Hoe verlagen pH en hardheid?


Teun van Lent

Well-known member
Lid geworden
1 oktober 2019
Berichten
166
Leeftijd
25
Locatie
Wageningen
Hoi,

Wat zijn effectieve en gemakkelijke manieren om de pH en hardheid te verlagen? Ik heb een paar neontetras die vol zitten met eitjes en wil ze eitjes laten leggen. Na wat onderzoek blijkt dat mijn pH en hardheid waardes (7.5 en 6 respectievelijk) te hoog zijn om tetras in te kweken.
 
verlagen kan op verschillende manieren. filteren over turf. Osmosewater ( bijvullen met mineralen ) , regenwater ( bijvullen met mineralen ) Ph verlagende ( buffer) bodem.
Vele manieren. De een wat makkelijker dan de ander en de een wat meer stabieler dan de ander.
 
Helft tapwater en helft osmosewater geeft mij een gh van 6 (was 9) en een KH van 5 (was 8)opgeleverd. Door deze lagere GH en ook de lagere kH gaat de PH makkelijker naar beneden als je turf in je filter gebruikt. Ik heb een PH van 6 a 6,5 en ik kom van 8 . Zonder de hardheid te verlagen deed het turf niet veel. Meer osmose en je hardheid zakt nog meer. Maar in mijn geval is 50/50 goed. Je water kleurt wel bruiner en je lichtbron "geeft" minder .
 
Hoewel de kweek van de Neon Tetra makkelijker is dan de kweek van de Kardinaal Tetra, is het nog steeds niet eenvoudig. De natuurlijke wateren bevatten nagenoeg geen mineralen en door humuszuren ligt de pH rond de 5 à 6. Dit is voor een gezelschapsaquarium te laag om planten te kunnen houden en ook niet stabiel genoeg om gezond te zijn voor de vissen.
Voor de kweek van de Paracheirodon innesi moet het water dus wel zacht en zuur zijn (GH tussen de 2-6). Filteren over turf zorgt voor de nodige zuren. Om te zorgen dat de ouders de eieren niet opeten kan de kweek het beste gedaan worden in een klein aquarium waarbij zo’n 2 cm boven de bodem een gaas aan waar de ouders net niet doorheen kunnen (de zijkanten goed bevestigen). Boven het gaas kun je een pluk Javamos leggen.
Na het afzetten zakken de eieren naar de bodem. Zodra de ouders klaar zijn met paren kun je ze terugplaatsen bij de andere vissen. De eieren komen na 36 uur uit en 5 dagen laten kunnen ze vrij zwemmen. Pas dan beginnen met voeren! De zeer kleine jongen kunnen de eerste paar dagen worden gevoerd met infusoria. Zodra ze iets groter zijn kun je dit aanvullen met microwormen, artemia en stofvoer.
Voor de filtering van het kweekaquarium kun je een sponsfilter gebruiken. Voordeel van zo’n filter is dat op het filteroppervlak er kleine organismen groeien waarvan de pas uitgekomen jonge Neon Tetra’s kunnen eten.
Bron aquainfo
 
Eitjes hebben is makkelijk. Maar ze vis laten worden is een kunst. Ik ben eens bij een hobbykweker geweest van corydoras en heb gemerkt dat je dit niet licht moet opvatten. En vooral veel tijd moet hebben kennis ervaring en geduld. Anders kweek je schimmel , kommer en kwel. Het is denk ik niet omdat je de juiste waterwaardes hebt dat je ineens een kweekcentrale hebt. Het moet een passie zijn met veel toewijding liefde en volharding ook na tegenslagen.
 

Terug
Bovenaan