Hoe staat je bak er bij bij terugkomst vakantie?


B

Bakman

Guest
Terug van vakantie en nog voor dat je de post uit de brievenbus hebt gehaald, kijk je natuurlijk als eerste naar je bak.
Gelukkig de schade valt mee - alg op de ruiten en een planten woestenij waar de schaar in moet.
Maarde zaak is alweer op weg maar de ‘oude status’
75BE940D-E134-46CA-83F0-6BF59A7D7261.jpeg
 
Ja Bakman een aquarium en vakantie houden is soms een lastige combi en eigenlijk moet er iemand voor de bak kunnen zorgen. In veel gevallen zal dat niet kunnen denk ik. Welkom overigens.
 
Dank voor je welkom. (Ik heb me eerder al voorgesteld op het forum)
Voor de vakantie geef ik nog wat voer en zorg voor een volle fles CO2. Voor de rest moet het wel gaan. Water verversen doe ik vaker een paar weken niet en met plantenvoeding ben ik ook niet consequent. De hoge temperaturen vind ik wel een punt van zorg met die warme dagen als ik er niet bij ben. Ik moet toch maar eens aan de Led-verlichting..
 
Dank voor je welkom. (Ik heb me eerder al voorgesteld op het forum)
Voor de vakantie geef ik nog wat voer en zorg voor een volle fles CO2. Voor de rest moet het wel gaan. Water verversen doe ik vaker een paar weken niet en met plantenvoeding ben ik ook niet consequent. De hoge temperaturen vind ik wel een punt van zorg met die warme dagen als ik er niet bij ben. Ik moet toch maar eens aan de Led-verlichting..
Wat de combinatie temperaturen en ledverlichting betreft; Ook ledverlichting kan erg heet worden. Wel is het zo dat die warmte niet alle kanten op straalt maar blijft hangen boven de leds waar het gedeeltelijk kan worden afgenomen door een profiel indien aanwezig. Maar het blijft dus ook in je kap hangen. Je bent niet consequent in waterverversing? Dan is het ook oppassen geblazen met je verlichting. In ieder geval v.w.b. je intensiteit. Deze zal in elk geval passend moeten zijn bij je plantenbestand. Nu kunnen Anubias en Javavarens met een mindere lichtsterkte toe maar de Alternanthera vraagt hier wél om.
 
Ben meestal maar een weekje of midweek weg, dag ervoor even een waterwissel + plantenvoeding erbij en verder gaat alles gewoon automatische, voer automaat Co2, licht,en dergelijke.
Na terug komst waterwissel en een check.. nog nooit problemen ondervonden.
Als je nu 2weken ofzo weg gaat dan worden de risico's wat groter maar een keer 2weken geen waterwissel zal niet veel schade doen, vroeger ververste ik pas water na 3 a 4 weken en dat ging ook altijd wel goed in die tijd.
 
Ik denk dat een waterwissel overslaan niet zoveel kwaad kan maar de voeding is belangrijker en vooral als je 2 of meer weken weggaat.
 

Terug
Bovenaan