Ik voer sinds een tijdje met Vlokken voor Malawi cichliden dit bevat 38% Spirulina.

Jonge platy's en Guppen teren de eerste 2 dagen nog op hun dooierzak.
 
Heb je ook een oorzaak gevonden voor het schuren, of ververs je gewoon als een preventiemaatregel? En hoeveel ververs je dagelijks? Als je aquarium al een tijdje draait ga je een paar guppen of platy's echt niet kunnen verhongeren, die vinden heus wel genoeg voedsel tussen de planten. Als de ouders honger krijgen gaan ze wel meer jagen en dus ook meer jongen opeten. Een klein beetje droogvoer gaat echter ook niet de oorzaak van vervuiling in de bak en al helemaal niet van vissen die schuren.
Om een evenwichtig dieet te garanderen wissel ik veel af in voersoorten en enkele soorten droogvoer horen daar gewoon bij. Ik heb wel geen levendbarende vissen of andere vrij zwemmende vissen die een overwegend plantaardig dieet verlangen.
 
Het grappige is nog steeds dat ik door iedereen buiten dit forum gezien word als iemand die hartstikke goed voor zijn dieren zorgt. Al vanaf mijn achtste. Ik ben tegen het lijden van dieren en ik ben er ook snel klaar mee als een vis ziek is. Dit vind ik ontzettend vervelend om te doen, maar het moet af en toe. Gelukkig zitten mijn emoties dan niet zo in de weg als bij menig forumlid hier. Het feit dat ik minder eten geef om de populatie in stand te houden, vind ik juist positief. Het gaat om het grote geheel en niet om dat zielige kleine visje. En tja, dan zou ik andere vissen moeten nemen? Ik vind het juist fascinerend om 'levend'barenden te zien. En rouwtetra's neem ik niet, want ik ben ook dol op mijn corydorassen. En dan gaat het allemaal niet meer passen.

Ik ben zo blij dat er nog steeds rationele en handige reacties komen over het voer.
 
Hoe vaak adviseren we beginners niet om jonge guppen bij de ouders te laten zodat ze opgegeten worden? Wordt dan weleens gesproken over extra voer voor de kleintjes?

Ik denk dat die kleintjes in een goed ingedraaide bak een hoop voedsel kunnen vinden, dus ze zullen niet zomaar verhongeren.
 
Babysnake, de oorzaak voor het schuren komt waarschijnlijk door enkele domme acties van mij. Ik had te veel geklooid met de bodem en het verplaatsen van planten steeds. Ook vervuild zand erin gegooid. Dus mijn ingedraaide aquarium (bestond al 4 maanden) heeft klappen gehad, waardoor het natuurlijke herstel nog even hersteld moet worden. Dus ik wilde even geen troep meer in mijn water, ook al ververs ik elke dag.
 
Beste leden,
Wij hebben het topic opgeschoond.
Wij willen jullie oproepen om respect te tonen voor andere leden en hun mening. Hou het gezellig.
Gedraag je conform het Huishoudelijke Regelement, zodat wij geen verdere stappen hoeven te ondernemen.
Veel plezier met het vervolg van dit topic namens Team Beheer.
 
Lagere en hogere statussen? Komaan we leven in 2013 en niet in de jaren 1800. Elk dier is gelijk. Een levend wezen laat je gewoon niet lijden.

Hier even wat lees materiaal, misschien kom je nog iets over jezelf teweten :)

http://www.dogsinneed.nl/index.php/de-d ... sstoornis-

Ik kopieer enkele zinnen:

"Deskundigen wijzen erop dat dierenmishandeling niet zomaar een onschuldig signaal in een 'gezond' persoon is, maar een alarmerend psychiatrisch signaal en dat deze personen meer kans hebben om gewelddadige misdrijven te plegen"

"Geschat wordt dat 35% van de mensen die dieren mishandelen ook huiselijk geweld gebruiken."

Of ben je misschien nog een kindje?:
"Bijna alle kinderen gaan door een fase van onschuldige wreedheid, waarbij ze insecten of andere kleine dieren kunnen schaden tijdens het proces van het verkennen van de wereld en het ontdekken van hun capaciteiten."


Zoek nog maar wat verder op google over "mensen die dieren mishandelen".

En JA dieren uithongeren = mishandeling, ook al zijn het 'maar' vissen.
 
Als je nog altijd je levendbarende wilt moet je maar een humane oplossing zoeken om van je klein grut af te raken, verhongeren hoort hier niet bij! Koop dan wat rovers ofzo dat is wel natuurlijk en dan zijn ze op 3 seconden dood als ze gevangen worden! Of doe ze bij iemand die wat roofvissen heeft.
 
jessicapilon zei:
Beste leden,
Wij hebben het topic opgeschoond.
Wij willen jullie oproepen om respect te tonen voor andere leden en hun mening. Hou het gezellig.
Gedraag je conform het Huishoudelijke Regelement, zodat wij geen verdere stappen hoeven te ondernemen.
Veel plezier met het vervolg van dit topic namens Team Beheer.
Waarom niet in het geheel verwijdert.
Gewoon slap gezanik van hem./haar, Variatietic.

Hersenloze.
 
Bertus zei:
jessicapilon zei:
Beste leden,
Wij hebben het topic opgeschoond.
Wij willen jullie oproepen om respect te tonen voor andere leden en hun mening. Hou het gezellig.
Gedraag je conform het Huishoudelijke Regelement, zodat wij geen verdere stappen hoeven te ondernemen.
Veel plezier met het vervolg van dit topic namens Team Beheer.
Waarom niet in het geheel verwijdert.
Gewoon slap gezanik van hem./haar, Variatietic.

Hersenloze.
+1
 

Terug
Bovenaan