Hoe weet je hoeveel CO2 er nog in een hervulbare fles zit?


Cornelius

Well-known member
Lid geworden
16 februari 2017
Berichten
4,345
Locatie
Wateringen
Website
www.tspt.nl
Ik heb hier en 2L CO2 fles staan, ik weet dat ie gebruikt is. Maar ik heb geen idee hoe je kan bepalen hoeveel CO2 er nog in zit.

Heeft er iemand tips?
 
Staat het leeg gewicht niet in de fles gestanst? Dan kun je hem wegen.
Anders even een drukmeter op aansluiten?
 
Wegen idd

Als je geen idee hebt wat de lege fles weegt dan kun je hem nu wegen, leeg laten lopen en nogmaals wegen. Dan weet je hoeveel er in zat ;)

Drukmeter werkt pas als hij echt bijna leeg is. In principe behoud je vrijwel constante druk in een fles .
 
Op veel flessen staat het leeg gewicht
andere mogelijkheid is misschien koelen en voelen hoe hoog het (vloeibare) gas nog staat
 
Staat het leeg gewicht niet in de fles gestanst? Dan kun je hem wegen.
Anders even een drukmeter op aansluiten?
Op de fles staat 4.18 Kg en op de weegschaal precies 5 Kg Dus neem ik aan dat er ongeveer 0.82 kg inzit.

Dit geven de meters aan: O.4 MPa dus 4 bar.
is er ergens een tabel/rekenhulp die uitrekent hoeveel liter gas dit is?

20231223_133130.jpg
 
Op de fles staat 4.18 Kg en op de weegschaal precies 5 Kg Dus neem ik aan dat er ongeveer 0.82 kg inzit.
Vermoed maar weet het niet zeker dat dit enkel gewicht is van de fles zonder de kraan erop.
Denk dat die eerder een ruime 500gr aan co2 bevat
 
Vermoed maar weet het niet zeker dat dit enkel gewicht is van de fles zonder de kraan erop.
Denk dat die eerder een ruime 500gr aan co2 bevat
Zover ik weet is dat het gewicht van de fles inderdaad maar goed ik kan het verkeerd hebben.
 
Ik heb hier en 2L CO2 fles staan
Dit geven de meters aan: O.4 MPa dus 4 bar.
is er ergens een tabel/rekenhulp die uitrekent hoeveel liter gas dit is?
Je kunt eigenlijk gewoon de flesinhoud pakken en die vermenigvuldigen met de gemeten druk. Dus 2 liter x 4 bar = 8 liter CO2 aanwezig op atmosfeerdruk. Grofweg. 1 bar is net iets minder dan de gemiddelde luchtdruk maar dat scheelt een procent. :)
 
Je kunt eigenlijk gewoon de flesinhoud pakken en die vermenigvuldigen met de gemeten druk. Dus 2 liter x 4 bar = 8 liter CO2 aanwezig op atmosfeerdruk. Grofweg. 1 bar is net iets minder dan de gemiddelde luchtdruk maar dat scheelt een procent. :)
Dan moet je wel eerst het aantal kilo's omrekenen naar een volume maat toch? Tenzij het soortelijk gewicht van Co2 zo is dat 1 liter precies 1 kilo weegt.

Dan heb je de wet van Boyle die stelt: P(druk) X V(volume)=constant
 
Kijk, dit is de reden waarom ik het vraag aan experts. Heb nooit opgelet tijdens natuurkunde ;)
 
Ik heb er nog even over nagedacht, en dit kan makkelijker. De massa van een gas veranderd niet bij een toenemend volume(afnemende druk), dus als er 500 gram Co2 in de fles zit blijft dat 500 gram ongeacht de druk waarop het in de fles zit. Bij 1 bar is een kilo Co2 ongeveer 510 liter (ik heb het nagerekend met het soortelijk gewicht) dus als er 500 gram in de fles zit is dat ongeveer 255 liter bij 1 bar.
 
Ik heb er nog even over nagedacht, en dit kan makkelijker. De massa van een gas veranderd niet bij een toenemend volume, dus als er 500 gram Co2 in de fles zit blijft dat 500 gram ongeacht de druk waarop het in de fles zit. Bij 1 bar is een kilo Co2 ongeveer 510 liter (ik heb het nagerekend met het soortelijk gewicht) dus als er 500 gram in de fles zit is dat ongeveer 255 liter bij 1 bar.
Het is maar wat je makkelijker noemt:juggle:
 
Dan moet je wel eerst het aantal kilo's omrekenen naar een volume maat toch? Tenzij het soortelijk gewicht van Co2 zo is dat 1 liter precies 1 kilo weegt.

Dan heb je de wet van Boyle die stelt: P(druk) X V(volume)=constant
Dat is ook een mooie berekening. :) Ook ik heb nooit goed opgelet bij natuurkunde, haha. Maar het ligt er ook maar net aan wat de vraag is. Vraagt men volume op basis van gasdruk en cilinderinhoud, dan rekent de verpleegkundige in mij (niet dat die patiĆ«nten CO2 zou geven šŸ’€) dat maar gewoon om in volumetermen.
 
Je kunt eigenlijk gewoon de flesinhoud pakken en die vermenigvuldigen met de gemeten druk. Dus 2 liter x 4 bar = 8 liter CO2 aanwezig op atmosfeerdruk. Grofweg. 1 bar is net iets minder dan de gemiddelde luchtdruk maar dat scheelt een procent. :)
Dat zou kloppen als het co2 gasvormig was.
Dat is echter pas het geval als de druk begint te zakken zolang er vloeibaar co2 in de fles zit blijft de druk constant.
omdat het vloeibare co2 overgaat naar gas
 


Dat zou kloppen als het co2 gasvormig was.
Dat is echter pas het geval als de druk begint te zakken zolang er vloeibaar co2 in de fles zit blijft de druk constant.
omdat het vloeibare co2 overgaat naar gas
Dit. De druk is constant zo lang er vloeibaar co2 in de fles zit omdat je een bepaalde dampdruk hebt. Eigenlijk weet je dat als je druk begint te zakken dat hij "op" is.
 
Kijk, leer ik ook weer bij. :D Dank jullie wel. Ik had er helemaal niet bij stilgestaan dat de druk in zo'n fles vaak dusdanig hoog zal zijn dat er al geen sprake meer is van de gasfase.
 
Maar heeft het dan geen zin om te wegen als er vloeibare inzit?
Volgens mij zet het vulstation bij mij hier hem ook op de weegschaal en vult dan 2 kilo bij als ik het goed heb.
 
Maar heeft het dan geen zin om te wegen als er vloeibare inzit?
Volgens mij zet het vulstation bij mij hier hem ook op de weegschaal en vult dan 2 kilo bij als ik het goed heb.
Waarom zou dat geen zin hebben? Er wordt juist gebruik gemaakt van het gewicht als maat omdat de massa niet veranderd ongeacht de druk, in tegenstelling tot het volume.
 
Maar heeft het dan geen zin om te wegen als er vloeibare inzit?
Volgens mij zet het vulstation bij mij hier hem ook op de weegschaal en vult dan 2 kilo bij als ik het goed heb.
Zeker wel. Vloeibaar gas heeft gewoon een gewicht dat je kunt wegen en dan weet je dus hoeveel gram co2 er in zit.
Enige punt dat wil wilde maken is dat bij genoeg druk (en vulling) het co2 vloeibaar wordt bij kamertemperatuur en dat die drukberekening die boven benoemd wordt geen zin heeft. Zo lang het gas vloeibaar is , is de druk constant. Die gaat pas afnemen als het vloeibare gas op is en je fles dan ook bijna leeg is.

Wegen en het gewicht van een lege fles aftrekken is de enige praktische manier om te achterhalen hoeveel er precies in zit.
 
Ja duidelijk dus dan klopt het wel dat het vulstation hem op de weegschaal zet en er 2000 gr ingooit.
 
Zeker wel. Vloeibaar gas heeft gewoon een gewicht dat je kunt wegen en dan weet je dus hoeveel gram co2 er in zit.
Enige punt dat wil wilde maken is dat bij genoeg druk (en vulling) het co2 vloeibaar wordt bij kamertemperatuur en dat die drukberekening die boven benoemd wordt geen zin heeft. Zo lang het gas vloeibaar is , is de druk constant. Die gaat pas afnemen als het vloeibare gas op is en je fles dan ook bijna leeg is.

Wegen en het gewicht van een lege fles aftrekken is de enige praktische manier om te achterhalen hoeveel er precies in zit.
Het is wel zo dat Co2 op kamertemperatuur dik 50 bar nodig heeft om vloeibaar te worden. Dus als er echt maar 4 bar op de fles staat zoals de TS aangeeft is de Co2 gasvormig.
 
Daarom hoor je soms dat het beter is om de fles koud aan te leveren volgens mij.
 
Het is wel zo dat Co2 op kamertemperatuur dik 50 bar nodig heeft om vloeibaar te worden. Dus als er echt maar 4 bar op de fles staat zoals de TS aangeeft is de Co2 gasvormig.
Eens. Fles is dus praktisch leeg.
 
Oke, dus de fles is bijna leeg
dat word dus een ritje naar de LFS (y)
 
Als de druk hier onder de 50Bar zakt dan is de fles in een paar dagen echt leeg. Maar goed ik heb er altijd 4 die ik laat vullen dus ik kan dan zo n 8 mnd vooruit.
 
Oke, dus de fles is bijna leeg
dat word dus een ritje naar de LFS (y)
Wel interessant om de fles te wegen als hij echt leeg is. Dan kun je later wel exact bepalen hoeveel liter co2 je nog over hebt op basis van het gewicht in de fles. 1 liter Co2 weegt 0,00197 kg.
 
Huh, bedoel je niet 2000 gram dan? Ik zal eens opletten bij het vullen maar ik dacht dat ze in mn flessen 2 kilo pompen.
Nee, liter is wat anders dan kilo, de 1 is een maat voor volume en de ander voor gewicht.

2 kilo co2 is ruim 1000 liter co2(bij een druk van 1 atmosfeer).
 
Wel interessant om de fles te wegen als hij echt leeg is. Dan kun je later wel exact bepalen hoeveel liter co2 je nog over hebt op basis van het gewicht in de fles. 1 liter Co2 weegt 0,00197 kg.
Kunnen we aub niet in liters rekenen met stoffen die mogelijk in vloeibare vorm of gasvormig kunnen zijn en enorm comprimeerbaar zijn?

Gebruik gewoon gram dan maakt het niet uit hoeveel liter dat is.
 
Kunnen we aub niet in liters rekenen met stoffen die mogelijk in vloeibare vorm of gasvormig kunnen zijn en enorm comprimeerbaar zijn?

Gebruik gewoon gram dan maakt het niet uit hoeveel liter dat is.
Het is wel degelijk interessant om te weten hoeveel liter er over is bij 1 atmosfeer. Dat is namelijk hoe het in je aquarium komt. Vooral om er een beeld bij te hebben, en het was de exacte vraag van de TS.
 
Laatst bewerkt:
Is trouwens de 0,4 MPa niet de werkdruk? De andere meter staat op ongeveer 400 psi, dat is ruim 27 bar.
 
dat is een goeie... šŸ¤”:unsure:
en als de fles vol is, waar staat die meter dan op?
Voor zover ik weet tussen de 50 en 60 bar, dat is 725-870 psi.
Bij 27 bar is de co2 ook gas, dus ik verwacht alsnog dat hij binnenkort leeg zal zijn.
 
Hier staat de drukmeter na vullen vaak op 55-60 bar.

Maar als ze er 2 kilo inpompen dan moet die druk toch altijd hetzelfde zijn of heeft dat met de temp te maken bij het vullen?
 

Terug
Bovenaan