Hoe sterk guppen wel niet kunnen zijn...


stanovic

Well-known member
Lid geworden
4 maart 2010
Berichten
1,325
Leeftijd
56
Locatie
oosten des lands
Website
www.emeraldking-aquatics.com
Nou, voor mij is het niet verrassend, maar voor velen van jullie zal het wel zo zijn... Toen ik tijdens de herfst guppy's uit mijn buitenbakken oogstte, was de watertemperatuur 12°C overdag. En er werden nog steeds jongen geboren. Dit is hoe bestendig ze worden als ze in de lente tot ergens in de herfst buiten worden gehouden. Bij deze temperaturen waren het nog steeds levendige zwemmers en goede eters. Dus het metabolisme ging nog niet omlaag. Maar als je een beginneling bent op dit gebied, zou ik niet aanraden hetzelfde te doen. Je moet wel weten wat je doet...
En voor de goede orde, guppen worden vaak ten onrechte enkel tropisch genoemd. Dat terwijl er ook genoeg uit subtropische zones komen. En dan heb ik het niet specifiek over uitgezette guppen doch de meeste mensen maken de fout om te denken dat als een vis uit een tropisch land komt dan moet die tropisch zijn. Het ligt anders. Ja, ze kunnen tropisch zijn als de locatie binnen een tropisch land ook een tropisch klimaat kent. Want er bestaan nu eenmaal ook zones binnen een dergelijk land die een subtropisch klimaat kennen. Deze subzones kunnen bijv. afgescheiden zijn door een stuk omringd bos waarbij het water minder opwarmt dan bij een open stuk. Maar het kunnen ook gebieden op een hogere altitude betreffen.
121384215_1277919812559108_3655177767174836999_n.jpg
 
Dit wist ik nog niet. Wel de theorie, maar niet dat guppen bij deze temperaturen nog jongen krijgen en hun metabolisme in orde is.
 
Zouden guppen water van 4 graden overleven? Want dan zou een vijver mogelijk zijn als hij maar diep genoeg is.
 
Dit wist ik nog niet. Wel de theorie, maar niet dat guppen bij deze temperaturen nog jongen krijgen en hun metabolisme in orde is.
Het is mede afhankelijk hoe de fluctuaties van de weersomstandigheden (daarmee ook de temperatuurschommelingen) is geweest gedurende de periode dat men ze buiten houdt. Ik zeg altijd, als je begint ze buiten te gaan houden, neem halfwas vissen. Die wennen sneller aan andere omstandigheden dan volgroeide vissen. Elke generatie die buiten dan wordt geboren in die periode is al sterker.
Zouden guppen water van 4 graden overleven? Want dan zou een vijver mogelijk zijn als hij maar diep genoeg is.
Da's wel erg laag. Of ze moeten idd echt diep genoeg zitten. De vissen die ik met dat soort watertemperaturen heb geoogst zijn goodeïden, zebravissen, rijstvissen en chinese danio's. Daar is dan ook van bekend dat ze een hoge tolerantie qua temperatuur hebben. Onder de 10 graden watertemperatuur gingen mijn goodeïden nog wat jongen en bij zo'n 5°C waren ze nog levendig aan het zwemmen. Mijn zwaarddragers hebben nog zitten jongen bij 12-14°C watertemperatuur overdag. het is ook niet zodanig dat je dan per se ze zit te forceren. Je creëert enkel een situatie die ze in de vrije natuur ook gewend zijn. Zo kan overdag ondiep water snel opwarmen maar gedurende de nacht ook flink afkoelen om maar wat op te noemen.
 
Zouden guppen water van 4 graden overleven? Want dan zou een vijver mogelijk zijn als hij maar diep genoeg is.
Ik kan helaas uit ervaring vertellen dat het rond de 5-6 graden vaak over is.

Als je iets koudwater wil doen, kan je CPDs, Chinese Danios of Medakas / Rijstvis doen.
 

Terug
Bovenaan