Hoe voer je diepvriesvoer?


K

karinD

Guest
Ik zag het eigenijk niet zitten, maar ik ga er toch maar aan, voor de cory's. Diepvriesvoer.
Misschien een beetje een knullige vraag, maar hoe voer je dat?
Ik stel me er dit bij voor: klein beetje aquariumwater in een bakje doen, klein stukje van een blokje afsnijden en in dat bakje doen, wachten tot het ontdooit is en dan in het aquarium?

En een alleen de cory's dit, of ook de maculata's en de vuurgarnalen?
 
Zo kan het inderdaad,maculata's ken ik niet maar vuurgarnalen eten het zeker weten en als het iets van fijne wormpjes zijn bv Corydoras ook.
Zijn natuurlijk veel verschillende varianten voer.
 
Ik doe een deel van een blokje of een hele in een kopje water, laten ontdooien en doe het dan in de bak. Sommige spoelen het ook nog onder de kraan, maar is mijn inziens niet nodig. Volgens mij vinden de andere visjes en garnaaltjes het ook wel lekker.
 
Als het specifiek voor de Cory's is bedoeld dan doe ik het zo:

Ik ontdooi 1 of 2 blokjes diepvries voer in een eierdopje met KOUD water.
De ontdooide inhoud slurp ik met een 10cc injectiespuit met daaraan een lang stuk luchtslang op.
Dit breng ik dan met het uiteinde vlak bij de bodem en dan druk ik, LANGZAAM, de spuit leeg.
Het voer komt zo direct op de bodem en de Cory's weten na een paar dagen: groene slang is mjammie!!

Is heel erg leuk om te doen, ik voer de andere vissen eersten het werkt perfect.

Greetzz Bigsmoke
 
Ik doe het bevroren in de bak. In de buurt van de uitstroom, lijkt het net levend voer.

Vissen moeten hun best doen, om het voer te "vangen" ivm de stroming.
 
Ik laat het altijd ontdooien in een bakje, doe het in een netje en spoel het met koud water om. Vervolgens gooi ik het in de bak.
 
Ik gooi het bevroren in een voedingskorfje, de stroming zorgt er dan wel voor dat het voer de bak door dwarrelt.
 
Laat het ontdooien en voer dan met een prikkertje of lepeltje mijn kogeltjes.
Hangt er vanaf wat ik ze voer (prikkertje/lepeltje)
Bloodworms vinden ze overheerlijk, daar knokken ze echt voor.. :stars:
 
Vroeger ontdooide ik netjes ..... tegenwoordig mik ik het er zo bevroren in :)
 
Goldie83 zei:
Ik doe een deel van een blokje of een hele in een kopje water, laten ontdooien en doe het dan in de bak.
Zo doe ik het ook. Gooi soms het water waarin het ontdooit is ook in de bak.
 
In een netje onder de kraan laten ontdooien en dan de bak in.
Wellicht handig om te zeggen dat vooral bij ik meen zwarte mug? Het water vies kan zijn vandaar dat ik uitspoel in een netje onder de kraan ontdooit het ook gelijk.
 
Twee uur voor ik het diepvriesvoer aan de visjes geef laat ik het in een bekertje
met koud water ontdooien daarna spoel ik het ontdooide voer met de sproeistraal van
de kraan met koud water af,laat het even uitlekken en geef het dan in het netje aan
de visjes.Zo worden ze ook niet gestresseerd als ze een netje zien indien het nodig
is als je ze uit het aqua moet vangen.
 
Ik heb vandaag iets nieuws geprobeerd. Het diepvriesblokje heb ik onder het zand/grind gestopt. Net diep genoeg dat de cory's erbij kunnen. Zo ontdooit het vanzelf en de cory's gaan er niet meteen op af. Het is niet zo dat ze er massaal op af gaan. Elke drie minuten duikt er eentje naar beneden. De andere vissen vinden het heel interessant dat de cory's opeens diep gaan, maar ze krijgen lekker niets. :D
 
Ik zou dan wel de bodem later op die plek een beetje omwoelen zodat het niet in je bodem gaat liggen rotten, en niet te vaak doen.
 
ik doe het e gewoon bevroren in en houd het voor de uistroom van de filter
 
Ik doe altijd een blokje in zo'n bakje met zo'n heel fijn zeefje waar de larven niet doorheen kunnen maar het water wel. Dan zet ik de (gewoon koude) kraan erop. Dan is het binnen een paar seconden ontdooit. En dan doe ik het soms in de voerkorf en soms doe ik het zelf in het water beetje voor beetje.
 
Ik heb het voeren van diepvries Artemia aan mijn sluierstaarten voor je op de foto gezet:

Voor het voeren:
816131_0_82_week_161.jpg


Blokje uit de vriezer gehaald:
841472_0_82_week_162.jpg


Blokje in fijnmazig netje afspoelen onder de koude kraan:
694965_0_82_week_163.jpg


753613_0_82_week_164.jpg


268316_0_82_week_165.jpg


Loslaten van de artemia in het aquarium (de sluierstaarten zitten al op de loer):
798789_0_82_week_166.jpg


Smullen maar (na een paar minuten is alles opgegeten):
521333_0_82_week_167.jpg


Ik hoop dat dit de boel een beetje verduidelijkt en als er iemand op of aanmerkingen heeft laat het maar weten, ik leer graag.
 
Hihi, daar zijn ze dol op h� :D

Je doet het zo prima hoor!
 
Nooit uitspoelen, in sommige diepvriesvoer zit extra vitaminen in verwerkt. Dat spoel je er dan zo uit, wat best zonde is... Ik neem zelf een EasyLife maatbekertje van EasyLife Profito o.i.d. en doe daar diepvriesvoer in + wat kraanwater om te ontdooien. Daarna gooi ik alles in de bak, eventueel met een spuitje om gericht te voeren. Het dooi water bevat een beetje PO4 wat weer goed is voor de planten :)
 
Haha, zo veel verschillende manieren :p

Wij doen altijd een blokje in een klein glaasje met wat water. Even laten ontdooien, dan met een spuitje verdelen over onze 3 bakken. M.b.v. het spuitje kan ik het mooi wat gericht voeren: belandt voldoende op de bodem (vooral als je een keertje 'hard' spuit) en ik spuit ook wat richting de wat 'langzamere' vissen (ik bedoel, wil je als betta nog wat voer hebben wat tussen de neons is gespoten, moet je wel HEEL snel zijn, whaha, dus vandaar voeren we op verschillende plekken in de bak).

- Mascha
 
Laat het ontdooien in een bakje drijvend op/in t water,...dat hebben ze al snel in de gaten.
En verdeel het ontdooide met het water dan in 2 - 3 x keer over de bak.

Soms zon korfje, soms niet, soms gooi ik t in de waterval en dan komt het op die manier mee.
 
Mascha&Ivo zei:
Haha, zo veel verschillende manieren :p

Wij doen altijd een blokje in een klein glaasje met wat water. Even laten ontdooien, dan met een spuitje verdelen over onze 3 bakken. M.b.v. het spuitje kan ik het mooi wat gericht voeren: belandt voldoende op de bodem (vooral als je een keertje 'hard' spuit) en ik spuit ook wat richting de wat 'langzamere' vissen (ik bedoel, wil je als betta nog wat voer hebben wat tussen de neons is gespoten, moet je wel HEEL snel zijn, whaha, dus vandaar voeren we op verschillende plekken in de bak).

- Mascha

Dat is wel een goed idee ja. Mijn cory's komen amper aan het voer toe dankzij de razendsnelle en altijd hongerige roodkopzalmen. Mijn maronii's voer ik soms met de hand om er zeker van te zijn dat ze wat krijgen, die laten zich ook wel eens de kaas van het brood eten.. ;)
 
Ik lees hiervanalles over ontdooien in een glaasje water... Ik doe het in een schaaltje en zet dat even op de verwarming, het smeltwater doe ik dan weg, doe ik het wel goed dan?
 
en er zitten ook geen giga hoeveelheden fosfaat in, zoals ik vaker beweerd zie worden:

JurgenD zei:
Iedereen heeft het al eens gehoord:
Pas op met dooiwater want dat zit bomvol fosfaat(po4)

Is dat wel zo?
Dit leidde tot een kleine test.

Hoe ging ik te werk:

5 gram ingevroren muggenlarven liet ik ontdooien in 50ml osmose water.
Alles netjes laten op kamertemperatuur komen zodat de test optimaal is.

Toen heb ik de po4 gemeten van dat water met de Hanna HI713 fotometer
In die 50ml zat er 1,16ppm PO4.

Als je even omrekent zou dat betekenen in een aquarium van 100 liter dat het dooiwater van 5 gram rode muggenlarven de po4 verhoogd met 0,00058 ppm.
Met andere woorden verwaarloosbaar :)

Ik heb dezelfde test gedaan met 9 gram runderhart en 50ml osmosewater.
Daar kwam ik op 1,07 oftewel 0,000535 ppm verhoging op 100 liter water.


Maw: Mythe doorbroken...
Wel is het zo dat diepvrievoer rijk is aan eiwitten en die kunnen toch resulteren in een verhoogde po4. Maar in het dooiwater zelf zit er geen noemenswaardige po4.

MythBusted.gif
Ik heb eens eenzelfde tetsje gedaan, weliswaar met druppels, dus minder nauwkeurig dan met de fotometer, maar wel in overeenstemming daarmee.

~ Ivo
 
Daarom kiep ik het bevroren in de bak.
 
Daar kunnen vissen bekrot van krijgen, dus daar zou ik toch mee oppassen.
 

Terug
Bovenaan