Hoe voeding variëren om vissen gezond te houden?


ONiel

Well-known member
Lid geworden
22 september 2020
Berichten
206
Leeftijd
25
Hallo

Ik heb al enkele dagen de eerste helft van mijn vissenbestand in de bak zitten!
Dit zijn 7 Malawi's (Chindongo Saulosi's). Er volgen nog enkele van dezelfde soort en 3 nkhata bay whites.

Het zijn vrolijke zwemmers, ze zien er gezond uit en lijken zich ook goed thuis te voelen! Hun kleur lijkt ook wat feller dan in de winkel, maar dat kan ook aan de lamp liggen.

Hoe dan ook, ik heb de volgende voeding meegekregen: Een vlokkenmengels, lijkt zelfgemaakt, met volgende ingredienten: Ruw eiwit 47%, ruw vet 12.5%, ruwe celstof 1.5%, ruwe as 7.5%. Toegevoegd per kg: vitamine A en D.

Mij zeggen deze ingrediënten niet veel, maar mijn vragen zijn:
  • Is het ok deze zelfde voeding elke dag te geven?
  • Hebben ze niet meer afwisseling nodig?
  • Wat kan ik doen om ziektes te vermijden en ze gezond te houden?
  • Soort van vitaminen geven?
  • Het voer van mijn vorige vissen (tropische vissen zoals bv. tetra's) hadden een soort voedingsstof wat hun kleur beter deed uitkomen, bestaat dat ook voor Malawi's? Is dat aangeraden?
Het is echt mijn doel deze vissen gezond en gelukkig te houden. In mijn vorig aquarium had ik geen last van ziektes zonder iets speciaals te doen, maar wil nu op zeker spelen.
Wat kan ik doen behalve het water regelmatig verversen om ze gezond en blij te houden?

Bedankt!
 
Het voer wat jij ze geeft is op zich goed. Maar meer afwisseling zou top zijn, denk dan aan:
- De vissen die jij hebt vallen onder de groep Mbuna's. Die eten voornamelijk alg en kleine diertjes die tussen deze alg leven. Ik ga er vanuit dat jij groene vlokken of een mengsel van rood en groen hebt meegekregen. Vlokken op basis van Spirulina doen het altijd goed.
- Verder kan je de kleur beter laten uitkomen door goede kwaliteit krill vlokken of krill diepvries blokjes.
- Ook is het belangrijk om diepvries voer te geven. Denk dan aan Daphnia, Mysis, Artemia en zoals hieboven vermeld Krill. Ook Cyclops zou kunnen voor de wat kleiner blijvende cichliden.

Ik geef zelf dagelijks een mix van bijv bovenstaande voorsoorten in kleinere porties achter elkaar.

Mocht je verder vragen hebben dan hoor ik of andere leden dat graag, veel plezier van je nieuwe vissen.

Gr. Ed
 
Bedankt voor je antwoord! En ik heb inderdaad een mengsel van groene en rode vlokken verkregen.

Zou het een idee zijn ze dagelijks mijn vlokken te geven, maar ze 2x in de week te verassen met krill-blokken?
Of zou je ze elke dag krill-blokken geven?

Ik heb ook begrepen dat het beter is ze 2x per dag een kleine portie te geven, dan 1x per dag een grootte? Omdat ze altijd 'jagen' en op zoek zijn naar eten, en het tweemaal per dag voeden dan de agressie vermindert?
En sla je soms ook een dagje over met eten geven?
 
Ik zou zeker 2x daags een aantal porties geven van jou meegekregen vlokvoer. Omdat je vissen nog lekker aan het groeien zijn. Zelf zou ik kiezen voor krill vlokken erbij en wat kleiner diepvriesvoer. Als ze groter zijn kan je ze Krill gaan geven.

Dagelijks voeren verminderd idd de agressie, omdat er geen voedselnijd is en er energie moet worden gebruikt voor de spijsvertering.

Gr. Ed
 
Ik weet niet hoe jullie dat doen, maar ik doe een blokje cyclops in zo'n minijampotje, met een klein beetje kraanwater erbij. Dat in de koelkast en als het ontdooid is, voer ik het met een injectiespuit aan de vissen en kan ik het dus ook beter doseren.
 
Ik ontdooi het diepvries voedsel onder de kraan in een theezeefje 😉. Maar echt specifiek hoef ik niet te voeren. Bij mijn Apisto's/tetra's doe ik zelf een half blokje cyclops.

Gr. Ed
 
Ik ontdooi diepvries voer in een glas met water, daarna afspoelen onder de kraan in een zeef en dan de bak in
 

Terug
Bovenaan